mordante Posted 15 februari 2008 Report Share Posted 15 februari 2008 Mij is wel een verteld dat de imput impedance van een eindversterker 10 tot 20 maal de output impedance van de voorversterker moet zijn het liefst nog meer. Wat betekend dit? Dit kwam ik tegen bij een review van een buizen voor versterker. This preamplifier really does need to be used with an amplifier having an input of 50k ohms or more if the bass is not to sound lightweight Nu heb ik wat gezocht op het internet en ik heb niet het idee dat er veel SS eindversterkers zijn die dat hebben. Is de imput impedance eigenlijk aan te passen bij eindversterkers? Wie kan hier meer over vertellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 16 februari 2008 Report Share Posted 16 februari 2008 "Wat betekent dit?" Wel, dat de ingangsimpedantie van de eindversterker groter moet zijn dan 10-20 maal de uitgangsimpedantie van de voorversterker. Signaaloverdracht in audio berust op de transfert van spanning, en dat impliceert dat een lage uitgangsimpedantie een hoge ingangsimpedantie aandrijft. "This preamplifier really does need to be used with an amplifier having an input of 50k ohms or more if the bass is not to sound lightweight" Dit wijst op de aanwezigheid van een vrij kleine koppelcondensator in de uitgang van de voorversterker. In combinatie met de ingangsimpedantie van de eindversterker vormt die een hoogdoorlaatfilter. Naarmate die ingangsimpedantie kleiner is wordt er dan meer laag weggefilterd. Oplossing: eindversterker met hoge ingangsimpedantie, of voorversterker opengooien en er een grotere koppelcondensator (van dezelfde kwaliteit!!!) insteken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Zou het alleen de koppelcondensator zijn? Zelf heb ik een eindversterker (Threshold) met nogal lage inputimpedantie, en het schijnt dat veel voorversterkers gewoon moeite hebben om deze aan te drijven. Zouden ze niet zoveel vermogen kunnen leveren? Ik heb na een Plinius uiteindelijk een voorversterker van hetzelfde merk gekocht en nu klinkt het beter, ook in het laag. Dat uit zich niet door simpel meer laag, maar drukvoller laag. En ik vraag me af of zowel m'n Plinius als m'n Threshold een koppelcondensator in de uitgang hebben, ik dacht dat het tegenwoordig wel allemaal " d.c." is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Werner heeft het over de buizenvoorversterker beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Zouden ze niet zoveel vermogen kunnen leveren? Hier heb je wel een punt. Veel VV gaan simpelweg ook meer vervormen bij een lagere impedantie van de eind. Een beetje SS VV moet minimaal 10 Kohm probleemloos aan kunnen sturen maar dat doen ze helaas niet allemaal. Bij buizen kan het wat hoger liggen, daar liggen de waarden rond de 100 Kohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Dat uit zich niet door simpel meer laag, maar drukvoller laag. En ik vraag me af of zowel m'n Plinius als m'n Threshold een koppelcondensator in de uitgang hebben, ik dacht dat het tegenwoordig wel allemaal " d.c." is. Ik weet niet welke Plinius VV er bedoeld wordt, maar van wat ik zo van een paar weet is dat de uitgangs (eindtrap) idd dc gekoppeld is en heel laagohmig <200ohm; je zou zelfs nog sommige hoofdtelefoons mee kunnen aansturen. Dus aan uitgangsstroom en vermogen zal het niet liggen, denk ik, om een eindv. juist aan te kunnen sturen. Ook nog los van feit dat er bijna altijd een weerstand van tussen de 5K-100K gewoon keihard parallel op de ingang (eerste diff.trap) hangt van bijna alle SS EV, terwijl deze schakeling zelf redelijk hoogohmig is. Je verlaagt al hiermee de totale Ri, en verhoogt dus de benodigde ingangsstroom. Stel dat de eigen imp. v/d schakeling bv 25Kohm is, en er hangt hieraan parallel een 10K "smoothing"weerstand. Onnodig te zeggen wie de meeste stroom gaat opeisen bij aangeleverde stuurspanning. Maar zelfs dan nog zou zo'n VV geen moeite hebben on zo'n eind aan te sturen. Zelf staan er bij mij hier vier verschillende VV, het grappige is dat er bij twee ervan het laag zoals jij noemt de meeste "druk"hebben ,waarvan eentje IKohm en de ander 47 Ohm uitgangsimp. is. Behoorlijk verschil dus.(eindversterkers:30,50 en 470Kohm in). De andere twee,waaronder een buizen VV(kathodevolgeruitgangstrap,600Ohm uit) met een flinke koppel C en 5mA ruststroom, hebben ook genoeg dynamiek in het laag. Ben zelf een fan van de meeste Nelson Pass z'n design filosofie Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Dus moet je toch weer "audiofiel" bezig zijn voordat je thuis de voor jou juiste muzikale beleving hebtgevonden en dan de portomonee opentrekt (or whatever ). Kortom,er spelen duidelijk meer faktoren een rol dan all Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 februari 2008 Report Share Posted 17 februari 2008 Ja, die Denon's met "optical class A controller" werken helemaal niet zoals de Threshold "opto-biasing" klasse A circuit. Een heel hoop merken hebben er maar zelf iets van gebakken; ook met of zonder toestemming v/h patent NP denk ik. Komt in 't kort hierop neer dat bij de meeste andere merken die biasing voor klasse A slechts voor 8ohm normale resistieve belasting opgaat, bij ieder andere belasting verliezen ze hun juiste klasse A bias instelling als er vermogen geleverd moet worden. Een lage ingangsimp. heeft wel het voordeel van minder storingsgevoelig. Dus ook in opnamestudio's bruikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts