MarcelMR Posted 24 september Report Share Posted 24 september 22 minutes ago, Hans van Liempd said: Dat is dus maar de vraag, er is wél een wisselfilter nodig voor de eindversterkers in de luidspreker. En de fouten die dat filter veroorzaakt worden dus ook mee versterkt. Dit filter zit in het digitale domein in de vorm van een DSP bijna ideaal te maken, filter keuze is natuurlijk een ander verhaal maar met een DSP kun je alle kanten op. Voordeel is dat de verterker alleen de impedantie van de enkele speaker ziet en niet de complexe impedantie van het scheidingsfilter nog afgezien van het verlies in vermogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 september Author Report Share Posted 25 september 18 hours ago, MarcelMR said: Dit filter zit in het digitale domein in de vorm van een DSP bijna ideaal te maken, filter keuze is natuurlijk een ander verhaal maar met een DSP kun je alle kanten op. Voordeel is dat de verterker alleen de impedantie van de enkele speaker ziet en niet de complexe impedantie van het scheidingsfilter nog afgezien van het verlies in vermogen. Daar zijn de analoog liefhebbers over het algemeen niet blij mee. Eerst van analoog naar digitaal en dan weer naar analoog. Verder hebben we het er op de audioclub wel eens over. Daar wordt DSP meestal ook niet als een voordeel gezien. Maar het blijkt dat het erg goed kán gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 25 september Report Share Posted 25 september 2 hours ago, Hans van Liempd said: Daar zijn de analoog liefhebbers over het algemeen niet blij mee. Eerst van analoog naar digitaal en dan weer naar analoog. Verder hebben we het er op de audioclub wel eens over. Daar wordt DSP meestal ook niet als een voordeel gezien. Maar het blijkt dat het erg goed kán gaan. Inderdaad alleen als je al vanuit digitale bron komt en digitaal bent heeft het een voordeel, anders zou ik geen DSP gebruiken ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 25 september Report Share Posted 25 september On 24-9-2024 at 15:31, MarcelMR said: Dit filter zit in het digitale domein in de vorm van een DSP bijna ideaal te maken, filter keuze is natuurlijk een ander verhaal maar met een DSP kun je alle kanten op. Voordeel is dat de verterker alleen de impedantie van de enkele speaker ziet en niet de complexe impedantie van het scheidingsfilter nog afgezien van het verlies in vermogen. In de ATC luidsprekers wordt geen DSP toegepast. Zijn dus analoge aktieve filters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 26 september Report Share Posted 26 september 12 hours ago, Edje2 said: In de ATC luidsprekers wordt geen DSP toegepast. Zijn dus analoge aktieve filters. Dat is mooi, ik kan nog de ontwerpen voor de geest halen die ooit in Elektuur stonden voor dit soort filters. Je bent een stuk minder flexibel als met een DSP maar als het eenmaal goed ingesteld/berekend is dan hoef je er ook niet meer aan te komen. Dus geen extra AD / DA alleen voor DSP zou ik ook zeggen, heb hier de Beringer DSP ook vervangen voor een analoge EQ van Marantz om enige correctie van de kamer akoestiek (en een beetje mijn oren) te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 september Author Report Share Posted 26 september Elk systeem heeft voor- en nadelen. Daarom heb ik liever losse componenten, dan ben je zo vrijmogelijk om te combineren. Maar mijn DAC b.v. werd niet verkocht zonder streamer, hoofdtelefoonversterker en voorversterker. Gelukkig zijn die wél uit te schakelen. Bij een actieve luidspreker is dat lastiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 september Report Share Posted 26 september 14 minutes ago, Hans van Liempd said: . Gelukkig zijn die wél uit te schakelen. Bij een actieve luidspreker is dat lastiger. Als een actieve speaker juist is ontworpen hoef je toch niks uit te schakelen, of doel je op die aktieve dingen met dsp en dac aan board? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 september Author Report Share Posted 26 september 9 minutes ago, Edje2 said: Als een actieve speaker juist is ontworpen hoef je toch niks uit te schakelen, of doel je op die aktieve dingen met dsp en dac aan board? Nee, meer op het feit dat ik gebonden ben aan de versterkers in de luidspreker. Iets wat ik (voorlopig) niet zou willen. Meestal worden er redelijk standaard modules ingebouwd. En ik denk dat versterkers ontwerpen iets anders is dan speakers ontwerpen. En het combineren in één kast is nóg lastiger. Trillende luidsprekers en versterkers die daar juist niet van houden b.v. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 september Report Share Posted 26 september (edited) Daar heb je zeker een punt. In het rek probeer je alles te ontkoppelen en een in de speaker zelf word dat een stuk lastiger. Aan de andere kant is er ook veel winst te behalen, denk maar aan MFB wat eigenlijk alleen maar goed kan met een actief systeem. Edited 26 september by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 september Report Share Posted 26 september Er is inderdaad veel winst te behalen, maar het gaat natuurlijk om het vergelijk. Bij de Helios demo werd me duidelijk wat de voordelen en nadelen van beide systemen zijn. Je kunt alleen voor jezelf bepalen waar je de voorkeur aan geeft. Ze klinken in elk geval duidelijk anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 oktober Author Report Share Posted 13 oktober Hierbij de link naar het verslag van september. B.Audio (Frans) streamer en versterking en Intrada (Pools) luidsprekers. https://aob-hifi.nl/september-2024-verslag-intrada-en-b-audio/ Ik zag dat we ondertussen weer 55 leden hebben. En die leden bezoeken ook vaak de demoavonden. Daardoor zit de zaal vaak vol. Soms moeten er zelfs stoelen uit een andere ruimte worden bijgezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 13 oktober Report Share Posted 13 oktober Mooi verslag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 november Author Report Share Posted 23 november En alweer de link naar het verslag van de oktober demo met Vintage Audio en Etude: https://aob-hifi.nl/vintage-audio-breda-met-etude/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 24 november Report Share Posted 24 november Dag Hans, mooi verslag, had graag erbij willen zijn om die Etudes weer te beluisteren . De schrijver maakt een klein foutje met de driver bezetting v/d witte MP1 : er zijn twee audax 25mm. soft dome tweeters (HD12x9; 4ohm) en 1 visaton 50mm. soft dome middentoner(DMR50;8ohm) gebruikt, dus niet twee visaton tweeters en 1 audax middentoner. De kleine kef mid/bass is de alombekende 13cm ouwe bextreen conus driver, de B110/sp1003, opgesloten tussen de tweeters in d’Apollito opstelling , en de ook oude bekende B139/sp1044 als bas reflex radiator. Typisch te zien is ook de trapsgewijze baffle step compensatie verspringing v/d voorkant naar de zijkant, om diffractie en afstraalgedrag/ akoestische power response te optimaliseren. Zien we tegenwoordig nooit meer bij ls. kasten. Zijn de MP1’s ter plekke opnieuw afgeregeld in die luisterruimte met de eigen ingebouwde regelbare passieve filters ? Anders klinken ze nooit optimaal(ervan uitgaand dat alle drivers binnen spes werken). De reviewer schrijft over een soort sluier ivg. met de kleinere MP2. Ik weet van Marc, dat bij aankoop van een paar MP1’s, hij deze persoonlijk in je luisterkamer kwam afregelen.Prijs was Fl. 11000.- per paar toen, nieuw. Wij hebben ze in 1980 voor het eerst beluisterd in onze sota studio 220, en laatste keer dat ik hem sprak was bij de opening v/h nieuwe winkelpand van Audio Home in Eindhoven, in 1985., stonden ook een paar te spelen in het ouwe pand op de Kleine Berg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 november Author Report Share Posted 24 november Ik weet niet wat er precies is afgeregeld, maar vond de grote luidsprekers toch wel erg veel detail weglaten. De kleintjes deden dat beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 24 november Report Share Posted 24 november Mijn eerste serieuze speakers waren de Etude MP4 en daar heb ik ongeveer 8 jaar met gespeeld. Destijds zetten die een uiterst overtuigend beeld neer en hadden ze een mooie balans. Ik stuurde ze toen aan met een Luxman L-410 en later Cambridge Audio C75 & A75 voor en eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 24 november Report Share Posted 24 november Mooie combi met de MP4, Bebatoli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 24 november Report Share Posted 24 november 6 hours ago, Hans van Liempd said: Ik weet niet wat er precies is afgeregeld, maar vond de grote luidsprekers toch wel erg veel detail weglaten. De kleintjes deden dat beter. Geloof het meteen Hans, wat jij daar toen gehoord hebt. Is alleen niet wat ik gewend ben v/d originele eerste MP1. Wat juist impact moet maken bij de MP1 , is de grote open ruimtelijke afbeelding met veel “punch” in het laag en mid/laag, tegelijk met exacte locaties van stem en instrumenten en….. de zachte korte galm(en) die altijd in opnames zitten.Vaak weten mensen niet eens dat dit in hun muziekopnames zitten, die korte galm, electronisch of akoestisch opgenomen. Zet een goeie hoofdtelefoon maar op. Dus er moet detail genoeg te horen zijn, als de MP1 technisch 100% in orde is, en goed opgesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 november Report Share Posted 24 november (edited) Die zwarte kan ik me goed herinneren. Ik vond ze ietwat scherp klinken. Later las ik een review in Luister “exact dezelfde beschrijving”. Ik zit even te denken maar er is een paar jaar geleden met Etude gedemonstreerd in de Koningshoeve. Ik herkende het geluid onmiddellijk. Edited 24 november by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 november Report Share Posted 24 november On 23-11-2024 at 21:11, Hans van Liempd said: En alweer de link naar het verslag van de oktober demo met Vintage Audio en Etude: https://aob-hifi.nl/vintage-audio-breda-met-etude/ Leuk verslag verslag om te lezen, er staat wel een grote fout in: componenten moet instrumenten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 november Author Report Share Posted 25 november 10 hours ago, Jongensdroom said: Leuk verslag verslag om te lezen, er staat wel een grote fout in: componenten moet instrumenten zijn. Ik denk toch dat het zo bedoeld is. Alhoewel, instrumenten op die plaats ook zou kunnen. Componenten kunnen ook tikjes en kraakjes zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts