mordante Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Bij CAC Audio in Leiden kun je in elk geval Totem en Sonus Faber beluisteren. Vind ik zelf wel een fijne winkel, alleen hebben de mensen die er werken wel erg sterk hun eigen ideeen over wat goed is en niet goed is. Ik heb hun site bekeken maar ik kan bar weinig aan informatie daar vinden. Geen prijzen modellen niks zelfde geld voor de sonus faber page ... Vind het toch altijd fijn wat ik kan verwachten voordat ik naar binnen loop. Zie het namelijk al gebeuren dat ik voor het dubbele aan spullen aanschaf Denk inderdaad dat er zaken zijn die goedkoper zijn als CAC. Maar wel meer goede zaken zetten weinig op informatie op internet kijk maar naar maar Audio Selectief. Natuurlijk zijn ze te spreken over de merken die ze zelf verkopen, dat is onderdeel van het vak. Maar succes in je zoektocht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Dingen die bij mij bekend zijn van horen zeggen- Warm van geluid - Hebben meer vervorming dan transistoren amp - Klank kan veranderen met de tijd en het opwarmen van de versterker is erg belangrijk * Warm is een wazig begrip. Net als "koud" "kil" of "analytisch" voor een transistor een wazig begrip is. * ze hebben bij "normaal" niveau beslist niet meer hoorbare vervorming dan transistoren. Bij (zeer) hoge volumes (dat je zelf op de gang gaat staan) wordt dat bij (kleinenere) buizen versterkers anders * ja, buizen verlopen wat (na 10.000 + uur); voedingen van transistoren zijn ook niet eeuwig stabiel, en je wilt niet weten hoe vlug die vroege Krells achteruit gingen. * opwarmen is voor een buizenset van belang. Duurt ongeveer 15-20 minuten. Het aardige is dat een transistor set daar ook hinder van heeft, en dan duurt het 1-2 uur. Die stoken zichzelf (afgezien van klase A) veel minder snel op tot bedrijfstemperatuur. Misschien dat je een transistor 24/24 aan hebt en een buizen niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 De pm80 behoort tot de "klassiekers" die er toen bovenuit sprongen. Gebruik hem zelf nog (licht gemodificeerd) tot alle tevredenheid. Klank is warm en krachtig, muzikaal en ruimtelijk. Dealers bij jou in de buurt: http://www.hifi.nl/. Je hoeft dus niet naar Leiden of Nijmegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Heb je wel eens dipool weergevers overwogen? Met een nieuwprijs van 2600 Euro valt de Magnepan 1.6 QR buiten je budget, maar gebruikt zijn ze aanzienlijk voordeliger te krijgen. Op de tweedehands sectie van hifi.nl wordt er nu een paar aangeboden voor 1475,- Ze zijn niet de makkelijkste als het op plaatsing in de luisterruimte aankomt, maar als dat lukt zijn het fantastische weergevers, zeker voor klassiek werk! Ze hebben alleen wel een laag rendement, dus het kan zijn dat de PM80 wat vermogen tekort komt. Met vriendelijke groet, Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofan Posted 24 januari 2008 Author Report Share Posted 24 januari 2008 Heb je wel eens dipool weergevers overwogen? Met een nieuwprijs van 2600 Euro valt de Magnepan 1.6 QR buiten je budget, maar gebruikt zijn ze aanzienlijk voordeliger te krijgen. Op de tweedehands sectie van hifi.nl wordt er nu een paar aangeboden voor 1475,-Ze zijn niet de makkelijkste als het op plaatsing in de luisterruimte aankomt, maar als dat lukt zijn het fantastische weergevers, zeker voor klassiek werk! Ze hebben alleen wel een laag rendement, dus het kan zijn dat de PM80 wat vermogen tekort komt. Met vriendelijke groet, Jan Om eerlijk te zijn ben ik helemaal niet bekend met de electrostaten laat staan magnetostaten (kom ik nu pas achter nu ik over magnepan speakers aan het inlezen ben ) Hoewel dit soort speakers me intresse zeer trekken heb ik een grote vrees dat ze nooit een zware of diepe bas kunnen geven. Hoewel ik ze nog nooit gehoord heb heb ik het gevoel dat je een grote conus nodig hebt om de lage klanken goed weer te kunnen geven. aan je naam te zien heb jij vast magnepan speakers en kan jij vast wat over jouw ervaring geven. Wat mij vooral interesseert is of de lage klanken van een orgel er netjes uit komen of andere instrumenten die heel laag gaan. Is een SUB bijvoorbeeld een optie of vernietigt dit het hele concept? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Wat ik trouwens uit de voorgaande reacties begrijp is dat mijn oude PM80tje nog redelijk goed zijn werk doet. onlangs zijn leeftijd. Is het achteruitgang om voor die nieuwe NAD versterker te kijken? gezien ik er toch van uit ga dan in de loop der jaren de techniek een stuk verbeterd is... De techniek is misschien verbetert maar dat zegt helemaal niets over verbetering van de klank. Technische 'verbeteringen' hebben meestal betrekking op het productieproces; hoe kun je nog goedkoper toch nog acceptabele resultaten behalen. De subjectieve geluidsbeleving is daar meestal ondergeschikt aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofan Posted 26 januari 2008 Author Report Share Posted 26 januari 2008 ZO ! Ik heb vandaag lekker te tijd genomen om enkele merken te gaan luisteren. Waar de aandacht vooral bij de B&W en FOCAL lag. Ik heb tussen door ook enkele andere merken die Hobo te bieden had geluisterd. Alle speakers heb ik op een Musical Fidelity 5A beluisterd. (had ook de intentie deze versterker te nemen) wat is er uit gekomen. B&W is niet mijn merk... De Focals waren echt de beste die ik gehoord heb met vooraal de 816W als uitschieter. heb ook wat 900 modellen geluisterd maar was niet echt onder de indruk vergeleken met de 816W De reden was vooral dat ze zo helder en duidelijk waren. ik vond ze ook zacht voor de oren en lieten alles horen wat de muziek te bieden had. Ik vond wel dat de bas minder leven had (of moet ik zeggen minder vervorming vergeleken met B&W) Ik vond dat de B&W een veel doffer geluid gaven. Minder helder en wat meer het geluid inhield. Als er een speaker is die de helderheid en correctheid van focal heeft met wat meer uiting van de lage tonen zou ik hier zeker intresse hebben om te gaan luisteren. Ik ben nog vandaag naar een audio speciaal zaakje binnen gelopen waar ze wat meer apparte audio hadden staan. de nadruk lag op vooral buizenversterkers en Primare als normale versterker. Gezien ik willekeurig hier naar binnen liep was de opstelling zwaar buiten mijn budget. wat mij vooral intreseerde was de Magnepan MG20.1 die opgesteld stond. vooral omdat ik nog geen electro/magnetostaten had gehoord. Ik heb hier naar kunnen luisteren en was zwaar verrast wat een magnetostaat aan geluid leverd vergeleken met een standaard speaker. Wat ik vooral mooi vond van deze speaker was een hele brede open soundstage en de hele range van laag tot hoog was fair en helder geuit. ik vond het heel natuurlijk klinken en had zeker niet het gevoel dat een bepaalde octaaf te veel naar voren kwam. Ik ga binnen kort terug naar deze winkel om de Nagneplanar MG-12 te luisteren met een primare 130. Mijn vraag is vooral of de musical fidelity 5A beter zou passen op deze speaker. Gezien dit merk niet beschikbaar is in deze winkel kan ik dit namelijk niet testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 januari 2008 Report Share Posted 26 januari 2008 Leuk verslag, Audiofan! Succes ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 27 januari 2008 Report Share Posted 27 januari 2008 Ik ga binnen kort terug naar deze winkel om de Nagneplanar MG-12 te luisteren met een primare 