Jump to content

Hoe lang nog cd's?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Het einde van de cd nadert nu helaas toch. De cd single sneuvelt als eerste. Is het dan nog verstandig een nieuwe cd speler te kopen?

En waar ik benieuwd naar ben. Zijn er al velen hier die muziek luisteren met behulp van b.v. zo'n sqeezebox? Want dat wordt/is het toch?

Het einde van de cd nadert nu helaas toch. De cd single sneuvelt als eerste. Is het dan nog verstandig een nieuwe cd speler te kopen?

En waar ik benieuwd naar ben. Zijn er al velen hier die muziek luisteren met behulp van b.v. zo'n sqeezebox? Want dat wordt/is het toch?

Hoi Robbert

Terug uit Duitsland?

Dat de cd-single productie stopt zegt niets over cd-albums. Zolang er muzikanten zijn die hun creatieve uitingen als kunst zien in plaats van consumptieartikel blijven de tastbare media met hoes, zoals cd (en lp), bestaan.

Het is in mijn ogen typisch media-hype non-news, dat "the end is nigh"-verhaal.

Van 'n squeezebox zie ik overigens geen voordeel.

De penetratiegraad van de CD-speler en DVD-speler in auto en thuis is zo groot dat die de komende 10 jaar TAMELIJK zeker nog niet vervangen zal zijn door een skwiesboks of pc.

Muziek in een squeezebox is ongrijpbaar, kan niet worden geroken, en is daardoor bij voorbaat levens- en dus kansloos.

Kijken we naar een CD dan kan zowel het doosje als de booklet als de schijf (blind) middels de neus worden waargenomen en herkend. De geur van het geheel zal in de loop van de tijd niet of nauwelijks merkbaar veranderen.

Voor vinyl geldt in beginsel hetzelfde, met kanttekening dat vooral de buitenhoes in de loop van de tijd door ontbinding dermate sterk gaat ruiken dat het niet meer aantrekkelijk zal zijn het geheel in de handen te nemen.

Geurschakering geeft het CD formaat daarmee moeiteloos een zintuiglijke voorsprong voor de lange termijn.

Probeer deze voorspelling maar eens te overtreffen, Spido. :)

Guest Rev. Fatman
Voor vinyl geldt in beginsel hetzelfde, met kanttekening dat vooral de buitenhoes in de loop van de tijd door ontbinding dermate sterk gaat ruiken dat het niet meer aantrekkelijk zal zijn het geheel in de handen te nemen.

Lariekoek! :)

Ja vinnik ook! Tenzij je je vinyl bewaart in een muffe kelder of een gft-bak, blijft de hoes mits goed gestockeerd, misschien wel honderd jaar of langer goed! Heb zelf LP's van de jaren 50 (van voor mijn geboorte ;) ) die er als nieuw uitzien en niet "onaangenaam" ruiken. Ook heb ik vinyl met muf ruikende kaften, maar d

Guest Rev. Fatman
Ja vinnik ook!

Net zoals, ondanks de aangekondigde dood ervan, vinyl blijkbaar toch nog steeds alive & kicking is, en geniet van een misschien ietwat rustigere (

Guest tubejack

Hetzelfde zeiden, ze

Sqeezebox? nee, de kwaliteit van mijn radio is heel wat beter.

Jack

Ik vrees dat je geluisterd hebt naar een Squeezebox met verkeerde serverinstellingen. Om bandbreedte te besparen kent Slimserver een optie om de stream van server naar Squeezebox als mp3 te comprimeren. Voor het beste resultaat moet die optie natuurlijk uit staan. Daarnaast is het bij gebruik van een externe DAC nodig om de digitale volumeregeling uit te schakelen; die vermindert alleen de resolutie maar.

Bij gebruik van de Squeezebox als internet-radio-tuner heb je in veel gevallen wel gelijk; veel online radiostations zijn, nog meer dan gewone radiostations, ten prooi gevallen aan de "loudness wars" en comprimeren alle dynamiek uit de muziek :(

Oh ja, Robbert, ik ben dus een Squeezebox gebruiker en vind het de beste uitvinding sinds gesneden brood ;) Heel je muziekcollectie onder

Ik heb de Transporter: FANTASTISCH!

Toch is het resultaat van een SB3 icm een DAC die samen hetzelfde kosten als zon transporter van betere kwaliteit. Maarja, zon transporter is natuurlijk wel lekker 1 apparaat en erg fraai om te zien.

Ik heb de Transporter: FANTASTISCH!

Wat ik zelf een gemiste kans met dit apparaat vind is dat je er niet direct een externe USB dan wel X-ATA schijf op aan kunt sluiten met je muziekbibliotheek er op. Je hebt nog steeds een PC als server nodig.

Zou dat wel kunnen dan zou ik hem gelijk kopen.

;)

Ik heb naast mijn Transporter ook nog een SB3. Die heb ik met een aantal losse dacs geprobeerd.

Op de een of andere manier klinkt de Transporter voor mij beter. Om meer uit de SB3 te halen, moet er het nodige aan gemodificeerd worden. Niet alleen de voeding, maar ook in het digitale deel. Daar is op de diverse fora het nodige over te lezen. Er wordt ontzettend veel geouwehoerd door mensen, die hun kennis ontlenen aan " van horen zeggen " .

De Transporter is in staat een beeld neer te zetten, wat volkomen in balans is, definitie, ruimtelijkheid, en gemak. Het klinkt soms bijna als een zeer goede analoge bron. (b.v. TD126VB4/SMEIII/EMTv.d. HUL/Burmester 838, Sansui TU X1, gemodificeerde Sony CDP779ES) Ik kan er uren naar luisteren.

Ik heb inmiddels een tweede Tranporter er bij gekocht voor in mijn hobbykamer. Ik ga binnenkort eens aan de slag met wat simpele modificaties in 1 van 2. Dan kan ik tenminste goed vergelijken en uit eigen ervaring oordelen.

De grote massa koopt CD dus Cd blijft bestaan.

Ik denk dat de LP binnen enkele jaren weer verdwenen is.

De productie is veel te laag.

Luister maar eens naar echt goed analoog, you will change your opinion, absoluut gezien is de cd/dig. techniek geen vooruitgang vind ik , wel makkelijker in gebruik.

En bij de kleine niche markt blijft gelukkig altijd vraag.

Zelfs iron maiden krijg ik binnenkort op LP

gr :( hj :D

(...)absoluut gezien is de cd/dig. techniek geen vooruitgang vind ik(...)

Dat klopt. Een vooruitgang is dan ook altijd relatief, niet absoluut. En relatief gezien (t.o.v. de lp) is een cd wel degelijk een vooruitgang, onafhankelijk van wat (om wat voor redenen dan ook) je voorkeur heeft...

De grote massa koopt CD dus Cd blijft bestaan.

Ik denk dat de LP binnen enkele jaren weer verdwenen is.

De productie is veel te laag.

Luister maar eens naar echt goed analoog, you will change your opinion, absoluut gezien is de cd/dig. techniek geen vooruitgang vind ik , wel makkelijker in gebruik.

En bij de kleine niche markt blijft gelukkig altijd vraag.

Zelfs iron maiden krijg ik binnenkort op LP

gr :( hj :D

Er werd toch niet gevraagd wat beter klinkt(mooier)?

De vraagstelling is : Hoe lang nog cd's?

Daar heb ik antwoord op gegeven.

Zolang squeezeboxachtige oplossingen waarbij je online content op je audioinstallatie kunt afspelen nog geen mainstream is zoals dat nu met cd-spelers wel het geval is, zullen cd's wel blijven bestaan denk ik.