Jump to content

DAC voor de computer

audiofan
 Share

Recommended Posts

Beste mede HEAR forumers :)

Gezien in mijn computer optimaal op mijn nieuwe audio installatie wil aansluiten ben ik op zoek naar een hoogwaardige DAC.

Gezien de mogelijkheid om een externe DAC te gebruiken op een pc voor mij een gehele onbekende wereld is hoopte ik dat sommige mensen hier hun ervaring kunnen delen en mogelijk wat tips en advies kunnen geven bij merken en types.

Ik zit nu het internet af te speuren naar merken en modellen maar heb nog niet veel bijzonders gevonden.

nu zag ik een interessante buizen DAC http://www.stereophile.com/digitalprocessors/731/

maar gezien de prijs wel redelijk pittig wil ik nog wat andere opties bekijken.

Deze ziet er ook erg interessant uit en iets zachter geprijsd http://www.benchmarkmedia.com/dac1/

Vooral de mogelijkheid deze gebalanceerd met mijn primare I30 aan te sluiten heeft mijn grootste interesse.

Hoewel ik me wat dieper zal inlezen in de materie hoop ik hier wat nuttige pointers te ontvangen :D

Beste Audiofan,

Sinds ongeveer 1,5 jaar ben ik erg tevreden met mijn Stello DA-100 dac. Kostte me destijds ongeveer 600,- nieuw. Een losse dac die ook een flinke upgrade was voor mijn Marantz Cd17mkII m en dat zegt ook wel wat.

De Stello heeft een coax ingang, 2x optisch ingang en een usb ingang, doet upsampling naar 192k als je wilt, reclockt min of meer om jitter terug te dringen, heeft een klasse A uitgangstrap en is prachtig gebouwd.

Ik vond destijds de ongemodificeerd Benchmark een stuk minder muzikaal dan de Stello. Kijk maar eens op www.aprilmusic.com of op hifi500.com.

Zuid

Belcanto Dac 3

Geen idee wat het mag kosten maar dit vond ik wel een aardig apparaat.

Ik heb me gelijk even in deze verdiept.

Schijnt inderdaad een stuk beter te klinken dan de DAC1 van benchmark mits deze in een normale audio instalatie geplaats word. hij schijnt een stuk minder te klinken via usb ... :( en de prijs was rond de 2500,-

Thanks for the input :)

Beste Audiofan,

Sinds ongeveer 1,5 jaar ben ik erg tevreden met mijn Stello DA-100 dac. Kostte me destijds ongeveer 600,- nieuw. Een losse dac die ook een flinke upgrade was voor mijn Marantz Cd17mkII m en dat zegt ook wel wat.

De Stello heeft een coax ingang, 2x optisch ingang en een usb ingang, doet upsampling naar 192k als je wilt, reclockt min of meer om jitter terug te dringen, heeft een klasse A uitgangstrap en is prachtig gebouwd.

Ik vond destijds de ongemodificeerd Benchmark een stuk minder muzikaal dan de Stello. Kijk maar eens op www.aprilmusic.com of op hifi500.com.

Zuid

Kan je mischien vertellen wat je beter vond linken vergeleken met de DAC1?

Ik kan trouwens niet zo veel reviews er over vinden ...

Hij is wel erg scherp geprijst vergeleken met de andere DAC's die ik zover heb gevonden

Hoi Audiofan,

De Benchmark klonk erg dynamisch vooral in het laag en hoog. Krachtig en erg indrukwekkend vergeleken met de marantz speler. Na een paar dagen ga je meer horen, in het middengebied ontbrak een stuk

muzikaliteit en het hoog was ttoch wat aan de schherpe kant.

Op dit forum kan je ook wel lezen wat er allemaal te verbeteren was door Bastiaan de Vries, de grootste

winst is te behalen in de uitgangstrap, volgens mij. Modificatie kost je echter een flink pak geld extra.

De Stello heb ik ook eerst een paar dagen thuis gehad. Minder indrukwekkend, hoewel het laag een flink stuk strakker en dieper werd, maar muzikaler, meer gevoel en meer rust dan met de benchmark. De usb-ingang gebruik ik nauwelijks maar zal in de toekomst vaker gebeuren. De Optische input gebruik ik sinds kort voor een Squeezebox.

een paar tests hier

of hier

of hier

Kun je hier wat mee ?

Hoi

Zuid