Jump to content

Ruststroominstelling

Weerstand
 Share

Recommended Posts

Ik heb enige tijd geleden een Melody SP-9 versterker gekocht. Een KT-88 balanstrap. Ik heb er natuurlijk geen verstand van en het kan altijd beter, maar het is de fraaist klinkende versterker die thuis ooit heb beluisterd. Maar iets is me niet duidelijk en dat betreft de ruststroom instelling.

Op de zijkanten van het chassis zitten de instelpunten voor, per kant, twee KT-88's. Op het chassis staat vermeld dat de instelling 0,5 volt moet zijn. Volgens de verkoper gaat het echter om 1,5 volt terwijl de importeur per mail meedeelt dat het inderdaad om 0,5 volt gaat. Ik heb nog niet gemeten waar de eindbuizen nu op zijn ingesteld.

Er is nog iets. De versterker wordt door de fabriek geleverd als penthode, maar is in de winkel als triode ingesteld. En ik heb geen idee of dat bij de russtroom instelling een rol speelt.

Het lijkt me niet echt geslaagd als ik door een verkeerde instelling elk jaar een kwartet gepaarde KT-88's moet kopen. Dus heeft iemand enig idee of het nou 0,5 dan wel 1,5 volt moet zijn?

Alvast bedankt. :rolleyes:

Weerstand

0.5V per buis.

Daarna nog even beide meetpennen in de buitenste gaatjes steken en met 1 van de potmeters (onbelangrijk welke) het verschil naar nul wegregelen.

Tetrode of triode instelling maakt niet uit, de DC schermroosterstroom en de anode stroom lopen in beide gevallen door de kathodeweerstand waarover die spanning moet vallen.

Herhaal deze instelling periodiek, bijv. elke 3 maanden.

KT88,

Ten eerste bedankt voor je reactie. Maar ik zit helaas nog met een paar vraagjes. Dus mocht je Hear nog een keer langs komen, dan graag nog een aanvulling.

Aan ieder zijkant van het chassis zitten drie contactpunten; een centrale min en twee positieve. Daartussen twee instelpotmeters. Ik hoop dat ik het goed begrijp dat ik in de eerste plaats de vier eindbuizen per stuk instel op 0,5 volt.

Maar dan zeg je dat ik de multimeter op de beide positieve contacten moet aansluiten en dan afregelen op .... wat? Kun je dat deze leek (die nooit verder is gekomen dan de bouw van een EL-84- en een EL-34 balanstrap met VASTE bias) uitleggen?

In het geval dat iemand zich afvraagt waarom ik het antwoord op mijn vragen niet gewoon opzoek in de handleiding bij de versterker: op gezag van de verkoper is er geen handleiding. En al evenmin een schema. Tja :huh:

En mijn excuses voor het feit dat ik een tetrode aanzie voor een penthode :D

In ieder geval bedankt.

Weerstand

Het centrale punt is de ground, de twee buitense pinnen zijn verbonden met de kathodes.

Die kathodes hebben ieder een weerstand naar de gnd.

Daaroverheen meet je dus de spanning tengevolge van de ruststroom door die weerstanden, en die is plus 0.5V per buis.

Over beide kathodes behoort het verschil dus nul te zijn, bij exacte balancering.

Dat stel je dan in met (1 van de) de NRS potmetertjes.

mv75.gif

Schema wijkt wat af, maar je begrijpt het idee wel hoop ik.

Kon zo gauw even niets anders vinden.

- edit -

Wow, hoe krijg ik dit nu weer kleiner?

En de KT88 is een beam-power tetrode, die functioneel hetzelfde doet als een penthode.

Een EL34 bijvoorbeeld is een echte penthode.

Prachtig als iemand op deze manier hear geholpen wordt. :)

Ja, KT88 moet blijven!

Ja, absoluut, maar ook die anderen die hear de rug toe hebben gekeerd. :o

Verschillende goede mensen hebben hun heil elders gezocht, omdat of de sfeer slecht was of, omdat ze vonden dat ze persoonlijk werden aangevallen. Ik vind dat een ieder eens bij zichzelf te rade zou moeten gaan v.w.b. de manier waarop hij op anderen reageert. ;)

Kijk, je hoeft het niet altijd met iemand eens te zijn, maar de manier waarop je dat kenbaar maakt, kan een wereld van verschil uit maken. :rolleyes:;)