tginneke Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 Ik verdenk mijn versterker ervan dat bij het linkse kanaal de + en - zijn omgedraaid (phase 180 graden verkeerdom). Hoe kan ik dit bij een versterker gemakkelijk controleren? PS de speakers zijn OK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 Ik verdenk mijn versterker ervan dat bij het linkse kanaal de + en - zijn omgedraaid (phase 180 graden verkeerdom). Hoe kan ik dit bij een versterker gemakkelijk controleren? PS de speakers zijn OK. Even een stukje mono muziek luisteren, als je de muziek niet uit het midden hoort komen staan je luidsprekers uit fase. Als je twijfelt, zet je luidsprekers dan een keer met opzet uit fase, het verschil is groot.... gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 18 februari 2008 Author Report Share Posted 18 februari 2008 Wat ik nu merk is hetvolgende: Aangesloten op juiste manier (+op+ en -op-). Linker en rechter speaker klinken niet identiek. De linker luidspreker staat op z'n plaats weg te bonken en neemt met verplaatsen ervan ook niet af. Het klinkt dan alsof er een giga subwoofer staat te spelen. Zodra ik de + en - van deze speaker omdraai klinken de speakers indentiek aan elkaar. (de warmte is weer terug) De batterijtest met de speakers heb ik al uitgevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 Je had toch een home-theater receiver van Yamaha? Probeer het eens op de speaker B aansluiting en kijk of het geluid nog steeds zo slecht is aan dezelfde kant. Kans is groot dat er dan iets met je speaker zelf is. Hoor je niets verkeerds, ligt het aan je receiver. Sommige receivers kunnen phase verdraaien, dit zit in het menu. Heb je de speaker wel eens opengemaakt of zo (om de interne bedrading te wijzigen?) greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts