WanFie Posted 7 februari 2008 Report Share Posted 7 februari 2008 Ik heb ondertussen verschillende draaitafels en elementen gehad, daar zat best wel klankverschil in, ook met hetzelfde element. Ook mocht ik eens bij Kraus twee verschillende armen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 7 februari 2008 Report Share Posted 7 februari 2008 Een goede arm hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Probleem is dat men hier wat conservatief steeds voor dezelfde dure merken gaat. Ik zou ook wel zo'n sme willen, maar heb er ook geen 3500 Euro voor over. Mijn ervaringen op een technics SP10: Begonnen met een standaard sme 3009. Helaas kon daar geen zwaar element in, dat klinkt niet. Toen naar een zwaardere Micro arm, een tweedehands, dat klonk voor m'n gevoel wel goed, maar de horizontale lager was niet meer goed (plaat bleef steeds op hetzelfde punt hangen). Toen heb ik een Ortofon 212 gekocht (het oude type), die klonk een beetje saai. Daarna een Linn Akito, die veel levendiger klonk, en waar m'n AT-OC9 wel redelijk goed in paste. Toch klonk de Akito ook wel wat rommelig. Nu heb ik een Audio Quest, die echt een stuk beter is dan de Akito op alle fronten, en vooral in het stereobeeld en detaillering (gaan vaak samen). Dit, terwijl die Audio Quest echt een koopje is. De vraag is natuurlijk hoeveel geld je wilt uitgeven. Het moet wel een verbetering zijn t.o.v. de Rega (die zit er toch in?). Ik heb het idee, dat niet alle Rega's zulke fantastische lagers hebben waardoor ze wel wat rommelig kunnen klinken, net zoals mijn Akito. De Audio Quest is een lid van de zogenaamde Jelco familie. Daar horen ook de Sumiko's bij, de nieuwe Ortofons, de Acoustic Solid, de Phonotools etc. Dit zijn goede middenklasse armen die allemaal op elkaar lijken en waarvan men zegt dat ze beter zijn (en ook duurder) dan de Rega's. Maar het gaat ook om de combinatie. Zo schijnt een Rosner & Sohn van 3500 Euro ook met zo'n Jelco uitgerust te worden en vroeger de VPI's ook. Helaas zijn deze armen nog niet tot de Nederlandse markt doorgedrongen. Ze kosten tussen de 400 tot 1100 Euro. Kijk ook voor de gein eens naar de recensies en artikelen op de Amerikaanse hifi-sites over de AT-OC9. Dit is ook niet tot de Nederlandse markt doorgedrongen. Dealers zijn dan zeker bang dat ze niets anders meer verkopen, dus wordt het genegeerd en worden we opgescheept met dure vdHull elementen en sme-armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 februari 2008 Report Share Posted 7 februari 2008 Hans, je roert hier een eeuwig discussiepunt aan waarop ik mijn eigen inzicht op los zal laten. Het element (+loopwerk maar zou niet zo mogen zijn) bepaald de "sound". De arm bepaald hoe goed het element "mag" presteren. Er zijn er die zeggen dat de arm voor 80% bepaald hoe 'goed' het geheel is. Natuurlijk zijn er een aantal simpele, jou vast wel bekende, parameters om te bepalen of een element bij een arm past, maar ik heb t.a.v. die theorien al sinds beging jaren 80 mijn twijfels. Een algemene observatie is b.v. dat niet alleen de dynamische massa van de arm in combinatie met de compilantie van het element een rol speelt, maar dat het heel erg belangrijk is hoe die arm-massa verdeeld is. Heel erg veel elementen (zeker niet alleen de DL-103) willen de benodigde massa heel erg dicht bij zien. Dus b.v. een licht arm met een zware/verzwaarde headshell. Een ander aspect is, hoe gaat een arm met de toegevoegde energie om. Moderne armen zijn ultra stijf, conceptueel wat oudere elementen zijn niet tot amper gedempt. Deze combinatie werkt niet. Zo'n raar absorptieplaatje kan dan wonderen doen. Ook hier is dus de arm keuze afhankelijk van de element keuze. T.a.v. de arm bekabeling, dit heb ik nooit zo belangrijk gevonden zolang de capaciteit niet te hoog is (MM) en de lengte maar de VV of PrePre zo kort mogelijk. De rest is met de ingangsimpedantie te 'corrigeren', ja, ook voor MM's, die 47K is een standaard van de versterker bouwers, niet van de MM'ers. Een van de dingen waar ik bij armen sterk op let is of ze conceptueel een beetje kloppen, zeg maar rustig, relatief simpel van opzet zijn. Het mooiste voorbeeld hiervan vind ik de Audiomeca Septum, helaas kost het kreng zo'n E 5000,- Een Tri-planar vind ik maar een raar ding, maar met een enorme investering in technologie hebben ze er toch iets heel goeds van weten te maken. M.i. het zelfde voor SME's. Een Schroeder heeft een zekere elegantie, een RB is heerlijk "down to earth" en prima aan je wensen aan te passen/modificeren (ik ken iemand die heeft er een eenpunter van gemaakt, mag van hem helaas geen plaatje publiceren) Uitgaande van een enkele draaitafel, zou ik dus eerst kiezen voor een element welke een sound/resolutie etc. heeft die mij bevalt en proberen dat element in zoveel mogelijk armen te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 7 februari 2008 Report Share Posted 7 februari 2008 Ik heb eenzelfde element op eenzelfde draaitafel met een Rega arm, een Thorens arm en een Hadcock arm vergeleken. Daar zaten nogal wat verschillen in. Wat wil je ook, alle armen hebben een ander gewicht en resonantie. Ook goedkope armbekabeling vervangen door duurdere AudioNote. Hier hoorde ik geen noemenswaardige verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 februari 2008 Report Share Posted 7 februari 2008 Ik heb eenzelfde element op eenzelfde draaitafel met een Rega arm, een Thorens arm en een Hadcock arm vergeleken. Daar zaten nogal wat verschillen in. Wat wil je ook, alle armen hebben een ander gewicht en resonantie. Eigenlijk zul je dan de headshell (of armbuis) moeten verzwaren bij de lichtere armen om voor alle situaties tot de zelfde resonantie F te komen. Appels/peren en zo Kon je in alle drie de situaties het karakter/ de sound van het element nog herkennen of had je meer het gevoel "naar de arm" te luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 7 februari 2008 Report Share Posted 7 februari 2008 Hans, Het element (+loopwerk maar zou niet zo mogen zijn) bepaald de "sound". De arm bepaald hoe goed het element "mag" presteren. Er zijn er die zeggen dat de arm voor 80% bepaald hoe 'goed' het geheel is. Mooi gezegd, en zo heb ik het ook ervaren. Er schijnt wel een pricipieel verschil te zitten tussen de horizontale/verticale lager en de 1-puntslager. De laatste zou in de regel wat rustiger klinken. Misschien is dat wat voor de FB? Een 1-punts Clearaudio wellicht een idee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 7 februari 2008 Report Share Posted 7 februari 2008 In de Hifi+ van deze maand staat een uitgebreide recensie van enkele mooie armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 februari 2008 Report Share Posted 7 februari 2008 Er schijnt wel een pricipieel verschil te zitten tussen de horizontale/verticale lager en de 1-puntslager. De laatste zou in de regel wat rustiger klinken. Misschien is dat wat voor de FB? Een 1-punts Clearaudio wellicht een idee? Klopt wel. Een arm met horizontaal en verticaal lager heeft altijd lagerspeling wat voor "rammelen" zorgt. Een 1-punts arm heeft daar geen last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 7 februari 2008 Report Share Posted 7 februari 2008 Er schijnt wel een pricipieel verschil te zitten tussen de horizontale/verticale lager en de 1-puntslager. De laatste zou in de regel wat rustiger klinken. Misschien is dat wat voor de FB? Een 1-punts Clearaudio wellicht een idee? Klopt wel. Een arm met horizontaal en verticaal lager heeft altijd lagerspeling wat voor "rammelen" zorgt. Een 1-punts arm heeft daar geen last van. HEAR vind je wat daar laat je wat! De 1 punter staat daarentegen weer te "wiebelen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 http://www.6moons.com/audioreviews/brinkmann/balance_2.html http://www.extremephono.com/Breuer%20Tonearmr.htm http://6moons.com/audioreviews/schroeder/schroeder.html http://www.soundscapehifi.com/schroder.htm Beste Hans, 't Blijft toch een moeilijke keuze, hoor: Breuer of Schroeder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Ik heb ondertussen verschillende draaitafels en elementen gehad, daar zat best wel klankverschil in, ook met hetzelfde element. Ook mocht ik eens bij Kraus twee verschillende armen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Heb altijd vernomen dat het loopwerk het belangrijkste is! Mensen die draaitafels verkopen, hebben ook proefondervindelijk ondervonden dat een beter loopwerk en iets mindere arm toch beter / interessanter presteert dan een middelmatig loopwerk en betere arm. Vinden jullie dit ook? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Ik vind een loopwerk ook het belangrijkste. Maar de arm/element/phonotrap combi is ook super belangrijk. Punt is dat je door het laatste nog wel heen kunt luisteren maar een minder loopwerk hoor je altijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Heb altijd vernomen dat het loopwerk het belangrijkste is!Mensen die draaitafels verkopen, hebben ook proefondervindelijk ondervonden dat een beter loopwerk en iets mindere arm toch beter / interessanter presteert dan een middelmatig loopwerk en betere arm. Vinden jullie dit ook? Gr Stef Blijkbaar is het in elk geval gemakkelijker te verkopen, net als fraai vormgegeven luidsprekers ook beter presteren, voor de omzet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Heb altijd vernomen dat het loopwerk het belangrijkste is! Mensen die draaitafels verkopen, hebben ook proefondervindelijk ondervonden dat een beter loopwerk en iets mindere arm toch beter / interessanter presteert dan een middelmatig loopwerk en betere arm. Vinden jullie dit ook? Gr Stef Blijkbaar is het in elk geval gemakkelijker te verkopen, net als fraai vormgegeven luidsprekers ook beter presteren, voor de omzet. Hey Jitze kzal het een beetje verduidelijken We blijven binnen 1 merk en het eindbedrag loopwerk + arm is hetzelfde Luistersessies, kwil bewust het woord test nuer gebruiken , toonden aan dat het betere loopwerk de voorkeur had. Ik weet dit dus zelf niet en daarom vraag ik objectief wat de ervaringen zijn. Beetje zijstraat vraagje / indruk. Sommige vinden een herbekabelde RB300 beter preteren dan de RB600 met Klotz Hier zullen uiteraard mensen zijn die dit niet zo ervaren. Het is niet mijn bedoeling een discussie op te starten van dit is beter vr dat geld, en daar ga je beter 2e hands kijken. Gewoon puur het gegeven binnen 1 merk. Kom het een beetje duidelijk over? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 februari 2008 Author Report Share Posted 8 februari 2008 Ik heb ondertussen verschillende draaitafels en elementen gehad, daar zat best wel klankverschil in, ook met hetzelfde element. Ook mocht ik eens bij Kraus twee verschillende armen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 We blijven binnen 1 merk en het eindbedrag loopwerk + arm is hetzelfde Je moet nooit geld als basis voor geluidskwaliteit nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 De arm-element combinatie vind ik de meest belangrijke, op eenzelfde loopwerk zijn de verschillen duidelijk waar te nemen. Armen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 We blijven binnen 1 merk en het eindbedrag loopwerk + arm is hetzelfde Je moet nooit geld als basis voor geluidskwaliteit nemen. Doen we ook niet Rein Wat ik bedoel is dat het geen zin heeft een combi van 2500 euro te vergelijken met eentje van 7500 euro Als je aan nieuwe loopwerken denkt, zou ik uitsluitend kijken naar AVID, Michell en misschien Wilson Benesch Het gaat idd over dergelijke loopwerken zoals Avid Vraag is dan wat het fraaist klinkt een Diva met SME of een Volv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 @ Seed7,Ik vraag me af waarom juist bij phono de kabel minder van belang is. Juist met die kleine signalen kan het heel makkelijk mis gaan. Pas op, ik heb niet gezegd dat de phonokabel de minst belangrijke kabel is. Ik heb gezegd dat in het gehele object draaitafel de arm / phono-kabel voor mij niet zo'n hoge prioriteit heeft. Het ding moet goed geleiden een lage capaciteit hebben en zo kort mogelijk zijn (op het laatste na is dat het geval bij alle hedendaagse armen). Ga eens uit van een MC element, daar zit een paar honderd meter flinterdun draad in, die paar extra cm phonokabel doen dan niet zo veel meer. Ik acht het belang van het element en de mechanische componenten hoger dan het stukje phonokabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Klopt dit zo'n beetje:1. S- armen resoneren meer en zullen dus minder "krachtig" en dynamisch klinken. 2. lichtgewichtarmen zijn alleen geschikt voor hoogcompliante elementen. 3. rechte conische armen zijn het stijfst en daarmee het dynamischt. helaas zijn ze meestal wat zwaar en daarom alleen voor laagcompliante merken geschikt. 4. Eenpuntssarmen zijn stijf en kunnen tegelijk licht zijn. Hier zijn dus verschillende merken en uitvoeringen van. Ieder merk en type heeft dus z'n specifieke eigenschappen. 2. neen, je kunt altijd de dynamische massa verhogen door de headshell te verzwaren (of het element zelf) 1/3. stijfheid zorgt niet zondermeer voor een beter dynamiek. Het kan bij gebrek aan voldoende energie absorptie er voor zorgen dat het signaal in de arm reflecteerd en weer bij de naald/spoeltjes terecht komt, dit versmeert impulsen en vermindert dynamiek. 4. dat kunnen cardanische armen ook, breuer b.v. Een heel leuk en zeer goed armpje dat in geen van jou categorien valt is b.v. de Opus Cantus, het ziet er denk ik ook nog goed uit op zo'n dikke Bob. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 februari 2008 Author Report Share Posted 8 februari 2008 Klopt dit zo'n beetje: 1. S- armen resoneren meer en zullen dus minder "krachtig" en dynamisch klinken. 2. lichtgewichtarmen zijn alleen geschikt voor hoogcompliante elementen. 3. rechte conische armen zijn het stijfst en daarmee het dynamischt. helaas zijn ze meestal wat zwaar en daarom alleen voor laagcompliante merken geschikt. 4. Eenpuntssarmen zijn stijf en kunnen tegelijk licht zijn. Hier zijn dus verschillende merken en uitvoeringen van. Ieder merk en type heeft dus z'n specifieke eigenschappen. 2. neen, je kunt altijd de dynamische massa verhogen door de headshell te verzwaren (of het element zelf) 1/3. stijfheid zorgt niet zondermeer voor een beter dynamiek. Het kan bij gebrek aan voldoende energie absorptie er voor zorgen dat het signaal in de arm reflecteerd en weer bij de naald/spoeltjes terecht komt, dit versmeert impulsen en vermindert dynamiek. 4. dat kunnen cardanische armen ook, breuer b.v. Een heel leuk en zeer goed armpje dat in geen van jou categorien valt is b.v. de Opus Cantus, het ziet er denk ik ook nog goed uit op zo'n dikke Bob. Tja.. die waren we nog vergeten tangetiale armen. Ik moet zeggen dat die opus er een beetje amateuristisch uit ziet. Van de andere kant... 650 pond ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Tja.. die waren we nog vergeten tangetiale armen. Ik moet zeggen dat die opus er een beetje amateuristisch uit ziet. Van de andere kant... 650 pond ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Gevoelsmatig zou ik voor de Michell Tecnoarm gaan. Als je het nog betaalbaar wil houden. Mijn REGA RB250 is gemod door 2 mensen van het Duitse analoogforum. Hij heeft een messing armeinde en een messing gewicht gekregen. Verder is de hele bekabeling vervangen door een betere "durchgehende" bekabeling met betere stekkers voor het element en uiteraard betere cinchpluggen en een aparte aardedraad. Ook de lagers zijn geheel opnieuw ingesteld. En dat alles voor een zeer geringe prijs. Fijne mensen daar op het forum. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 8 februari 2008 Report Share Posted 8 februari 2008 Hielp de modificatie ook klankmatig? Ik bedoel, het mag dan wel tegen een schappelijke prijs, maar heb je er ook nog iets aan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts