Jump to content

Hoe lang nog cd's?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Enkele maanden geleden moest ik nog niets hebben van dingen als de Squeezebox.

Het idee dat alle muziek op 1 HD staat leek me maar nix. Ik zie graag een uitgebeide CD-collectie en vind 't vaak prettig om iets tastbaars in handen te hebben.

En toch.... sinds een week ben ik nu ook in 't bezit van een SB3, en 't bevalt me beter dan ik tot voor kort had gedacht. Na een overtuigende demo ging ik overstag.

De klank valt me reuze mee (CD's geript in FLAC), en ik weet hoe goed ie kan klinken via een serieuze DAC.

Het kan zondermeer een serieuze bron zijn, i.c.m een goede DAC.

(ook al is 't installeren van de software zondermeer niet zo simpel als de fabrikant en menigeen doet voorkomen vind ik!)

Het leek me eerst maar spielerij, maar 't is toch wel erg makkelijk dat de hele collectie automatisch op alf.volgorde staat via de AB. Ook 't zoeken per artiest, genre, etc vind ik erg prettig.

(heb zelf de CD-speler nog niet weer gebruikt sinds ik de SB heb)

Desondanks.... ik hoop wel dat de CD nog jaren blijft bestaan. De kwaliteit van de meeste te downloaden muziek vind ik nog ver beneden de maat <_<

Als ik echter zie hoezeer de CD-aantallen in muziekwinkels al is gekrompen de laatste paar jaren, zou 't mij niet echt verbazen als de CD over 'n jaartje of 5 nog voornamelijk via internet te bestellen is.

Groet,

Alco

Ha die Alco,

Je bent inmiddels om. Ik heb eerder een squeezebox gehad, toen weer verkocht en later daar toch wel spijt van gehad. Ik heb er nu sinds kort opnieuw eentje staan en ik ben er helemaal mee in mijn nopjes. Ik heb op dit moment zo'n 8000 nummers in mijn library. Ik gebruik hem bijna dagelijks en vooral voor het afspelen van muziek die ik nog aan het onderwerpen ben aan een uitgebreide luisterbeurt (om te voorkomen dat een album wordt gekocht en niet meer wordt gedraaid omdat 'ie na meerdere luisterbeurten toch tegen valt).

De analoge aansluiting klinkt zeker niet slecht, maar als je beter bent gewend is het een flinke stap terug in de kwaliteit. De weergave van een LP is m.i. niet te evenaren en ook mijn Bluenote Koala Tube klinkt een stuk beter dan de Squeezebox (hier analoog aangesloten).

Door gebruik te maken van Flac bestanden en een externe DAC schijn je inderdaad de kwaliteit van een goede CD speler te evenaren. Dit gaat mij persoonlijk te ver aangezien ik al een mooie CD speler heb staan. Ik heb laatst voor de gein de Squeezebox analoog aangesloten aan m'n X-Can buizen hoofdtelefoonversterker en deze weet het digitale randje toch redelijk weg te poetsen. Dus met de Grado op mijn hoofd is het puur genieten geblazen.

Voor mij is het digitale medium (net als iPod) leuk voor erbij en het geeft enorm veel gemak. Ook het verrassingselement heeft een hoog "fungehalte": op shuffle komen regelmatig albums voorbij die ik niet zo snel uit de kast zou pakken en die dan opnieuw mijn interesse krijgen. Ook wordt alles wat ik luister naar mijn Last.FM account gescrobbeld en dan krijg ik op basis daarvan "recommendations" die ik als radiostation kan afluisteren. Dus het vergroot voor mij alleen nog maar de hebberigheid naar nieuwe muziek die ik dan uiteindelijk het liefst hier als LP in de kast zie staan.

Wat mij betreft hoeft dit niet de bestaande media CD en LP te vervangen. Ik hoop dan ook dat ze nog heel lang blijven bestaan. Wat is er nu mooier dan op een druilerige zondagmiddag lekker een stapel LP's (of CD's) die je van te voren hebt uitgezocht te draaien en ondertussen te genieten van het artwork van de hoes.

Groeten,

Gerald

Ik zie de cd als een fysieke drager om een digitaal bestand op te bewaren. In het geval van een audio cd is dit beperkt tot een 16/44.1 bestand, in het geval van een data cd ben je vrij in de keuze van het digitale beatandsformaat. Met de komst van nieuwe media (hard disk, usb stick, ipod etc) zijn we voor de fysieke drager niet meer afhankelijk van de cd. Voor de toekomst zal de fysieke drager steeds onbelangrijker worden. Het gaat om het digitale bestand, en het maakt niet uit waar dit staat opgeslagen!

De grote massa koopt CD dus Cd blijft bestaan.

Ik denk dat de LP binnen enkele jaren weer verdwenen is.

De productie is veel te laag.

Luister maar eens naar echt goed analoog, you will change your opinion, absoluut gezien is de cd/dig. techniek geen vooruitgang vind ik , wel makkelijker in gebruik.

En bij de kleine niche markt blijft gelukkig altijd vraag.

Zelfs iron maiden krijg ik binnenkort op LP

gr :( hj :D

Er werd toch niet gevraagd wat beter klinkt(mooier)?

De vraagstelling is : Hoe lang nog cd's?

Daar heb ik antwoord op gegeven.

Waarom denk je dat de LP terug verdwijnt?

Bijna alles wordt nieuw geperst of heruitgebracht, al dan niet legaal.

Veel mensen herontdekken de LP, gaan terug een platendraaier kopen. Zowel jong als ouder.

Ik denk dat de LP nog zeer lang blijft bestaan.

Door de digitalisering en het onvermijdelijke PC gebruik, zie ik de CD echter verdwijnen als verkoops item in de winkel. Nieuwe media zal de handel meer en meer inpalmen.

Zelf heb ik graag de LP en de tastbare Cd + hoes. Maar downloaden of lastfm zijn ideale manieren om muziek te ontdekken, te leren kennen. Maak er veel te weinig gebruik van. Moet maar eens een laptop aanschaffen hoef ik niet steeds boven te gaan zitten :)

Gr

Stef

Tof die meters maar vooral de schaalverdeling. Ik wist niet dat een digitaal medium +3 dB headroom had.. :P

Fijn dat jij het op prijs stelt dat je apparatuur naar je zwaait als het speelt. Je hebt zeker ook endbakken met van die zwaaiijzers er op ... ? :lol:

Weet niet hoe ze werken maar als het piek/hold meters zijn kun je i.i.g. zien of een station het niet al te bont maakt.

;)

Waarom denk je dat de LP terug verdwijnt?

Bijna alles wordt nieuw geperst of heruitgebracht

Bijna alles ? Hoe kom je daarbij Stefk ? :unsure:

Als ik zie (via diverse sites althans) wat er nu nog op vinyl uitkomt, is dat helaas maar een druppel op een gloeiende plaat. (+ dat veel nieuwe uitgaven vaak maar heel tijdelijk leverbaar zijn)

Wat betreft de Squeezebox. Mij is de afgelopen week 1 nadelig iets opgevallen.

Als ik wat muziek van HD heb beluisterd via de SB en ik zet m'n PC uit, en later bijvoorbeeld nog wat internetradio wil luisteren, dat schakelt m'n PC vanzelf aan als ik op de powerknop van de SB druk!

Zo kwam ik s'morgens een keer in m'n PC-kamer en zag dat de PC de hele nacht had aangestaan.

(en ik maar denken dat ik 'm vergeten had om uit te zetten :D)

Bijna alles ? Hoe kom je daarbij Stefk ?

Als ik zie (via diverse sites althans) wat er nu nog op vinyl uitkomt, is dat helaas maar een druppel op een gloeiende plaat. (+ dat veel nieuwe uitgaven vaak maar heel tijdelijk leverbaar zijn)

Hey Alco

Wel fijn je hier terug te lezen.

Info via vrienden heeft mij geleerd dat er ergens wel mensen zijn die bepaalde genres periodes whatever heruitbrengen. je vindt die meestal niet in het reguliere circuit of enkel via mail te bestellen enz. kwestie van te zoeken en de juiste kanalen te kennen.

In ieder geval sta ik enorm versteld van wat er wordt aangeboden...

De nieuwe dingen zijn soms tijdelijk, maar ze zijn er wel :)

succes Alco

Gr

stef

Hey Alco

Wel fijn je hier terug te lezen

Thanx Stefk, ook voor je uitleg :)

(ik probeer 't af en toe weer eens hearo B) )

Mijn ervaring is dat er nog wel opvallend veek op vinyl uitkomt in 't alternative pop/rock gebeuren,

maar de genres die daarbuit vallen komen er volgens mij bekaaid van af.

Hey Alco

Wel fijn je hier terug te lezen

Thanx Stefk, ook voor je uitleg :)

(ik probeer 't af en toe weer eens hearo B) )

Mijn ervaring is dat er nog wel opvallend veek op vinyl uitkomt in 't alternative pop/rock gebeuren,

maar de genres die daarbuit vallen komen er volgens mij bekaaid van af.

Wel Alco, bij momenten zoek ik veel in de spychedelische wereld uit de jaren 60 + punk uit eind 70

kVind bijna alles terug. :)

Ik ken mensen die speciale dingen zoeken in de jazzwereld (niet mijn wereld) en bijna altijd alles vinden.

Mn platenboer is gelinkt aan ik weet niet welk systeem maar die vindt zeer veel terug. ken je munsterrecords uit Spanje, wel dat kan hij allemaal aanschaffen zonder probleem.

Anders stuur eens een PM met zaken die je zoekt en zelden vindt op LP of CD

Mail mag uiteraard ook hoor

Gr

stef

Het einde van de cd nadert nu helaas toch. De cd single sneuvelt als eerste. Is het dan nog verstandig een nieuwe cd speler te kopen?

En waar ik benieuwd naar ben. Zijn er al velen hier die muziek luisteren met behulp van b.v. zo'n sqeezebox? Want dat wordt/is het toch?

Pfff...uh ja ik denk dat de cd en ook de dvd straks nog gebruikt wordt door een selecte groep. dit gebeurt ook al met de plaat. Maar momenteel neemt de pc, voor het grootste deel, de markt over! Downloaden, Rippen, Klonen etc van alle miziek en film gaat via de pc.

Momenteel ben ik samen met een HighEnd zaak allerlei muziek aan het beluisteren vanaf de PC en vergelijken we met diverse Cd-spelers.

Ik heb door de jaren heen al heel wat HighEnd apparatuur gehad. E

Okay je hebt niet die mooie kast met je CD's meer om mee te pronken. De tastbare kant verdwijnt. Maar waar gaat het eigenlijk om? Muziek toch!?

Ik lees straks met genoegen de kritieken wel. :D

Het tastbare van cd's is niet noodzakelijk. Maar wel een leuke bijkomstigheid, net als bij lp's overigens.

Maar het gaat ook mij om het geluid. Het middel waarmee muziek is te beluisteren maakt mij niet uit zolang de kwaliteit van hetgeen te beluisteren valt maar in orde is.

Ik vraag me af hoe je het afspelen via de pc praktisch gezien uitvoert als je wilt kunnen genieten van alleen de muziek. Mij spreken de bijgeluiden namelijk niet aan en de lastige manier van afspelen ook niet (hetzelfde minpunt als bij dvd-a); scherm aan en menu's doorlopen.

Ik denk dat als de pc werkelijk als multimediacenter doorbreekt de cd vanwege zijn gebruiksgemak juist een veel langer leven zal krijgen, zolang er afspeelapparatuur verkrijgbaar is.

Wat verandert is hooguit de manier van aanschaffen. Hoogkwalitatieve bestanden downloaden en zelf branden zie ik dan nog wel gebeuren, dat gaat al redelijk die kant op, immers.

Maar werkelijk muziek luisteren in dezelfde ruimte als waar de pc staat? Lijkt mij nog steeds geen optie. Is misschien leuk voor die figuren die nu al zonder ergenis via een suizende beamer hun films kijken, mij spreekt het in ieder geval absoluut niet aan.

Ik denk ook niet dat de cd snel zal verdwijnen.

Als je muziek aanschaft wil je niet het risico lopen om per ongeluk de opname te kunnen wissen.

Mocht er namelijk iets mis gaan met de harddisk usb-stick of een ander opslag formaat dat gewist kan worden of aan slijtage onder hevig is.

Op cd heb je dan altijd nog het voor jou origineel.

Wat ik wel verwacht is dat de cd zal door groeien naar een formaat dat hogere resolutie aan kan maar dat hoeft dan ook niet sacd of dvd-audio of bluray disc te zijn.

Groetjes George.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt... ik zie tenminste nog weinig bruikbare CD's op vlooienmarken liggen. Tot die tijd wordt de CD kennelijk nog op z'n waarde ingeschat.

:)

Dat je weinig bruikbare CD's op vlooienmarkten ziet liggen, komt omdat er veel minder CD's dan vroeger verkocht worden. Minder CD's in omloop = minder CD's tweedehands. En bruikbare CD's die op een vlooienmarkt opduiken worden er door de verzamelaars (wij dus ;) ) meestal al snel uitgehaald.

Dat er minder CD's in omloop zijn is ook goed te merken op CD-beurzen, e.d. Het is daar een stuk minder leuk geworden in de loop van de jaren. Veel handelaren zijn ermee opgehouden. Er zijn ook steeds minder beurzen en in sommige gevallen laat men zelfs het toegangsgeld maar schieten om nog mensen ernaar toe te krijgen. Je ziet op zo'n markt ook vaak dat het een lauwe boel is geworden. De 2e hands prijzen zijn veelal te hoog om het publiek nog echt te interesseren. Je vindt weinig van waarde voor een schappelijk prijsje meer. De prijs/kwaliteits verhouding laat te wensen over. De gretigheid van vroeger is weg. Waarom zou men ook, men vindt veel recentere en mooiere dingen op Internet. De harde kern blijft komen, maar het aanbod droogt op. En dat leidt soms tot bizarre taferelen waarbij eenzelfde gewone 2e hands CD door de ene handelaar wordt aangeboden voor een bizar hoge prijs (alsof het een bijna uitgestorven diersoort betreft) en door een andere handelaar voor een schijntje (omdat die denkt dat CD's niets meer waard zijn).

Iedereen heeft in zijn of haar woonplaats wel de tweedehands CD zaakjes zien verdwijnen. Velen gingen gewoon failliet en dat gaf een aantal jaren geleden nog een enorm aanbod op de tweedehands markt. Toen was het voor 2e hands kopers nog even heel leuk. Daarna kreeg je het aanbod in 2e hands CD's zonder boekje, omdat veel particulieren zelf op de computer een kopie van hun CD's maakten die ze goed genoeg vonden en die met het originele boekje in een klapper deden (want al die CD's in hun doosje namen zoveel plaats in de kast in, ook omdat ze inmiddels zoveel kopie

Klein beetje off topic : als de prijzen van de platenbeurzen nou eens een beetje lager zouden zijn ...

Heb er in het verleden heel wat bezocht maar de entreeprijs gaat soms nergens over .

Beetje kip en het ei verhaal , ik weet het .

Maar als je iets 'zoekt' mag de aanschafprijs soms iets hoger zijn .

CD verdwijnt niet zo snel . Zal wel minder verkopen door websites die geld voor een bestandje vragen .

Ook niet onderschatten : het andere downloaden .

Heb me daar ook aan schuldig gemaakt maar dat is 9 van de 10 keer muziek die niet meer verkrijgbaar is omdat het nooit van vinyl op CD gezet is .

Iets minder winstmarges en ik koop weer meer CD's .

Heb veel meer met het origineel met een boekje erbij .