Jump to content

Ortophon Jubilee

alabaster
 Share

Recommended Posts

Hier heb je wat info...

KLIKKERDEKLIK

Ze geven aan >10 Ohm, ik heb echter 2 Jubilee's gehad, persoonlijk vond ik 500 Ohm de mooiste afsluitimpedantie...

Beste Arden,

De afsluitimpedantie voor een Ortofon Jubilee zou moeten zijn bij gebruik van een step-up trafo 10 Ohm.

Voor een Pre pre zou het tussen de 300 en 500 Ohm moeten zijn.

MvG,

Haudio

Ps dit is ook voor Jos.

Deze elementen moeten wel een hoge naaldkracht hebben, waarna ze na verloop van tijd iets doorzakken, maar het nog wel doen.

Beste Jos,

Indien de naald weg is , dan is retippen/ reparatie mogelijk voor 90,00 euro heb je een super elliptische naald en voor een nieuwe shibata 170,00 euro

MvG,

Haudio

Deze elementen moeten wel een hoge naaldkracht hebben, waarna ze na verloop van tijd iets doorzakken, maar het nog wel doen.

Iets doorzakken??? Die van mij ligt bijna op de plaat, je hebt het zelf gezien, speling max 1.5 mm :( :( Klinkt inderdaad nog steeds voortreffelijk, maar ik baal van dat ding :(

Is er hear iemand die durft te beweren dat afwijkingen in de frequentie/amplitude karakteristiek van een transducer NIET aangeven dat er sprake is van (harmonische, intermodulatie, fase- or whatever) VERVORMING, als gevolg van resonanties en/of interferenties?

Een frequentie/amplitude karakteristiek hoort van nature recht te zijn!

Anders is er iets wezenlijk en eigenlijk onherstelbaar mis.

(De frequentie/amplitude karakteristiek is net zoiets als spelling, of kleding:

Op zichzelf volstrekt onbelangrijk.

Maar moet wel onberispelijk zijn!)

Tuurlijk Spido, als je haar maar goed zit :lol:

Kraus vermeldt helemaal niet hoe het gemeten is, met een sinus-sweep of met een ruis track. Als het met een ruistrack gemeten is, en daar ziet dat plaatje wel naar uit, zegt het niets over vervorming. En eventuele resonanties zijn zo te zien zo klein dat ze verzuipen in de ruismarge van deze meting.

;)

Guest Kraus vonBentinck

je kunt aan het grafiekje gewoon zien wat je ook hoort, namelijk dat de Jubilee een beetje fel is in het hoog en wat je wel kunt horen maar niet zien, is dat het aangenaam fel is en niet schel. (ik neem aan dat dit de beroemde opslingering in het hoog is die nog wel eens wordt verbonden aan MC-elementen)

Ik vind het een mooi element, die Jubilee.

Guest Kraus vonBentinck

Je mag de grafiek niet anders zien dan een globale indicatie; vanaf 14000Hz gaat het omhoog maar de spikes die je ziet is voornamelijk rotzooi van de plaat.

Waar ik wel in ben geinteresseerd is het punt waar mensen vinden dat een speaker te fel /nadrukkelijk klinkt in het hoog .

Hier lijkt het tenminste zoals ik het het zie dat hij toch al bij 11000 hz begint op te lopen naar 1,5 db bij 16000 hz.

Dat betekent dat 1,5 a 2 db verhoging al duidelijk opgemerkt wordt , dit element in combinatie met een tweeter in een speaker die ook oploopt zou dus bijv. storend / teveel van goede zijn .

Sorry dat dit een klein beetje off topic is.

gr :( hj :D

[...] hoort van nature recht te zijn! [...]

Van nature, Spido, is helemaal niets recht.

[...] bij 11000 hz begint op te lopen naar 1,5 db bij 16000 hz.[...]

hetgeen heerlijk de hoogafval van mijn oude oren compenseert. :)

Scherpte, bij welke componenten of combinaties daarvan dan ook, wordt m.i. door een (veel) smalbandiger fenomeen veroorzaakt dan de Jubilee hier laat zien

Omschrijf die smalbandige onregelmatigheid eens nader, hier kan ik niets mee?

Laat ik het dan anders formuleren wat doet het voor de weergave van een element of een speaker voor de weergave die 1,5 db , hoe ervaart het gehoor die verhoging en wanneer gaat het van "helder" over in storend, is die 1,5 db storend?

:D:D:cool2:

voor alle duidelijkheid:

ik vind het Orthofoon element ook een mooi en lekker klinkend element( gehoord in een Transrotor met SME IV arm.)

Kraus , kun je plaatruis /verontreiniging/rotzooi etc. ook filteren, zodat ik het niet aanzie voor vervorming van het element??

met hartelijke groet ,

Chris :cool2::cool2::cool2:

Omschrijf die smalbandige onregelmatigheid eens nader, hier kan ik niets mee?

Laat ik het dan anders formuleren wat doet het voor de weergave van een element of een speaker voor de weergave die 1,5 db , hoe ervaart het gehoor die verhoging en wanneer gaat het van "helder" over in storend, is die 1,5 db storend?

Smalbandig, een scherpe piekvan enkel 10 of 100tal Hz breed (afhankelijk waar je zit) Denk aan de sterke resonanties die je bij een aantal tweeters met harde konusmaterialen kunt waarnemen.

De verhoging van de Jubilee gaat mooi geleidelijk (pas op lineaire schaalverdeling), klinkt misschien iets fris maar zeker niet scherp of kil of steriel.

Dit soort dingen kun je heel erg makkelijk achter de computer uitzoeken, gewoon een aantal verschillende bewerkingen op een ruissignaal uitvoeren en luisteren. Dan hetzelfde met muziek. Doen!

Guest Kraus vonBentinck

De meting is van een Ortofon Jubilee in SME 3009 op een Tansrotor Fat Bob. De plaat waar het van af komt weet ik niet meer (mij verder onbekende testplaat). Het is gemeten in de winkel in Sneek een jaar of twee geleden.

Ik heb het plaatje nog maar de wavefile is opgeslagen op een andere PC waar ik op het moment niet bij kan.

Je moet trouwens niet proberen al te nauwkeurig te meten want die ruis of sweeps op de plaat zijn vaak erg slecht. Veel meer dan indicatie moet je er niet in zien. Het is betrouwbaar omdat het gehoormatig ook wel ongeveer klopt.

Okay smalbandigheid verklaard.

Conclusie 1,5 db bij 16000 hz is acceptabel.

Jullie van het forum hebben ook verschillende luisterproeven gedaan , wat waren praktisch gezien / en bewezen de verschillen in db die iemand kan horen , zowel smal als breedbandig?

De wijze waarop jij tot je conclusie komt is niet juist!

Zoals ik al zei, zelf doen met de PC, koptelefoon er in, software synthesizer, parametrische EQ o.i.d. er op en prutsen.

Mijn eigen oren als ijkpunt lijkt me niet zo verstandig , gemiddeldes heb ik liever.

Het gaat niet om gemiddelden of ijkpunten. Het gaat om leren luisteren, om interpreteren van meetwaarden en correleren van beiden. Dat kun je zelf, is niet moeilijk maar kost wel tijd.