Jump to content

Akoestiek, staande golven

W. van Dijk
 Share

Recommended Posts

Hifi-vrienden,

Ik zit met een probleem met mijn akoestiek in de kamer. Dat idee had ik al een tijdje, maar nu ik op zoek ben naar andere speakers die meer laag geven komt het probleem heel nadrukkelijk naar voren.

Onze kamer kent een zogenaamde Z-indeling. Het betreffen eigenlijk twee kleinere ruimtes (4,60 bij 3,90 respectievelijk 4,00 bij 3,90) die verpringend staan ten opzichte van elkaar. De lengte van de kamer is op het langste stuk dus 8,60 lang (4,00 + 4,60). De luidsprekers staan in de ruimte van 4,60 bij 3,90. Ik heb al diverse keren lopen schuiven met speakers. Ze stralen nu over de langste kant in deze ruimte. Ze staan ongeveer 1 meter van de achterwand en circa 0,90 meter van de zijwanden. Bij deze oplossing heb ik in ieder geval met de huidige speakers (Dynaudio 122) het minste last van boemerig laag. Dit had ik wel toen ik de speaker op een andere plek had staan.

Ik heb de problemen eens doorgemeten. De problemen doen zich voor bij ongeveer 37Hz en 66Hz. Metingen met andere luidsprekers (Tannoy Glenair 10 en Audiovector M3i Avantgarde) laat dezelfde probleemgebieden zien. Alleen, wellicht omdat deze luidsprekers veel meer laag geven, zijn de problemen nog veel beter hoorbaar en ronduit storend.

Ik luister graag naar orgelmuziek en dat is nu juist het genre muziek waarbij het volledig mis gaat.

Heeft iemand een goed beargumenteerd idee hoe ik dit probleem kan oplossen. Ik zit te denken aan bijvoorbeeld:

1. Speakers te vervangen door monitorluidsprekers.

2. Akoestische maatregelen te treffen. Visueel zouden basstraps in de hoeken achter de speaker kunnen (max. 50 cm dik)

Maatregel 2 heeft eigenlijk mijn voorkeur - die Tannoys waren wel erg mooi, dat vond zelfs mijn vrouw - maar dan moeten de boemerigheid wel verdwenen zijn. Omdat het ook de woonkamer is, zijn mogelijke akoestische maatregelen gewoon heel beperkt en ben ik al blij dat mijn vrouw het toestaat om in de hoeken wat van die pilaren te proppen.

Vervolgvraag is, waar kun je die dingen kopen. In Amerika hebben ze ASC, in Duitsland hebben ze FastAudio in Nederland hebben ze ....?

Graag jullie reactie,

Wim van Dijk

Alleen als ik die foto's zie van luisterkamers dan slaat de schrik mij om de oren. Dit is voor mij niet te realiseren in de woonkamer. Ik ben getrouwd en dat houd ik graag zo :). Daarnaast is mijn budget ook beperkt.

Hoi Wim,

Kijk eens naar de foto's van deze paneelabsorbers !

Zoals je ziet is dit type absorber zelfs bijna onzichtbaar in een mooie woonkamer te plaatsen.

:)

Ga gerust met Toine in overleg. Weet tamelijk zeker dat jullie er wel uitkomen.

Met vriendelijke groet,

Roy.

Hifi-vrienden,

Ik zit met een probleem met mijn akoestiek in de kamer. Dat idee had ik al een tijdje, maar nu ik op zoek ben naar andere speakers die meer laag geven komt het probleem heel nadrukkelijk naar voren.

Onze kamer kent een zogenaamde Z-indeling. Het betreffen eigenlijk twee kleinere ruimtes (4,60 bij 3,90 respectievelijk 4,00 bij 3,90) die verpringend staan ten opzichte van elkaar. De lengte van de kamer is op het langste stuk dus 8,60 lang (4,00 + 4,60). De luidsprekers staan in de ruimte van 4,60 bij 3,90. Ik heb al diverse keren lopen schuiven met speakers. Ze stralen nu over de langste kant in deze ruimte. Ze staan ongeveer 1 meter van de achterwand en circa 0,90 meter van de zijwanden. Bij deze oplossing heb ik in ieder geval met de huidige speakers (Dynaudio 122) het minste last van boemerig laag. Dit had ik wel toen ik de speaker op een andere plek had staan.

Ik heb de problemen eens doorgemeten. De problemen doen zich voor bij ongeveer 37Hz en 66Hz. Metingen met andere luidsprekers (Tannoy Glenair 10 en Audiovector M3i Avantgarde) laat dezelfde probleemgebieden zien. Alleen, wellicht omdat deze luidsprekers veel meer laag geven, zijn de problemen nog veel beter hoorbaar en ronduit storend.

Ik luister graag naar orgelmuziek en dat is nu juist het genre muziek waarbij het volledig mis gaat.

Heeft iemand een goed beargumenteerd idee hoe ik dit probleem kan oplossen. Ik zit te denken aan bijvoorbeeld:

1. Speakers te vervangen door monitorluidsprekers.

2. Akoestische maatregelen te treffen. Visueel zouden basstraps in de hoeken achter de speaker kunnen (max. 50 cm dik)

Maatregel 2 heeft eigenlijk mijn voorkeur - die Tannoys waren wel erg mooi, dat vond zelfs mijn vrouw - maar dan moeten de boemerigheid wel verdwenen zijn. Omdat het ook de woonkamer is, zijn mogelijke akoestische maatregelen gewoon heel beperkt en ben ik al blij dat mijn vrouw het toestaat om in de hoeken wat van die pilaren te proppen.

Vervolgvraag is, waar kun je die dingen kopen. In Amerika hebben ze ASC, in Duitsland hebben ze FastAudio in Nederland hebben ze ....?

Graag jullie reactie,

Wim van Dijk

Beste van Dijk,

persoonlijk denk ik dat een Behringer Ultra Curve een perfecte oplossing voor je probleem is.

zelf maak ik ook al een aantal jaren gebruik van deze digitale equaliser.

je kunt hem ook gebruiken als meetinstrument om de juiste speaker en luisterstoel opstelleng te bepalen,

daarna kun je de laatste oneffenheden in de frequentiecurve nog rechttrekken met de Ultra Curve.

ook ik draai heel veel orgelmuziek en het is heerlijk luisteren zonder boemgeluiden en dreunende bassen.

Ik zou zeggen, voordat je aan die akoestische panelen-ellende begint: los het probleem zoveel mogelijk in de kern op. daar leef je het langst mee (samen met je partner :P ).

1: die 66 Hz kan heel goed de staande golf tussen vloer en plafond zijn. Die poets je niet zomaar weg, maar je kunt wel zorgen dat die minder " aangeslagen" wordt door de bass-luidspreker ongeveer richting halve kamerhoogte te brengen.

2: die 37 Hz resonantie kun je gebruiken om een bass-arme speaker gewicht te geven. Als je een speaker kiest die daar ca. -10 dB geeft, dan loopt die inclusief de versterking van die kamerresonantie toch mooi door tot 36 Hz.

Zoals je al zei: een mooie monitorspeaker, die z'n -3 dB punt ergens rond de 45 tot 50 Hz heeft, kan hier de oplossing bieden. Die zet je dan op een relatief hoge standaard, zodat je ook minder last hebt van de vertikale staande golf.

:unsure:

Ik zou zeggen, voordat je aan die akoestische panelen-ellende begint...

Wil je me uitleggen wat voor ellende je hebt mee gemaakt met je akoestische panelen???

:)

Tja, wel wat ja. een dempend paneel op het plafond, en een paneel aan de muur, allebei zo'n 3 vierkante meter, daarbij nog een helmholz resonator (een bassreflex kast zonder speaker) in de hoek. Die deed het trouwens niet goed.

Toen las ik een artikel in een Engels blad waar men opperde om eens alle akoestische materialen eruit te slopen. Dat deed ik en inderdaad: het klonk beter zonder akoestische panelen! Gewoon, levendiger en frisser.

Het is vreemd dat je steeds een kleine verbetering denkt te horen als je zo'n paneel toevoegt, en dan, als je ineens alles weghaalt, je wederom een verbetering hoort.

Om heel eerlijk te zijn hoorde ik bij Audiofreak ook geen verbetering...ik moet wel bij vermelden dat er een andere phonotrap aanhing (en ik een beetje slechthorend ben ;) )

:D Dat klopt wel en ook weer niet. De phonotrap zat net een dag aan het lichtnet en we hebben zegge en schrijven 20 minuten geluisterd en bovendien op een verkeerde gain stand. Toen jij er even was klonk het saai en niet ruimtelijk en weinig dynamiek. Dat werd wel wat beter in de dagen erna, maar eerlijkheidshalve is deze phonotrap ook niet mijn cup of tea in combi met de JA element. Althans niet voor mij dan. Het deed mij dan ook wel een beetje denken aan mijn oude en gemodde AH! phonotrap uiteindelijk.Trouwens, mijn gehele phono gaat op de schop, nu ik zeker weet dat de toonarm niet meer goed is (armbedrading).

V.w.b. de diffusers of panelen. Ik denk dat je iets langer moet doorluisteren dan een half uurtje. ;)

Want het verschil tussen de onbehandelde en behandelde ruimte van mij is echt wel een verschil. Ik merk en hoor toch echt veranderingen. Om maar wat op te noemen : Het geluidsbeeld is veel opener geworden en minder grof, ruimtelijker, bredere soundstage, een grotere bel, maar ook meer microdetail en micro dynamiek. En een bijkomend voordeel is dat ik het volume niet meer zo hard hoeft te zetten om een bepaalde hoeveelheid geluidsdruk te ervaren. Dezelfde geluidsdruk heb ik nu op een 10 uur volumestand in de behandelde ruimte en de volumestand op 12 uur in de onbehandelde ruimte.

Kortom, Ruud, misschien nog maar eens komen luisteren en dan wat langer.Doen we het dan met de cd speler ipv de phono.

Met groet,

:cool2:

Algemeen gezegd zou ik zeggen: akoestische panelen, begin er niet aan. Zoals Spido zei: elke ruimte heeft z'n eigen akoestiek. Met de huiskamer is niks mis, in het algemeen. Ga daar vanuit. Zet er gewoon meubels in en koop eventueel een vloerkleed, want het ergste dat je kan overkomen is een hele harde vloer. Zijdelingse reflecties tegen de muur zou je niet moeten willen dempen. Die zorgen juist voor ruimtelijkheid en glans. Laat je meubels en raampartijen en deuren het laag wat dempen ipv speciale panelen. Geef je speakers zoveel mogelijk ruimte, zet ze niet dicht bij de wanden. Dan heb je de beste klank.

Ik weet heel veel van akoestiek, vooral grote lastige zalen en voetbalstadions. Je huiskamer is geen Arena!

Zelfs een auditorium zou je niet moeten willen dempen, want dan is er een ernstige fout gemaakt tijdens het ontwerp (zoals de Heiniken Music Hall).

Hifi-vrienden,

Een ieder bedankt voor zijn bijdrage op dit onderwerp. Diverse mogelijkheden zijn geopperd:

- akoestiek in de woonkamer aanpassen

- verhuizen naar een woning met een betere akoestiek

- andere speakers zoeken (monitorspeakers)

- digitale equilizer aanschaffen

- Lyngdorf systeem gebruiken.

Uiteindelijk heb ik besloten om af te zien van de aankoop van de Tannoy Glenair 10. Het spijt mij wel, want de muzikale betrokkenheid en homogeniteit die deze speakers wisten te geven zijn in mijn oren tot op heden onovertroffen. Ik neem even rust in mijn hifi-inspanningen. Over een paar weken, misschien maanden zal ik mij eens gaan ori