Jump to content

Armen

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest Rev. Fatman
Op het AAA heeft iemand een tangentiale arm gebouwd op basis van de New Way Air Bushing. Vandaag de eerste plaatjes van een werkend geheel.

Dat weet ik maar kan daar de plaatjes niet openen. :(

Als de "stijfheid" van een Ladegaard niet voldoende is hoe moet het dan met een pivot arm? Daar is helemaal geen stijfheid in het horizontale vlak dwars op de naald.

;)

Volgens mij staat de informatie als ribbels dwars in de groef. Trilling in de lengterichting van de groef moet je dus niet hebben.

Ik denk dat een pivot arm daarom altijd beter zal scoren dan een tangentiale. Eigenlijk moeten we gewoon een arm van minimaal 2 m lang maken. Of een kort pivot armpje tangetiaal bijsturen zoals o.a. B&O dat vroeger deed.

Ik heb niet veel met die tangentiale armen met massa die door dat arme naaldje en mijn platen moet worden verschoven. Wrijvingsloos of niet, een slingering van 0,5 mm maakt het de naald al ongeloofelijk moeilijk. Ik denk dat de naald dan schever in de groef staat dan wanneer de middels een pivot arm aan de wereld is verbonden.

:)

Ik heb niet veel met die tangentiale armen met massa die door dat arme naaldje en mijn platen moet worden verschoven. Wrijvingsloos of niet, een slingering van 0,5 mm maakt het de naald al ongeloofelijk moeilijk. Ik denk dat de naald dan schever in de groef staat dan wanneer de middels een pivot arm aan de wereld is verbonden.

Je denkt heel veel Hans, maar niet allemaal even 'doordacht' ;)

Bij een pivot arm moet ook de massa van de arm meegesleept worden, da's dus al niet anders. D'r zijn ook heel erg zware pivot armen gebouwd, zwaarde dan menig tangentiaal.

Gelukkig voor beide typen is het niet zo dat het om start stop bewegingen gaat, maar om geleidelijke bewegingen. Aangezien we vrijwel niet met versnellingen te maken hebben zijn de krachten nul to heel erg klein.

Bij een pivot arm moet ook de massa van de arm meegesleept worden, da's dus al niet anders. D'r zijn ook heel erg zware pivot armen gebouwd, zwaarde dan menig tangentiaal.

Dat is niet anders? Uhhhhh................ :confused::confused::confused:

Dat is heel veel minder dan bij een tangenti

Gelukkig voor beide typen is het niet zo dat het om start stop bewegingen gaat, maar om geleidelijke bewegingen. Aangezien we vrijwel niet met versnellingen te maken hebben zijn de krachten nul to heel erg klein.

Ik vraag me af waarom ze toch die antiskating op een pivot-arm gebouwd hebben :huh::rolleyes:

Ik vraag me af waarom ze toch die antiskating op een pivot-arm gebouwd hebben :huh::rolleyes:

Omdat 't kreng niet recht is natuurlijk. ;)

Zie berichtje van Pjotr... B)

Welke armen zijn overigens uitwisselbaar met een Rega. Ik bedoel zonder gelijk weer een ander armborad nodig te hebben.

Het gat van het armboard voor een Rega arm uitdraaien is voor mij geen probleem.

Welke armen zijn overigens uitwisselbaar met een Rega. Ik bedoel zonder gelijk weer een ander armborad nodig te hebben.

Het gat van het armboard voor een Rega arm uitdraaien is voor mij geen probleem.

Bluenote ;)

BTW, met de antiskating bepaal je ook de mate van belasting die de naald ondervindt. Het is dus ook een compensatie voor de trekkracht die de naald ondervindt van de arm ;)

Bluenote ;)

BTW, met de antiskating bepaal je ook de mate van belasting die de naald ondervindt. Het is dus ook een compensatie voor de trekkracht die de naald ondervindt van de arm ;)

Bluenote kende ik al, evenals de Rega varianten (waarvan de op vorige pagina staande audiomods wel een heel mooie is) en de Morch. Maar hoe staat het b.v. met de Linn armen. Of eenpunters.

Schroeder montage afstand en gatdiameter

Clearaudio Unify en Satisfy, montage afstand, gat weet ik niet

Oud spul, Koshin, Audiocraft/Ultracraft, Grace, Micro Seiki, allemaal 222mm montage afstand, gat niet duidelijk.

Hebben we die al niet eerder gezien..??

Overigens heb ik gekeken naar een Kuzma Stogi en een Audioquest (Jelco) PT 9. Wat vinden jullie hiervan in vergelijk met de Transrotor 3500 of SME 309..??

Maar vertel eens wat meer over dat "(im)" pulsgedrag a.u.b.? Ik ben ook al jaren van plan :rolleyes: om er een te maken.

Heel in het kort: het principe van de Ladegaard arm is een slee( hoeklijntje) welke vrij zweeft op lucht.

Of dat hoeklijntje nu naar boven of naar beneden gericht is maakt niet zo gek veel verschil.

In beide gevallen is het n.l. niet stabiel het wiebelt altijd. De luchtdruk wordt nergens gecompenseerd het zweeft n.l. vrij!

Een goede laag weergave is daardoor onmogelijk, je kan natuurlijk gaan discussi

Buizenbart ook "weinig" geld kan je verkeerd besteden. ;):)

Maar erachter komen dat het verkeerd besteed is is dan iig een stuk minder pijnlijk ;)

Jij lijkt mij ervan te willen overtuigen dat ik nog beter dit kan gebruiken:

standard%20talking%20machine%20tone%20arm.jpg

dan een Ladegaard :huh:

Ik ben benieuwd wat die vriend van Ruud ervan vindt.

• 2 weeks later...

Wat vinden jullie van een Pluto 4C..??

:huh:

Ik ken de arm niet kwa klank en verdere eigenschapen, maar volgens mij is die niet bepaald gemaakt voor een Rega gat.

Lijkt me wel een mooie arm, maar of jij er iets aan hebt..... :confused::unsure:

Ik werk bij 'n machinefabriek, dus daar moet wel wat op te fabrieken zijn. handiger was natuurlijk wanneer het zomaar zou passen.

Guest Rev. Fatman

Wat vinden jullie van een Pluto 4C..??

:huh:

Ik ken de arm niet kwa klank en verdere eigenschapen, maar volgens mij is die niet bepaald gemaakt voor een Rega gat.

Lijkt me wel een mooie arm, maar of jij er iets aan hebt..... :confused::unsure:

Ik werk bij 'n machinefabriek, dus daar moet wel wat op te fabrieken zijn. handiger was natuurlijk wanneer het zomaar zou passen.

Dit lijkt een redelijk betaalbaar alternatief.

29909_2_Pluto_4C_2.JPG

Voor een machinebankwerker moet dit pas maken geen probleem zijn. ;)

• 3 weeks later...

Wat is trouwens het verschil tussen een Transrotor 2.6 en 9.1.??

Is zo'n 9.1 vergelijkbaar met een Transrotor 3500..?? Of blijft dat nog ver achter..??

:confused:

Ik ben benieuwd wat die vriend van Ruud ervan vindt.

Die heeft hem inmiddels besteld en het vervolg daarvan zal ik zeker melden.

Die Pluto staat nog steeds te koop... geen vervolg..??

:confused: