Jump to content

luidspreker verwarring

Edwin R
 Share

Recommended Posts

Beste Edwin R,

Aan je vraag is te zien dat je het antwoord al weet !

Want het beste kun je beginnen bij de luidsprekers,omdat je dan zelf kunt uitzoeken, welk geluid en luidsprekers je het meeste aanspreken.

Als je weet welke luidsprekers je wilt hebben , dan weet je ook het rendement ,de Impedantie (verloop) frequentie karakterestiek,kleur ,merk,model.

Want als je dat weet dan weet je ook welke versterker er bij zou moeten.

Want veel vermogen heb je niet nodig (waarschijnlijk) voor in huis.

Maar een versterker aan een Dynaudio moet wel behoorlijk stabiel zijn, vanwege het redelijk lage rendement en vooral lage Impedantie.

Daarintegen schaf je bv een Klipsch aan, dan is dat een heel ander verhaal ,omdat daar het rendement hoog van is en heeft een hoge Impedantie met een gemakkelijk verloop,dus hoef je minder hoge eisen aan de versterker stellen.

MvG,

Haudio

Als je weet welke luidsprekers je wilt hebben , dan weet je ook het rendement ,de Impedantie (verloop) frequentie karakterestiek,kleur ,merk,model.

Want als je dat weet dan weet je ook welke versterker er bij zou moeten.

Haudio, eigenlijk doe ik precies het omgekeerde, ik zoek luidsprekers bij mijn versterker. confused.gif

wat is trouwns een stabiele versterker, hoe kan ik dat zien aan de specificaties ? en hoe kan ik het horen als de versterker niet stabiel genoeg is.

ik heb de specificaties van de Dynaudio 1.4 en de B&W 805 erbij gezocht, op het eerste gezicht zijn de verschillen niet groot ??

De 805 heb ik al eens beluisterrd in combinatie met mijn versterker, dat klonk prima.

Sensitivity (2.83 V/1 m):

86 dB

Recommended Amp. Power:

Small size rooms: >30 watts

Medium size rooms: >80 watts

Large size rooms: -- watts

IEC Long Term Power Handling:

160 watts

Impedance, Nominal:

4 ohms

Impedance, (20-200 Hz):

3.7 - 33.1 ohms

Impedance, (200-20 kHz):

3.8 - 9.3 ohms

ter vergelijking van de B&W 805

Sensitivity: 88dB/W/m (2.83V). Nominal impedance: 8 ohms (minimum: 4.6 ohms). Amplifier requirements: 50W minimum, 120W maximum.

Beste Edwin R.

Dat is allemaal niet zo gemakkelijk .

Maar een richtlijn kan zijn dat de voeding zwaar moet zijn.

Als de voeding niet voldoende stroom(Amperes) kan leveren dan kan de spanning inelkaar zakken.

Dat geeft een boel vervorming en daar kan een luidspreker niet tegen.

Als de Impedantie laag is van een luidspreker dan zal de versterker meer stroom moeten kunnen leveren,lukt dat niet vervorming dus.

Daarom zal een versterker dus bij een luidspreker moeten passen.

De omgekeerde volgorde betekent dus genoeg geld hebben om een goede stabiele versterker aan te schaffen en deze zijn niet goedkoop.

Sommige luidsprekers hebben een Impedantieverloop die bij bepaalde frequentie beneden de 1 Ohm komen.

0 Ohm is kortsluiting dus dan weet je wel wat er gebeurd.

En indien een luidspreker dan ook nog laag van rendement is zal de versterker heel hard moeten werken.

Een richtlijn : alles beneden de 89 db is laag van rendement.

Hoog van rendement is alles wat boven de 91 db zit.

Dus weet wel wat je doet als je uitgaat van een versterker,dan is de keus vaak heel beperkt.

Of je moet een hele stabile versterker hebben,deze zitten niet in een lage prijsklasse.

MvG,

Haudio