Jump to content

Bryston 4B trekt teveel stroom ?


Rood
 Share

Recommended Posts

Laat ik vooropstellen dat ik een leek ben als het op electra aankomt : snapte een hoop op school maar mijn hersenen willen het niet bevatten .

 

Net een mailtje van de importeur :

 

" versterker is in principe in orde, maar er zitten nog 220V trafo's in, en waarschijnlijk hebben die een te grote inschakelstroom voor de zekeringautomaten bij de klant thuis. Optie 1: trafo's vervangen (duur), optie 2: zekeringautomaat laten vervangen door trage versie (ook duur). "

 

Wel was er ook iets met mijn snoer die vonken gaf : is ook vervangen .

Dat kan dus best de oorzaak zijn geweest dat steeds met inschakelen de aardlek eruitvloog .

 

Optie van andere trafo's kan maar dan ben ik net geen 500 euro armer .

Vraag me alleen af of de huidige 230 V uit de muur zo heel veel schade aan kan richten . Er zijn meer oude apparaten die daar geen rekening mee houden .

 

Aparte stroomgroep stond al op het verlanglijstje : niet zozeer voor de klank rust en weet ik wat nog meer maar meer omdat ik geen getik wil als de koelkast aanslaat .

Dikker draad ligt er al . Al was het alleen maar om op verjaardagen erover te praten ...

Nu dan nog maar een 'speciale' groep voor in de kast met een aardlek .

AHP maakt ze en ook Kemp . Geen idee wat ze kosten .

Kemp levert ook 'draden' voor vanuit de meterkast las ik maar die kan weer niet door een buis heen ; heb er net een meegestort met de vloer a 19 mm doorsnee . Dus dat valt helaas af .

Kabel via het plafond lukt ook niet meer en weer een geul in het beton hakken .. ik zie de prijs al de lucht inschieten :o

ook kan er natuurlijk een 'zwaardere' groep gemonteerd worden ipv de standaard groep met aardlek .

 

Wat denken jullie Hear over ?

 

edit : er zit in de groepenkast al alles in 16 A

Link to comment
Share on other sites

Ik ga je hear nu geen tips komen geven over aparte stroomgroepen en dergelijke, daar kan je beter voor bij de specialisten terecht...

 

Wou wel effe kwijt dat ik hetzelfde probleem had als jij, maar dat het nu over is...

 

Mijn Sumo Nine plus eindbak (klasse A: 2x80W @ 8 ohm, 2x160 @ 4ohm; verbruik 600W continu)

deed ook steeds de autom. zekering uit de muur knallen (nou ja :P ), ik ben dan maar van 10A overgestapt naar 16A.

Als ik nu de eind eerst op zet en daarna de andere apparatuur, no problemo, maar eindbak als laatste opzetten, is looking for trouble...

En ik heb geen gensters in de stroomdraad :unsure:

 

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

beetje vaag. ik heb dat nog nooit aan de hand gehad.

en wat betekend in principe in orde?

 

is dat zoiets als een beetje in orde of grotendeels in orde.

klinkt voor mij gewoon als kortsluiting. ik heb ook een ouwe bak met heel veel vermogen en een ouwe trafo (een joekel) maar niets aan het handje.

 

wellicht kan een in/uitschakel vertrager helpen

 

(zo 3 antwoorden in 3 minuten zie ik )

Link to comment
Share on other sites

Beter dan 0 antwoorden in evenzovele minuten . Dank jullie wel .

 

Ja ik vond het ook raar . Wat ik uit het telefoongesprek begreep is dat het goed zou moeten gaan maar het daar een oorzaak kan hebben . De 'oude' 220 trafo's .

Maar wat ik wel weet is dat er wel meer apparaten werken met een trafo die nog de oudverwetste instelling heeft .

De groepen die er nu inzitten zijn 16 A .

Lees wel eens over traag , snel of normaal qua 'stop' : wat is het verschil ?

 

Wat is een softstarter / vertrager ?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Rood,

 

 

Ik begrijp dat je aardlek er uit vliegt als de amp aan zet.

Gebeurd dat nog steeds na het vervangen van de kabel?

 

Een aparte groep zal je dan niet helpen om dat deze ook op de zelfde aardlek zit en die hebben doorgaans een capaciteit van 40 amp

Link to comment
Share on other sites

Mijn zekering klapt er soms ook uit wanneer ik m'n scheidingstrafo aansluit. De stroom die er kortstondig loopt om de trafo te magnetiseren is gewoon te hoog.

 

Versterkers moeten meestal zonder problemen aangesloten kunnen worden. tenzij het een hele zware is. Maar dan is vaak een opstartvertraging ingebouwd.

 

Een trage zekering is zeker een oplossing. Deze "doet er gewoon langer over"voordat deze kapot gaat. Met een kortere tijd van de overbelasting blijft hij dus heel.

 

Een 220 volt trafo zal op 230 volt inderdaad meer stroom opnemen. Dat dit zoveel is dat het in een huisinstallatie niet meer past kan ik me maar moeilijk voorstellen.

 

Bovendien gaat de aardlek er alleen uit wanneer er stroom via de aarde word afgevoerd. Eventueel aansluiten zonder aarde zou dit probleem zeker oplossen.

 

Ik denk dus ook... de kabel zorgde voor de ellende.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook het probleem met af slaande zekeringautomaten gehad. Had van die mooie Hager dingen bij de Gamma vandaan in de meterkast zitten. Deze sloegen er ook om de haverklap uit als ik de versterker aanzette.

Die dingen van AHP en Kemp vond en vind ik belachelijk duur dus ben eens verder gaan zoeken en kwam voor

Link to comment
Share on other sites

Als ik straks een aparte groep voor de hifi aan laat leggen komt er een aparte aardlek op .

De versterker heb ik nog niet terug .

Maar mijn 'verstand' zegt dat het wel de kabel geweest moet zijn .

Dank voor de link . Zal eens kijken wat ik er van snap

Dat een aparte groep geen klankverbetering zal of kan brengen zien we dan wel .

Gaat mij er meer om dat er geen storing optreedt als de koelkast aanslaat .

Link to comment
Share on other sites

Bovendien gaat de aardlek er alleen uit wanneer er stroom via de aarde word afgevoerd. Eventueel aansluiten zonder aarde zou dit probleem zeker oplossen.

Lekker advies... Een aarde zit eraan voor de veiligheid. Om directe aanraking (van gevaarlijke spanning) te voorkomen. Om die er nou zomaar af te halen, dat lijkt me niet de bedoeling...

 

Een aardedraad heeft overigens niets met de aardlekbeveiliging te maken...

Link to comment
Share on other sites

Leuk, dit soort verhalen, maar wie heeft er nu eigenlijk 230 op zijn stopcontact staan?

Bij mij is het al jaren stabiel rond de 210v.

Verder is de Bryston geschikt voor gebruik op 220v +/- 10%, dus 230v valt riant binnen de marge.

 

Als de aardlek eruit vliegt is er een stroomkring tussen fase en aarde. Laat daar een deskundige naar kijken!

Sluit vooral NIET zonder aarde aan, het is een stukje veiligheid wat er niet voor niets is.

 

gr. Marcel

Link to comment
Share on other sites

Gangbare vuistregel voor ringkern trafo is: ringkern trafo >= 300 VA, dan heb je inschakelvertraging (of softstart) nodig.

Hangt ook enigszins van de capaciteit van de elco's af.

 

Bloktrafo's en ringkern trafos met extra veel ijzer schijnen iets gunstiger te zijn.

 

Misschien is dit wat? http://www.hypex.nl/docs/softstart.pdf

Link to comment
Share on other sites

Dank allemaal voor het 'medeleven' . Zie wat nuttige en bruikbare tips voorbijkomen .

Als de 4B weer thuis is zal ik m eens gaan martelen .

Mocht dan de stop er nog steeds uitslaan dan ga ik toch maar een serieus werk maken van een andere stroomvoorziening .

Ideaal zou zijn zonnepanelen op het dak en een paar giga accu's :D

Link to comment
Share on other sites

Heren, wat een tips weer. Het is idd waar dat je beter een softstart kunt gebruiken bij trafo's van meer dan 300VA. In een ouwe Bryston zitten Hammond trafo's van 550VA p.st. Ik heb jaren met zo'n ding gespeeld op een zwaar belastte groep met een ouwerwetse "stop" erin. Je zag het licht reageren zodra je de amp inschakelde, maarde zekering bleef wel heel.

 

Wat vliegt er nu uit, de zekeringsautomaat of de aardlek? Als het de zekeringsautomaat is, dan zijn andere trafo's eigenlijk de juiste optie. Ik ga er ff vanuit dat de versterker nog niet bij de importeur is geweest, maar dat je zelf gewoon een vraag gemaild hebt. Als day zo is, dan heeft de importeur gelijk met zijn antwoord, mits jij het over de zekeringsautomaat hebt gehad.

Als het de aardlek is die eruit vliegt, is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Dan gok ik nl op een defecte (quasi lek) elco in de voeding. Die zou je dan moeten (laten) vervangen.

Link to comment
Share on other sites

Weet je dat ik het niet meer weet welke schakelaar ik over moest halen ... Het is al weer twee weken terug dat het steeds voorkwam .

Ben nu geneigd om te zeggen dat het de groep zelf was maar ik twijfel :huh:

Sorry als ik door mijn verhaal verwarring heb gezaaid :(

Nu snap ik waarom getuigen van een misdrijf na verloop van tijd minder betrouwbaar worden .

De versterker staat bij de importeur .

Link to comment
Share on other sites

Weet je dat ik het niet meer weet welke schakelaar ik over moest halen ... Het is al weer twee weken terug dat het steeds voorkwam .

Ben nu geneigd om te zeggen dat het de groep zelf was maar ik twijfel :huh:

Sorry als ik door mijn verhaal verwarring heb gezaaid :(

Nu snap ik waarom getuigen van een misdrijf na verloop van tijd minder betrouwbaar worden .

De versterker staat bij de importeur .

Mooi. Mafico is een prima zaak. Die Bryston doet het straks weer fantastisch.

Link to comment
Share on other sites

Een soft start is ook simpel te bewerkstelligen door een NTC voor de trafo te zetten...........

Klopt, maar bij een niet klasse A versterker (die dus geen constante stroom trekt), is de kans dat de NTC niet heet genoeg wordt en niet de lage weerstand bereikt. Dan zit je dus met een niet verwaarloosbare weerstandswaarde in serie met je versterker AC input. Je zou hier op zijn minst enig rekenwerk moeten doe om het juiste type te selecteren.

 

Ook kan het niet zo goed tegen snel aan/uit/aan, maar dat is meestal sowieso niet verstandig.

 

De weg langs Mafico is natuurlijk het verstandigst.

Link to comment
Share on other sites

Weet je dat ik het niet meer weet welke schakelaar ik over moest halen ... Het is al weer twee weken terug dat het steeds voorkwam .

Ben nu geneigd om te zeggen dat het de groep zelf was maar ik twijfel :huh:

Sorry als ik door mijn verhaal verwarring heb gezaaid :(

Nu snap ik waarom getuigen van een misdrijf na verloop van tijd minder betrouwbaar worden .

De versterker staat bij de importeur .

Hoi Rood,

 

 

Misschien weet je nog of er meerdere groepen uit waren toen of was alleen de groep eruit waar de versterker aan hing.

Als je aardlek er uit ligt dan zijn er vaak meerdere groepen die geen spanning meer krijgen.

Wat je kan proberen is om even de groep uit te zetten waar je versterker aan hing en dan even kijken of de zelfde lampen uit zijn als toen de groep of aardlek er uit lag.

 

Het kan namelijk best wel belangrijk zijn om dit vast te stellen.

Je weet dan tenminste waar je de fout moet zoeken.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Update .

 

Afgelopen vrijdag de 4B weer opgehaald . Afgeregeld en er is een powerswitch vervangen en er is iets aan het netsnoer gedaan wat wat vonkte .

Je raadt het al : inschakelen en boem de groep eruit .

Aardlek blijft aan .

Volgens vele een te snelle groep die in de meterkast zit .

Kan ik inkomen .

Maar : als ik 'm aansluit op de groep waar de vriezer en de koelkast opstaan dan klapt hij er maar af en toe uit.

Even snelle groep die dan al aardig belast wordt .

Geluk ?

 

Lang verlengsnoer door de kamer als het rustig is en we kunnen spelen .

Ok dat ik zaterdagmiddag RTL4 door mijn speakers hoorde met het leuke programma Yacht Vision komt dan waarschijnlijk omdat de coax naar de tv tussen alle andere snoeren ligt .. nog nooit last van gehad .

Tis een beetje een gebed zonder eind op deze manier en de hobby en muziekbeleving word er op deze manier niet beter op :blink:

 

Ergo : langzamere groep met aardlek in de meterkast . Draadje trekken . Alleen onze electricien zit een week of 6 in het buitenland en lukraak de Gouden Gids pakken en een electrobedrijf opbellen .. die snappen nooit waarom je een aparte groep voor je audio wilt . Afgezien van het prijskaartje ..

Mocht er iemand zijn die tegen een redelijke vergoeding alles aan wil sluiten : ik hou mij aanbevolen :D

 

Tot die tijd is het behelpen .

Leuk hoor die voortschrijdende techniek ...

 

Maar als het speelt dan heb ik weer kippevel . Grotere ruimte geeft toch mer details en je hoort alle instrumenten en stemmen minder als een muur van geluid .

De LP12 doet aardig zijn best .

Link to comment
Share on other sites

Update .

 

Afgelopen vrijdag de 4B weer opgehaald . Afgeregeld en er is een powerswitch vervangen en er is iets aan het netsnoer gedaan wat wat vonkte .

Je raadt het al : inschakelen en boem de groep eruit .

Aardlek blijft aan .

Volgens vele een te snelle groep die in de meterkast zit .

Kan ik inkomen .

Maar : als ik 'm aansluit op de groep waar de vriezer en de koelkast opstaan dan klapt hij er maar af en toe uit.

Even snelle groep die dan al aardig belast wordt .

Geluk ?

 

Lang verlengsnoer door de kamer als het rustig is en we kunnen spelen .

Ok dat ik zaterdagmiddag RTL4 door mijn speakers hoorde met het leuke programma Yacht Vision komt dan waarschijnlijk omdat de coax naar de tv tussen alle andere snoeren ligt .. nog nooit last van gehad .

Tis een beetje een gebed zonder eind op deze manier en de hobby en muziekbeleving word er op deze manier niet beter op :blink:

 

Ergo : langzamere groep met aardlek in de meterkast . Draadje trekken . Alleen onze electricien zit een week of 6 in het buitenland en lukraak de Gouden Gids pakken en een electrobedrijf opbellen .. die snappen nooit waarom je een aparte groep voor je audio wilt . Afgezien van het prijskaartje ..

Mocht er iemand zijn die tegen een redelijke vergoeding alles aan wil sluiten : ik hou mij aanbevolen :D

 

Tot die tijd is het behelpen .

Leuk hoor die voortschrijdende techniek ...

 

Maar als het speelt dan heb ik weer kippevel . Grotere ruimte geeft toch mer details en je hoort alle instrumenten en stemmen minder als een muur van geluid .

De LP12 doet aardig zijn best .

Aparte groep heb ik laten aanleggen door Ron Kemp van Kemp Electronics.

Vond de kosten meevallen, maar weet niet meer precies hoeveel. Geluk was wel dat mijn luisterkamer achter de meterkast zit en er nauwelijks kabel nodig was voor het aanleggen van het stopcontact.

succes

Hansko

Link to comment
Share on other sites

Een groep is niet snel of langzaam, dat is alleen de zekering of zekeringsautomaat.

 

Een trage er in steken en het is klaar.

 

Dat de groep met koelkast en vriezer heel blijft lijkt me toch een zaak van overbelasting op de andere groep. Een vriezer en koelkast gebruiken weinig en nemen ook vaak niks op omdat de motor gewoonweg niet loopt.

 

Een apparte groep lijkt dus de oplossing. Of kijken wat er op de groep zit die eruit springt en er tijdelijk uitkan. Vaatwasser, wasmachine droger en apparaten met electrische verwarmingen (b.v. koffiezetapparaat) zijn grote afnemers. Voor de rest valt het in huis nogal mee.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...