Jump to content

MC H, M, L of step-up trafo ???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest Rev. Fatman
Ook kun je je afvragen of het dan altijd een MC moet zijn, ik vindt de prijs-kwaliteitsverhouding bij MM's over het algemeen beter dan die van MC's (de prijsexplosie bij een aantal MC's helpt daar natuurlijk aan mee.

Jij bent zo`n beetje de enige welke dat HEAR post!

Kan mij helemaal vinden in deze opinie.

p.s. je posts m.b.t. de afsluitimpedantie zijn zeer nuttig. (weinig respons overigens)

Ook kun je je afvragen of het dan altijd een MC moet zijn, ik vindt de prijs-kwaliteitsverhouding bij MM's over het algemeen beter dan die van MC's (de prijsexplosie bij een aantal MC's helpt daar natuurlijk aan mee.

Jij bent zo`n beetje de enige welke dat HEAR post!

p.s. je posts m.b.t. de afsluitimpedantie zijn zeer nuttig. (weinig respons overigens)

een goede mm klinkt bijna altijd wel lekker ja :rolleyes: Theoretisch is een mc beter.

Zoals gezegd draai ik met een Clearaudio performance met maestro mm element aangesloten op een bluenote phono MKII. Er wordt vaak beweert dat een mm een beetje verfijning mist in het hoog en het sprankelt wat minder. Ik kan niet zeggen dat dat bij mijn combinatie het geval is. Er is sprake van een mooi afgewogen geheel en het swingt bijzonder goed.

robin

• Members

[...]

[...]

[...]

Zoals gezegd draai ik met een Clearaudio performance met maestro mm element aangesloten op een bluenote phono MKII. Er wordt vaak beweert dat een mm een beetje verfijning mist in het hoog en het sprankelt wat minder. Ik kan niet zeggen dat dat bij mijn combinatie het geval is. Er is sprake van een mooi afgewogen geheel en het swingt bijzonder goed.

robin

Zo ken ik er nog wel 1, een Grado Reference Master Wood met een Graham Slee Era Gold V pre. Presteerd op een erg hoog niveau...

Uhh, compliantie IS stijfheid van de ophanging. Compliantie is nl het omgekeerde van veerkracht, die verandert niet door het gewicht (of beter massa) van het spoeltje.

Pjotr, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, was weer eens wat aan het verhaspelen.

Hoi Seed7,

Wat natuurlijk wel verandert is de resonantiefrequentie van de cantilever door het zwaardere spoeltje icm de compliantie. Die bepaalt ook het bovenste weergavebereik. Maar ik denk dat het verschil tussen een ACE-LO en een ACE-M niet erg groot zal zijn. Bij een H zal het veel meer uitmaken denk ik. Het verschil in uitgangsspanning tussen een M en een H is wel behoorlijk en de hoeveelheid koper van het spoeltje navenant.

;)

• 3 months later...

Uhh, compliantie IS stijfheid van de ophanging. Compliantie is nl het omgekeerde van veerkracht, die verandert niet door het gewicht (of beter massa) van het spoeltje.

Pjotr, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, was weer eens wat aan het verhaspelen.

Nee, "compliantie" is juist de mate van "meegevendheid".

Dit is net zoiets als met "viscositeit". De meeste mensen denken dat dit slaat op de mate van vloeibaarheid. Maar het gaat juist over "stroperigheid". Dus over de mate van niet-vloeibaarheid.

Guest Kraus vonBentinck

complantie is volgzaamheid, overeenstemming. "To comply with the law" is de wet volgen, in overeenstemming zijn met wat de wet (in ons geval de groef) voorschrijft.

De naald volgt uiteraard (precies) de groef, compliance is mate waarin de body van het element de naald volgt. De mate waarin de body (en de toonarm) slingert (de groef

Heel mooi uitgelegd Kraus!

???

Compliantie bij een element is niets anders dan ik al eerder aangaf, n.l het omgekeerde (mathematisch gezien) van veerkracht.

Dat heeft niets met stroop en wetboeken te maken. Dat is gewone klassieke mechanica.

;)

is compliantie niet het omgekeerde van stijfheid en een maatstaf voor de elasticiteit?

Stijfheid is meer de mate waarin iets doorbuigt, een latje b.v. Lijkt mij niet dat dat de cantilever dat moet doen.

;)

Guest Kraus vonBentinck

compliantie geeft aan hoe stijf de naald/cantilever in het huis is opgehangen.

De bedoeling is dat de body/arm volledig stil hangt en de naald 100% nauwkeurig de groef volgt.

Dit is onmogelijk en daarom (er zijn 2 vectoren aan het werk) zijn 2 rigide elementen (naald/cantilever enerzijds en toonarm/body anderzijds) elastisch met elkaar verbonden. Hoe geringer de elasticiteit des te lager de compliantie. Dat geldt voor elk veersysteem, een stijve veer heeft een lage compliantie.

Er kan een optimum bereikt worden door een lage compliantie te combineren met een relatief hoge massatraagheid of omgekeerd een hoge compliantie met een lage massa.

Je kunt het vergelijken met wat je ervaart wanneer je heel nauwkeurig wilt luisteren. Dan ga je stilzitten. Je krijgt dan de zuivere trilling van de lucht en enige vorm van eigenbeweging wordt niet van de geluidstrillingen "afgetrokken". Wel een beetje geforceerd voorbeeld, maar goed.

Elke beweging van de groef/naald die wordt doorgegeven aan de arm/elementcombinatie verstoort de zuiverheid van de reproductie.

Volgens mij heeft Spido gelijk als hij de vergelijking trekt met viscositeit: het is in feite niet de vloeibaarheid maar de stroperigheid die daarmee wordt aangegeven.

Beste Pjotr,

Al dikwijls heb ik me verbaasd over je oordelen en meningen.

Vaak noemde je al goede luidsprekers slecht. Nu verwar je weer slap met stijf.

Maar ik begrijp je nu beter: je bedoelt dus gewoon vaak het tegendeel van wat je beweert.

Heb jij toch nog vaak gelijk gehad, op jouw manier... :lol:

Beste,....................

Compliance is omgekeerd evenredig met.........................

MvG,

Haudio

armmassa?

Low mass arm = high compliance element en omgekeerd

:unsure: RastaPhil

ps ik dacht dat we HEAR waren gebleven:

"compliantie geeft aan hoe stijf de naald/cantilever in het huis is opgehangen.

De bedoeling is dat de body/arm volledig stil hangt en de naald 100% nauwkeurig de groef volgt.

Dit is onmogelijk en daarom (er zijn 2 vectoren aan het werk) zijn 2 rigide elementen (naald/cantilever enerzijds en toonarm/body anderzijds) elastisch met elkaar verbonden. Hoe geringer de elasticiteit des te lager de compliantie. Dat geldt voor elk veersysteem, een stijve veer heeft een lage compliantie..."

met dank aan Kraus