Jump to content

Vraag over plaatsing boxen/type met plannetjes

hebus
 Share

Recommended Posts

Ik ben hier bezig met de electr. bekabeling van onze nieuwbouw living.

Het is dus ook de moment om mijn speaker kabels etc. al klaar te steken.

Maar ik zit met een paar problemen (vragen).

FF wat plannetjes erbij ;D

Voor de basbox heb ik twee opties, ofwel in het zijkastje 35x35x60 (1) ofwel rechst onder 35x68x60. Zijn er bassboxen die hier trouwens in kunnen ?

front_haard_web.gif

De meeste vrouwen zijn niet zo tuk op boxen in huis ::), dus de beste oplossing leek mij inbouwspeakers.

Maar ik weet niet zo goed waar ze te plaatsen, voor de surround speakers ik heb 2 mogelijkheden (3,4) in het blafond-> dit gaat een spanblafond worden, of een beetje verder in de muur, (3a,4a) als speakers stelde ze me hier de CI160.20s/QR van Kef voor.

floorplan.gif

De front speakers L/R zou ik ook moet inbouwen vrees ik, want er zit een kastje in de haard links van de TV.

fragment_top_view_haard.gif

Kan dat met de zelfde Kef speakers ?

Of zou ik beter boven de hoogte van de kast speakers aan de muur hangen, de tv komt aan een valse wand te hangen die nog ongeveer 10cm van de muur staat.

Iemand tips ?

Guest Kraus vonBentinck

De beste manier om van je geluid te genieten is je vriendin te vriend houden :)

Ik denk dat je misschien moet zoeken naar zoiets als dit van Bose.

Wil je wat meer HiFi dan zijn die leuk gekleurde en vormgegeven boxen van Sony misschien iets waar je wel mee kunt aankomen. Zijn ook niet zo kritisch in de opstlling en het oog heeft zeker wat.

sony.jpg

leuk toch?

Klinkt ook nog goed

hm die oplossing van bose is denk ik dan nog een mindere oplossing dan wat ik hier al heb, je moet vrij juist zitten om het effect te hebben.

Naar zoiets als die Sony boxen had ik ook eerst gekeken, leuk design trouwens :D voor de front speakers , tot dat mijn euro viel dat die deur daar zat :huh: . ofwel moet ik dan maar de bluts met de buil nemen en die speaker steeds verplaatsen.

ofwel hier ophangen front_haard2_web.jpg

Mijn center speaker zou ik trouwens zo al los nemen onder de tv en die meer naar voor schuiven zo eentje dus

941C50DCCF7F85AEC12570900054773A_ani.gif

EN wat dan met de achter surround boxen Blafond of muur ?

Guest Kraus vonBentinck

Eigenlijk zit je hear op een forum waar men niet zo veel op heeft met surround. Naar mijn idee ben je beter af met 2 goede luidsprekers in stereo maar waarschijnlijk denk je daar zelf heel anders over.

Na 7 jaar zelf in een bioscoop de projecties gedaan te hebben, en de aparatuur te gebruiken weet ik wel hoe je een film moet beluisteren... met surround dus, alleen heb ik niet zo direct een paar 100.000 eur om hetzelfde materiaal thuis te gebruiken :P

Enkel bij oude films kun je in stereo (mono) luisteren.

Maar soit ik dacht mijn vraag hier te stellen omdat hier blijkbaar wel wat kennis was over audio,miss dat er iemand nog een een echt antwoord kan geven, zelfs met stereo blijf ik dus in de problemen zitten.

Hoi Hebus,

Ik denk dat je het beste een paar Kefs Q3 kan ophangen op een vaste plaats dit ook om dan de muziek ook nog te pruimen is als je stereo draait

Dit zou gezien jou tekening best kunnen.

Aan de achterzijde kan je best een inbouwspeaker gebruiken.

Wat wel belangrijk is is dat je alle speakers op de zelfde hoogte hangt.

Boxies in het plafond zou ik nooit doen.

De holle ruimte tussen het plafond gaat teveel als klankkast werken en een boem geluid is het effect.

Ook de inbouw van een bas speaker in het wandmeubel is niet echt een aanrader.

De inhoud van de kast en de poort diameter moet afgestemd zijn met de resonantie frequentie van de speaker.

Doe je dat niet ook dan zal het geluid niet om te pruimen zijn en er boemmerig klinken.

Mijn advies ga eerst eens met je vrouw praten over het idee dat jij hebt over geluid en wat je daar mee wil.

Je leeft tenslotte allebei in het huis en dit is iets waar jullie eerst samen uit moeten komen.

Het zou dan best een compromis kunnen worden van de voor luidsprekers los en in het zicht maar achter in de muur.

Veel suc6

George.

Zat ik ook al aan te denken om de front l/r voor een stuk in die valse wand te steken, questie van de deur nog open te krijgen. -> hier zou ik dan de q3 moet plaatsen juist?

Tja voor de bas zie ik niet nog een ander plek.

Voor de achterste gaat het dus inbouw worden in de muur -> iemand daar een idee van type box ?

Met het op dezelfde hoogte plaatsen van de speakers bedoel je dan op de front en rear L/R speakers.

Wat betreft het blafond , het zou mij verbazen dat dit zou boemen , het is een spanblafond.

estetisch zou het het mooiste zijn maar zelf is het voor mij een vreemde plaats om een surround speker te steken, daarmee ook mijn vraag.

Ik kan dus blijkbaar niet veel kanten uit :(

Zat ik ook al aan te denken om de front l/r voor een stuk in die valse wand te steken, questie van de deur nog open te krijgen. -> hier zou ik dan de q3 moet plaatsen juist?

Tja voor de bas zie ik niet nog een ander plek.

In de wand steken kan wel maar een speaker presteert het beste als deze wat lucht om zich heen heeft

Maar misschien is Dit wat voor je

Staat ook nog mooi en klinkt prima.

De bas kast kan je links aan de zijkant op de grond plaatsen

Voor de achterste gaat het dus inbouw worden in de muur -> iemand daar een idee van type box ?

Met het op dezelfde hoogte plaatsen van de speakers bedoel je dan op de front en rear L/R speakers.

Van hetzelfde merk met de zelfde spec