130. Mijn vraag is vooral of de musical fidelity 5A beter zou passen op deze speaker. Gezien dit merk niet beschikbaar is in deze winkel kan ik dit namelijk niet testen. De MF zal transparant, detailrijk, neutraal/snel en vermoedelijk krachtiger maar misshien ook scherper/harder overkomen dan de (in vergelijking) wat donkerder Primare. Zou er niet van uit gaan dat de een bij voorbaat (muzikaal) overtuigender is dan de ander, beiden kunnen het prima doen in de juiste combinatie. Try before you buy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 aan je naam te zien heb jij vast magnepan speakers en kan jij vast wat over jouw ervaring geven.Wat mij vooral interesseert is of de lage klanken van een orgel er netjes uit komen of andere instrumenten die heel laag gaan. Is een SUB bijvoorbeeld een optie of vernietigt dit het hele concept? Ik zie dat je al bent wezen luisteren naar Maggies. Heb je de 12's ook al gehoord? Met een luistersessie met de 20.1 heb je de lat meteen wel heel hoog gelegd! Maar de natuurlijkheid van het geluid zal je bij de 12 of de 1.6 grotendeels ook weer terug vinden. Zelf zou ik voor een tweedehands set 1.6-en gaan; die klinkt iets grootser en het laag gaat wat dieper. Net als bij de meeste luidsprekers in deze prijsklasse, heb je voor zuivere weergave van de allerlaagste tonen (kerkorgel, dub, etc.) toch wel een subwoofer nodig. Daartoe ben ik gaan experimenteren met een SVS PCI 16-46. In eerste instantie is het me niet gelukt om die echt goed op de Magnepannen te laten aansluiten. Als je luisterruimte niet optimaal is (zoals bij mij) kan ik me haast niet voorstellen dat een subwoofer te integreren is zonder elektronische correctie. Om de akoestiek in mijn niet optimale huiskamer een beetje te compenseren heb ik een Behringer DEQ 2496 roomcorrector aangeschaft. Na h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 Ik ga binnen kort terug naar deze winkel om de Nagneplanar MG-12 te luisteren met een primare 130. Mijn vraag is vooral of de musical fidelity 5A beter zou passen op deze speaker. Gezien dit merk niet beschikbaar is in deze winkel kan ik dit namelijk niet testen. Leuk! Zelf speel ik al jaren met de MG12. Heeeeel fijne luidsprekers en wil niet meer zonder. Doordat mijn versterker geen krachtpatser is (Electrocompaniet ECI 3) en mijn luisterruimte geen walmend laag meer laat ontstaan (Nagalmtijd door SoundScapeS geoptimaliseerd), merk ik dat de laagste octaaf niet meer hoorbaar is. De Primare 130 is waarschijnlijk (!!!) een goede match voor de MG12s. Zo merkte ik dat ik ze met de Krell KAV300i vreselijk schreeuwerig klonken. Maar met de Electrocompaniet ECI4 speelden ze fantastisch!!! Of de Maggies uiteindelijk met de MF 5A samen gaan, moet je uiteindelijk zelf proefondervindelijk vast stellen. Een snelle sub wil ik dus nog eens proberen. Ik denk hierbij aan een Velodyne SPL-800 of een Klipsch RT-10d. Deze hebben zelf een ingebouwde equaliser om zich op de luisterruimte te kunnen inmeten. Veel luisterplezier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofan Posted 28 januari 2008 Author Report Share Posted 28 januari 2008 Al met al denk ik dat een Magnepan 12 of 1.6 best de combineren is met een subwoofer, maar dat kost dan wel wat! (in geld en uren). Je kan dan beter maar meteen de 20.1 kopen Dan zou ik me auto moeten verkopen wil ik de 20.1 in huis halen Hoewel ik veel geef om audio gaat mij dat iets te ver Ik moet ook me hele huiskamer gaan ombouwen wil ik de magnepannetjes goed kunnen plaatsen.. Hoewel het de ideale luister opstelling geeft bied het weer grote nadelen voor het kijken van films en het spelen op de Xbox360.... Ach ja keuzes keuzes dat maakt het leven zo moeilijk maar wel weer interessant Nog een ander vraagje gezien magnepan speakers maar 86Db gevoelig zijn is 2X100W genoeg om ze aan te kunnen sturen zonder dat ze gaan klippen? Dat is namelijk mijn grootste vrees Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 Of dat genoeg is, is afhankelijk van; * de inrichting van je luisterruimte * de afstand tussen jou en de luidspreker * je muziekkeuze * je huisgenoten en buren Bij mij krijgen ze 2x 120W. In mijn sterk gedempte kamertje van 3,9 x 5,5 meter is dat voldoende. Maar de Maggies kunnen ze allemaal met gemak hebben!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofan Posted 29 januari 2008 Author Report Share Posted 29 januari 2008 Of dat genoeg is, is afhankelijk van; * de inrichting van je luisterruimte * de afstand tussen jou en de luidspreker * je muziekkeuze * je huisgenoten en buren Bij mij krijgen ze 2x 120W. In mijn sterk gedempte kamertje van 3,9 x 5,5 meter is dat voldoende. Maar de Maggies kunnen ze allemaal met gemak hebben!!! Ok als je dit in een gedempte ruimte hebt zou het voor mij wel voldoende zijn mijn ruimte is ongeveer 5.5X6 vloer van houd en muren van gips met isolatie hier achter. Huisje is alleen staand dus geluid kan op max als ik wil (moet ik wel oordopjes in doen ) Afstand is zoon 2.5 3 meter. Muziek is van alles van jazz rock metal drum n base techno tot classiek enige wat ik niet draai is rap en r&b.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 29 januari 2008 Report Share Posted 29 januari 2008 Dan zou ik zeggen: ga voor Maggies! Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofan Posted 3 februari 2008 Author Report Share Posted 3 februari 2008 OK! Vandaag even lekker genoten van de MG-12 paneeltjes met de Primare I30 bij de audio zaak waar ik de 20.1 had beluisterd. Ik hoef niet meer verder te kijken Gezien ik zo tevreden was over het geluid die ze me lieten horen heb ik besloten deze te nemen. Ik moet nog wel even me huiskamer gaan verbouwen en een meubel voor de installatie kopen! Verder zit ik te denken om de CD31 van Primare in de toekomst aan te schaffen, om het setje compleet te maken. Ik zal waarschijnlijk met de tijd ook 2 subwoofertjes nemen en wat aanpassingen in me huiskamer maken, maar ik zal eerst gaan genieten van de nieuwe set die binnenkort bij mij thuis staat. Voor de gene die advies en tips hebben gegeven BEDANKT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 februari 2008 Report Share Posted 3 februari 2008 OK! Vandaag even lekker genoten van de MG-12 paneeltjes met de Primare I30 bij de audio zaak waar ik de 20.1 had beluisterd. Ik hoef niet meer verder te kijken Gezien ik zo tevreden was over het geluid die ze me lieten horen heb ik besloten deze te nemen. HIGH FIVE! Waarschuwing: Je nieuwe Maggies zullen de eerste weken hoogst waarschijnlijk erg kil en dun klinken. Je zult ze door die periode heen moeten brengen. Dat is de tijd die ze namelijk broodnodig hebben om los te komen. Maar als je dat met beleid doet, zullen ze je niet teleur stellen Dus je bent bij dezen gewaarschuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofan Posted 3 februari 2008 Author Report Share Posted 3 februari 2008 HIGH FIVE! Waarschuwing: Je nieuwe Maggies zullen de eerste weken hoogst waarschijnlijk erg kil en dun klinken. Je zult ze door die periode heen moeten brengen. Dat is de tijd die ze namelijk broodnodig hebben om los te komen. Maar als je dat met beleid doet, zullen ze je niet teleur stellen Dus je bent bij dezen gewaarschuwd. dan laat ik ze wel even lekker op een laag pitje draaien als ik afwezig ben om het process te versnellen Bedankt voor de waarschuwing! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts