audiofreak Posted 10 februari 2008 Report Share Posted 10 februari 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 februari 2008 Report Share Posted 10 februari 2008 Hoi audiofreak, electronica-online levert heel veel glaszekeringen voor weinig geld. Bovenin bij de zoekfunctie "glaszekering" intypen en je krijgt een ruime keuze te zien. Ook Conrad leverd glaszekeringen in vele soorten en maten. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 10 februari 2008 Report Share Posted 10 februari 2008 Waarvoor dient zo'n glaszekering eigenlijk? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 februari 2008 Report Share Posted 10 februari 2008 Waarvoor dient zo'n glaszekering eigenlijk? Gr Stef In bijna ieder apparaat zit zo'n glaszekering. Dit is de beveiliging tegen bijvoorbeeld kortsluiting. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 @ Ruud, Tja ik had jou natuurlijk moeten bellen ervoor, want jij weet ook dit soort dingen wel. Dit bedacht ik pas bij het lezen van je antwoord. Ga er morgen achteraan. Trouwens ik wist niet dat Almere ook electronicazaken had. De bestelling bij Conrad is geannuleerd. Om 14,- euro teveel te betalen voor verzendkosten e.d. voor 1 doosje zekeringen ging me ook te ver. @ Stef, Dit meen je niet !! Moe van de verhuizing en de rugpijn en niet meer helder kunnen denken, vermoed ik. Een glaszekering zit in elke apparatuur en vind je vaak in de voedingscircuits. Kijk maar eens achterop je versterker bij de netentree. Daar zit waarschijnlijk een vakje onder wat open kan en waar dan zekeringen in zitten. Een glaszekering wordt ook wel een fijne zekering genoemd. Je heb ze ook in audiofiele uitvoering zoals AHP en Hifi-Tuning zekeringen. Alleen betaal je dan de hoofdprijs. Maar deze zocht ik niet. Sorry Onno maar ik wist het niet. Ja heb zo'n fuse ding gezien op de Bluenote phonotrap en ja ik weet dat er 3 glaszekeringen zijn bij de primaluna maar wat het ding juist doet weet ik niet + hoe die verschillende waarden zich verhouden. Door de 1 of andere reden ligt mijn fysica cursus ver achter mij ... Zwijg stil, mijn rug doet nog behoorlijk veel pijn. Ben dooodmoe van het weinige slapen. Onno, er is veel dat ik niet weet hoor op electriciteits vlak maar het boeit mij wel. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Omschrijving 3,15A-FF SUP.SNEL INH:10 stuks Verpakking van 10 stuks. Artikelgroep ELECTRISCHE COMPONENTEN ZEKERING ZEKERING GLAS GLASZEKERING 5X20MM GLASZEKERING 5X20MM SUPERSNEL Merk ZEKERING/LAMPEN (0104) Gewicht ~8,6 g Art-nr. #249560 Levertijd Direct leverbaar prijs 10,71 € Dat is nog steeds behoorlijk aan de prijs zeg. Betaalde laatst 40 ct per stuk, gewoon bij HEC in Delft (en die staat er niet bekend om goedkoop te zijn). Heeft de plaatselijke Handyman dat soort zekeringetjes niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Ruilen binnen 8 dagen toch ? Lekker terugbrengen dan . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Zou er maar geen moeite meer aan verspillen nu je ze in huis hebt. Kost alleen maar ergernis. Ben in het centrum van Utrecht ooit wel eens bij "Radio Centrum Electronica" geweest in de Vinkenburgstraat (10 min. lopen vanaf CS). Is lang geleden en vond het een beetje rare toko maar ze hadden wel aardig wat op elektronica componenten gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Ruilen binnen 8 dagen toch ? Op grond waarvan? De colportagewet is hier niet van toepassing; dus koop is koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 Als je toch met zekeringen in de weer bent, waarom vervang je de glaszekeringen niet door keramische zekeringen van dezelfde waarden (keramische zekeringen hebben meestal vrijwel dezelfde prijs) ? Of dat hoorbaar is (of kan zijn), heeft al tot menige discussie geleid. Littelfuse wordt in dit verband vaak genoemd (o.a. verkrijgbaar bij Display Electronics). Ik vond het de moeite waard. ER EE P.S. De meest schandalige prijs voor een zekering die ik ooit tegenkwam was bij Radio Piet in Arnhem waar ze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2008 Report Share Posted 16 februari 2008 En dat goud zie je toch niet als de kap er weer op zit Standaard ceramische zekeringen van 6 mm x 20 mm zijn normaliter net zo duur als glazen zekeringen. Tis meer de fabrikant die dat bepaalt. En bij snelle zekeringen zijn beide typen doorgaans zand gevuld, maar dat hoeft niet altijd. Leuk voor de AB-testers: Klinken zandgevulde zekeringen nou beter dan niet-zandgevulde zekeringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2008 Report Share Posted 16 februari 2008 En dat goud zie je toch niet als de kap er weer op zit Standaard ceramische zekeringen van 6 mm x 20 mm zijn normaliter net zo duur als glazen zekeringen. Tis meer de fabrikant die dat bepaalt. En bij snelle zekeringen zijn beide typen doorgaans zand gevuld, maar dat hoeft niet altijd. Leuk voor de AB-testers: Klinken zandgevulde zekeringen nou beter dan niet-zandgevulde zekeringen? Rare maat En welk zand klinkt beter? zilverzand, gele zand, saharazand, katzenstreu , zeeklei, maasklei, leem, l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2008 Report Share Posted 16 februari 2008 Rare maat Nee typo Niet overdrijven Sodejuu Als een zekering stuk gaat hoeft dat nog niet te betekenen dat er ook iets anders stuk is. Zekeringen slijten gewoon in veel gevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Hoi audiofreak, Daar is eigenlijk in zijn algemeenheid weinig van te zeggen. Hangt helemaal van de toepassing en het apparaat af. Het kan best zijn dat de inschakelstroom niet iets te veel is voor de opgegeven zekering en er verder niets aan de hand is. De ontwerper heeft wellicht de waarde net iets te krap bemeten. In de meeste gevallen gaat het dan goed maar in een enkel geval net niet. Maar het blijft wel zaak attent te blijven. Als je hier zekerheid over hebben dan zal een deskundig oog daar eens naar moeten kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Jah, heb mijn eerste bak koffie nog maar net op Lijkt mij toch verstandig dat een deskundige even naar je versterker zelf kijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Rare maat Nee typo Niet overdrijven Sodejuu Als een zekering stuk gaat hoeft dat nog niet te betekenen dat er ook iets anders stuk is. Zekeringen slijten gewoon in veel gevallen. Natuurlijk is dat zo. In 9 van de 10 gevallen gaat de zekering kapot door slijtage. Maar mocht de nieuwe dan gelijk weer kapot gaan, is er iets anders aan de hand. Die tip met een M8 boutje is een geintje (helaas "repareren" sommigen wel op die manier) @audiofreak. Als die 160mA T direct weer kapot gaat, lijkt het mij verstandig er een techneut naar laten te kijken. De stap naar 2A T is wel erg groot. Natuurlijk heb je geen heel assortiment zekeringen liggen, maar als die 160mA kapot gaat, zou je vervolgens een 250mA of max 315mA kunnen gebruiken. Gaan die ook gelijk kapot, dan asap naar de reparateur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 ik heb er geen punt tussen gezet. Dat heb jij gedaan. 315mA is wat anders dan 3.15mA en ook als 3.15A. 3.15mA is wel extreem laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Overigens zijn er ook zilveren zekeringen.De smeltdraden in zekeringen zijn toch meestal van zilver? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Overigens zijn er ook zilveren zekeringen.De smeltdraden in zekeringen zijn toch meestal van zilver? In die kleine glaszekeringen weet ik het niet, maar in 'grotere' zekeringen worden koperen smeltbanen gebruikt met een druppeltje tin... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 februari 2008 Report Share Posted 26 februari 2008 Audiofreak en Sodejuu Heb ook eens naar mijn amp gekeken Daar worden oa 5X20mm 3A Slow zekeringen voor 220 - 240V gebruikt Wat is nu het voordeel met een FAST zekering? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 februari 2008 Report Share Posted 26 februari 2008 Een 'slow' zekering knalt er niet meteen uit als je amp na het inschakelen even kort meer stroom trekt dan de zekering aankan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts