Jump to content

Versterkers 7.1

bee
 Share

Recommended Posts

Hoi allen,

Ik ben op zoek naar een mooie versterker waarmee ik voorbereid ben op de nieuwe geluidsvormen! Ik ben een beetje een NOOB in versterkers en wilde graag wat informatie hebben van jullie. Ik vertrouw de gewonen verkoper gewoon niet goed genoeg.

Ik heb een setje speakesr voor 5.1 maar ik wil in de toekomst dit uitbreiden naar 7.1. Ik zoek een verterker die 7.1 aan kan. Ik zou dan ook graag naar de nieuwe geluidsvormen willen luisteren, zeg maar de True HD en de DTS HD. (ik weet niet of er nog meer nieuwe geluidsvormen zijn). Ik weet niet of een versterker ook nies met het beeld kan? Maar ik wil gewoon up-to-date zijn voor de nieuwe aan te komen technieken qua beeld en geluid. zodat ik heel wat jaartjes vooruit kan. (wie wil dat niet ;) )

Ik ben wat winkels af gegaan en kreeg de indruk dat er toch nog verschillende merken waren die goed zijn (volgens de verkopers dan). DENON, SONY, HARMAN KARDON, YAMAHA. Ik heb zitten kijken voor de DENON AVR-2808. Er werd mij verteld dat dit tot nu toe de enige versterker was die de nieuwe geluidsvormen zou kunnen verwerken door een decoder on-board te hebben.

Zouden jullie wat kunnen uitleggen over versterks en waar ik op moet letten?

Alvast bedankt,

Bee

Hoi Bee,

Allereerst de vraag: waarom 7.1? De meeste software die uitkomt is nog steeds 5.1, met af en toe eentje die 6.1 heeft. Het ziet er voorlopig ook niet naar uit dat er veel 7.1 software uit gaat komen. Waar veel mensen bovendien niet aan denken is de voeding van eend ergelijke versterker. Er zijn zelfs maar weinig versterkers die een passende voeding aan bord hebben om 5.1 fatsoenlijk aan te sturen. Ik ken er precies 1 van de merken die je noemt en dat is de Denon AVR-380x serie. De rest heeft een te lichte voeding om 5 full range speakers aan te drijven.

Als je toch per se 7.1 wil, let er dan op dat alle mogelijke formaten gedecodeerd kunnen worden en of er een update (mogelijk softwarematig) mogelijk is. Let erop dat er een degelijke voeding in zit, liefst met meerdere trafo's voor de verschillende kanalen. Let erop dat de mogelijkheid bestaat om losse versterkers aan te sluiten (regelbare uitgangen voor rear en center kanalen) zodat je, mocht de voeding te licht zijn, als nog een stel eindversterkers erop aan kunt sluiten om de luidsprekers aan te sturen.

Dergelijke versterkers kunnen ook dienen als schakelstation voor je beeldbronnen. Je kunt je dvd, video en digituner op de versterker aansluiten en zo je beeldscherm van beeld voorzien. Dat gebeurd nu veelal met HDMI kabels, maar kan ook met S-VHS snoeren, coax composiet of RGB (YUV). Scart wordt meestal niet ondersteund.

Merken: Denon, Yamaha, Marantz, Onkyo, ZoNie, HK zijn ongeveer allemaal hetzelfde en meestal ook goed. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de subtop en top van Yamaha en Denon. Wil je de absolute top, dan komen merken als Bryston, BAT, Enlightened Audio Design, Anthem en Lexicon om de hoek kijken.

Probeer in de winkel uit of de bediening van het apparaat te doen is. Ik ken apparaten waar je een universitatire opleiding voor nodig hebt om het te snappen. Als de menustructuur niet binnen enkele tellen duidelijk is, laat dat apparaat dan staan, want je gaat je er beslist op ergeren..

Dat is een bult aan informatie! Bedankt! :)

Maar is het ook niet zo dat Blue Ray dadelijk 7.1 gaat ondersteunen? En dat deze ook voor de nieuwe geluidsweergaven 1.3a aan HDMI nodig heeft? (minimaal)

Ik wil gewoon een versterker waarmee ik een aantal Jaren mee vooruit kan. Maar dat de versterkers niet genoeg vermogens produceren om de speakers aan te sturen, dat wist ik niet. En is het misschien verstandig dan om nog even te wachte met een versterker?

bedankt.

ik heb een yamaha rxv 2600 die kan alle formaten aan heeft ook hdmi en plenty power

het klankbeeld van yamaha is vrij natuurlijk

marantz klinkt warmer net als denon

smaken verschillen nu eenmaal je moet zelf gaan luisteren de meeste versterkers leveren genoeg vermogen

mits je niet de instappers neemt

groeten stef

Ik zat zelf te kijken op de DENON AVR-2808 Heeft iemand toevallig hier ervaring mee?

Weet iemand een vergelijkbaar toestel van een ander merk? Want ik had gehoord/gelezen dat de prijs/prestatie van de DENON niet super zou zijn.

• 2 weeks later...

Oke, ik ben weer een aantal weken verder en heb weer wat verder gekeken.

Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Onkyo TX-SR875. Ik ben deze gaan vergelijken met de Denon 3808 en het grote verschil tussen deze twee is dat de Onkyo geen USB en ethernet aansluiting heeft. Deze heeft wel een RS232 Port. (geen idee wat dit is). Kan ik met deze uitgang ook bijvoorbeeld digitaal streamen door de onkyo op de pc aan te sluiten? Hoe zit het eigenlijk met firmware upates kan de onkyo dit ook?

alvast bedankt?

Oke, ik ben weer een aantal weken verder en heb weer wat verder gekeken.

Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Onkyo TX-SR875. Ik ben deze gaan vergelijken met de Denon 3808 en het grote verschil tussen deze twee is dat de Onkyo geen USB en ethernet aansluiting heeft. Deze heeft wel een RS232 Port. (geen idee wat dit is). Kan ik met deze uitgang ook bijvoorbeeld digitaal streamen door de onkyo op de pc aan te sluiten? Hoe zit het eigenlijk met firmware upates kan de onkyo dit ook?

alvast bedankt?

Een RS 232 port is de seri

Ik wil in de toekomst gebruik gaa maken van de nieuwe geluidsvormen en misschien zijn deze er dan nog niet helemaal maar ik denk wel dat 7.1 net als 5.1 dadelijk een standaard wordt met Blue Ray. De versterker zou dus alle soorten nieuwe geluidssporen moeten kunnen verwerken!!!

Als ik de specs (geluids sporen) naast elkaar leg dan zie ik:

Onkyo SR875: Dolby Digital, Dolby Pro Logic 2, DTS, DTS-ES, Dolby Pro Logic, Dolby True HD, DTS HD.

Denon 3808: Dolby Digital, Dolby Pro Logic 2, DTS, DTS-ES, Dolby Digital EX, Dolby Pro Logic, Dolby Pro Logic llx, Dolby True HD, DTS HD

De denon heeft meer geluidssporen, of hoe moet ik dit zien?

bedankt!