Guest Rev. Fatman Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 Op zich ook mooi, maar al die onderdeeltjes... resoneert dat niet als de hel.. Wat nou: Als de hel ............... resoneren ...... welke "al die onderdeeltjes" Volgens mij zie je ijsbeeren...............bel Van Kraanen vraag er een te leen................ en pen HEAR je bevindingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 oktober 2008 Author Report Share Posted 5 oktober 2008 Op zich ook mooi, maar al die onderdeeltjes... resoneert dat niet als de hel.. Wat nou: Als de hel ............... resoneren ...... welke "al die onderdeeltjes" Volgens mij zie je ijsbeeren...............bel Van Kraanen vraag er een te leen................ en pen HEAR je bevindingen. Ik zie een vrij dunne armbuis welke aan een gebogen aluminumplaat is geschroefd. Tussen de aluplaat en de buis zit een luchtspleet. Resonanties in die gebogenplaat ontstaan zo gemakkelijk en er is niks om die te dempen. Ook de bevestiging van de buis komt mij wat amateuristisch over. Als machinebouwer heb ik meer vertrouwen in de constructie van SME en de gemodde Rega arm. Een echt stabiele tangentiale arm heb ik eigenlijk nog niet gezien. Het zijn of prullerige lagertjes of een luchtkussen. bovendien is de bevestiging op een standaard draaitafel altijd een probleem. Hier ligt m.i. nog een uitdaging om eens een echt goede tangentiaal te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 Zouden ze deze arm ook in de kleur geel kunnen leveren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 Hans is dit ook een gammel ding? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 Op zich ook mooi, maar al die onderdeeltjes... resoneert dat niet als de hel.. Wat nou: Als de hel ............... resoneren ...... welke "al die onderdeeltjes" Volgens mij zie je ijsbeeren...............bel Van Kraanen vraag er een te leen................ en pen HEAR je bevindingen. Ik zie een vrij dunne armbuis welke aan een gebogen aluminumplaat is geschroefd. Tussen de aluplaat en de buis zit een luchtspleet. Resonanties in die gebogenplaat ontstaan zo gemakkelijk en er is niks om die te dempen. Ook de bevestiging van de buis komt mij wat amateuristisch over. Als machinebouwer heb ik meer vertrouwen in de constructie van SME en de gemodde Rega arm. Een echt stabiele tangentiale arm heb ik eigenlijk nog niet gezien. Het zijn of prullerige lagertjes of een luchtkussen. bovendien is de bevestiging op een standaard draaitafel altijd een probleem. Hier ligt m.i. nog een uitdaging om eens een echt goede tangentiaal te maken. Hans als ik alleen maar naar de plaatjes van phono-versterker van je broer was blijven kijken dan zou ik nimmer tot de slotsom zijn gekomen dat dat een heel goed ding is. Blijf jij nu maar op je gemak plaatjes kijken. Vooruit dan nog twee plaatjes en een flap tekst! Zouden ze deze arm ook in de kleur geel kunnen leveren Dit spuitgiet materiaal laat zich niet vergulden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 Zouden ze deze arm ook in de kleur geel kunnen leveren Dit spuitgiet materiaal laat zich niet vergulden. Ik vraag ook niet om goud, maar om geel. Leerdammer is ook niet van goud, maar wel geel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 Zouden ze deze arm ook in de kleur geel kunnen leveren Dit spuitgiet materiaal laat zich niet vergulden. Ik vraag ook niet om goud, maar om geel. Leerdammer is ook niet van goud, maar wel geel. Ik snap 'm. Je zoekt een vervangende arm. Geweldige combinatie wordt dat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 threshold. Ik reken op je! Als dat gele ding gelijk is aan bovenstaande arm doe je mij er zelfs een groot plezier mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 oktober 2008 Author Report Share Posted 5 oktober 2008 Hans is dit ook een gammel ding? Dat is helemaal 'n stemvork... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 terminator tangentiaal voor ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 threshold. Ik reken op je! Als dat gele ding gelijk is aan bovenstaande arm doe je mij er zelfs een groot plezier mee. Helaas gemaakt van een iets minder exotisch en stabiel materiaal . Link to comment Share on other sites More sharing options...
terbak Posted 9 oktober 2008 Report Share Posted 9 oktober 2008 Allereerst moet je de S-uitvoeringen en alle met een zwarte armbuis al laten liggen. Die schijnen niet echt geweldig te zijn. Die met een titanium armbuis schijnen stukken beter te zijn. O N Z I N De zwarte buis is dezelfde titaniumbuis als de titaniumkleur. Het verschil tussen de S en de gewone 3 is het ontbreken van de FD200 demper set, maar die kon er gewoon bij worden gekocht. Daarnaast was de 3 iets uitgebreider instelbaar dan de S (laterale balans) Gehoormatige verschillen, mits beiden met of zonder Fd200 zijn nihil. Wel is er verschil in armbuizen in de verschillende jaren. De eerste jaren van de serie 3 was de armbuis dusdanig gevormd dat er 1 nulpunt qua fouthoek kon worden ingesteld, de latere uitvoeringen hadden een wat grotere shell en waren iets anders gevormd, zodat er 2x een nulpunt voor de fouthoek kan worden ingesteld. Het is echter niet moeilijk om de oude versie dusdanig te buigen dat deze identiek is aan de latere versie....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 10 oktober 2008 Report Share Posted 10 oktober 2008 Beste Tabak, Als je het woordje '' ONZIN'' nou weglaat dan komt het hele verhaal een stuk beter over en jij ook. Wat betreft de arm qua kleur klopt het inderdaad, dat de originele van titanium is en ook titanium kleurig is, de zwarte is ook van titanium alleen zwart van kleur, dit is een spare arm en niet origineel bijgeleverd, dus die kon je er als extra bijkopen. Verder, heb je wel eens geprobeerd om titanium krom of recht te buigen ? MvG, Henk Niemeijer PS Sodejuu is op het gebied van platen spelers , techniek en elektronica zeer ter zake deskundig , dus misschien is het goed om daar rekening mee te houden, want als je hem afkraakt of zo , dan zul je hier niet veel vrienden maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 oktober 2008 Author Report Share Posted 10 oktober 2008 PS Sodejuu is op het gebied van platen spelers , techniek en elektronica zeer ter zake deskundig , Dat was voor mij de reden om die SME 3009 series 3 maar te laten liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 10 oktober 2008 Report Share Posted 10 oktober 2008 PS Sodejuu is op het gebied van platen spelers , techniek en elektronica zeer ter zake deskundig , En dat kan ik uit eigen zeer recente ervaring helemaaaaal bevestigen! Heino Link to comment Share on other sites More sharing options...
terbak Posted 10 oktober 2008 Report Share Posted 10 oktober 2008 Beste Tabak, Als je het woordje '' ONZIN'' nou weglaat dan komt het hele verhaal een stuk beter over en jij ook. Wat betreft de arm qua kleur klopt het inderdaad, dat de originele van titanium is en ook titanium kleurig is, de zwarte is ook van titanium alleen zwart van kleur, dit is een spare arm en niet origineel bijgeleverd, dus die kon je er als extra bijkopen. Verder, heb je wel eens geprobeerd om titanium krom of recht te buigen ? MvG, Henk Niemeijer PS Sodejuu is op het gebied van platen spelers , techniek en elektronica zeer ter zake deskundig , dus misschien is het goed om daar rekening mee te houden, want als je hem afkraakt of zo , dan zul je hier niet veel vrienden maken. Als iets onzin is dan meld ik dat gewoon. Dat lijkt mij bepaald niet onzinnig. Onzin is niet defamerend of neerbuigend ten aanzien van de persoon, uitsluitend ten aanzien van zijn stellingen. Ik kan niet inzien waarom dat niet duidelijk zou kunnen worden gemaakt met een eenvoudige kwalificatie. Nu nog even verder over het zwarte armbuizen verhaal. De series III was leverbaar in zwarte en in titaniumkleur. ik heb er tientallen verkocht en gemonteerd op TD160's. Buigen van de titanium armbuis van de Series III is echt mogelijk. Ik spreek uit eigen ervaring en praat dus bepaald niet ongefundeerd uit mijn nek. Beste Tabak, Als je het woordje '' ONZIN'' nou weglaat dan komt het hele verhaal een stuk beter over en jij ook. Wat betreft de arm qua kleur klopt het inderdaad, dat de originele van titanium is en ook titanium kleurig is, de zwarte is ook van titanium alleen zwart van kleur, dit is een spare arm en niet origineel bijgeleverd, dus die kon je er als extra bijkopen. Verder, heb je wel eens geprobeerd om titanium krom of recht te buigen ? MvG, Henk Niemeijer PS Sodejuu is op het gebied van platen spelers , techniek en elektronica zeer ter zake deskundig , dus misschien is het goed om daar rekening mee te houden, want als je hem afkraakt of zo , dan zul je hier niet veel vrienden maken. Als iets onzin is dan meld ik dat gewoon. Dat lijkt mij bepaald niet onzinnig. Onzin is niet defamerend of neerbuigend ten aanzien van de persoon, uitsluitend ten aanzien van zijn stellingen. Ik kan niet inzien waarom dat niet duidelijk zou kunnen worden gemaakt met een eenvoudige kwalificatie. Nu nog even verder over het zwarte armbuizen verhaal. De series III was leverbaar in zwarte en in titaniumkleur. ik heb er tientallen verkocht en gemonteerd op TD160's. Buigen van de titanium armbuis van de Series III is echt mogelijk. Ik spreek uit eigen ervaring en praat dus bepaald niet ongefundeerd uit mijn nek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 10 oktober 2008 Report Share Posted 10 oktober 2008 Titanium nitride (TiN) (sometimes known as Tinite or TiNite) is an extremely hard ceramic material, often used as a coating on titanium alloy, steel, carbide, and aluminium components to improve the substrate's surface properties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 oktober 2008 Report Share Posted 10 oktober 2008 Als iets onzin is dan meld ik dat gewoon. Dat lijkt mij bepaald niet onzinnig. Onzin is niet defamerend of neerbuigend ten aanzien van de persoon, uitsluitend ten aanzien van zijn stellingen. Ik kan niet inzien waarom dat niet duidelijk zou kunnen worden gemaakt met een eenvoudige kwalificatie. Nu nog even verder over het zwarte armbuizen verhaal. De series III was leverbaar in zwarte en in titaniumkleur. ik heb er tientallen verkocht en gemonteerd op TD160's. Buigen van de titanium armbuis van de Series III is echt mogelijk. Ik spreek uit eigen ervaring en praat dus bepaald niet ongefundeerd uit mijn nek. O N Z I N ! Zo op het eerste gezicht lijkt het op een Paul Ladegaard arm maar dan ondersteboven. Van de P.L-arm weet ik dat het pulsgedrag bedroevend is. Dat is het ook Maar vertel eens wat meer over dat impulsgedrag a.u.b.? Ik ben ook al jaren van plan om er een te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 oktober 2008 Report Share Posted 10 oktober 2008 Titanium nitride (TiN) (sometimes known as Tinite or TiNite) is an extremely hard ceramic material, often used as a coating on titanium alloy, steel, carbide, and aluminium components to improve the substrate's surface properties. Maar daarvan is de armbuis niet gemaakt, er ligt misschien een paar duizenste millimeter van dat spul op als coating....., anders zou je ze inderdaad niet kunnen buigen of tegenkomen met deukjes. Overigens is het ook erg jammer dat deze arm zo ondergewaardeerd wordt, zou 'm niet zo heel erg snel vervangen door een duurdere, dit zou wel eens een teleurstelling kunnen opleveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Maar vertel eens wat meer over dat "(im)" pulsgedrag a.u.b.? Ik ben ook al jaren van plan om er een te maken. Heel in het kort: het principe van de Ladegaard arm is een slee( hoeklijntje) welke vrij zweeft op lucht. Of dat hoeklijntje nu naar boven of naar beneden gericht is maakt niet zo gek veel verschil. In beide gevallen is het n.l. niet stabiel het wiebelt altijd. De luchtdruk wordt nergens gecompenseerd het zweeft n.l. vrij! Een goede laag weergave is daardoor onmogelijk, je kan natuurlijk gaan discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 [...] De luchtdruk wordt nergens gecompenseerd het zweeft n.l. vrij! Klopt in grote lijnen maar is niet geheel exact, waar het om gaat is de vraag of de stijfheid van de luchtlaag voldoende is om bewegingen in richtingen die je niet wenst tegen te gaan, in dit geval kantelen. Die stijfheid kun je creeeren door de luchtlaag te belasten door het object van 'boven' aan te drukken. Dit kan ook weer met lucht, mbv van magnetisme of gewoon door massa. Hoeveel "pre-load" je gebruikt is weer afhankelijk van de luchtdruk die je voor je lager gebruikt. Bij de Kuzma arm met zijn new way air bushings heb je hier inderdaad heel veel minder last van om dat de lagerbus, met lucht van alle kanten, automatisch voor de 'pre-load' zorgt. Als de de vectoren van het krachtenspel op de slede ontleed zijn er wel degelijk twee tegengestelde horizontale vectoren die het kantelen in zekere mate tegen gaan. Of het voldoende is en hoe dit allemaal van invloed is op de Ladegaard, geen idee. Heeft iemand een link naar impulsgedrag metingen van de Ladegaard? Ben ik wel benieuwd naar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Heel in het kort: het principe van de Ladegaard arm is een slee( hoeklijntje) welke vrij zweeft op lucht. Of dat hoeklijntje nu naar boven of naar beneden gericht is maakt niet zo gek veel verschil. In beide gevallen is het n.l. niet stabiel het wiebelt altijd. De luchtdruk wordt nergens gecompenseerd het zweeft n.l. vrij! Een goede laag weergave is daardoor onmogelijk, je kan natuurlijk gaan discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Als de de vectoren van het krachtenspel op de slede ontleed zijn er wel degelijk twee tegengestelde horizontale vectoren die het kantelen in zekere mate tegen gaan. Of het voldoende is en hoe dit allemaal van invloed is op de Ladegaard, geen idee. Heeft iemand een link naar impulsgedrag metingen van de Ladegaard? Ben ik wel benieuwd naar. Seed7 het kantelen is uiteindelijk niet het probleem maar het ontbreken van voldoende stijfheid in de draagrichting ( naar beneden dus) van de arm. En dat is hier niet met massa op te lossen. Indien bijv. bij de Kuzma-arm de passing ruimer zou zijn krijg je het zelfde verschijnsel. Naar mijn bescheiden mening is dit slechts alleen te voorkomen d.m.v. een zeer nauwkeurige passing tussen lagerbuis en lagerbus. Metingen van de Ladegaard-arm heb ik nooit gezien maar objectieve luisterproeven resulteerden immer in een "ondermaats" laag. Ook heb ik eens een zelfbouw-arm volgens het "Forsell" principe (erg mooi huisvlijt ) met te ruime passing gehoord en ook daar was het laag ruim onvoldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Seed7 het kantelen is uiteindelijk niet het probleem maar het ontbreken van voldoende stijfheid in de draagrichting ( naar beneden dus) van de arm. En dat is hier niet met massa op te lossen. Indien bijv. bij de Kuzma-arm de passing ruimer zou zijn krijg je het zelfde verschijnsel. [...] Ah, doelde je daar op. Om een voldoende stijve luchtlaag te verkrijgen heb je inderdaad altijd een of andere vorm van tegendruk nodig, zoals ik al schreef. De opties die ik noemde blijven het zelfde. Ik zou mee een ijzeren staaf onder de V van het luchtlager kunnen voorstellen en een stevige magneet in de glijschoen. Zul je wel de luchtdruk iets moeten opvoeren. Als het lager van de Kuzma ruimer zou zijn, moet je de luchtdruk verhogen om weer de zelfde stijfheid te verkrijgen. De combinatie verruimen van het lager en verhogen luchtdruk is natuurlijk maar in beperkte mate voort te zetten. Overigens, was Technics niet de enige die ooit een complete armbuis van puur Titaniunnitride gebouwd heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Op het AAA heeft iemand een tangentiale arm gebouwd op basis van de New Way Air Bushing. Vandaag de eerste plaatjes van een werkend geheel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts