Rood Posted 27 februari 2008 Author Report Share Posted 27 februari 2008 Daar heb ik dus ook 'last' van van een mechanische brom . Of hoorde je ook een brom over de luidsprekers ? Die mechanische brom is hoorbaar dus ik begrijp niet dat als je iets afregelt je dat niet hoort . Waar die ook last van heeft is na het uitschakelen , al dan niet via de groep in de meterkast , dat je een paar irritante piepen hoort via de boxen . Alsof de versterker zijn laatste adem uitblaast . Die zat er al in maar lijkt nu harder dan voorheen te klinken . Maar dat kan aan mijn perceptie liggen : elk dingetje hoor je nu ook al is het getjilp van een mus op het dak . Die hoor je uit je versterker komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 februari 2008 Report Share Posted 27 februari 2008 Trafobrom komt omdat de aangeboden spanning niet sinusvormig is. Met speciale trafo's of een spannings regenerator is dit te verhelpen. Het is echter niet schadelijk, dus als je er niet teveel last van hebt.. niks aan doen. Het piepen wat je hoort komt vaak voor, waarschijnlijk omdat de versterker instabiel is bij lagere voedingspanning (de elco's "lopen leeg"). Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 februari 2008 Report Share Posted 27 februari 2008 Daar heb ik dus ook 'last' van van een mechanische brom . Of hoorde je ook een brom over de luidsprekers ?Die mechanische brom is hoorbaar dus ik begrijp niet dat als je iets afregelt je dat niet hoort . Waar die ook last van heeft is na het uitschakelen , al dan niet via de groep in de meterkast , dat je een paar irritante piepen hoort via de boxen . Alsof de versterker zijn laatste adem uitblaast . Die zat er al in maar lijkt nu harder dan voorheen te klinken . Maar dat kan aan mijn perceptie liggen : elk dingetje hoor je nu ook al is het getjilp van een mus op het dak . Die hoor je uit je versterker komen duidelijk over de speakers. en in stereo. dus lag het aan de vv. dat bleek ook het geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 februari 2008 Report Share Posted 27 februari 2008 Trafobrom komt omdat de aangeboden spanning niet sinusvormig is. Niet waar. Elke trafo bromt, ook als er een keurige sinus aangeboden wordt. Een trafo bromt omdat er een wisselstroom door de wikkelingen loopt. Die zorgt voor trillende wikkelingen. Hoe hoger de stroom, hoe harder het ding trilt. Bij de meeste trafo's zijn die trillingen wel goed gedempt en hoor je er niks van. Maar bij wat oudere trafo's gaan de wikkelingen wat losser zitten, dus die ga je meer horen. Zware trafo's brommen ook meer dan lichte trafo's... Btw. vanavond hebben we op het werk een trafo van 15kV / 150kV in bedrijf genomen. Of liever gezegd, we hebben 'm onder spanning gezet, want er loopt nog geen stroom. Op een nullaststroom na dan. En brommen dat het ding deed, bij het inschakelen. Op een meter of 30 afstand was het duidelijk te horen, boven de omgevingsgeluiden omgevingsherrie uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 Trafobrom komt omdat de aangeboden spanning niet sinusvormig is. Niet waar. Elke trafo bromt, ook als er een keurige sinus aangeboden wordt. Een trafo bromt omdat er een wisselstroom door de wikkelingen loopt. Die zorgt voor trillende wikkelingen. Hoe hoger de stroom, hoe harder het ding trilt. Bij de meeste trafo's zijn die trillingen wel goed gedempt en hoor je er niks van. Maar bij wat oudere trafo's gaan de wikkelingen wat losser zitten, dus die ga je meer horen. Zware trafo's brommen ook meer dan lichte trafo's... Helemaal correct. Elke trafo bromt. Een niet sinusvormige spanning zorgt er enkel voor dat het ijzerpakket eerder in verzadiging komt en dat de trafo warmer (heet) wordt. Ik heb het vermoeden dat ik gelijk had met de aanname dat er Hammond bloktrafo's in de Bryston zitten. Die brommen altijd, mede omdat het blikpakket intussen wel losgerammeld zal zijn. Ik had in mijn ouwe Bryston 4B ook Hammond bloktrafo's en als je die bak aan zette, dimde het licht ook heel ff. Een Bryston 4B van voor 1982 heeft geen enkele softstart aan boord. Het opstarten vergt dus noigal wat van je net, omdat de voedingselko's het net "kortsluiten" voor een hele korte periode. Een snelle zekering vliegt er dan uit. Een 10A trage zekering kan hetzelfde lot beschoren zijn. Naderhand een softstart inbouwen kan, maar is lastig gezien de constructie van de 4B. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 Helemaal correct. Elke trafo bromt. Een niet sinusvormige spanning zorgt er enkel voor dat het ijzerpakket eerder in verzadiging komt en dat de trafo warmer (heet) wordt. Ik heb het vermoeden dat ik gelijk had met de aanname dat er Hammond bloktrafo's in de Bryston zitten. Die brommen altijd, mede omdat het blikpakket intussen wel losgerammeld zal zijn. Ik had in mijn ouwe Bryston 4B ook Hammond bloktrafo's en als je die bak aan zette, dimde het licht ook heel ff. " ( Een Bryston 4B van voor 1982 heeft geen enkele softstart aan boord) " . Het opstarten vergt dus noigal wat van je net, omdat de voedingselko's het net "kortsluiten" voor een hele korte periode. Een snelle zekering vliegt er dan uit. Een 10A trage zekering kan hetzelfde lot beschoren zijn. Naderhand een softstart inbouwen kan, maar is lastig gezien de constructie van de 4B. [/quote Weer wat geleerd. Dus Brystons van/voor 1982 altijd rekening hiermee houden. Dan is de goedkoopste en simpelste effectieve oplossing toch een goeie el cheapo simpele zelfbouw softstarter extern aanbrengen ? Wil wel helpen hoor. Heb hier alles liggen om zo'n ding in elkaar te fratsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 28 februari 2008 Author Report Share Posted 28 februari 2008 Die van mij is in Mei 1988 verkocht volgens Bryston in Canada . Dus als de garantie over 3 maanden is afgelopen en ik heb er nog last van dan geef ik weer een gil en vraag wat het moet kosten Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 @Rood, Je hebt een normale en moderne huisinstallatie. Als je versterker daarop niet aan de praat is te krijgen ligt dat aan je versterker, zo simpel is dat. Ik begrijp dat je er garantie op hebt en dan lijkt mij dat zonder meer onder die garantie te vallen.. Ik zou er geen genoegen mee nemen en er zelf allerlei oplossingen voor gaan bedenken. Dit behoort gewoon naar behoren opgelost dan wel gerepareerd te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 Het lijkt me dat je vrij eenvoudig kan controleren of het aan de Bryston of aan de huisinstallatie ligt. Probeer hem eens aan te zetten bij de buren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 Of als iemand anders bereid is precies zo'n bouwjaar Bryston 4B bij Rood ook te gaan uitproberen. Dan verder kijken. Feit blijft dat met een soft start dit probleem vermeden wordt,immers, als de versterker eenmaal speelt,is er niks aan de hand. Wie ? @ Rood : kosten : verzendkosten of brandstof of tzt gezellig luisterbezoek. Groeten, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 Jawel, Maar in een Bryston zit toch al van huis uit een softstart ingebouwd? Of in dit type nog niet? Als dat wel het geval is dan functioneert ie gewoon niet goed. Zoals ik al aangaf, "C" of "D" zekeringautomaten kunnen ook een uitkomst zijn. Die zijn speciaal voor dit soort moeilijke gevallen. Bij mijn slijptol van 2,3 Kw opgenomen vermogen klapte de "B" automaat er ook voortdurend uit bij inschakelen, dat schoot niet op bij de aanleg van het terras. Vervangen door een "C" automaat en nergens last meer van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 28 februari 2008 Author Report Share Posted 28 februari 2008 @ Pjotr : je hebt gelijk . Alleen ik ben het gezeik zat . Niet dat ik het met Mafico had maar dat heeft meer met het verleden te maken . Wilde toch al een aparte groep voor de lowfi dus dan maar meteen een tragere groep en klaar . @ Richard : goed plan @ Jerry : volgens HvL rij je in april ook mee naar Haudio om te chinezen dus dan hebben we het er wel even over . Zover woon je volgens mij ook weer niet . Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 @ Pjotr : je hebt gelijk . Alleen ik ben het gezeik zat . Niet dat ik het met Mafico had maar dat heeft meer met het verleden te maken . Wilde toch al een aparte groep voor de lowfi dus dan maar meteen een tragere groep en klaar . Ok, dat is een andere reden dan het wegnemen van een oorzaak. Volgens mij geeft het alleen uitstel van executie, en zal tzt ook je nieuwe groep eruit gaan bij het inschakelen van je eindtrap. Mijn advies is toch het laten repareren van je eindtrap en het gezeik doorstaan. Je hebt er recht op en moet je niet af laten schepen. Dat je vervolgens een aparte stroomgroep aan laat leggen is prima. gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 28 februari 2008 Author Report Share Posted 28 februari 2008 Met watvoor argumenten kan ik als eletro-leek de importeur vermurwen ? Ben totaal niet op mijn bekkie gevallen maar het is mijn woord tegen die van hun . En om mijn rechtsbijstandverzekering erop te zetten is ook weer zoiets Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 Als wat Roger zegt klopt, dan zou er in deze een soft start moeten zitten (1988). De stop klapt als ik 't goed begrepen hebt ook niet uit bij het aanzetten v/d stofzuiger ,maar wel met de Bryston ? Dan zou je idd denken dat de (max) stroombegrenzingsgedeelte v/d softstartcircuit niet goed functioneert(soms wel,soms niet) ? icm relais DS2e, deze heeft een RC inschakelvertraging om de ruststroom v/d eindtrap op minimum te houden totdat de grootste inschakelpiekstroom v/d trafo's met belasting voorbij is.Hierdoor wordt ook de " inschakelplop" in de luidspreker voorkomen, en eventuele fatale "cross conduction"v/d driver/eindtorren. Spanning en stroom synchronisatie v/d triac met de betreffende triggerpulsen moeten ook niet teveel afwijken. Maar 't blijft speculeren, misschien ook een grensgeval afwachten dus. Als ze bij Mafioso zeggen dat alles verder normaal is met de Bryston, zou je idd de stroomgroep moeten verdenken. @ Rood : afgesproken ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 Met watvoor argumenten kan ik als eletro-leek de importeur vermurwen ? In dit ssort gevallen denk ik heel simpel: Je hebt een moderne nieuwe huisinstallatie. Die installatie isi opgeleverd, anders heb je geen stroom. Dat betekent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 28 februari 2008 Author Report Share Posted 28 februari 2008 Het 'probleem' is dat hij op een andere groep , waar de koelkast en de vriezer op staan , hij maar af en toe de groep er uit laat springen . Deed hij het op elke groep dan was het simpel : ligt aan de versterker . Mijn idee is dat het aan de groep zelf ligt . De andere groep is exact dezelfde maar het kan ( denk ik ) Andere groep en als die er dan nog uitknalt dan gaat die terug . Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 MMM zou inprincipe niet eens mogen eruit klappen. De 4b is niet eens een klasse A zover ik weet dus een continue vermogen trekt ie zeker niet. Met inschakelen, idd softstart oid stuk, of er is wel gewoon iets mis met die amp. Ik heb in het verleden op een groep 2 monotjes gehad 1,5kw per kant *100w klasse A per kanaal * en dat gaf geen probjes hoor op een 16amp groep. Tenzij je ze allebei tegelijk inschakelde maar dan vraag je erom eh ! Suc6 iig zou toch even naar winkel brengen en een en ander laten meten oid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Al was de Bryston pure klasse A gebiast, dan nog zou de maximale inschakelpiekstroom niet hoger worden ivg met nu zoals ie is. Zoals al eerder opgemerkt, bij het eerste moment van inschakelen,worden de driver/eindtranistoren bijna volledig afgeknepen(deel v/d ruststroom biasschakeling wordt keihard naar 0 getrokken) zodat er maar een paar mA aan stroom vloeit door de eindtrappen, voorkomt ook overdreven "inschakelplop" v/d weergevers,en beschermt de eindschakeling. Er zit geen LS relais op de ls uitgang v/d Bryston eindtrap,(puur signaal) dus dit is ook een goeie oplossing. De max grootte v/d inschakelpiekstroom is dan grotendeels afhankelijk van capaciteit v/d voedingselco's en Ri trafo's icm.verzadiging kernmateriaal . (met dank aan Peter voor geheugensteuntje). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 De max grootte v/d inschakelpiekstroom is dan grotendeels afhankelijk van capaciteit v/d voedingselco's en Ri trafo's zoals Roger al aangaf. Dat is niet eens de belangrijkste oorzaak. Oorzaak nummer 1 is dat bij inschakelen de transformator nog niet gemagnetiseerd is. Daardoor raakt het ijzer in verzadiging en vormt die heel kortstondig een kortsluiting voor het net. Vooral bij grote trafo's is de weerstand van het koper van de primaire wikkeling dan dusdanig laag dat de zekering er uit klapt. Dergelijke trafo's moeten altijd via een softstart "op gang" gebracht worden. Dat is dus bij deze versterker gewoon stuk lijkt mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Dat bedoel ik ook met de Ri Peter, misschien had ik dan prim/sec erbij moeten vermelden. Ik denk dat zonder kern (luchtkern) bij 50-60Hz als er geen ijzer te magnetiseren valt en geen verzadiging kan optreden, de stoppen er nog sneller uit zouden vliegen met zo'n lage Ri.prim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Voor de liefhebbers http://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current http://www.transformerscommittee.org/info/...sh_Tutorial.pdf http://www.ametherm.com/Inrush_Current/tra..._case_study.htm etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Hoi Jerry, Om op de eerste posting van deze draad terug te komen. Het maakt daarbij niet uit of er een 220V of 230V trafo in zit. Bijde gaan in de verzadiging. Dus dat verhaal dat de oude niet op 230V zou kunnen werken is gewoon onzin. Trafo's kunnen met gemak minstens 10% meer aan dan de nominale spanning. Enige wat zou kunnen gebeuren is dat ie bij normaal gebruik wat warmer zou kunnen worden , maar dat is niet de klacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Hoi Jerry, Om de eerste posting van deze draad terug te komen. Het maakt daarbij niet uit of er een 220V of 230V trafo in zit. Bijde gaan in de verzadiging. Dus dat verhaal dat de oude niet op 230V zou kunnen werken is gewoon onzin. Trafo's kunnen met gemak minstens 10% meer aan dan de nominale spanning. Enige wat zou kunnen gebeuren is dat ie bij normaal gebruik wat warmer zou kunnen worden , maar dat is niet de klacht. Helemaal mee eens Peter. Ook al mijn ouwe audio spullen hier zijn voor 220 en doen 't nog steeds goed.(225-227 bij ons) Anders kunnen aardig wat schadeclaims richting energieleverancier denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 maart 2008 Report Share Posted 1 maart 2008 Jawel, Maar in een Bryston zit toch al van huis uit een softstart ingebouwd? Of in dit type nog niet?Volgens mij heeft de eerste 4B nog geen softstart en zijn deze er pas met de 4Be-NRB ingekomen.Maar ik neem aan dat jouw Bryston voor huishoudelijk gebruik bedoeld/gemaakt is en niet specifiek voor industrieel dan wel professioneel gebruik...Die eerste Brystons waren toch min of meer veredelde PA bakken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now