Jump to content

Wie verdient de schoonheidsprijs?

threshold
 Share

Recommended Posts

Ik houd van vorm volgt functie en kan dus de JBL's wel waarderen, net zo als veel eenvoudig opgebouwde buizenversterkers, ronde hoorns, electrostaten, Nottingham Analogue draaitafels, professioneel spul van Tube Tech, oude Cabasse speakers. Ook mooi de Telefunken S500 / 600 draaitafel, simpel elegant. Het oude jaren 60/70 Braun design vindt ik fenomenaal. De Tivoli lijn is erg leuk, het refereert aan een bepaald tijdsbeeld zonder ook maar iets eenduidig te kopieeren en is toch visueel een product van nu.

De CD speler eerder in de draad vindt ik visueel een wanstaltig product.

De Aluminium luidspreker, tsja, veel Colani gehalte met een beetje fifties streamline. Ik zou het aluminium gewoon mat maken. Zodra het hard gaat glimmen hoeft het van mij niet meer (ik zou wel eens een zwart ge-eloxeerde Fat Bob willen zien (of donker blauw)).

Die Siltech luidsprekers, dat rare ei op de voorkant slaat nergens op.

Dat ei is volgens mij puur ter design. Anders lijkt het zo'n vierkante doos, wat het eigenlijk ook is.

Dit vind ik nog altijd super mooi.

Luxman DP 07, Loopwerk uit eind jaren 80 begin 90

luxman_dp07.jpg

Luxman DA 07, converter uit eind jaren 80 begin 90

luxman_da-07.jpg

Er was ook nog een M-07 eindversterker, erg mooi, ook de opbouw.

DSC004461.jpg

DSC004491.jpg

Zou mijn huidige set er zo op inruilen!

Andre

De Oracle cd-speler mag wat vormgeving betreft wel in mijn kamer staan:

1125_L.jpg

Maar de Burmesters mogen er ook wel naast komen te staan.

wat een gave citruspers

De Oracle cd-speler mag wat vormgeving betreft wel in mijn kamer staan:

1125_L.jpg

Maar de Burmesters mogen er ook wel naast komen te staan.

wat een gave citruspers

Goh ik zat meteen aan een keuken weegschaal te denken toen ik hem zag. :lol:

Deze cd heeft dan ook een gewicht van 1.24 gram :P

Maar wel mooi draai werk B) .

Spiegeltjes en kraaltjes... bling-bling...: Slechte smaak. Ordinair.

Turn your Home into a Hospital stijl- Bauhaus-achtig - Functional Design / Minimal Design / Moderne Zakelijkheid / Braun: depersonalisatie, zelfhaat, zelfverwerping, koud, koel, kleur-, vorm- en sfeervrees.

Hifi is niet om naar te kijken, beste mensen!

Hifi is om naar te luisteren.

All

Vormgeving is altijd bedoeld geweest om gebrekkige kwaliteit te compenseren.

Zoals ook in het design meubel wereldje blijkt, lijkt dit inderdaad bijna altijd het geval te zijn, toch zijn er fabrikanten die design en functie op een bijzondere wijze weten te combineren, jammer dat het er zo vreselijk weinig zijn. :(

Turn your Home into a Hospital stijl- Bauhaus-achtig - Functional Design / Minimal Design / Moderne Zakelijkheid / Braun: depersonalisatie, zelfhaat, zelfverwerping, koud, koel, kleur-, vorm- en sfeervrees.
Zo te lezen zit je nog in het modernisme. De vormgeving van de 'kitscherige' Oracle cd-speler is eerder een voorbeeld van postmodernisme. En gezien zijn leeftijd ook een zoon van zijn tijd. Of de technische kwaliteit van Oracleproducten onder de maat zijn kan ik niet persoonlijk beoordelen, maar ik heb geen reden om daar aan te twijfelen.
Vormgeving is altijd bedoeld geweest om gebrekkige kwaliteit te compenseren.
Veel techneuten verschuilen zich achter dat argument. Met een kwalitatief goed product met gebrekkige vormgeving heb je maar de helft van het mogelijke. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij technische kwaliteit prima samengaat met goede vormgeving. Je moet alleen wat langer nadenken over de mogelijkheden en dat kost wat meer tijd, dus geld.

Mooi toch CJ hoe smaken verschillen.

M44, deus! Die luxmannen zijn nog lomper dan mijn AA. Die ik trouwens ook heel mooi vind. Sjonge jonge let toch op! Zeg wanneer gaan we een drinken, lijkt me echt wel gein. Ja en ik drink dan die pseudo Buckler... :D

Nou dan voor de liefhebber een mooie foto....

t-rev12-1-aamaestro3.jpg

Wat die vormgeving betreft... Daar ben ik het niet mee eens. Iets wat goed is kan ook mooi zijn. Stel ik ontwerp een dijk van een versterker. En daarna pas de behuizing dan kan het toch wel. En wat wel of niet mooi is, is een kwestie van smaak. Het gaat in deze topic om wat je mooi vind qua uiterlijk en niet om welke andere discussie ook. open dan een topic, kan mooi ook goed zijn!

Dus niet jammeren en zet er op wat je cool, vet en mooi vind. Bah bah, zeurkousen ;)

Andre

All

All

All

All

Zeker niet met je eens Spido. Ik wilde dat ik een huis had waar ik Bauhaus spullen in kon zetten want daar zitten erg mooie dingen bij. Heb je de meubels van Ray en Charles Eames wel eens gezien en erin gezeten? Goede combinatie van vorm en functie.

Mijn Oracle draaitafel ziet er ook prachtig uit en is geluidsmatig niet mis. De nieuwe Quad ESL's zien er bijzonder fraai uit en klinken ook niet mis. Hetzlfde geldt voor bijvoorbeeld Sonus Faber LS

Een goed technisch ontwerp op de markt brengen is een ding maar het zodanig vorm geven dat het er ook nog prachtig uitziet is een ander ding.

Zoals in architectuur, meubeldesign en ook audio - met name luidsprekers - sommigen inderdaad in staat zijn vorm en functie op een goede manier te combineren, blijft het toch een gegeven dat de meesten daar niet in slagen.

In zoverre heeft Spido beslist een punt.

Dat een groot deel der mensheid zich juist door de vorm laat verleiden, betekent dus dat er heel erg veel miskopen worden gedaan, echter hier voor uitkomen doet vrijwel niemand, best jammer..........

Uiterlijk en status zijn zo vreselijk met elkander verweven dat het haast niet mogelijk is er een gesprek over te voeren, mijn speakers zien er ook uit als een domme houten bak, maar maken wel muziek.

Functie is hetgeen waarop ze gekozen zijn, de vorm is ondergeschikt dus, zouden we dit meer doen zag de wereld er heel anders uit en werden er misschien wel meer stoelen van Eames verkocht.

:)

Zeker niet met je eens Spido. Ik wilde dat ik een huis had waar ik Bauhaus spullen in kon zetten want daar zitten erg mooie dingen bij. Heb je de meubels van Ray en Charles Eames wel eens gezien en erin gezeten? Goede combinatie van vorm en functie.

Mijn Oracle draaitafel ziet er ook prachtig uit en is geluidsmatig niet mis. De nieuwe Quad ESL's zien er bijzonder fraai uit en klinken ook niet mis. Hetzlfde geldt voor bijvoorbeeld Sonus Faber LS

Een goed technisch ontwerp op de markt brengen is een ding maar het zodanig vorm geven dat het er ook nog prachtig uitziet is een ander ding.

Zoals in architectuur, meubeldesign en ook audio - met name luidsprekers - sommigen inderdaad in staat zijn vorm en functie op een goede manier te combineren, blijft het toch een gegeven dat de meesten daar niet in slagen.

In zoverre heeft Spido beslist een punt.

Dat een groot deel der mensheid zich juist door de vorm laat verleiden, betekent dus dat er heel erg veel miskopen worden gedaan, echter hier voor uitkomen doet vrijwel niemand, best jammer..........

Uiterlijk en status zijn zo vreselijk met elkander verweven dat het haast niet mogelijk is er een gesprek over te voeren, mijn speakers zien er ook uit als een domme houten bak, maar maken wel muziek.

Functie is hetgeen waarop ze gekozen zijn, de vorm is ondergeschikt dus, zouden we dit meer doen zag de wereld er heel anders uit en werden er misschien wel meer stoelen van Eames verkocht.

:)

Toch zijn er genoeg voorbeelden waar vorm en functie wel samengaan en elkaar zelfs ondersteunen. Dus ook bij hifi.