Stefan Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Bij deze een verslagje van mijn DHZ boxen. Na een jaar of 7 (is het al zo lang geleden?) met een paar MDF experimenteerkasten geleefd te hebben werd het eens tijd om een paar nieuwe kasten te maken die niet alleen een grotere WAF-factor hebben, maar ook klankmatig weer een stap beter zijn. Het begon allemaal met een gezellig gesprek bij de buurtbarbeque met een buurman die ambachtelijk meubelmaker bleek te zijn. Deze beste man had de machines en kennis om mooie houtproducten te maken. Het duurde dan ook niet lang of ik kwam hem lastig vallen met een uitgebreide tekening van een nieuw te bouwen luidsprekerkast. Na uitgebreid overleg over de productiemogelijkheden met massief hout en de machineri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Dat ziet er goed uit Stefan. Jij boft maar weer met zo'n buurman. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Hoe het klinkit weet ik niet maar die afwerking ... Petje af hoor . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Erg mooi hoor die kersenhouten luidsprekerkasten! De glans is zo te zien ook erg fraai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 februari 2008 Report Share Posted 11 februari 2008 Ziet er geweldig uit.... Klinken ze ook zo..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Die schellak vind ik verschrikkelijk mooi! Hoe ging dat ook alweer? Na ieder laag moet je het boenen, of schuren, of?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Erg fraai, complimenten! En met een echte Manger erin, dit zie je zelden. Zoiets moet haast wel goed klinken. Op welke frequentie filter je ze? En is het daarom dat je zo'n grote filterbox met lage WAF hebt? Of is het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 12 februari 2008 Author Report Share Posted 12 februari 2008 Ja Hans, ze klinken zoals ze er uit zien! Schellak breng je op met een zogenaamde "does", het is de bedoeling dat je geleidelijk met kleine laagjes een goede harde afwerklaag opbrengt. Kijk maar eens op deze site: french polish Om de 3/4 lagen schuren met P800 tot P1200 schuurpapier, toplaag polijsten met heel fijn polijstpoeder in oplossing met politoerolie middels een viltblok. Je kan het ook met de kwast aanbrengen, dat gaat een stuk sneller. Maar dan hechten de opeenvolgende lagen niet zo goed als wanneer je het met een does en ferme druk erop poetst. Het is wel even zweten (wat heet even? 4x17 lagen=68 lagen! voor de vier kasten) maar het resultaat mag er wezen. Ik filter op 200Hz: -dat betekent 100uF voor de Manger, en aangezien ik de beste componenten wil heb ik daar tot voor kort een olie in papier C van Cornell Dubilier in gehad en die zijn GROOOOT! -Voor het laag geldt hetzelfde maar dan in kwadraat: derde orde met twee grote trafokernsmoorspoelen en een bank met polypropyleen van 68, 47 en 47uf -en daarnaast nog wat resonantiefiltertjes Vandaar de grote filterkasten (2x dus) De 100uF heeft plaats gemaakt voor 2uF in de versterker; ook olie in papier, dit maal van Jensen maar die zijn al wel kleiner........... De bodemplaat steekt links en rechts uit voor de voetjes (stalen konussen die er middels M6 bouten ingedraaid zijn) zodat er een brede en dus stabiele basis ontstaat, daar bovenop heb ik de houten gedraaide halve konussen gelijmd voor extra stabiliteit. Deze constructie maakt het ontwerp wel apart al zeg ik het zelf. Overigens heb ik de buurman gewoon moeten betalen voor zijn diensten, de beste man verdient er zijn brood mee. Een ieder die op dezelfde wijze zijn luidsprekerconcept (of iets anders van hout) wil laten bouwen raad ik aan om eens op zijn site te kijken: Junspec Op dit moment is mijn buurman bezig hele mooie versterkerkasten naar mijn ontwerp te maken. Daar komt mettertijd ook nog wat fotomateriaal van op HEAR. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 68 keer per speaker .. zou ze niet in productie nemen want dan ben je een godsvermogen aan arbeidsuren kwijt . Erg mooi nogmaals . Weet een beetje wat houtbewerken met je kan doe als het klaar is en je tevreden terugkijkt . Zelf naar eigen ontwerp een eettafel in erg ruime afmeting gemaakt omdat die in de winkel eigenlijk onbetaalbaar was . Niet dat ik ze na wil bouwen maar heb je ze zelf ontworpen qua kast en / of filtering ? Of is het een bestaand ontwerp ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Kompliment! Heb je wel eens een OTL voor de Manger overwogen? 'K heb het 1x mogen beluisteren en vind dat tot nu toe de mooiste combinatie met een Manger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 februari 2008 Author Report Share Posted 14 februari 2008 Dat lees je verkeerd Rood: ik heb elke kast 17 lagen gegeven; 2 speakers en 2 filterkasten. Maar dat is op zich al een erg arbeidsintensieve klus. Het ontwerp is geheel van mijzelf. Ik heb nooit een OTL overwogen omdat naar mijn mening een buis niet geschikt is om stroom te leveren (in tegenstelling tot wat de OTL brigade propageert). Buizen zijn primair ontwikkeld en dus geschikt als spanningsversterker en daar gaat het bij de meeste buizenversterkers mis (zowel bij OTL als bij de versterkers met uitgangstrafo). Wanneer je een buis een trafo (interstage of uitgangstrafo) laat aansturen presteren ze uitmuntend! Dit is de enige manier om dynamiek, snelheid en transparantie ten volle wasdom te laten komen. Helaas werken de meeste versterkers met anodeweerstanden i.p.v. trafo's, ook alle OTL's in de input en driver trappen, en daar gaat het al mis. Voordeel van een trafo: -lage impedantie voor DC; de voedingsspanning -hoge impedantie voor AC; het muzieksignaal Als er door een anodeweerstand of interstage meer stroom gaat lopen vanwege een muzikale puls dan gaat automatisch de voedingsspanning van de buis omlaag. De spanningsval over de anodeweerstand/interstage is als volgt; U=IxR, R blijft gelijk, I gaat omhoog en daarmee ook de spanningsval over deze weerstand. Derhalve blijft er minder spanning over voor de buis! Door dit fenomeen ontstaat een met de muziek mee deinende anodespanning en ruststroom door de buis; hierdoor vlakt de dynamiek af. Neem als voorbeeld een uitgangstrafo die ik heb liggen: De primaire impedantie ligt op 2400ohm terwijl de DC weerstand in deze wikkeling op 50ohm ligt; dat is een factor 48 kleiner! Derhalve worden de spanningswisselingen op de anode van de buis ook een zelfde factor kleiner in vergelijking met een anodeweerstand (niet dat je een anode weerstand op een uitgangsbuis zou zetten maar ik heb het maar even ter illustratie opgevoerd). Een goede trafo heeft dit nadeel dus in verwaarloosbare mate vanwege de lage DC weerstand Bij een OTL gebeurt iets vergelijkbaars; de eindbuizen zijn slecht in staat om voldoende stroom te leveren voor de veel te lage impedantie van een luidspreker. Een schommelende speakerimpedantie met capacitieve eigenschappen maken het nog moeilijker voor de buis om controle te houden. Het is wel te verklaren dat er zo weinig gebruik gemaakt wordt van trafo's, deze zijn namelijk in vergelijking tot een weerstand extreem duur! En dat is ook volgens mij de hoofdreden voor het bouwen van een OTL. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 Mooie speaker Stefan!! Ik denk dat actief gaan de goede weg is voor deze opzet. Als je zo laag filtert is passief erg lastig. Bij een OTL gebeurt iets vergelijkbaars; de eindbuizen zijn slecht in staat om voldoende stroom te leveren voor de veel te lage impedantie van een luidspreker. Een schommelende speakerimpedantie met capacitieve eigenschappen maken het nog moeilijker voor de buis om controle te houden. Het is wel te verklaren dat er zo weinig gebruik gemaakt wordt van trafo's, deze zijn namelijk in vergelijking tot een weerstand extreem duur! En dat is ook volgens mij de hoofdreden voor het bouwen van een OTL. Is een OTL dan niet juist erg goed bij een speaker met een constante impendantie (zoals een magnetostaat)? Al die trafo's voegen nogal wat even harmonische toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 februari 2008 Author Report Share Posted 14 februari 2008 Mooie speaker Stefan!! Ik denk dat actief gaan de goede weg is voor deze opzet. Als je zo laag filtert is passief erg lastig. Bij een OTL gebeurt iets vergelijkbaars; de eindbuizen zijn slecht in staat om voldoende stroom te leveren voor de veel te lage impedantie van een luidspreker. Een schommelende speakerimpedantie met capacitieve eigenschappen maken het nog moeilijker voor de buis om controle te houden. Het is wel te verklaren dat er zo weinig gebruik gemaakt wordt van trafo's, deze zijn namelijk in vergelijking tot een weerstand extreem duur! En dat is ook volgens mij de hoofdreden voor het bouwen van een OTL. Is een OTL dan niet juist erg goed bij een speaker met een constante impendantie (zoals een magnetostaat)? Al die trafo's voegen nogal wat even harmonische toe. Nee, Een constante impedantie is inderdaad goed. De lage impedantie vraagt echter veel stroom en daar zijn buizen dus niet goed in. Je hebt echt een spannings-stroomomzetter in de vorm van een trafo nodig. Helaas maar het is het beste compromis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 Mooie speaker Stefan!! Ik denk dat actief gaan de goede weg is voor deze opzet. Als je zo laag filtert is passief erg lastig. Bij een OTL gebeurt iets vergelijkbaars; de eindbuizen zijn slecht in staat om voldoende stroom te leveren voor de veel te lage impedantie van een luidspreker. Een schommelende speakerimpedantie met capacitieve eigenschappen maken het nog moeilijker voor de buis om controle te houden. Het is wel te verklaren dat er zo weinig gebruik gemaakt wordt van trafo's, deze zijn namelijk in vergelijking tot een weerstand extreem duur! En dat is ook volgens mij de hoofdreden voor het bouwen van een OTL. Is een OTL dan niet juist erg goed bij een speaker met een constante impendantie (zoals een magnetostaat)? Al die trafo's voegen nogal wat even harmonische toe. Nee, Een constante impedantie is inderdaad goed. De lage impedantie vraagt echter veel stroom en daar zijn buizen dus niet goed in. Je hebt echt een spannings-stroomomzetter in de vorm van een trafo nodig. Helaas maar het is het beste compromis. En wat als je de constante weerstand verhoogt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 Ik heb nooit een OTL overwogen omdat naar mijn mening een buis niet geschikt is om stroom te leveren (in tegenstelling tot wat de OTL brigade propageert). [...] oops, heb ik er een van de ijzerbrigade bij de veter ... Stefan, de reden van het proberen van mijn OTL icm Mangers was het feit dat Manger zelf snelle versterkers / grote bandbreedte propageert en zegt dat buizenversterkers minder geschikt zijn. Zelf vind ik dat een beetje onzinnige opmerking omdat het alle buizenversterkers over een kam scheert en zijn eigen luidspreker te kort doet. Maar goed, een goede OTL is snel en maakt gebruik van buizen, dus icm Mangers vergeleken (geen ABX) met een 'normale' buizenversterker en een snelle torren bak. Het unanieme oordel van alle vier luisteraars, 1. OTL, 2. buis, 3. tor. Bij 1 en 3 hadden we het 'gevoel' dat je een zweepslag (La Folia d'Espagna) minder hoorde aankomen. De rest was een kwestie van tonaliteit, waar 1 de gulden middenweg was. Of het geheel onze autosuggestie of "de waarheid" is laat ik aan de mening van de lezer dezes over. Wat betreft de theorie, je hebt gelijk, maar in de praktijk werkt het wel en is het niet zo slecht als de theorie voorspiegelt. Ach, hetzelfde gaat op voor de versterkers van Sakuma san, ook daarvan wordt gezegd, het kan niet werken. Mijn oren weten inmiddels beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 Beste Stefan, Dat ziet er allemaal prachtig uit! En ongetwijfeld zal de klank daarmee in overeenstemming zijn. Mag ik je toch een paar vraagjes stellen? • Je hebt gekozen voor massief hout. Waarom? Is het niet een voordeel van multiplex boven massief hout, dat het in beide richtingen sterk is? Terwijl massief hout alleen in de nerfrichting sterk is? • Ik meende te zien dat je alleen in de lengterichting (= nerfrichting) verstevigingsbalkjes hebt aangebracht, terwijl massief hout juist in de breedterichting versterking nodig heeft. Massief hout heeft in die richting de neiging te gaan werken (bol of hol trekken, splijten). Waarom heb je dat zo gedaan? • Kun je iets zeggen over het volume van de ruimte, waarin je deze luidsprekers wilt gebruiken? Over de luidheid, waarmee je normaliter afspeelt? Over jouw muziekkeuze? (Moest de speaker Oratorium-, Wagner- en Verdi-proof zijn, of denk je vooral muziek van Jazz-trio's, Folkzangers, Barok-ensembles weer te geven, bijvoorbeeld?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 Over de technische discussie heb ik weinig zinnigs te melden. Hoe het klinkt kan ik via een forum uiteraard ook niet beoordelen. Maar ik kan wel melden dat ik het errug mooie luidsprekers vind om te zien. Mijn complimenten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 15 februari 2008 Author Report Share Posted 15 februari 2008 Het verhogen van de constante weerstandswaarde van speakers is inderdaad een mooie optie! Dan zouden er speakerunits gemaakt moeten worden met een impedantie van zo'n 2kOhm. Alleen jammer dat die spreekspoelen dan zo zwaar worden............................ De ijzerbrigade Weer een nieuw hokje voor mij Beetje dubbelzinnige reactie Seed7: enerzijds propageer je OTL en daarna vind je de Sakuma versterkers ook goed Voor de nog niet ingewijden: Sakuma is een buizenversterkerontwerper die veeeel ijzer gebruikt in zijn ontwerpen. Hoewel ik het niet met al zijn ideeen eens ben is hij een van mijn grote voorbeelden. De meeste mensen verdelen de versterkertypes grofweg in transistor en buizen; daarmee alle buizenversterkerontwerpen op een grote hoop gooiend. En dat is een grote fout! Het is onjuist versterkers op een zo generaliserende wijze te vergelijken, daarmee ga je voorbij aan bijna alle ontwerpdetails die het onderscheid maken tussen een goed en slecht ontworpen apparaat. Ik geloof in de volgende stellingen: 1) overall gezien: een direct verhitte triode heeft een grotere lineariteit dan een transistor en is daarmee een beter versterkerelement, 2) veel commerciele buizenversterkers zijn niet optimaal gebouwd en klinken aldus 3) goede buizenversterkers zijn niet goedkoop te maken 4) voor weinig geld is er al wel een redelijke transistorversterker te maken Ik ben benieuwd welke versterkers er in die luistertest zijn gebruikt, kan je nog aangeven om welke typen het ging? Overigens heb ik eens een hele goede demo gehoord op Graaf OTL met Adamantis speakers, dat klonk echt fabelhaft wanneer het ging om lichte muziek en kleine Jazz combo's. Deze klank wil ik ook in mijn set terughoren maar tegelijkertijd hou ik ook van een beetje Hard Rock en Drum and Bass en dat moet er ook goed uitkomen. En dan realiseer je weer dat het altijd een compromis is, je probeert het compromis alleen steeds kleiner te maken................... In antwoord op je vragen Spido: -Multiplex heeft minder last van werken (en dus kromtrekken en scheuren) en daardoor is het makkelijk voor speakerkasten. Massief hout werkt nagenoeg niet in de nerfrichting terwijl het haaks daarop veel (afhankelijk van houtsoort) werkt. Dit maakt het wel lastig wanneer je een gesloten kast met 6 plankjes wilt maken. -Ik wilde een houtsoort gebruiken dat niet te hard is en dus niet te zwaar; massa slaat alleen maar energie op. -Het hout mag van mij gewoon werken. Wanneer je verstevigingsbalken haaks op de nerfrichting lijmt krijg je spanningen in die verbinding die zorgen voor meer resonantie en risico op scheuren. Op twee plekken kon ik dit uitgangspunt echter niet handhaven: het tussenschot en een verstevingingsbalkje op de baffle tussen de twee woofers. -de luisterruimte is 3,5x9,5m bij 2,75m hoog. De speakers staan op 1/3e van de lengte van de ruimte. Ik speel op redelijk hoog nivo zodat een normale conversatie niet meer te voeren is, mijn versterkers kunnen op dit moment zo'n 6 Watt leveren. Ik luister naar alle muziek die ik mooi vind en doorkruis daarmee de meeste hokjes. Het moet mogelijk zijn om een Folk zanger met gitaar (of trompetspeler wat dat aangaat) levensecht in de ruimte te projecteren en tevens moet er ook wel eens flink geblazen worden met Rock, Electronica of orkestraal fortissimo. Geen makkelijke taak dus Verder wil ik iedereen bedanken voor hun complimenten. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 Hoi Stefan. Ik zit dit met belangstelling te volgen en wil ook eerst even m'n komplimenten geven voor je boxen. Want ja, mijn vader was meubelmaker en had als hobby fineren en politoeren van vooral klok kasten. Meestal noten fineer. Dus ik weet nog dat het veel werk was. In die tijd, 50-tiger jaren gebruikte hij wat ik nog weet, puimsteen om te "schuren" . Een soort kalksteen dat tegen elkaar werd gewreven om schuur(poets?) spul te krijgen of zo. Tijden veranderen nietwaar. Maar even over de buizenversterkers. Ik zit een beetje te overwegen een PPP, Push Pull Parallel eindtrap te bouwen met 4x KT88 per eindtrap. Enige ervaring ermee? Ik heb dus de muziek nooit hard, maar heb wel een beetje de zelfde muziek voorkeur als jij, zo te lezen. Mijn luisterruimte is ook maar 3,6 x 7,5 mtr en is de woonkamer. http://www.experience-electronics.de/deuts..._140_4_kt88.htm Hoe zal zoiets het doen met het laag op -mijn- luisterniveau vraag ik me af. Heb nu een Denon PM1500 die het eigenlijk veel te goed doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 [...] Beetje dubbelzinnige reactie Seed7: enerzijds propageer je OTL en daarna vind je de Sakuma versterkers ook goed [...] Ik ben benieuwd welke versterkers er in die luistertest zijn gebruikt, kan je nog aangeven om welke typen het ging? Dubbelzinnig? Laat ik nu een pest hekel aan hokjesgeest hebben. Neen ik propageer geen OTL, nog Sakuma, nog class A to Z. Ik vond slechts van alles wat ik aan de Mangers gehoord heb OTL's het mooist. OTL versus Sakuma, ik kan in beiden de schoonheid waarderen, in concept, filosofie en geluid. Dit zijn voor mij gescheiden zaken, als de Sakuma's niet om aan te horen waren had ik desondanks waardering kunnen opbrengen. Als echter alles samenvalt hebben we schoonheid, "Katachi" Versterkers, Graaf GM20, Musical Fidelity F-1? (15, 16 of 19), de "buizenversterker" was en zelfbouw SE gebaseerd op de 6C33C (zelfde buis die de GM20 gebruikt) met een klasieke buizenvoeding. Overigens was de luidspreker voorzien van een al wat oudere versie van de manger met GIA (?) laag speakers (die dingen met een konus van chitine) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 Het verhogen van de constante weerstandswaarde van speakers is inderdaad een mooie optie! Dan zouden er speakerunits gemaakt moeten worden met een impedantie van zo'n 2kOhm. Alleen jammer dat die spreekspoelen dan zo zwaar worden............................ (...) Beste Stefan, L'histoire se rep Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 16 februari 2008 Report Share Posted 16 februari 2008 Het verhogen van de constante weerstandswaarde van speakers is inderdaad een mooie optie! Dan zouden er speakerunits gemaakt moeten worden met een impedantie van zo'n 2kOhm. Alleen jammer dat die spreekspoelen dan zo zwaar worden............................ Dat weet jij beter dan ik, maar stel dat dit wel optimaal kan (operationele uitwerking). Is dit dan een betere opzet dan trafo's (theoretisch denkende)? Indien theoretisch beter, dan zou de opzet van Spido wat kunnen zijn (onderzoek doel)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 16 februari 2008 Report Share Posted 16 februari 2008 hoi Stefan De kasten zijn perfect echt heel mooi ! die versterker gaat ook heel mooi worden zoals je hem beschrijft kan het niet mooier vergeet otl's maar Uit de beschrijving van je versterker maak ik ook op dat je Cees Pel kent klopt dat groeten Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 Hai Stephan, Ziet er geweldig uit maar toch ook wel een avontuur. Je zou toch zeggen dat je eerst een paar proefopzetten maakt en daar de beste uit kiest of niet? Ik loop al lang hier op het forum mee. Je zoontje werd volgens mij toen net geboren. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 19 februari 2008 Author Report Share Posted 19 februari 2008 hoi Stefan De kasten zijn perfect echt heel mooi ! die versterker gaat ook heel mooi worden zoals je hem beschrijft kan het niet mooier vergeet otl's maar Uit de beschrijving van je versterker maak ik ook op dat je Cees Pel kent klopt dat groeten Robert Het zal je niet verbazen dat Cees en ik al heel wat jaren goede vrienden zijn, wij hebben veel van elkaar geleerd en laten onze wederzijdse experimenten regelmatig door elkaar evalueren. Het is altijd goed om je ontwerpen eens kritisch te laten beoordelen door iemand die begrijpt wat je technisch nastreeft en dezelfde klankmatige doelen heeft. Zoals je zelf ook al hebt geconcludeerd verbaast het je dan ook niet dat Cees vergelijkbare versterkerconcepten maakt. Hij heeft overigens de houten kegels bij de luidsprekervoetjes voor mij gedraaid. Ziet er geweldig uit maar toch ook wel een avontuur. Je zou toch zeggen dat je eerst een paar proefopzetten maakt en daar de beste uit kiest of niet? Ik loop al lang hier op het forum mee. Je zoontje werd volgens mij toen net geboren. Inderdaad, je ziet hem op de foto, hij is pas vier geworden; het audiovirus is bij hem ook al in ontwikkeling........... Mijn huidige versterkers zijn opgezet als proefconcepten. De kasten had ik toendertijd modulair opgezet met aparte subchassis voor de buisvoetjes zodat ik elk type buis op elke plaats kon monteren, tevens voldoende binnenruimte in de kast gemaakt om uitgebreid met allerlei schakelingen te experimenteren en voedingstrafo's met voldoende secundaire wikkelingen voor zowel hoog- als gloeispanning. De nieuwe versterkers worden gebaseerd op het huidige concept en uitgebreid met de tweekanaals eindtrappen en de volledige Tamura bezetting. Het is dus een evolutionair proces; net zo lang aan het concept schaven tot het de perfectie heeft bereikt. Mijns inziens is dat de enige methode om echt goede ontwerpen te realiseren. Dat weet jij beter dan ik, maar stel dat dit wel optimaal kan (operationele uitwerking). Is dit dan een betere opzet dan trafo's (theoretisch denkende)? Daar zou ik geen uitspraak over kunnen doen, jij stelt dat dit "optimaal kan" maar dat is juist de crux! En inderdaad de geschiedenis herhaald zich: er is na 100 jaar audiotechniek niets veranderd aan de natuurwetten en in de jaren 30 van de vorige eeuw hadden ze alle kennis al in huis om de perfecte zogenaamde "High-End" buizenversterkers te bouwen, zie de Western Electric bioscoop versterkers uit die tijd: Zie: ook hier wordt gebruik gemaakt van input volume trafo en interstage. En laat een ding duidelijk zijn: Verandering heeft niets te maken met verbetering Helaas wil men dit adagium niet begrijpen in de audio wereld, verandering levert immers geld op Consumeren, consumeren, consumeren............. tot we er bij neervallen. Dit is helaas de harde werkelijkheid van onze samenleving. De 800ohm speakers van Philips zijn bekend, ik heb ze ook nog gehad in een oude buizenradio. Voor zover ik weet worden ze niet meer gemaakt (tenzij misschien voor omroepinstallaties??) De Graaff GM20 ken ik ook en deze heeft inderdaad goede kwaliteiten (mits goed afgeregeld). De Manger ontwerpen hebben over het algemeen een vlak impedantieverloop en dat vindt een OTL erg prettig! Overigens bestaan er ook OTL versterkers die geen echte OTL zijn (Graaff GM100) ; er wordt dan namelijk gebruik gemaakt van een zogenaamde "transmissionline transformer". Als ik de uitleg goed begrijp gaat het hier om een soort breedbandige smoorspoel die in serie in de uitgangstrap gemonteerd is en zorgt voor een schijnbaar hogere belastingsimpedantie (ik kan er naast zitten maar dan is de enige andere optie dat het toch een gewone uitgangstrafo is ) Seed 7 omschrijft het goed: alles moet samenvallen, een "goede versterker" aan een "goede luidspreker" aansluiten brengt slechts zelden een "goede klank". Daarvoor zijn versterker en speaker te veel van elkaar afhankelijk vanwege de grote electrische interactie tussen beide. Sietse, Ik kan je helaas niet adviseren in je keuze voor een buizenversterker. Dit is veel te afhankelijk van jou installatie, ruimte, klankbeleving en de financiele middelen die je er voor over hebt. Ik kies zelf bewust niet voor pentode en indirect verhitte buizen, dit heeft als nadeel dat ik minder vermogen tot mijn beschikking heb en mijn versterkerconcepten duur zijn. Wat ik wel ervaren heb: voor ik met zelfbouwversterkers begon heb ik een Denon PMA1200 gehad; mijn eerste zelfbouwtransistorbak klonk al beter, daarna ben ik verder gegaan met buizen en heb nooit meer terug gekeken............... Ik adviseer je om zelf eens zo een versterker te beluisteren in jou installatie, dat zegt meer dan alle, wellicht goedbedoelde, adviezen op dit forum. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts