Roop Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Hoi Forum, Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie graag een vraag voorleggen. Je bent in het bezit van een NAD set met een 116 voorversterker en 2x 214's eindversterkers in bi-wire, bi-amp opstelling. De bronnen zijn een Clearaudio emotion over een Musical Fidelity phono amp en een Sony XA-50 ES cdspeler. De speakers zijn zelfbouw Scanspeak Reference Monitors en de bekabeling bestaat uit DIY zilveren IC's en DIY powercables. Na vele jaren veel luisterplezier is het tijd voor iets anders. De bronnen blijven bestaan maar zoeken een nieuwe versterking Wat zouden jullie als Forumleden aanbevelen in de prijsklasse tot 2500 euro? Nieuwkoop is mooi maar ik ga zeker tweedehands niet uit de weg. Waarom een andere versterking? De NAD's presteren zeer behoorlijk maar ben op zoek naar een nog betere staging en een geluid dat werkelijk los komt van de speakers. De Scanspeaks zijn niet heel gemakkelijk aan te sturen en houden wat in bij lagere belasting waardoor het geluid wat blijft plakken. De nieuwe versterker moet niet te Laid-Back zijn en lekker muzikaal. Wat zijn jullie suggesties ? Thnx Robert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 februari 2008 Report Share Posted 12 februari 2008 Beste Roop, Allereerst welkom op het forum. Ik speel zelf met de Aaron no3 eind versterker en misschien is dat ook wel goed te combineren met jou Scanspeak monitoren. Dit is een zeer stabiele versterker die weinig moeite heeft om lastige luidsprekers aan te sturen. Nu heb je voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Waarom een andere versterking? De NAD's presteren zeer behoorlijk maar ben op zoek naar een nog betere staging en een geluid dat werkelijk los komt van de speakers. De Scanspeaks zijn niet heel gemakkelijk aan te sturen en houden wat in bij lagere belasting waardoor het geluid wat blijft plakken. De nieuwe versterker moet niet te Laid-Back zijn en lekker muzikaal. Ik begrijp je antwoord op je zelf opgeworpen vraag niet helemaal. Heb je wel eens geluisterd naar wat betere bronnen je brengen? Waarom zijn de speakers niet makkelijk aan te sturen? Ze hebben toch een rendement van 88,6 db? Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Hallo Roop, Ik heb nog een perfecte high-end versterker hier staan , het betreft een Burmester 991, apparaat is in december 2007 nog in berlijn geweest voor een grote up-date en servicebeurt, met zo'n versterker hoef je nooit meer wat anders,klinkt echt prachtig en ook ze gebouwd, hij gaat weg omdat ik een grotere burmester set heb. Er is evt. ook nog een bijpassende Burmester 992 cd-speler bij , ook in perfecte staat en de beste set in deze prijsklasse. mvg. soundlover Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Waarom een andere versterking? De NAD's presteren zeer behoorlijk maar ben op zoek naar een nog betere staging en een geluid dat werkelijk los komt van de speakers. De Scanspeaks zijn niet heel gemakkelijk aan te sturen en houden wat in bij lagere belasting waardoor het geluid wat blijft plakken. Hallo Robert-Jan, hoe weet je dat je dit zult bereiken met een nieuwe / andere versterker ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roop Posted 13 februari 2008 Author Report Share Posted 13 februari 2008 Hoi, Dank voor jullie antwoorden EN vragen ! Ik heb de bronnen en speakers horen spelen op een TacT Millenium versteker en een Accuphase. Daar word een mens toch wel vrolijk van De Tact is mij te analytisch (maar heel heel mooi) maar grijpt me niet bij de ....., de Accuphase vond ik super maar past niet helemaal bij me. Tevens heb ik dit alles op een NAD 218thx gehad die toch wel degelijks anders presteerd dan 2x 214's in bi-amp opstelling, met name op lagere volumes blijft het frisser en het stereobeeld krimpt minder in elkaar. Er speelt nog iets mee en dat is dat ik na de jaren met de NAD wel toe ben aan iets nieuws. Nieuw geluid en een stapje beter dan de huidige set met name in de punten die ik eerder noemde. Ben heel benieuwd naar bv een Musical Fidelity A5. Nogmaals andere suggestisch meer dan welkom Robert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Waarom zijn de speakers niet makkelijk aan te sturen? Ze hebben toch een rendement van 88,6 db? Als het alleen daaraan zou liggen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Hoi, Dank voor jullie antwoorden EN vragen ! Ik heb de bronnen