Jump to content

Audioclub Oost Brabant

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vorige week hadden we de laatste demo in Oirschot. Dat was met Temperal Coherence en Hepta. Erg interessante demo. Daarvan volgt het verslag volgende maand.

En het verslag van de demo in september Sivian en Hifichoice. Daarbij werkte de akoestiek echt niet mee. Heel jammer, de mensen doen een hoop werk om een mooie demo te verzorgen en dan valt hij min of meer in het water.

https://www.aob-hifi.nl/Verslagen/2023/Sivian/Sivian.htm

cc-1.jpg?resize=1024,768&ssl=1

Vanaf november naar de Walnoot in Boxtel!!

Edited by Hans van Liempd

We huren de grote zaal "in principe", maar telken wanneer er de volgende dag iets anders in de zaal te doen is wordt daar alles voor klaar gezet en wij werden naar het restaurant verbannen. Dat was een van de redenen om bij Vingerhoeds/Hoeve 1827/De verwennerij te stoppen. Sinds familie Vingerhoeds het cafe heeft verkocht is het een stuk commerciëler geworden. Wij pasten daar eigenlijk niet meer in.

Mooi verslag, maar wat ik hier wel uithaal is dat het niet hoofdzakelijk aan de ruimte ligt.

Als ik deze onderstaande passage lees, dan kan het ook in dezelfde ruimte met andere apparatuur wel goed gaan, dus zeg maar waar het aan ligt:

Wat ik wel vreemd vind is dat in mei met de demo van Peacock Audio de luidsprekers van Erwin het
in deze ruimte zo goed deden dat zelfs aanpassingen in de bekabeling/stroomvoorziening werden
waargenomen.

Het komt er eigenlijk op neer, dat de speakers van Sivian veel te groot voor het restaurant waren. Wij hebben daar natuurlijk ook een gruwelijke hekel aan. In de grote zaal waren ze waarschijnlijk veel beter uit de verf gekomen.

De luidsprekers van Erwin zijn vrij kleine gemodificeerde Audio Physics.

• 3 weeks later...

Inderdaad erg mooi. Ik had hem enkele weken geleden al gezien.

Ik vraag me alleen af, of MC Audiotech komende demo gaat komen. Ik verwacht eigenlijk MC systems meer... Die staan tenminste op de site van Archestral Audio.

• 2 weeks later...

Gisteren hebben we de eerste clubavond op onze nieuwe locatie gehad. We kunnen gebruik maken van 2 ruimtes. Een van die ruimtes was gisteravond verhuurd, dus de kleinste ruimte bleef over. Er was nog even angst dat onze clubavond een probleem zou kunnen zijn voor een grote groep bridgers in de grote zaal, maar dat bleek ongegrond. Kennelijk is het gebouw goed geïsoleerd.

De ruimte die we hadden is ca. 12 m lang en gemiddeld ruim 4 m breed. Het plafond verloopt van ca. 2,5 m naar ca. 4 m. Aan de rechterkant lager dan aan de linkerkant. De wanden staan ook niet recht. Ondanks dat de ruimte een kale indruk maakt zijn flutterecho's nauwelijks aanwezig. Achter de set zitten een paar ramen waar gordijnen voor geschoven waren. Dat helpt natuurlijk wél.We hadden wél een drukbezochte avond. Ik schat dat er 40 mensen aanwezig waren. Dat dempt natuurlijk ook behoorlijk.

De set die gedemonstreerd presteerde in deze ruimte erg goed. Deze bestond uit speakers van MC systems en een streamer van AudioPhool. Maar dat is straks in het verslag uitgebreid te lezen. Natuurlijk is er verschil tussen de eerste en achterste rij. Maar nergens waren storende effecten aanwezig. Een kleine "bult" in de midbass was eigenlijk alles. Die kwam op veel plaatsen in de ruimte voor, dus dit zou ook de set kunnen zijn. Alle aanwezigen hebben vrijwel sprakeloos (en dat wil wat zeggen) zitten luisteren. De set had een enorm hoog oplossend vermogen en liet van hoog tot laag alle details in de muziek horen. De bron moet dit natuurlijk uit elkaar plukken en dat lukte de AudioPhoolstreamer uitstekend. Maar de rest van de set nam het ook weer keurig over. Complimenten daarvoor, TOP!

Was er dan niks op te merken... eigenlijk nauwelijks. Behalve dat het van mij misschien iets vloeiender mocht klinken. Het midden en hoog werd soms een heel klein beetje korrelig. Maar dat valt met een dergelijke hoge kwaliteit van totale weergave op. Met wat tunen zou dit misschien nog iets te verbeteren zijn.

De eerste avond dus gelijk een schot in de roos.

41 minutes ago, Ivan10 said:

hoe is de koffie?

De koffie had een goed oplossend vermogen, de suikerklontjes verdwenen als sneeuw voor de zon, drie per kopje was geen probleem.

Sorry @Hans van Liempd, normaal zeur ik niet over taal, maar dit wordt zo vaak misbruikt. Een set, of luidspreker, heeft geen oplossend vermogen. Het is (onder)scheidend vermogen of resolutie. Het zelfde voor camera lenzen etc.

2 hours ago, Seed7 said:

De koffie had een goed oplossend vermogen, de suikerklontjes verdwenen als sneeuw voor de zon, drie per kopje was geen probleem.

Sorry @Hans van Liempd, normaal zeur ik niet over taal, maar dit wordt zo vaak misbruikt. Een set, of luidspreker, heeft geen oplossend vermogen. Het is (onder)scheidend vermogen of resolutie. Het zelfde voor camera lenzen etc.

oplossend vermogen

Mate van beeldscherpte. Het oplossend vermogen is de afstand in boogseconden tussen twee heldere sterren die nog nèt afzonderlijk te zien zijn en niet als één stip.
Gevonden op https://www.encyclo.nl/lokaal/10512

Dit zou ik toch ook wel op een geluidsbeeld kunnen betrekken. Voor microscopen wordt de term overigens hetzelfde gebruikt.

Ah ja koffiemachines. Dat kan nog wel eens tegenvallen. Alles valt of staat met de afstelling van zo’n apparaat. We hadden op twee lokaties hetzelfde koffie apparaat toch deed de andere vestiging het beter. Althans het was beter te drinken. Wat doet een bakkie zwart goud bij jullie? 

De oude lokatie was bijzonder. Leuk om dat een keer te hebben mogen meemaken. Jullie nieuwe zaal verzegeld jullie continuïteit als club. Erg fijn.

• 3 weeks later...

En weer een paar verslagen:

Als eerste de demo bij AudioFile in 's-Gravenmoer met o.a. YG luidsprekers

https://aob-hifi.nl/november-2023-verslag-excursie-audiofile-in-s-gravenmoer/

image5.jpg?resize=1024,768&ssl=1

En als tweede, de eerste demo in de Walnoot te Boxtel met Audiophool en MC systems.

https://aob-hifi.nl/november-2023-verslag-mc-systems-en-audiophool/

01-MC-Systems-AudioPhool.jpg?resize=1024

Leuke verslagen Hans! Hans van den Barg ken ik ook wel, hij had zo'n mooie 6C33C versterker die hij een keertje naar mij heeft meegenomen. Dus Hans is in de jaren daarna ook verder gegaan met het produceren van audiospullen....

13 minutes ago, René N. said:

Leuke verslagen Hans! Hans van den Barg ken ik ook wel, hij had zo'n mooie 6C33C versterker die hij een keertje naar mij heeft meegenomen. Dus Hans is in de jaren daarna ook verder gegaan met het produceren van audiospullen....

+1

Las trouwens op de site van ACL dat de Thiel's van Roger daar hun opwachting gemaakt hebben i.c.m. SPL-audio. 

Worden de  gedemonstreerde producten wel eens gekocht door leden van de audiovereniging?  Die avond of later? 

Het zijn niet bepaald koopjes die voorbij komen.

Of te wel, worden de leveranciers er financieel wijzer van? Ze doen immers veel moeite en maken kosten.

Misschien word ik wel lid Hans!?

Edited by Jongensdroom