Weerstand Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Ik weet niet of ik met dit onderwerp op het juiste forum terecht ben gekomen, maar ik waag het er maar op. Een aantal scribenten Hear beschikt kennelijk over een onmiskenbare state-of-the-art platenspeler en is daar, getuige onder meer een recente post van Kraus von Bentick, zeer tevreden over. Nee, geen spoor van ironie (ditmaal), want daar doe ik op donderdag nooit aan. Als ik die juichtonen vergelijk met mijn eigen platenspelerpopulatie, wordt het mij wat droef te moede. - twee Thorens platenspelers als oudedagsproject - een Projekt waarvan ik geen idee heb waarom ik die ooit heb gekocht/het ding (element) pikt ook nog brom op, - een Onkyo platenspeler uit het versterf van mijn schoonouders en die mag 'dus' van mijn vrouw nog niet de vuilnisbak in, - een DUAL CS 505-4. Die laatste is de enige die ik gebruik. Niet zozeer om naar te luisteren, als wel om platen die nooit op CD zijn heruitgegeven, op de harde schijf te zetten, te ontklikken en vervolgens op een CD-R te branden. De enkele reden dat ik nooit heb uitgezien naar een betere speler/arm/element, is mijn niet aflatende strijd tegen tikken, ploppen, statische lading en andere, al dan niet spontaan optredende, ellende. Een bijkomend probleem was (is), dat labels met historisch interessant opnames zoals MMS en Remington, van die bedonderde persingen op de markt brachten. Lenco Clean hielp wel wat, maar je zat er voor de rest van je leven aan vast. Dus waarom een 'betere' platenspeler gekocht? Ik heb een aantal keren een 'betere' platenspeler gehoord. En ja, dat klonk bijzonder goed, zij het op fonkelnieuwe platen. Ik herinner me een demonstratie met een gerenoveerde Garrard (401?) met SME-arm (in combinatie met een QUAD buizenversterker) in zo ongeveer de laatste hifi-zaak in Den Haag (voor die in vlammen opging). De analogie met betaald voetbal dringt zich op Maar langzamerhand begin ik mij af te vragen of ik met de aanname dat, gegeven de gevoeligheid van platen voor 'ongerechtigheden', de aanschaf van een ambitieuzer platenspeler weinig zin heeft, op het juiste spoor zit. Kortom, in Jip & Janneke-taal: is een betere platenspeler/arm/element-combinatie minder gevoelig voor platen in niet meer zo'n beste conditie? Weerstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Hoi Weerstand Platendraaien heeft enkele nadelen, maar de meeste zijn te overkomen. Bijv het statisch worden van platen kan je elemineren door ze te wassen in de Disco Antistat platenwasser, dan ben je echt jaren van statisch lading af. Stof pak je het best aan door voor het afspelen de Naald te reinigen en de plaat af te stoffen met een Coolstof borstel. Verder is een goede Basis platenspeler van Project, Dual, Thorens, Technics, Rega of bijv Denon genoeg, zet daar een goed element in die matcht met de arm. In combinatie met een goede (hoeft niet extreem duur te zijn) phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Het probleem is meestal dat de naalden van de meest gangbare elementjes (van bijv Stanton, Ortofon of Pickering) een tamelijk grove naald hebben, waardoor deze enkel het bovenste deel van de groef kunnen aftasten. Daar ben je ook het meest gevoelig voor (oppervlakte)vuil en stof. Bovendien krijg je niet alle details uit de plaat gehaal;d met een dergeleijke grove naald. Op zich is dat niet erg, maar je mist een boel informatie. Platen schoonmaken helpt, maar geeft je bij een dergelijke naald nog steeds niet de info doie er op de plaat staat. Een beter element heeft een betere naald, en een andere naaldvorm (Shibata, Micro fineline, Gyger I en II) die dieper in de groef komt en een duidelijk beter resultaat laten horen. Vaak omdat daar minder vuil zit en er meer detaillering op te pikken valt. Belangrijk daarbij is ook de phonotrap. Er is veel verschil in kwaliteit (en oplossend vermogen) tussen de verschillende phonotrapjes (zowel ingebouwd als stand alone). Van een Vivanco phonotrapje hoef je echt niet veel te verwachten. Dar komt geluid uit en geen muziek. Vervelend is dat je vaak toch wel behoorlijk in de buidel moet tasten om een goeie phonotrap te krijgen. De goedkoopste acceptable die ik ken is de NAD PP2 en die kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Weerstand, elders sprak je overe vele kubike meters vinyl. In dat geval zou ik voor een goede platenwasmachine gaan. De door Shibata genoemde Disco Antistat werkt op zich prima, maar is wel volledig hand bediend. De OkkiNokki is de bekendste low-budget semi automatische platenwasser. Verder zou ik proberen een van de vermelde platenspelers in topconditie te brengen. Goed element en goed afstellen. Welke Thorensen? Welke Project met welk element (Grado?)? Welke Onkyo? Ook sprak je in een andere posting over oude opnamen, het kan zinvol zijn om een speler te voorzien van een mono-element met daarbij een voorversterker met aanpasbare correctie curven. http://geocities.com/midimagic@sbcglobal.net/mixphono.htm b.v. "Die einstellbare Mono-Phonovorstufe", iets voor de helft van de pagina http://www.tube-amp.de/galerie.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Ik heb hele dure draaitafels gehoord maar moet zeggen dat ik met mijn combinatie van Project, Ortofon, en Cambridge daar al heel dicht bij zit ( kost totaal niet als Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Op de goedkope draaide takkeherrie en op dure ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Maar langzamerhand begin ik mij af te vragen of ik met de aanname dat, gegeven de gevoeligheid van platen voor 'ongerechtigheden', de aanschaf van een ambitieuzer platenspeler weinig zin heeft, op het juiste spoor zit. Kortom, in Jip & Janneke-taal: is een betere platenspeler/arm/element-combinatie minder gevoelig voor platen in niet meer zo'n beste conditie? Weerstand Behalve wanneer de LP echt stuk zijn, dus dikke krassen etc of slecht gemaakt, persfouten etc, is mijn ervaring, dat het zeker zin heeft. Regelmatig koop ik 2e hands LP's, die maak ik ze schoon met mijn Okki Nokki platenwasser. Na een nieuwe binnen en buitenhoes zijn ze voor mijn vaak "als nieuw" Soms beter dan nieuwe Ik gebruik een element met een heel klein naaldje. Ik weet niet of je in de buurt van Sneek woont maar je zou net als ik heb gedaan, met een paar van je dierbaarste LP's naar Audio Selectief kunnen gaan. Om te "horen" wat mogelijk is Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Ik heb ook gemerkt, met naar steeds betere platendraaiers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Ik heb hele dure draaitafels gehoord maar moet zeggen dat ik met mijn combinatie van Project, Ortofon, en Cambridge daar al heel dicht bij zit ( kost totaal niet meer als Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Met een goede platenwasser krijg je een en ander inderdaad al veel en veel beter. Ik vroeg me eigenlijk af wat voor een Thorensen je hebt. Met een 125 is best wat te doen. Als je nieuw koopt moet je kijken hoeveel geld je er tegenaan wilt gooien dan kunnen we wat suggesties doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Weerstand, Misschien moet je eens rondneuzen op de site www.soundfountain.com over platen wassen en ook staat er veel over draaitafels en de klassiekers, die je tweedehands nog wel eens voor relatief weinig geld kunt kopen. Dan hoef je geen vermogen voor een VPI of FB uit te geven en zit je minstens op hetzelfde niveau. Als je daar dan een goede arm op zet (beter dan een Rega) dan zit je in audio heaven. Ook leuk voor je Remingtons: http://www.soundfountain.org/rem/dongabor.html Zo slecht kunnen ze niet zijn. Zelf heb ik niet zo veel last van slechte platen, terwijl ik veel tweedehands koop. Veel hangt af van je installatie en zeker ook van de draaitafel en arm. Vroeger gaf ik vaak de opname of persing de schuld. Nu klinken zelfs slechte opnames nog redelijk. Je hoort wel dat de balans niet klopt, maar toch luister je er doorheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Ik heb hele dure draaitafels gehoord maar moet zeggen dat ik met mijn combinatie van Project, Ortofon, en Cambridge daar al heel dicht bij zit ( kost totaal niet als Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Ach, ik draai met een getweakte Thorens TD160-II met een Jelco/AQ arm en een Denon DL103R element. De phonotrap is zelfbouw, evenals alle versterking en actieve filtering op 6 stuks Magnepan. Van slechte opnames heb ik niet bijster veel last, tikken en spetters lijken wel ergens in de ruimte te hangen en zijn snel weer weg. Ik heb ca. 2000 platen waar maar weinig nieuw bijkomt, en een Knosti die ik zo af en toe uit de kast ruk. Voor mij is dat meer dan voldoende om van het medium te kunnen genieten (ben niet zo kritisch ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Voor informatie en mogelijkheden voor de DUAL kun je op het Duitse Dual-board terecht. Als je het originel Dual element er nog in hebt zitten (Dual OM10) dan kun je de naald vervangen door zo'n scherp ding als eerder in deze draad vermeld. Zoek dan naar de Ortofon OM 40 naald (is niet de goedkoopste ca. E180.-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 tikken en spetters lijken wel ergens in de ruimte te hangen en zijn snel weer weg. Geweldige positieve benadering! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Daarmee bedoel ik dat ze niet zo storend aanwezig zijn als met sommige (gepiekte) conusluidsprekers. Daarbij heb ik wel eens het idee dat tikken en kraken keihard in je oren wordt gezandstraald. Met Maggies totaal geen last van. Overigens heeft die Denon gewoon een elliptische naald voorzover ik weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Goed afregelen en het redelijk poetsen van de plaat is veelal voldoende om geen overdadige spetters en tikken te hebben. Wel is het zo dat naarmate de naald fijner is geslepen dit sterk afneemt, zoals sodejuu reeds heeft aangegeven. Platen royaal voorzien van vet en stof zullen inderdaad konussen kunnen lanceren Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Ach, ik draai met een getweakte Thorens TD160-II met een Jelco/AQ arm en een Denon DL103R element.De phonotrap is zelfbouw, evenals alle versterking en actieve filtering op 6 stuks Magnepan. Van slechte opnames heb ik niet bijster veel last, tikken en spetters lijken wel ergens in de ruimte te hangen en zijn snel weer weg. Ik heb ca. 2000 platen waar maar weinig nieuw bijkomt, en een Knosti die ik zo af en toe uit de kast ruk. Voor mij is dat meer dan voldoende om van het medium te kunnen genieten (ben niet zo kritisch ) Ik heb ook net een nieuwe AudioQuest arm. Het is de PT9, een rechte bruin-zilveren arm voor zwaardere elementen. Ik heb me laten vertellen dat AQ vroeger op VPI's zat. Het is een soort Jelco-deluxe, net zoals de nieuwe Ortofon's. Hij was zo goedkoop dat ik eerst erg sceptisch was. Al die verhalen van mensen die hun Rega's ermee gingen upgraden... Maar het klopt dus wel. Het verschil met m'n oude Linn arm is zo groot... Op dit moment zit er een AT-OC9 in (eerste versie, die had ik nog). Die AT-OC9-II is tegenwoordig ook al zo goedkoop. Als jij die arm ook hebt dan kun je best eens op zoek naar een beter loopwerk, als je daar ooit zin in hebt. Een VPI, of Garrard401, etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Ik heb de oudere versie van deze arm, maar hij lijkt er wel verrekte veel op. Speelt den sterren van den hemel met een DL103R, en mijn Thorensje is geen echte Thorens meer. Ik heb VPI in huis gehad, was er niet bijster van onder de indruk. Garrard.........Ik heb iets tegen tussenwielen, en het traject DD heb ik al jaren terug doorlopen (en heb nog diverse tafels staan als ik weer eens de kriebels krijg). Vooralsnog maakt de KThorens fijn muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Ik heb VPI in huis gehad, was er niet bijster van onder de indruk. Dan heb je op de Inkampani Show in Naaldwijk niet goed geluisterd naar de VPI Aries III. Was echt zeer fraai. @ Weerstand. Het draaien van platen is een beetje een "mindset". Als je je sterk ergert aan de bijgeluiden zoals kraken, tikken en geruis dan moet je aan een nieuwe start op platenspelergebied niet meer beginnen. Dat geeft geen bevrediging. Ik heb hier thuis nog een zeer grote hoeveelheid bijzondere platen staan van Maria Callas uit de jaren '50. Dat is grotendeels niet goed meer te draaien of te bewerkelijk voor digitalisatie. Dan is het veel gemakkelijker om maar op zoek te gaan naar de CD's. Die bijzondere opnamen uit de jaren 50 klinken op een topdraaitafel ook niet veel beter. Voor echte voor-oorlogse opnamen uit de chaotische tijd heb je aan een moderne draaitafel niks. Dan moet je naar een draaitafel met een traploos regelbaar toerental ( dan kom je bij Garrard) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 januari 2008 Report Share Posted 26 januari 2008 Ik heb VPI in huis gehad, was er niet bijster van onder de indruk. Dan heb je op de Inkampani Show in Naaldwijk niet goed geluisterd naar de VPI Aries III. Was echt zeer fraai. Jazeker, ik heb die gehoord. Maar de prijzen ervan vind ik de verbetering t.o.v. mijn gekietelde Thorensje niet waard. In die zin bedoelde ik het eigenlijk. Ik ben ook geen echt fanatieke analoog-freak, en heb er ook het budget niet voor (over). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 28 januari 2008 Author Report Share Posted 28 januari 2008 Shibata, Sodejuu, Seed7, rli, Rein!, Tubejack, RastaPhil, Ruud, Rev. Fatman, carl, threshold, KT88, Buizenbart, Jitze en Kraus vonBentinck: bedankt voor alle verstandige, opbeurende en tot relativering stemmende adviezen en kanttekeningen. Verontschuldiging 1: de radiostilte van mijn kant vindt oorzaak in de omstandigheid dat mijn echtgenote onverwacht enkele dagen afwezigheid voor ons beiden had geregeld. Weg van internet en geluidsinstallaties. Maar de kwaliteit van sommige Brusselse restaurants maakt daarbij weer erg veel goed. Zij het dat ik momenteel niet erg Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 Weerstand, ook ik draai nog naar alle tevredenheid platen met een Dual. Element is Linn K9 (met fineline tip). De automatische afslag van de Dual is een te groot voordeel. En het klinkt nog steeds (soms, iets) beter dan cd. Voor jou zou een Denon DL160 bijv. al erg goed zijn (elliptische naald, maar ja, dat zegt ook niet alles). Verder heb ik alleen maar goede ervaringen met DiscoAntistat. Platen blijven ook na 20 jaar antistatisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 28 januari 2008 Author Report Share Posted 28 januari 2008 Weerstand,ook ik draai nog naar alle tevredenheid platen met een Dual. Element is Linn K9 (met fineline tip). De automatische afslag van de Dual is een te groot voordeel. En het klinkt nog steeds (soms, iets) beter dan cd. Voor jou zou een Denon DL160 bijv. al erg goed zijn (elliptische naald, maar ja, dat zegt ook niet alles). Verder heb ik alleen maar goede ervaringen met DiscoAntistat. Platen blijven ook na 20 jaar antistatisch. Beste The Ark, Bedankt voor de tips over elementen. Maar ............... je beschrijft als groot voordeel aan de DUAL de automatische afslag. Beetje zuur, want die heeft helaas vanaf dag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 Beste Weerstand, In jouw situatie zou ik denk ik het volgende doen: Koop of bouw een MC/MM voortrapje (NAD PP2 of zoiets) om mee te beginnen, dan kun je alle kanten uit. Neem iedere DT gewoon zoals die is en ga er een tijdje mee stoeien. Op zeker moment ga je een voorkeur krijgen voor een bepaalde DT of element/DT combinatie. Vanaf daar kun je dan verder gaan werken. Ik ben zelf een enorme liefhebber van de oudere Thorens subchassis tafels zoals de 160 enz. , maar die hebben doorgaans wel een hoop aandacht, liefde en aanpassingen nodig willen ze een beetje goed presteren. Je spreekt ergens van een onbekende Onkyo, als dat zo'n zware direct drive is uit de jaren '80 dan zou je nog wel eens heel positief verbaasd kunnen zijn over wat die dingen nog kunnen. Naarmate je verder komt op de analoog-ladder, zul je merken dat kraken, tikken en ploppen bij goed afgestelde combinaties en zekere naaldvormen minder storend zijn dan je op het eerste gehoor zou verwachten. In ieder geval is het schoonmaken van je (oude) platen wel een vereiste, dat kan al met een simpele Disco Antistat/Knosti handwasser (die gebruik ik ook al jaren, met Quality Service vloeistof). Nu ben ik geen al te fanatieke LP-gebruiker, maar als ik een plaatje draai dan moet het wel een beetje genietbaar zijn. Dat kan best binnen een heel bescheiden budget (mits wat handigheid) en wat mazzel. Ergens hierboven heb je het over oude en zeer oude opnamen, bezit je daar veel van? Dan zou het, mits dat al op LP en dus 33 rpm is, kunnen overwegen om 1 DT geheel daarvoor in te richten. Een preamp met goede klankregeling is dan wel vereist, alsmede een mono-knop om mono-platen ook echt mono af te kunnen draaien. Anders is je muziekinformatie in mono maar de storingen in stereo. 78=ers begin je niet meer aan begrijp ik. Daarvoor heb je inderdaad zoveel verschillende naaldafrondingen en correctiecurves nodig dat dat al heel erg lastig wordt. Tenzij je het geheel gaat digitaliseren, dan kun je met software de benodigde correcties uitvoeren en op CD zetten. Het probleem van naaldvormen blijft echter wel bestaan. Tenslotte: mocht je eens willen proeven wat een simpele maar doordachte DT opzet kan bereiken, dan ben je te allen tijde hier welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts