Jump to content

OP jacht naar de nieuwe instalatie

audiofan
 Share

Recommended Posts

beste audio liefhebbers

Na jaren overwegen wil ik nu eindelijk de stap nemen om een nieuwe amp en speaker set aan te schaffen.

Hoewel ik al meer dan 10 jaar een tevreden eigenaar van een Marantz PM 80 MK II ben.

Heb ik toch de afgelopen jaren zitten denken om een nieuwe set te kopen.

Dit is alleen maar versterkt nadat ik een hele mooie audio set voor mijn auto heb gekocht.

Gezien deze nu beter klinkt dan mijn huidige installatie thuis, heb ik eindelijk wat geld weg kunnen zetten om de stap te nemen!

Gezien het bos redelijk groot en boos is in die audio wereld, hoopte ik hier van jullie kennis en advies gebruik te kunnen maken.

Hoewel ik van alle muziek soorten hou. Licht de nadruk bij het aanschaffen op klassiek muziek zoals Chopin en Rachmaninov om twee voorbeelden te noemen.

Ik zou graag in eerste instantie willen hebben dat een zware en sterke orchesta gecontroleerd en strak geplaatst kan worden.

Hoewel ik controle belangrijk vind wil ik ook dat het nog enigszins wat warmte bezit als ik wat muziek opzet zoals de album Sit Down and Listen to hooverphonic.

Huidige Budget is 2200,-

Ik wil ook best overwegen eerst een mooie speaker set aan te schaffen en deze voor een paar maanden te laten draaien op mijn huidige PM80 om later een betere versterker aan te kunnen schaffen.

Hoewel ik nog niet heb geluisterd wil ik eerst wat keuzes maken in de combinatie van setjes voordat ik een luister sessie ga aanvragen.

Ik heb de volgende combinaties overwegen om te gaan luisteren,

speakers

B&W 683 - binnen huidig budget

B&W 704 - buiten huidig budget

Focal Focal Chorus 816V - binnen huidig budget

Focal Chorus 816W - buiten huidig budget

versterkers

NAD C-372 - binnen huidig budget

Musical Fidelity A3.5 AMP - buiten huidig budget

Daarnaast vroeg ik me af of het een interessante optie is 2 minder zwaardere zuilen te nemen maar daarnaast een losse grote subwoofer te nemen om de laag op te nemen. Mogelijk zijn hier ervaringen mee?

alle tips advies en feedback is welkom :)

beste audio liefhebbers

Na jaren overwegen wil ik nu eindelijk de stap nemen om een nieuwe amp en speaker set aan te schaffen.

Hoewel ik al meer dan 10 jaar een tevreden eigenaar van een Marantz PM 80 MK II ben.

Heb ik toch de afgelopen jaren zitten denken om een nieuwe set te kopen.

Dit is alleen maar versterkt nadat ik een hele mooie audio set voor mijn auto heb gekocht.

Gezien deze nu beter klinkt dan mijn huidige installatie thuis, heb ik eindelijk wat geld weg kunnen zetten om de stap te nemen!

Gezien het bos redelijk groot en boos is in die audio wereld, hoopte ik hier van jullie kennis en advies gebruik te kunnen maken.

Hoewel ik van alle muziek soorten hou. Licht de nadruk bij het aanschaffen op klassiek muziek zoals Chopin en Rachmaninov om twee voorbeelden te noemen.

Ik zou graag in eerste instantie willen hebben dat een zware en sterke orchesta gecontroleerd en strak geplaatst kan worden.

Hoewel ik controle belangrijk vind wil ik ook dat het nog enigszins wat warmte bezit als ik wat muziek opzet zoals de album Sit Down and Listen to hooverphonic.

Huidige Budget is 2200,-

Ik wil ook best overwegen eerst een mooie speaker set aan te schaffen en deze voor een paar maanden te laten draaien op mijn huidige PM80 om later een betere versterker aan te kunnen schaffen.

Hoewel ik nog niet heb geluisterd wil ik eerst wat keuzes maken in de combinatie van setjes voordat ik een luister sessie ga aanvragen.

Ik heb de volgende combinaties overwegen om te gaan luisteren,

speakers

B&W 683 - binnen huidig budget

B&W 704 - buiten huidig budget

versterkers

NAD C-372 - binnen huidig budget

Musical Fidelity A3.5 AMP - buiten huidig budget

Daarnaast vroeg ik me af of het een interessante optie is 2 minder zwaardere zuilen te nemen maar daarnaast een losse grote subwoofer te nemen om de laag op te nemen. Mogelijk zijn hier ervaringen mee?

alle tips advies en feedback is welkom :)

Speakers zijn het belangrijkste, diegene die jij opnoemt zijn mooie speakers,

ben zelf erg gescharmeerd v/d Focal Chorus 800 serie, deze hebben in de regel

ook een behoorlijk rendement waardoor je niet zo,n superzware versterker nodig heb.

Ook de Focal 826V zou je in aanmerking kunnen nemen.

Ik denk als je (bijvoorbeeld bij een Hobo-vestiging) de 816W + NAD C372

of de 826V + NAD C372 koopt, je met wat onderhandelen dit samen wel voor

2200 Euro moet kunnen krijgen.

Ik heb de NAD 372 gehad en vond dit een zeer fijne/goede stabiele zware versterker.

Gezien het rendement v/d Focals moet je met de NAD C352 of de opvolger hiervan

de C3555 ook wel uit de voeten kunnen en hiermee jezelf ca. 400 besparen.

Andere goede versterkers in deze prijsklasse zijn: Denon PM1500AE, Marantz PM7001

Rotel RA06, Cambridge 640V2 of 740A

Mijn favourit in deze prijsklasse, is de Xindak XA6950 voor ca. 809 Euro

http://www.pacificaudio.nl/index.php?page=...t&Itemid=26

Verder maak Canton nog mooie speakers voor relatief weinig geld

Anders speakers voor ca. 1500 per/paar Elac FS207A, KEF IQ9 , Monitor Audio Silver RS-8,

Dali Ikon-6, Phonor Veritas P5 (goede rencensies/best value for money vlgs. blad Stereo)

Verder vind ik de Traingle Antal EX een interessante speaker in deze prijsklasse

Gewoon luisteren, veel geduld en internet afstruinen voor de aanbiedingen,

vaak worden met uitloopmodellen flink gestunt.

Canton en Phonar zie: http://www.stassen.nl/stassen/

Tip: bij Hobo hebben ze nu SALE (Uitverkoop)

Bekijk ook eens deze site met vaak leuke aanbiedingen:

http://hifi-schluderbacher.de/shop/

Huidige Budget is 2200,-

Binnen dit budget is het best mogelijk een goed klinkende set aan te schaffen, zou dan wel in de tweedehandsmarkt gaan kijken, het is echt onbegrijpelijk hoeveel goede apparatuur wordt weggedaan.

Wil je echter m

Ik zou als ik jou was AL mijn geld op de speakers zetten, en met iets als Thiel, Totem, of Sonus Faber thuiskomen (uiteraard beluisteren met jouw versterker). Net wat je mooi vindt, ook kwa uiterlijk.

De PM80mkII is beslist niet slechter dan eerder genoemde, de "winst" in kwaliteit kun je beter in de speakers stoppen.

Ik zou als ik jou was AL mijn geld op de speakers zetten, en met iets als Thiel, Totem, of Sonus Faber thuiskomen (uiteraard beluisteren met jouw versterker). Net wat je mooi vindt, ook kwa uiterlijk.

De PM80mkII is beslist niet slechter dan eerder genoemde, de "winst" in kwaliteit kun je beter in de speakers stoppen.

Alvast bedankt voor alle imput so far :D

Heeft iemand nog advies waar ik goed deze merken kan beluisteren? om eerlijk te zijn weet ik namelijk weinig winkels waar de opstelling goed is en waar ik de gelegenheid krijg om met alle rust te luisteren.

ik zit zowie zo te denken om iedergeval bij een hobo filiaal een afspraak te maken voor de B&W en focal speakers te gaan luisteren.

Maar ik ben ook wel geintreseerd om de boven genoemde merken te beluisteren.!

Ik woon overigens in Noord-Holland Dus een winkel rond Zaandam/Amsterdam/Haarlem/Alkmaar is wenselijk.

Bij de Hobo in Arnhem staan Elipsons 1303 voor een mooie prijs. Zeer geschikt voor klassiek denk ik. Zoek er een mooie versterker bij zoals een Prima Luna of Unison Research en het is voor weinig geld al "High End". Wel effen kijken of die Elipson matcht met buizen.

Helemaal mee eens. Die PM80 kan jaren mee. En laat zich voor een grijpstuiver geweldig "tweaken". Eeven de toonregeling / balans omzeilen en de snelmontage stekkertjes eruit (vaste draadjes erin) en de chassisdelen voor tulp, speaker en 220V vervangen. Klinkt geweldig. Alles bij elkaar misschien 100,- materiaal. En iemand vinden die het erin zet voor je.

Bij de Hobo in Arnhem staan Elipsons 1303 voor een mooie prijs. Zeer geschikt voor klassiek denk ik. Zoek er een mooie versterker bij zoals een Prima Luna of Unison Research en het is voor weinig geld al "High End". Wel effen kijken of die Elipson matcht met buizen.

Zou moeten kunnen Carl deze speakers zijn 92db.(dus hoog rendement)

Ze zijn zeker geschikt voor klassiek.

Ik heb even naar deze merken gekeken. Ik zie echter dat de versterkers buizen zijn. Nu heb ik totaal geen ervaring met buizen versterkers en ben ik ook niet echt bekend met de eigenschappen.

Dingen die bij mij bekend zijn van horen zeggen

- Warm van geluid

- Hebben meer vervorming dan transistoren amp

- Klank kan veranderen met de tijd en het opwarmen van de versterker is erg belangrijk

Correct me if i am wrong :)

Kan iemand mischien nog wat meer info geven of tips over dit soort versterkers.

Om eerlijk te zijn heb ik namelijk dit soort versterkers niet overwogen.

Wat mij ook opvalt is dat vermoge redelijk laag is. Nu zal ik waarschijnlijk dit niet mogen vergelijken maar ben ik wel benieuwd hoe het Dienamiek is (kunnen leveren van korte hoge piek vermogens)

Ik zal me even wat verder gaan inlezen maar mischien kan iemand een handige site/link aanleveren?

Alvast bedankt :)

BTW welke modellen bedoelde je eigenlijk ik zie namelijk dat Unison Research veel modellen aanbieden.

Als je een niet te grote ruimte hebt zou ik gaan voor een paar 2e hands avalon symbols, deze slurpen wel een groot gedeelte van je budget op ,ze gaan denk ik voor tussen de 1500 a 2000 euro weg , maar ik vind het mooie speakers neutraal met een mooie holografische plaatsing.

Versterkers zijn ansich al veel neutraler en daarbij zijn de verbeteringen allemaal veel kleiner incl cd spelers.

Qua buis heb ik alleen ervaring met gescheiden voor en eindtrappen, goede buizenvoorversterkers zijn er vele waaronder veel modellen van audio research,van alle buizeneindtrappen die ik tot nu toe heb gehoord vind ik de OTL ontwerpen het mooist, ik heb zelf uitgebreid vergeleken tussen oa mark levinson 431 en graaf OTL allebei 200 watt waarbij de ml misschien iets neutraler is maar de OTL geeft meer detail /bloom/livegevoel

http://www.avalonacoustics.com/

gr :( hj :D

...wil ik ook dat het nog enigszins wat warmte bezit als ik wat muziek opzet zoals de album Sit Down and Listen to hooverphonic.

...

speakers

Dan zou ik wel eerst eens goed gaan luisteren voordat je voor Focal gaat. Naar mijn oordeel zijn Focal's doorgaans allesbehalve 'warm'. Maar misschien gan ze heel goed met jouw versterker die ik eigenlijk zelf ook niet zou inruilen voor de twee voorbeelden die je geeft.

Een tijdje geleden heb ik een demo gehoord op een Klipsch uit de RF-serie, ik meen de RF5. Die presteerde ook heel behoorlijk en gaf een behaaglijk gevoel bij het luisteren. Voordeel is dat deze ook een bovengemiddeld rendement hebben.

Helemaal met Kraus eens ook wat betreft buizenversterkers. Ik ben zelf wel een buizenfan geworden.

Die Elipson 1303 waren behoorlijk afgeprijsd en zeker voor dat geld heel en heel goed. Je moet wel elke luidspreker eerst thuis proberen. Als de luidsprekers bevallen pas later een nieuwe amp erbij zoeken.

Succes!

Bij CAC Audio in Leiden kun je in elk geval Totem en Sonus Faber beluisteren.

Vind ik zelf wel een fijne winkel, alleen hebben de mensen die er werken wel erg sterk hun eigen ideeen over wat geod en niet goed is.

Guest Rev. Fatman

Vind ik zelf wel een fijne winkel, alleen hebben de mensen die er werken wel erg sterk hun eigen ideeen over wat geod en niet goed is.

En HEAR niet ? :blink:

Guest Rev. Fatman

Zou moeten kunnen Carl deze speakers zijn 92db.(dus hoog rendement)

Ze zijn zeker geschikt voor klassiek.

Die Elipsons 1303 hebben niet zo`n hoog rendement. Wel zeer mooie speakers, romantisch!

Bij RAF afgelopen week deze gehoord: PARADIGM 7 v5 goedkoop en heel erg mooi! en wel een hoog rendement!

Ik heb hun site bekeken maar ik kan bar weinig aan informatie daar vinden. Geen prijzen modellen niks :(

zelfde geld voor de sonus faber page ...

Vind het toch altijd fijn wat ik kan verwachten voordat ik naar binnen loop.

Zie het namelijk al gebeuren dat ik voor het dubbele aan spullen aanschaf :blink:

Beste,

Vergelijken met vroeger en nu kan ik niet goed en zeker niet op technisch vlak.

Maar wat ik HEAR ondertussen geleerd heb is : "Techniek is 1 zaak en muziekbeleving een andere" :)

Gebruikte onderdelen waren vroeger soms beter dan nu en als HEAR x aantal mensen zeggen dat je Marantz best nog behoorlijk kan presteren, hou em eventjes en investeer idd meer in je speakers. Naderhand ga je waarschijnlijk wel een andere amp willen :)

Succes en veel plezier

Stef