en speakers horen spelen op een TacT Millenium versteker en een Accuphase. Daar word een mens toch wel vrolijk van De Tact is mij te analytisch (maar heel heel mooi) maar grijpt me niet bij de ....., de Accuphase vond ik super maar past niet helemaal bij me. Tevens heb ik dit alles op een NAD 218thx gehad die toch wel degelijks anders presteerd dan 2x 214's in bi-amp opstelling, met name op lagere volumes blijft het frisser en het stereobeeld krimpt minder in elkaar. Er speelt nog iets mee en dat is dat ik na de jaren met de NAD wel toe ben aan iets nieuws. Nieuw geluid en een stapje beter dan de huidige set met name in de punten die ik eerder noemde. Ben heel benieuwd naar bv een Musical Fidelity A5. Nogmaals andere suggestisch meer dan welkom Robert-Jan Kijk eens naar de NAD M3 ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Voor dat geld...... staat er met regelemaat een Audio Analogue Maestro te koop (zie foto hier links), 2e hands dan he. En ja natuurlijk zeg ik dat omdat ik 'm zelf heb. En mocht je in de buurt van Heerlen wonen mag je 'm rustig komen beluisteren. Ik zeg het ook omdat het een versterker is die eigenlijk nergens in uitblinkt en daarom juist zo lekker is. Nou moet ik zeggen dat het samenspel met mijn matrix 801 erg goed is en het laag (waar ik wel van hou) stevig is maar goed onder controle. Het heeft uiteindelijk wat schuiven met mijn luidsprekers gekost maar.... Nou ja kijk maar eens. Vincent sv 238 is ook een mooie, vind ik he! Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Hallo Roop,Ik heb nog een perfecte high-end versterker hier staan , het betreft een Burmester 991, apparaat is in december 2007 nog in berlijn geweest voor een grote up-date en servicebeurt, met zo'n versterker hoef je nooit meer wat anders,klinkt echt prachtig en ook ze gebouwd, hij gaat weg omdat ik een grotere burmester set heb. Er is evt. ook nog een bijpassende Burmester 992 cd-speler bij , ook in perfecte staat en de beste set in deze prijsklasse. mvg. soundlover jij bent toch niet Gert of wel....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Nee M44 , ik ben geen gert, ken hem ook niet, ken je iemand met nog zo'n Burmester set?? mvg. soundlover Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Hallo Roop Ik heb zelf ook een nad 116 voorversterker gehad en heb gemerkt dat dit toendertijd in mijn set de grootste bottleneck was. Er valt met een andere voorversterker waarschijnlijk al een HELE grote stap te maken in de richting die je wil. Ik heb de nad 116 vervangen door een Vincent sa-31 dit was al een hele stap vooruit en daarna de vincent vervangen door een Electrocompaniet ec-1 en dat was OOOO LALA. Beide op de tweedehands markt voor VEEL minder dan 2500,- euro. Dus als de eindversterkers nog in goede conditie zijn dan.... wie weet heb je wat aan deze tip. grtjz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 februari 2008 Report Share Posted 13 februari 2008 Nee M44 , ik ben geen gert, ken hem ook niet, ken je iemand met nog zo'n Burmester set?? mvg. soundlover ja die zit op fora om spullen te slijten waar niet iedereen achteraf erg blij mee is. hij zal ook heus goed spul verkopen maar toch...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roop Posted 13 februari 2008 Author Report Share Posted 13 februari 2008 Wederom bedankt, ik lees toch wel verrassende dingen.... De NAD 116 voorversterker de bottleneck ...pfoei dat had ik niet durven denken. Zou er niet opgekomen zijn om die alleen te vervangen in het systeem. Ken persoonlijk niet het geluid van electrocompaniet maar de looks zijn simpelweg geweldig... Dat is nu juist ook het probleem. Er zijn zoveel mooie spullen te krijgen dat je niet weet waar je moet beginnen. Tijd om een soort samenvatting te maken, maar dat is voor morgen! RJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 Off-topic: ik was vorige week in Noorwegen, en 'companiet' betekent gewoon 'bedrijf' of 'firma' ofzo. 'Electrobedrijf', daar moet je hier echt niet mee aankomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 (...) Wat zouden jullie als Forumleden aanbevelen in de prijsklasse tot 2500 euro?Nieuwkoop is mooi maar ik ga zeker tweedehands niet uit de weg.(...) Wat zijn jullie suggesties ? Beste Robert-Jan, Ik ken iemand die onlangs voor vierhonderdvijfenzeventig euro een tweedehands Denon POA2800 eindversterker heeft gekocht, en een gebruikte Denon PRA1500 voorversterker voor driehonderdvijfenvijftig euro. Klinkt toppie! Is zoiets niet ook wat voor jou? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audioresearch Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 luister eens naar een gryphon. gebruikt in die prijsklasse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 Hallo Roop,Ik heb nog een perfecte high-end versterker hier staan , het betreft een Burmester 991, apparaat is in december 2007 nog in berlijn geweest voor een grote up-date en servicebeurt, met zo'n versterker hoef je nooit meer wat anders,klinkt echt prachtig en ook ze gebouwd, hij gaat weg omdat ik een grotere burmester set heb. Er is evt. ook nog een bijpassende Burmester 992 cd-speler bij , ook in perfecte staat en de beste set in deze prijsklasse. mvg. soundlover 991 is best een fraaie versterker.... maar muziekaal kan je hem niet bepaald noemen. De genoemde Aaron kwalificeert zich daar toch beter voor die eigenschap. luister eens naar een gryphon.gebruikt in die prijsklasse. Gryphon is erg mooi, maar zie je zelden 2e hands aangeboden en bovendien erg prijzig. Zelfs 2e hands erg lastig voor die prijs, of het moet echt een oudje zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 De 991 niet muziekaal??? . nooit op goede speakers beluisterd zeker? nee sorry arjan , wat de muziekaliteit betreft is er geen twijfel mogelijk,burmester overtreft menig andere merken,zoals bv krell, ML, Accuphase, class Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roop Posted 14 februari 2008 Author Report Share Posted 14 februari 2008 Geweldig om jullie reacties te lezen !! Fijn om te horen dat iedereen toch zijn eigen belevenis heeft, zo zie je maar het HiFi virus echt echt niet te onderschatten. Maar goed........voor mij persoonlijk is HiFi de belevenis die ik heb als ik aan het luisteren ben. De kwaliteit van het totaal plaatje is daarvan een onderdeel, maar niet het doel op zich. Geen betere luisteravond als na 4 uur je ogen open te doen en terug op aarde te zakken. Er zijn een aantal suggesties genoemt die ik persoonlijk al op mijn liistje had staan, en nog niet allemaal persoonlijk ken of beluisterd heb. Om het daar even op te houden wil ik vragen of jullie wat over de genoemde versterkers kunnen vertellen?! Electrocompaniet EC-4 of ......... Musical Fidelity A5 of eerder genoemde Nu-Vista Audio Analogue Maestro, tjonge wat een mooi design Thnx Robert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 Robert Jan, Waar woon je? Dan hoef ik niet zo veel te vertellen. Eigenschappen van de Maestro, Kracht, bijna onbeperkt. Lichtzinnig. Goed gevormd laag. Erg sterk in detail weergave. Zeer belangrijk, bij een heel laag volume een heel compleet geluids beeld, dus ook met bij passen laag. hij laat mij iig genieten van muziek en bij een goed stuk huilen vanemotie of springen en dansen door mijn kamer. Dat is wat muziek voor mij moet doen. Weet niet of er een luidspreker is die hij niet aan de gang krijgt. Mooie vormgeving. Ik denk bijna overwoestbaar gebouwd gezien het gewicht van 52 kilo. Mooi elektronisch opbouw, zit ook voor een deel het gewicht in, het is eigenlijk een voor versterker met twee losse mono blokken in een huis. Kwalitatief goede aansluit punten. Een zeer mooi gevormde afstands bediening die bijne 1kile weegt en er uitziet als, tja als wat, erg mooi. Je verwacht het gewicht niet. Nadeel, Het gewicht. Scherpe randen aan de koelribben. Stroom verbruik valt mee. maar is geen 15 watt in standby, zo om en ronde de 150watt. Groet, Andre en nee, ik doe 'm niet weg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 14 februari 2008 Report Share Posted 14 februari 2008 Musical Fidelity A5 of eerder genoemde Nu-Vista De keuze tussen een A5 of een Nu-Vista lijkt mij miet zo moeilijk. De Nu-Vista dus. De A5 vind ik niet echt een mooie versterker. Een beetje goedkoop aandoen vind ik hem, ook de klank vind ik niet alles. De Nu-Vista is een prestige project geweest van MF, net als de Tri-Vista die ik heb. Zijn er beide maar 500 van gemaakt, waardoor ze helaas niet te veel worden aangeboden, en al helemaal niet voor weinig, maar als je Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 Off-topic: ik was vorige week in Noorwegen, en 'companiet' betekent gewoon 'bedrijf' of 'firma' ofzo. 'Electrobedrijf', daar moet je hier echt niet mee aankomen... Ook off-topic: ik heb er zelf ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts