The_Ark Posted 4 februari 2008 Report Share Posted 4 februari 2008 De volgende tweak ben ik zelden tegengekomen. Tijdens het heel voorzichtig openmaken van mijn dometweeter (Davis TW26) viel me op dat: in het kamertje achter de dome NIKS aanwezig is. Het naar achteren weerkaatste geluid zal dus de conus weer in beweging willen zetten. Je kunt hier iets aan doen, bijv. een viltje plakken recht achter de dome, of zoals ik gedaan heb een klein bolletje schapenwol insluiten. Heeft iemand dit ook wel eens gedaan? (onderste plaatje) (mbv de 4 inbusschroeven is de dome eraf te halen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 4 februari 2008 Report Share Posted 4 februari 2008 Het Deense System Audio heeft het positieve effect van het dempen van tweeter domes ook ontdekt: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 4 februari 2008 Report Share Posted 4 februari 2008 Tannoy dempt de HF-unit in de Dualconcentric al meer dan 30 jaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 februari 2008 Report Share Posted 4 februari 2008 in de jbl ook altijd een schuimpje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 februari 2008 Report Share Posted 4 februari 2008 Als er voldoende ruimte achter de tweeter zit is het een aan te bevelen optie. In de HobbyHiFi heeft deze aanbeveling ook gestaan voor Visaton tweeters, die zouden er ook erg van opknappen. Let er wel op dat het membraan het viltje of wol niet kan raken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 februari 2008 Report Share Posted 5 februari 2008 mijn tweeters hebben een ferro fluid vulling. daarvan lees je wel eens dat die in de tijd achteruit gaan doordat de fluid harder wordt. wie kan daar wat meer over zeggen? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 5 februari 2008 Author Report Share Posted 5 februari 2008 off topic, maar er zijn vele verhalen van mensen die het ferro fluid verwijderen om die reden; zeer uitgebreide schoonmaak exercities zijn echter nodig, en je moet nauwkeurig werken, want hij moet soepel lopen, maar het schijnt de moeite waard te zijn: beter impulsgedrag. De vraag is of er in de rest van het ontwerp andere zaken expres gemaakt zijn met het oog op de ferro fluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 5 februari 2008 Report Share Posted 5 februari 2008 De vraag is of er in de rest van het ontwerp andere zaken expres gemaakt zijn met het oog op de ferro fluid.Waarschijnlijk wel, het filter zal waarschijnlijk niet meer optimaal werken en de belastbaarheid van de tweeter gaat ook hard achteruit. Bij een slap filter met laag kantelpunt kan dat net iets teveel van het goede zijn. Ook kan hij mechanisch eerder aan gaan lopen. Ferrofluid zou je alleen moeten verwijderen als je weet waar je mee bezig bent, in het andere geval lekker laten zitten. Er zijn ook tweeters die het prima doen met ferrofluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 5 februari 2008 Report Share Posted 5 februari 2008 Inderdaad, het goedje dempt de impedantie bij de resonantiefrequentie en dan werkt het filter beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 februari 2008 Report Share Posted 5 februari 2008 hij doet het wel prima, daar ligt het niet aan. vraag is of het meer prima wordt. resonantie ligt op 900 hz bij een kantelpunt van 5000 hz / 12 db. ver uit de buurt dus. afijn, voorlopig afblijven. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Wel of geen demping achter de dome of wel of geen ferro fluid, het licht natuurlijk sterk af van de gehele constructie of het zin heeft. Ik heb zelf wat geprobeerd met poolkernboringen(en dus ook demping).Ik heb 5 (dezelfde, goedkope) tweeters gekocht, een daarvan gelaten zoals die was, en bij de rest verschillende poolkern boringen gemaakt en demping per tweeter kunnen veranderen. En dan maar meten(dlsa meetsysteem), de standaard tweeter viel te overtreffen, maar dat kwam niet zomaar, er kwam heel wat expirimenteer en meetwerk aan te pas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts