Jump to content

MC H, M, L of step-up trafo ???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Eigenlijk open ik dit topic voor "Rood", maar zelf zou ik hier ook wel wat meer van willen weten.

MC elementen zijn met verschillende uitgangsniveaus te koop. Meestal heten die dingen dan L M en H. Mijn ACE b.v. is een M element en door Henk geadviseerd als beste voor mijn toepassing.

Maar ik had natuurlijk ook een L kunnen kopen, mijn voorversterker heeft daar geen enkele moeite mee. Versterking zat. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo.

In de project 4 van Rood b.v. zit een phonotrap die eigenlijk te weinig versterkt voor een echt L element. Je zou in zo'n geval kunnen kiezen voor een pre pre of step up trafo's.

Waar hij zou ook voor een H element kunnen kiezen.

Kan iemand mij uitleggen wat precies de voor- en nadelen van de verschillende combinaties zijn...??

:)

Guest Kraus vonBentinck

In theorie is een low-output MC element superieur aan een high-output MC. Daarom zou je kunnen kiezen voor een low-output ipv een high-output.

Men zegt dat het verschil tussen een low en een medium MC vrijwel of helemaal niet te horen is.

Wil je een low-output gedeeltelijk versterken met een step-up trafo, dan schijnt (ik spreek niet uit ervaring) de "match" van doorslaggevend belang te zijn.

Een tijdje geleden "matchte" Jacco Dekkers op papier twee zeer verschillende versterkers met een luidspreker en in de praktijk van het luisteren bleek een groot panel niet in staat de twee totaal verschillende versterkers uit elkaar te kunnen houden. Die luisterproef was het bewijs voor het fameuze begrip match. Doorslaggevend, want bij een andere luidspreker-versterker combinatie waren de verschillen tussen de versterkers wel gebleken.

Dat matchen van een step-uptrafo met een element schijnt echter heel wat moeilijker te zijn en ook niet zo voorspelbaar. De aanschaf van een step-up blijft dus een beetje een gok. Je kunt er verschillende uitproberen maar dan nog is het maar de vraag of het klopt. De kans op een niet optimale match zou dus nogal groot zijn.

Met een goede phonotrap die alles aan kan is er veel minder vuil aan de lucht.

Een LO-MC heeft minder massa doordat de spoel kleiner is dan een MO of HO. Daardoor kan de naald makkelijker bewegen, waardoor er nog meer details hoorbaar zullen zijn.

Het nadeel echter van een LO-MC is dat deze een behoorlijke versterking nodig hebben, waardoor er in veel gevallen meer ruis ontstaat en dus die extra details weer verloren gaan in de ruis.

Heb je echter een versterker die voldoende weet te versterken voor een LO-MC en nagenoeg geen ruis toevoegd dan gaat er in vergelijking met MO- en HO-MC's een wereld open.

Ik heb bijvoorbeeld een Acoustech PH-1 (Ron Sutherland ontwerp) welke een vaste versterkingswaarde voor MC's van 61,5Db (42 voor MM en HO-MC) heeft. Dit is wel te verzwakken door insteekmodules maar verminderd de ruis dan niet.

Ik heb van de ACE zowel de HO als de MO en de LO uit mogen proberen. De HO gaf echt duidelijk hoorbaar minder detail, de MO was geen succes daar ik de verzwakkermodules niet heb en de 42Db versterking echt te kort was daarvoor maar met de LO geeft dat echt duidelijk meer detail en rust dan met de HO ACE aan 42Db versterking.

Het ligt dus vooral aan de versterker die je hebt welk MC element je gebruiken kan. Een stepup-trafo heb ik ook meerdere verschillenden van geprobeerd maar geen goede ervaringen mee. Gaf mij te veel kleuring en verlies van detail.

Een pre-pre heb ik geen ervaring mee maar ik kan me zo voorstellen dat ook die dingen, net als een stepup, een eigen geluid mee zullen geven aan het geheel.

Ik ben voorstander van een enkele goede Phonopre, zonder andere dingen er nog tussen.

@Rood, Ik heb heel goede ervaringen met de Goldring 1000 series (MM) elementen aan een project 4. Dit kan heel dicht in de buurt van MC elementen komen en vind ik persoonlijk mooier dan HO_MC's.

Mvg. Miracle.

@ Miracle dank je voor de tip . Zal m in mijn achterhoofd houden . Zien er betaalbaar uit .

Hopelijk matcht het ook met de LP12 .

Heb een beetje een "probleem" : het mag erg mooi klinken maar ik heb nog zoveel vinyl waar een dure MC ( dan heb ik het over voorbij de 500 euro : das nog ouderwets 1100 gulden hahaha ) een beetje zonde voor is .

Ben een allesdraaier qua muziek .

Misschien moet ik een Okki Nokki aanschaffen of iemand die er een heeft een dagje uitnodigen :blink:

Alle gekheid op een PU arm : wat ik nu lees is dat een MC LO het 'beste' kan klinken maar mijn VV is daar kennelijk weer niet blij mee . Kennelijk heeft mijn Sphinx wel een wat betere MC H phono .

Dus stel dat ik ( druk het maar in getalletjes uit ) een MC L zou kopen : dan haal ik 10 procent winst qua geluid.

Alleen mijn VV trekt dat getal weer naar beneden . Weer terug bij af ... of nog onder waar ik mee begon .

MC H iets minder mooi geluid maar dat kan mijn VV weer beter verhapstukken

Step up snap ik nu wat meer .

Wordt voor mij niks vanwege teveel verschillende parameters : dan blijf je op zoek naar de perfect match

Andere VV kopen zie ik mezelf voorlopig nog niet doen . Soort erfstuk van mij Pa ooit .

is ooit al gemodificeerd door Peter van Willenswaard .

Nee heb m niet doorgemeten : klonk in mijn oren een stuk makkelijker en gedetaileerder erna .

Maar ik lees vrolijk verder hier . Denk dat dit wel eens een heel verhelderend topic kan worden .

Misschien trek ik me wel de haren uit mijn kop : had beter verder met mijn Linn Basik kunnen gaan . En dat was al zo'n vooruitgang toen ik die voor de eerste keer aansloot .

Het lijkt er een beetje op dat Hans een nieuwe DT vooral gekocht heeft om mee te tweaken i.p.v. naar te luisteren :lol:

Je hebt kennelijk de openingspost niet goed begrepen... :blink:

@Rood... eerst de draaitefel eens aansluiten met dat Nagaoka element. Je weet daarna een heleboel meer betreffende je pr

Je hebt kennelijk de openingspost niet goed begrepen... :blink:

Beste Hans,

Jawel hoor. Maar je hebt net een nieuwe DT in huis en bombardeert nu al het forum met vragen over upgraden van je net verworven spullen.

Kan mij niet voorstellen dat Henk van AS je iets verkocht heeft waar je niet tevreden mee bent. Het kan altijd beter maar het prijskaartje wat daar aan hangt is niet in verhouding (in jouw geval) met de verbeteringen die je er mee kunt bewerkstelligen t.o.v. je huidige spullen.

Wil je het gelijk goed doen, koop dan die SME 309, een Benz ACE er in om mee te beginnen, en bijpassende pre.

;)

Streven naar het ideaal is een doodlopende weg, elke oplossing is een compromis, in deze lijn is een step-up een bijzonder goed compromis, mits goed toegepast natuurlijk, anderen zijn een phonopre die duidelijk boven de gemiddelden uitsteekt vwb zowel gain als kwaliteit.

Deze laatsten zijn en erg zeldzaam en kosten in het algemeen een veelvoud van een goede step-up.

een element kiezen dat deze problemen minder heftig doet zijn is een optie die ook niet uit het oog verloren dient te worden, oplossingen worden er in elk geval beter betaalbaar door, tegen niet eens zo heel erg veel verlies...................

:unsure:

Guest Kraus vonBentinck

Hans is voor wat betreft de phonopre voor altijd klaar met zijn Array. De step-up is een mogelijke optie voor de nieuwe eigenaar van zijn oude draaitafel, de onvolprezen LP12

Je ziet een trafo vaak in combinatie met buizen. Ik zou het eigenlijk wel eens een keer willen horen. Vaak lovende recencies.

Hai Rood je bent toch niet die zanger van Nighthawk of the dinners ?

Hans is voor wat betreft de phonopre voor altijd klaar met zijn Array. De step-up is een mogelijke optie voor de nieuwe eigenaar van zijn oude draaitafel, de onvolprezen LP12

Het dilemma dus : tweaken met een MC LO dmv een step up of een MC Hi en genieten zonder teveel poespas .

@ Carl : ik zing alleen tijdens mijn wekelijkse douche- en scheerbeurt .

@ de rest

Maar zo'n step-up trafo slingert de spanning dan wel omhoog, maar de stroom wordt daarmee toch een stuk lager. Heeft dat niet vanalles te maken met de aanpassing op je phonopre.

En wordt door zo'n trafo je element niet slechter dan een High output.

Van de andere kant vervormt en ruist een phonopre ook meer wanneer hij meer moet versterken.

Eigenlijk zou er een element moeten zijn wat je zo aan kunt sluiten op je line in.... Vroeger waren die dingen er, kristal elementen waren dat geloof ik.

Beste Hans,

De benodigde stuurstroom voor een standaard 47Kohm RIAA ingangstrap,zij het met ic's,bipolaire torren ,buizen of fets,(buizen of fets praktisch verwaarloosbaar) is zooo laag,(nanoamp

Het dilemma dus : tweaken met een MC LO dmv een step up of een MC Hi en genieten zonder teveel poespas .

Hangt ook van de kwaliteit van je huidige VV af. Is de phono ingang van onberispelijke kwaliteit dan is een Lo-output MC + step-up of een Hi-output MC een optie.

Is dat niet het geval en moet je later toch omzien naar een betere phono pre dan is een Lo of Medium output element zonder tussenkomst van een step-up een directere weg.

Beste Hans,

De benodigde stuurstroom voor een standaard 47Kohm RIAA ingangstrap,zij het met ic's,bipolaire torren ,buizen of fets,(buizen of fets praktisch verwaarloosbaar) is zooo laag,(nanoamp

Beste Hans,

Guest tubejack

Ik kan me wel vinden dat een Low MC het minst massa heeft en daardoor

de bewegingen in de groef het beste kan volgen.

Toch ben ik erg blij, dat Henk een Benz Ace M in mijn draaitafel heeft gezet.

Daardoor, kan ik zonder step-up trafo werken. :)

Klasse!,

Jack

Klasse!,

Jack

Toch is de compliance van de ACE elementen voor de drie versies gelijk (althans op papier). Mijn ACE M heeft kennelijk een bovengemiddelde compliance. Kennelijk is de spreiding toch behoorlijk groot. Ik maak me dus ook minder zorgen over het gewicht van dat spoeltje.

Klasse!,

Jack

Het is natuurlijk niet de meest avontuurlijke weg. Je zou het eens moeten vergelijken maar ik denk dat zelfs Henk dat nog niet gedaan heeft.

Toch is de compliance van de ACE elementen voor de drie versies gelijk (althans op papier).

kwestie van een aanpassing in de stijfheid van de ophanging om per spoelgewicht weer op dezelfde compilantie uit te komen.

Het gebruik van step-ups lijkt in deze tijd van plug&play wat lastig, vroeger had je niet eens een andere keus. Technisch is het goed voor elkaar te krijgen, zie het van de Veen verhaal. Het magische 'matchen' is niet anders als bij andere komponenten.

Ook kun je je afvragen of het dan altijd een MC moet zijn, ik vindt de prijs-kwaliteitsverhouding bij MM's over het algemeen beter dan die van MC's (de prijsexplosie bij een aantal MC's helpt daar natuurlijk aan mee. De Shelter 501 b.v. is de afgelopen 3 jaar bijna in prijs verdubbelt). Met een Nagaoka MP 50 heb je bijvoorbeeld iets dat gewoon beter is als de vele duurdere MC's.

Vraag, iemand ervaring met een low output Grado (statement serie) in combinatie met een step-up?

Toch is de compliance van de ACE elementen voor de drie versies gelijk (althans op papier).

kwestie van een aanpassing in de stijfheid van de ophanging om per spoelgewicht weer op dezelfde compilantie uit te komen.

Uhh, compliantie IS stijfheid van de ophanging. Compliantie is nl het omgekeerde van veerkracht, die verandert niet door het gewicht (of beter massa) van het spoeltje.

;)

Idd Jack,

Zoals jij bezig bent met buizen ben ik op het moment bezig met fets. Voor een ACE-M kom ik op een SNR van over de 80 dB en voor een ACE-LO 6 dB minder. Dat icm goed klinken is een hele sport. Spannend is dat zeker. Maar goed, dat is een andere sport dan waar het draadje over gaat, of toch niet helemaal ...?

;)