gerlof Posted 30 januari 2008 Report Share Posted 30 januari 2008 audio deskundologen, op het gebied van de audio ben ik een leek. ik heb de laatste tijd geprobeerd mij hierin wat verder te verdiepen. na het bezoeken van een aantal audio shows en na het lezen van heel veel topics op diverse fora ben ik weer op mijn jbf (janboerenfluitjes) uitgangspunt teruggekomen. luister naar je eigen oren want wat de een mooi vindt, vindt de ander nergens naar klinken. een kleine tien jaar geleden heb ik een luistersessie met een aantal verschillende typen audiophysic luidsprekers gehoord. voor het eerst in mijn leven was ik geroerd door wat ik hoorde. ik dacht: zoiets wil ik later als audio hebben. maar op grond van mijn recente informatie vergaring begon de vraag zich op te dringen: zijn er dan ook nog andere boksen die misschien nog beter klinken. bij mijn bezoek aan een audio show zei een van de verkopers: oh, u houdt dus van snelle luidsprekers! daar zijn nog wel meer merken die dat hebben. nu weet ik niet wat daaronder verstaan wordt. misschien dat iemand dat kan uitleggen. een tweede vraag die ik heb: welke andere merken/typen luidsprekers zijn qua geluidsbeeld vergelijkbaar met de luidsprekers van audiophysic? ik ben nl. van plan om binnenkort een aantal luistersessies te plannen en wil dan graag van te voren een selektie maken van merken/types die op mijn 'gehoor/klank' gebied liggen. bij voorbaat bedankt voor jullie antwoorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 30 januari 2008 Report Share Posted 30 januari 2008 audio deskundologen, op het gebied van de audio ben ik een leek. ik heb de laatste tijd geprobeerd mij hierin wat verder te verdiepen. na het bezoeken van een aantal audio shows en na het lezen van heel veel topics op diverse fora ben ik weer op mijn jbf (janboerenfluitjes) uitgangspunt teruggekomen. luister naar je eigen oren want wat de een mooi vindt, vindt de ander nergens naar klinken. een kleine tien jaar geleden heb ik een luistersessie met een aantal verschillende typen audiophysic luidsprekers gehoord. voor het eerst in mijn leven was ik geroerd door wat ik hoorde. ik dacht: zoiets wil ik later als audio hebben. maar op grond van mijn recente informatie vergaring begon de vraag zich op te dringen: zijn er dan ook nog andere boksen die misschien nog beter klinken. bij mijn bezoek aan een audio show zei een van de verkopers: oh, u houdt dus van snelle luidsprekers! daar zijn nog wel meer merken die dat hebben. nu weet ik niet wat daaronder verstaan wordt. misschien dat iemand dat kan uitleggen. een tweede vraag die ik heb: welke andere merken/typen luidsprekers zijn qua geluidsbeeld vergelijkbaar met de luidsprekers van audiophysic? ik ben nl. van plan om binnenkort een aantal luistersessies te plannen en wil dan graag van te voren een selektie maken van merken/types die op mijn 'gehoor/klank' gebied liggen. bij voorbaat bedankt voor jullie antwoorden. Gerlof, Het zou veel practischer zijn als je aangeeft: - hoe groot is je kamer/luisterruimte - wat voor muziek draai je - zet je ,m graag hard !!!!! - is 2e hands een optie voor jouw - op welke versterker wil je e.e.a aansluiten - en belangrijk, wat wil je uitgeven Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerlof Posted 30 januari 2008 Author Report Share Posted 30 januari 2008 ik wist niet dat bovengenoemde punten zo belangrijk waren. hierbij een antwoord: kamer incl keuken is ongeveer 90 vierkante meter, wij draaien pop vanaf de jaren 60 (geen klassiek), op een normaal volume (de muren hoeven niet te trillen), tweede hands is absoluut geen probleem (liever eigenlijk) en een bedrag zo rond de 5000 euri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 30 januari 2008 Report Share Posted 30 januari 2008 ik wist niet dat bovengenoemde punten zo belangrijk waren. hierbij een antwoord: kamer incl keuken is ongeveer 90 vierkante meter, wij draaien pop vanaf de jaren 60 (geen klassiek), op een normaal volume (de muren hoeven niet te trillen), tweede hands is absoluut geen probleem (liever eigenlijk) en een bedrag zo rond de 5000 euri. Wat ideetjes KEF Reference 205 van 8.000 voor 4.000 per paar http://hifi-schluderbacher.de/shop/product...products_id=227 Canton Karat Reference 2.2 van 10.000 voor 4.000 per paar http://hifi-schluderbacher.de/shop/product...products_id=949 Focal.JMlab Electra 1027 Be 5200 p/paar Audio Physic Audio Physic Virgo III Sonus Faber Cremona Dali Helicon 400 of 400MkII Dali Helicon 400 heb ik zelf voor 2800 nieuw gekocht, deze is nu opgevolgd door de MKII, deze kosten nu weliswaar 5.500 Euro maar voor 5.000 krijg je ze ook wel mee Verder is deze speaker een sierraad in je woonkamer en niet zo kritsch met de opstelling De oude Kef reference-serie (toplijn) is onlangs vernieuwd, de oude modellen worden hier en daar voor bijna de helft nieuw aangeboden (zie ook www.stassen.nl) Speaker die nogal laidback van karakter is, in 1e-instantie niet spectaculair overkomt maar wellicht op de langere termijn wel kan bekoren. Zonder meer een topspeaker maar je moet er van houden en wellicht geduld hebben, echt een speaker die bij luistersessies/demo,s vanuit de showroom (onterecht) in het nadeel. Canton, een van de grootste speakerbouwers van Europa, maken alle units zelf, goede prijs- kwaliteitsverhouding en "vreten" alle soorten muziek. M.i.z. een ondergewaardeerd merk. (zie ook www.stassen.nl) Focal.JMlab Electra 1027 Be met een echte diamant (beryllium) tweeter. Heb deze type nooit gehoord wel de goedkopere 800-serie, en deze kan me behoorlijk bekoren. Enthousiast klinkende speakers, redelijk forward met een present middengebied, wellicht goed geschikt voor popmuziek. (In het algemeen spreken speakers van franse makelij mij wel aan) Sonus Faber, weinig ervaring mee, in het algemeen wordt van Sonus gezegd, zeer ruimte lijke weergave, mits redelijk vrij opgesteld, sterkste punten zijn met name het middengebied en vooral stemmen, zang komt zeer mooi en musicaal over. Excelleren vooral met muziek in kleine bezettingen, Jazz, combo, songwriters, opera etc.. en niet echt een speaker als je van (symphonsche- en/of hard) rock houdt. Echt een speaker voor kenners en liefhebbers..... De afwerking is om te kwijlen en watertanden, zoals alleen Italianen dat kunnen, bloedmooi en passie alom. (zoals duitsers zeggen een lautsprecher mit viel leidenschaft, genuss pur ) Dali Helicon - allesvreters, heb zelf de Helicon 400 tot volle tevredenheid. Zeer allround, neigen wellicht iets tot wat teveel precence in het hoog en wat te analytisch maar is dit is wellicht met een goede afstemming van speler en versterker goed te controleren. Alleen je eigen oren zijn de beste scheidsrechters. - Houdt wel met je keuze rekening met je kamer en opstelling, de ene speaker is kritischer als de ander. (De een kan je redelijk dicht bij de muren plaatsen de andere heeft veel ruimte erom heen nodig) - Het impedantiegedrag en rendement van je luidsprekers mag geen problemen opleveren met je versterker, ook niet als je op redelijke niveau/volume wil afspelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 31 januari 2008 Report Share Posted 31 januari 2008 Beste, Uit de bovenstaande lijst zou ik alleen de Focal en de Kef overwegen. De rest verzuipt in de erg grote ruimte. Ook mooi: een paar 2ehands B&W Nautilus 802. Bovendien zijn ze erg waardevast. Alternatief is een paar kleine tweeweg monitorspeakers plus 1 of zelfs 2 subwoofers. Dan heb je grote kans dat de speakers als het ware in de ruimte verdwijnen, en dat is eigenlijk het mooiste dat je kunt hebben. vg Dennis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 31 januari 2008 Report Share Posted 31 januari 2008 Beste, Uit de bovenstaande lijst zou ik alleen de Focal en de Kef overwegen. De rest verzuipt in de erg grote ruimte. Ook mooi: een paar 2ehands B&W Nautilus 802. Bovendien zijn ze erg waardevast. Alternatief is een paar kleine tweeweg monitorspeakers plus 1 of zelfs 2 subwoofers. Dan heb je grote kans dat de speakers als het ware in de ruimte verdwijnen, en dat is eigenlijk het mooiste dat je kunt hebben. vg Dennis. Dennis kan je uitleggen waarom de andere speakers "verzuipen" in de luisteruimte en de Kef en Focals niet. Op welke gronden doe je deze uitspraken - ken je de luisterruimte c.q akoestische situatie bij Gerlof ? - heb je al deze speakers al veel vaker gehoord ? Ik vind met name als je een behoorlijke grote luisterruimte heeft zoals Gerlof 90m2 en je een bedrag van 5.000 Euro te besteden heb, je juist niet voor monitoren moet gaan in combinatie met subwoofers maar altijd eerst gewone staanders moet proberen. Eventueel eerst thuis testen Monitoren + subwoofers in een stereo-setting is m.i.z. pas een optie die je pas moet kiezen als "staanders" geen optie zijn i.v.m. plaatsing- en/of akoestische problemen en je perse sublaag wilt, of op langere termijn niet gelukkig kunt zijn met monitoren. De voordelen v/d subwoofer haal je dan uit het feit dat deze weliswaar ook een ideale plek qua opstelling kent maar in het algemeen minder opstelling-kritsch is een veelal flexiber in gebruik qua aanpassing i.v.m. de vele instellingen zoals level, kantelfrequentie etc... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 januari 2008 Report Share Posted 31 januari 2008 Snelle speakers, in dat geval lijkt het me ook nog wel zinnig eens een ander geluid te beluisteren, de RF 5 en 7 van Klipsch zijn aan het uitlopen en voor heel aannemelijke bedragen op de markt. Daarnaast lijkt het me ook een goede zaak eens te luisteren naar de Heresy en de Cornwall, speakers met een lange geschiedenis en zeker " snel " te noemen. Heb je direct een voorbeeld van hoe uiteenlopende muzieksoorten gewoon goed weergegeven worden, hoef je daar je hoofd niet meer over te breken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 1 februari 2008 Report Share Posted 1 februari 2008 Misschien er Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 1 februari 2008 Report Share Posted 1 februari 2008 Beste, Uit de bovenstaande lijst zou ik alleen de Focal en de Kef overwegen. De rest verzuipt in de erg grote ruimte. Ook mooi: een paar 2ehands B&W Nautilus 802. Bovendien zijn ze erg waardevast. Alternatief is een paar kleine tweeweg monitorspeakers plus 1 of zelfs 2 subwoofers. Dan heb je grote kans dat de speakers als het ware in de ruimte verdwijnen, en dat is eigenlijk het mooiste dat je kunt hebben. vg Dennis. Dennis kan je uitleggen waarom de andere speakers "verzuipen" in de luisteruimte en de Kef en Focals niet. Op welke gronden doe je deze uitspraken - ken je de luisterruimte c.q akoestische situatie bij Gerlof ? - heb je al deze speakers al veel vaker gehoord ? Ik vind met name als je een behoorlijke grote luisterruimte heeft zoals Gerlof 90m2 en je een bedrag van 5.000 Euro te besteden heb, je juist niet voor monitoren moet gaan in combinatie met subwoofers maar altijd eerst gewone staanders moet proberen. Eventueel eerst thuis testen Monitoren + subwoofers in een stereo-setting is m.i.z. pas een optie die je pas moet kiezen als "staanders" geen optie zijn i.v.m. plaatsing- en/of akoestische problemen en je perse sublaag wilt, of op langere termijn niet gelukkig kunt zijn met monitoren. De voordelen v/d subwoofer haal je dan uit het feit dat deze weliswaar ook een ideale plek qua opstelling kent maar in het algemeen minder opstelling-kritsch is een veelal flexiber in gebruik qua aanpassing i.v.m. de vele instellingen zoals level, kantelfrequentie etc... Beste, De Kef en de Focal hebben genoeg volume ("body") om niet tekort te schieten. Jouw Dali's zijn hele mooie speakers, maar met alle respect, ze komen in het laag gewoon te kort, net als de rest. Een Canton of andere Duitse speaker zou ik sowieso nooit kopen, op AudioPhysic en Burmester na dan. Onze Dali Grand's zouden daarentegen wel goed uit de verf komen omdat deze een stuk groter is en dieper gaat. In dergelijke grote ruimtes moet je een maatje meer neerzetten anders gaat het iel klinken. Overigens heb ik meerdere Focal JMLab's gehoord, niet de 1027 maar de voorloper uit de 900-serie met vergelijkbare specificaties alleen zonder Be-tweeter. Inderdaad mooie speakers. De Kef 205 heb ik niet gehoord geloof ik, wel de 203 en 207. De 207 zou uitstekend passen, de 203 zou flink tekort komen. De 203 hoorde ik eens met een meegebrachte CD, maar overtuigde allerminst. Daarna hoorde ik dezelfde CD op een Nautilus 802, een wereld van verschil! De 802 maakte gehakt van de KEF's. Grappig dat ik een paar weken later in een oude Stereoplay zag dat ze evenveel punten hadden. Dat bevestigde nogmaals de onzin van dit soort lijstjes. vg Dennis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 1 februari 2008 Report Share Posted 1 februari 2008 Beste Gerlof, Als je op zoek bent naar "snelle" luidsprekers, die geschikt zijn voor popmuziek dan moet je MAGNEPAN in je luistersessies meenemen! Een paartje MG-1.6: Highly Recommended. En als je versterker genoeg reserves heeft (en de luisteromgeving het toe laat); de MG-3.6!!! Hier vind je alle Magnepan dealers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 februari 2008 Report Share Posted 1 februari 2008 Misschien er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 2 februari 2008 Report Share Posted 2 februari 2008 Beste Gerlof, Zoals je wellicht leest/ziet heeft iedereen het beste met jou voor, maar "dringt" een ieder ook een beetje zijn/haar eigen mening cq voorkeur op. Elk oor heeft zijn eigen voorkeur en dan is er ook nog het feit dat er mensen zijn die per definitie al iets tegen bijvoorbeeld Duiste of Engelse luidsprekermerken hebben. Ik ga niet vertellen waar ik thuis mee draai om zo objectief mogelijk te blijven, maar ik kan je wel vertellen dat ik al heel wat jaren actief (als hobby)ben in de audiowereld. Heb veel speakers zelf gebouwd en als laatste project een eindversterker. Ben jaarlijks op diverse audiobeursen geweest en heb daar vele speakers in alle prijsklassen gehoord. En wat mij dan weer verbaast is dat als je na zo'n dag weer thuiskomt en naar je eigen set gaat luisteren, het eigenlijk zo gek nog niet klinkt. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, jouw eerste indruk met die Audiophysic speakers is iets waar je meer mee moet doen. Ga met die Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 februari 2008 Report Share Posted 2 februari 2008 Gerlof Als bereid ben wat meer neer te tellen dan 5.000 Euro, is het volgende een zeer geschikte optie om te beluisteren. Toplijn van Traingle - Triangle Magellan Cello SW2. 6.800 p/paar nieuw Zeer veel lovende recencies in diverse vakbladen, best value for money etc... en geschikt voor alle soorten muziek, ook pop, - hoog rendement daarnaast een flinke grote en perfect afgewerkte speaker (een sieraad in je woonkamer) Heb zelf de lijn hieronder gehoord, de Triangle Genese Quartet a 2.700 per/paar. Wat ik tot nu tot gehoord heb t/m de prijsklasse 4.000 is deze speaker voor mij de absolute referentie qua geluid en afwerking ! Mocht je deze eventueel kopen, wil ik ze volkomen gratis voor je inspelen Traingle-site http://www.triangle-fr.com/WD100AWP/WD100A.../SYNC_498663332 Link naar diverse recensies [url="http://www.triangle-fr.com/WD100AWP/WD100Awp.exe/CTX_6476-4-fslppLCBuo/Page_Accueil2/SYNC_498699910?WD_ACTION_=MENU&ID=OPT_OptionMod Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 februari 2008 Report Share Posted 2 februari 2008 De belangrijkste adviezen die ik je kan geven zijn: - probeer altijd eerst thuis uit voordat je koopt - datgene wat eruit springt zoals veel hoog of "goede" bas zal uiteindelijk waarschijnlijk storend zijn Tot slot heb ik die Sonus Fabers wel eens gehoord in wat grotere ruimten en ze klonken daar zeer fraai. Met Duitse speakers ben ik altijd voorzichtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 2 februari 2008 Report Share Posted 2 februari 2008 een tweede vraag die ik heb: welke andere merken/typen luidsprekers zijn qua geluidsbeeld vergelijkbaar met de luidsprekers van audiophysic?Het geluid van Audio Physics staat mij ook wel aan, wat me zo te binnen schiet is dat een aantal modellen van Xanadu hier ook wel mee vergelijkbaar waren. B&W valt me over het algemeen wat tegen, doorgaans vind ik ze wat muffig. Maar dat zijn natuurlijk algemene beoordelingen, wat ik lekker vind klinken hoef jij niet lekker te vinden. Ook speelt de luisterruimte, de versterking en de geluidsbron een belangrijke rol. Misschien is je gemoedstoestand op het luistermoment nog wel de meest bepalende factor. Neem de tijd, ga op verschillende plaatsten proefluisteren, heb je een keus gemaakt probeer ze dan eerst thuis in je eigen omgeving en eigen versterking voordat je ze koopt. De al aangehaalde Klipsch RF-serie zijn best het proberen waard. Ze hebben niet het karakter van Audio Physics maar klinken lekker en zijn vast in staat een grote ruimte met muziek te vullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 februari 2008 Report Share Posted 2 februari 2008 Tot slot heb ik die Sonus Fabers wel eens gehoord in wat grotere ruimten en ze klonken daar zeer fraai. Met Duitse speakers ben ik altijd voorzichtig. Sonus Faber zijn goede speakers maar niet het 1e waar ik aan denk bij popmuziek. maar wellicht is dit minerzijds een verkeerd vooroordeel Met duitse speakers hoef je niet voorzichtig te zijn, wellicht heb je nog last van "oude vooroordelen" In duitsland zitten zeer veel luidsprekerfabrikanten waarbij ook vele topmerken............ Canton Karat Reference 2.2 van 10.000 voor 4.000 per paar http://hifi-schluderbacher.de/shop/product...products_id=949 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 februari 2008 Report Share Posted 2 februari 2008 Gerlof Dali Helicon 800 is nu nieuw voor 4.800 p/paar te verkrijgen. http://www.loftsound.com/loftshop/product_...St-ckpreis.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 3 februari 2008 Report Share Posted 3 februari 2008 Gerlof Dali Helicon 800 is nu nieuw voor 4.800 p/paar te verkrijgen. http://www.loftsound.com/loftshop/product_...St-ckpreis.html Inderdaad een toppertje! vg Dennis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 6 februari 2008 Report Share Posted 6 februari 2008 ............ Canton Karat Reference 2.2 van 10.000 voor 4.000 per paar http://hifi-schluderbacher.de/shop/product...products_id=949 Precies de speaker waar ik ook aan zat te denken. Qua karakter erg lijkend op Audio Physics. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 6 februari 2008 Report Share Posted 6 februari 2008 Canton Karat Reference 2.2 van 10.000 voor 4.000 per paarhttp://hifi-schluderbacher.de/shop/product...products_id=949 Toch weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 februari 2008 Report Share Posted 6 februari 2008 (...) oh, u houdt dus van snelle luidsprekers! daar zijn nog wel meer merken die dat hebben.nu weet ik niet wat daaronder verstaan wordt. misschien dat iemand dat kan uitleggen. (...) Beste Gerlof, De snelste speakers zijn luidsprekers met een frequentiebereik tot ca. 50 kHz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond a Posted 6 februari 2008 Report Share Posted 6 februari 2008 Tja, mijn bijdrage in deze roept u maar een speaker.... Als ik nu speakers zou gaan beluisteren dan staan de opera callas diva of divina zeker op het lijstje. Ik was erg onder de indruk vorig jaar bij de pluimgraaff luistershow. Net even opgezocht, de diva komt op 4800 per paar. Of ze snel zijn...? ik heb geen dopler effect gehoord dus zal wel niet. De focal electra, inderdaad erg mooi, kwam dicht in de buurt van mijn omega's dus...een paar tweedehands infinity omega's kan ook goed, niet duur en kunner zeker de ruimte hebben. groeten Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts