Rood Posted 5 februari 2008 Report Share Posted 5 februari 2008 Sinds vandaag de gelukkige bezitter van een LP12 : deze is bij sommige hier op het forum bekend Beetje Googlen de afgelopen 2 weken tussen Ja zeggen en ophalen leerde dat er via Linn zelf een hoop te upgraden valt . Alleen het prijskaartje bevalt mij wat minder . Ik snap dat alles zijn prijs heeft maar bij sommige zet ik toch mijn denkbeeldige vraagtekens . Een Keel subchassis ziet er mooi uit zo uit een plaat alu gefreesd maar moet dat bijna 2400 euro kosten ? Kennelijk wel .. misschien hier iemand waar ik m van mag lenen om te laten copieren ? De voeding : er zit nu een Valhalla in . Doet zo te horen goed zijn best . Ik mis alleen een 45 toeren optie . Nee niet voor de 7 inch stukjes zwarte schijf .. alhoewel : die zijn er ook nog . Lingo is 1400 euros ... verbetering zit er dan ook nog in qua klank en muzikaliteit . Origin Live met alle toeters en bellen komt ook snel in die richting . Heed Orbit zou een leuke optie zijn : ietwat schonere stroom beloven ze . Maar zeker is dat tegen een 'redelijke' prijs dan ook de 45 rpm optie ervoor terugkomt . Iemand ervaring ermee ? En dan vooral de niet Linn stroomverzorgers hebben mijn onverdeelde belangstelling . Element : ik draai graag popmuziek . Van Abba tot Zappa . Blues of oude disco draai ik ook mijn hand niet voor om . Iemand een globale MM of nog liever een MC element suggestie ? Wel in de 'betaalbare' klasse aub mocht iemand wat te binnen schieten . Heeft ook geen haast maar een element van 1500 euros zal er niet zo snel komen . Hoop vragen misschien van een rookie Hear maar niet geschoten is altijd mis . Bij voorbaat dank ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 februari 2008 Report Share Posted 5 februari 2008 Beste Rood, Van Harte Gefeliciteerd met de aanschaf van een echte draaitafel, '' DE '' LP 12 van Linn ! Welke arm zit erop ? Want het is belangrijk dat het element bij de arm past qua eff. massa en natuurlijk ook qua klank. Ook zal element/arm kombinatie bij de Phono Versterker moeten passen zowel gain dan wel afsluit impedantie. Ook is het belangrijk dat je de arm bekabeling ,plus interlink gaat meten welke weerstand deze heeft , omdat een element met een lage inwendige weerstand bv 5 Ohm (Ortofon) heel veel van invloed is op het geluidsbeeld dan wel de gain die er uiteindelijk overblijft. Want het valt te begrijpen dat bij een weerstand van de bedrading 0,6 Ohm of 3 Ohm zeer veel verschil cq verlies gaat opleveren qua versterking , want van 150 microVolt blijft echt niet veel over bij dergelijke waarden. Dus als alles slecht is dan kun je beter een MM aanschaffen die is lang niet zo kritisch dan een MM maar laat natuurlijk wel veel liggen. En wat betreft updates of verbeteringen die zijn inderdaad bij Linn nogal kostbaar , bij bv Transrotor zijn die nogal veel goedkoper. Maar graag wat meer info , voor eventueel advies . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 5 februari 2008 Author Report Share Posted 5 februari 2008 Dank je Haudio De draaitafel heb je wel eens gezien : de ex van Hans van L . Mijn voorversterker is een Sphinx Project Four . Een van de weinige BMW Alpina Weiss uitvoeringen . Inmiddels is het meer oker dan wit en ik rook geeneens Heb jij ook niet zo'n voorversterker ? Kan echt nergens specs van de versterker vinden laat staan van de phonotrap . Hopelijk nu wel meer/genoeg info over de voorversterker en de bekabeling van de LP12 . mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 februari 2008 Report Share Posted 5 februari 2008 Dank je Haudio De draaitafel heb je wel eens gezien : de ex van Hans van L . Mijn voorversterker is een Sphinx Project Four . Een van de weinige BMW Alpina Weiss uitvoeringen . Inmiddels is het meer oker dan wit en ik rook geeneens Heb jij ook niet zo'n voorversterker ? Kan echt nergens specs van de versterker vinden laat staan van de phonotrap . Hopelijk nu wel meer/genoeg info over de voorversterker en de bekabeling van de LP12 . mvg Beste Rood, Inderdaad heb ik ook die wel eens gezien : ) ook wel eens onder handen gehad . ; ) Een Linn Ittok arm is heel goed , daar kan best wel een Jan Allaerts Boron Mk 1 of 2 in maar ik heb begrepen dat dat wat hoog is gegrepen. Ook jou V V van Sphinx is helemaal niet verkeerd, en in het wit blijft inderdaad geen wit, ik heb het voorbeeld bij de hand : ) In ieder geval zou ik er daarom maar een MC high inzetten want de ingang is nl niet erg gevoelig dus een Benz Micro Ace/Glider/Wood etc kan prima wat helemaal goed gaat is een Ebony van Benz dus mogelijkheden te over. Wel graag een even hoogwaardige Phono Versterker. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 februari 2008 Report Share Posted 5 februari 2008 Via de LP 12 van Hans een nieuwe forummer erbij. Welkom en veel succes Hear, Rood. Ikzelf zou er een mooi element opzetten en goed laten afstellen. Van de rest even afblijven. Wat ik trouwens niet begrijp Henk (Haudio). Is zo'n Linn element niet nagenoeg hetzelfde als een Lyra of is dat alleen dezelfde fabriek? Anders zou zo'n Lyra ook een mooie suggestie zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 februari 2008 Report Share Posted 5 februari 2008 Via de LP 12 van Hans een nieuwe forummer erbij. Welkom en veel succes Hear, Rood. Ikzelf zou er een mooi element opzetten en goed laten afstellen. Van de rest even afblijven. Wat ik trouwens niet begrijp Henk (Haudio). Is zo'n Linn element niet nagenoeg hetzelfde als een Lyra of is dat alleen dezelfde fabriek? Anders zou zo'n Lyra ook een mooie suggestie zijn. Ha die Carl, Je hebt helemaal gelijk, maar hij heeft een Buizen Pre in zijn Sphinx Project Four zitten en die is erg ongevoelig, vandaar dat wat meer gain toch wat beter is , anders wordt het een tikketje tam, (weinig Dynamiek). MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 5 februari 2008 Author Report Share Posted 5 februari 2008 Dank je Haudio voor de goede tips . Wist dus echt helemaal niks over mijn phonotrap . Nergens iets te vinden of ik zocht niet goed .. Carl : soms vallen alle puzzlestukjes in elkaar . Wilde een andere pick up en was wat aan het googlen toen ik een John van Gent gebouwde PU wilde gaan bekijken . Kwam ik hier terecht en ff erna naar Hans gegaan . LP12 was vroeger een droom en nu werd ik wakker zeg maar Meteen lid hier geworden . Te lang niks aan audio 'gedaan' . Nu is het wachten op de reapratie van mijn Bryston 4B . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 februari 2008 Report Share Posted 6 februari 2008 Dank je Haudio De draaitafel heb je wel eens gezien : de ex van Hans van L . Mijn voorversterker is een Sphinx Project Four . Een van de weinige BMW Alpina Weiss uitvoeringen . Inmiddels is het meer oker dan wit en ik rook geeneens Heb jij ook niet zo'n voorversterker ? Kan echt nergens specs van de versterker vinden laat staan van de phonotrap . Hopelijk nu wel meer/genoeg info over de voorversterker en de bekabeling van de LP12 . mvg Van Henk begreep ik vandaag, dat de Sphinx Project Four inderdaad een heel goede pre met een heel goede phonopre is. Voor een low-outputelement is hij echter te ongevoelig.... Gelukkig zijn er tegenwoordig ook high-output MC's. Edwin van der Kleij van Siltech weet van deze voorversterker zeker meer, hij was n.l. min of meer de geestelijke vader. Misschien een mailtje. naar Siltech....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 6 februari 2008 Author Report Share Posted 6 februari 2008 Daar heb ik ooit aan gedacht maar hoorde ooit via via dat die meneer nooit reageerde op email daarover . Stom natuurlijk dat ik dat maar voor de waarheid heb aangenomen .. Zal van de week eens kijken of ik een minder algemeen info Siltech emailadres kan vinden . Of is de heer van der Kleij op dit forum te vinden ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Je zou er natuurlijk nog een trafo bij kunnen zetten maar daar heb ik zelf geen enkele ervaring mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 9 februari 2008 Author Report Share Posted 9 februari 2008 Verklaar uw nader . Ik snap misschien wat je wil zeggen maar als electro-leek hoor ik het liever nog een keer goed uitgelegd dan dat ik zelf dingen ga invullen .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 februari 2008 Report Share Posted 9 februari 2008 Verklaar uw nader .Ik snap misschien wat je wil zeggen maar als electro-leek hoor ik het liever nog een keer goed uitgelegd dan dat ik zelf dingen ga invullen .. Carl doelt op een zgn "step up trafo", deze komt tussen het element en je MM ingang. D'r zijn er een heleboel, van een paar tientjes tot duuzenden euro's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Hallo Rood, "Sinds vandaag de gelukkige bezitter van een LP12 : deze is bij sommige hier op het forum bekend" Wat subchassis heeft je LP12 ? groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 12 februari 2008 Author Report Share Posted 12 februari 2008 Zover ik weet een gewone , want ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Om even op Sphinx in te haken: Mij is verteld dat iemand bij Dateq in Almere daar op kleine schaal mee bezig is. Informeer daar eens zou ik zeggen: http://www.dateq.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Hello Rood, , Zover ik weet een gewone , want , Dan zou ik de Cirkus subchassis in laten steken via een Linn dealer. groeten NB cirkus is zeker de moeite waard. Keel is nog beter maar veel duurder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 12 februari 2008 Author Report Share Posted 12 februari 2008 Is het echt zoveel dramatisch beter ? Een Cirkus upgrade is nog te overzien qua centjes maar een Keel ? Is dat een factor 4 beter qua geluid ? Volgens mij is een Cirkus 600 euro en een Keel 2400 euro . Ja ik weet het : zo mag je het niet vergelijken maar toch doe ik dat dan stiekem Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Is het echt zoveel dramatisch beter ? Een Cirkus upgrade is nog te overzien qua centjes maar een Keel ?Is dat een factor 4 beter qua geluid ? Volgens mij is een Cirkus 600 euro en een Keel 2400 euro . Ja ik weet het : zo mag je het niet vergelijken maar toch doe ik dat dan stiekem Hello Rood, Jazeker, het is zeker de moeite waard. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 12 februari 2008 Author Report Share Posted 12 februari 2008 Persoonlijke ervaring als ik vragen mag ? Cirkus of een Keel ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Beste Rood, Misschien eerst aan een ander element en Phono Versterker denken ? Of voor 2400,00 een andere draaitafel ; ) MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 12 februari 2008 Author Report Share Posted 12 februari 2008 No worries : 2400 euro voor een subchassis .. koop ik liever 2400 Lp's op rommelmarkten voor . Moet toch na te laten maken zijn voor een fractie van die prijs . Dan maar geen speciaal aluminium uit Loch Nessie land Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Hallo Rood, Ik zou natuurlijk geen nieuwe cirkus kit kopen maar wel een tweedehands. Met de Keel zijn er nu genoeg tweedehands cirkussen. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 12 februari 2008 Author Report Share Posted 12 februari 2008 Goede tip . Staat genoteerd voor de toekomst . Eerst maar eens iets met een element Als mijn eindversterker weer terug is van de importeur Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Beste Rood, Persoonlijke ervaring als ik vragen mag ? Cirkus of een Keel Ik heb een LP12 cirkus, arm Ekos en Akiva, Lingo 2 en een Linto. Ik ben heel tevreden. Een keel is nog beter. groeten NB Eens kontakt nemen bij Kees Jan Lankhaar & Jan Verlegh Audio Excellence the Netherlands http://www.audioexcellence.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Hello Rood, Ik geloof dat je bij een Keel subchassis een Ekos arm moet hebben. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts