m44 Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 af en toe hoor je wel eens van die heel smerige blues dus voordat het werd opgesmukt met bandjes en goede studio's. gewoon een neger met een gitaar die een rauwe sound heeft. ik heb bij seed7 ook wel eens zoiets gehoord. het komt in films ook wel eens voorbij. skeleton key bijv. maar ik zoek niet de grote namen die mainstream populair waren. zoals howling wolf enzo. er was vast wel beter dan dat te krijgen. het hoeft ook niet rochting de rock te gaan qua stijl. tips? dat de opname slecht zal zijn lijkt me wel maar als het heeeeeel slecht is dan erbij vermelden graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 Misschien een beetje mainstream is Robert Johnson . http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Johnson Als je daar een beetje op verder googled of naar CD luistert roll je van de ene periodieke blues meneer in de andere . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 Ik heb eens een paar Cd-boxen met oude bleus gekocht... Van mij mag je ze hebben... Mono en slecht opgenomen (soms zelfs met de plaattikken er nog in). Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 februari 2008 Author Report Share Posted 18 februari 2008 nou dat zou te gek zijn hans. kan ik gelijk uw hifi eens beluisteren. die boxen zijn vaak een leuke introductie. en mono en slecht opgenomen dat ken ik wel van die muziek. ik kom erop terug hans. ik vind het zelf wel leuk daar dan een presentje tegenover te zetten. ik woon vlakbij dus........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 http://www.document-records.com/ is de belangrijkst bron van het hele oude werk. Piept kraat en ruist, maar de muziek is vaak hemels. Bij mij heb je Son House gehoord. (de diskografie op allmusic is incompleet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 zoals howling wolf enzo. er was vast wel beter dan dat te krijgen. Oja .er is zat andere blues. Maar iemand die Howlin' Wolf niet op waarde weet te schatten, maak ik niet wijzer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 M, pure rauwe acoustische blues is lastig te vinden, helemaal als je dan ook geen begeleiding wilt. Toch maar een paar dingen bijelkaar gezocht: John Lee Hooker, Alone. Zoals de titel al zegt, alleen en puur. Dit is een live opname, die in verschillende uitvoeringen op de markt is. Er is een dubbel-cd versie met 17 tracks. Doctor Ross, The Harmonica Boss. Een one-man-band, gitaar, mondharmonica, trommel op de rug enzo. Walter 'Furry' Lewis, Live at the Gaslight. De man die Joni Mitchel in "Furry sings the Blues" bezingt (Heijra). Son House, At Home / Live at the Gaslight Cafe / Library of congress sessions, rauwer en intenser dan dit kan haast niet. Muddy Waters, Folk Singer / sings Big Bill Broonzy / The complete Plantation Recordings. En als je hem in topvorm en electrisch wilt horen, 'Hard Again'. Blind Blake Blind Lemmon Jefferson Blind Willie McTell Blind Joe Taggart Blind Willie Johnson Blind Boy Fuller Bukka White T-Bone Walker Tampa Red e.v.a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 af en toe hoor je wel eens van die heel smerige blues dus voordat het werd opgesmukt met bandjes en goede studio's.gewoon een neger met een gitaar die een rauwe sound heeft. ik heb bij seed7 ook wel eens zoiets gehoord. het komt in films ook wel eens voorbij. skeleton key bijv. maar ik zoek niet de grote namen die mainstream populair waren. zoals howling wolf enzo. er was vast wel beter dan dat te krijgen. het hoeft ook niet rochting de rock te gaan qua stijl. tips? dat de opname slecht zal zijn lijkt me wel maar als het heeeeeel slecht is dan erbij vermelden graag. Verwen je zelf eens met een dagje "Swingmaster" in Groningen. Daar staat een serieuze blues collectie in de winkel. Kan je op je gemak luisteren voor je koopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 18 februari 2008 Report Share Posted 18 februari 2008 Maar iemand die Howlin' Wolf niet op waarde weet te schatten, maak ik niet wijzer. Soms moet je iemand het licht laten zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 februari 2008 Author Report Share Posted 18 februari 2008 kan natuurlijk dat ik howlin wolf nooit goed heb gehoord. ik zal ervoor open staan. bedankt voor de suggesties ik ga wel wat googelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 19 februari 2008 Report Share Posted 19 februari 2008 Maar iemand die Howlin' Wolf niet op waarde weet te schatten, maak ik niet wijzer.Soms moet je iemand het licht laten zien. Blind Willy Johnson. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 februari 2008 Report Share Posted 19 februari 2008 Beste m44, "Gewoon een neger met een gitaar die een rauwe sound heeft"? Dat doet me denken aan "country blues", ook wel "delta, folk, rural, backwoods, of downhome blues" genoemd. Heel vaak is dit niet meer dan een steeds weer herhaalde "holler" (een soort hartekreet), afgewisseld door een keerregel. Sterk verwant aan de worksong. zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Country_blues Tegenhanger van de country blues is vanzelfsprekend de (nieuwere, modernere) city blues. Anders gezegd: tegenover de rural blues staat de urban blues. City blues is geraffineerder, beheerster, gepolijster, beschaafder, genuanceerder, jazzier, muzikaler, en houdt zich meer aan duidelijke accoordenschema's en een vast metrum - ook tijdens instrumentale improvisaties. Uitvoerders van city blues hadden vaak zelfs muziekles gehad! En dat kon je merken. Zo kan men bijvoorbeeld in de accoordenschema's van Jimmie Cox' "Nobody Knows You When You're Down and Out", in W.C. Handy's "Basin Street Blues" en in Hoagy Carmichael's "Georgia on My Mind", dezelfde kwintencirkel herkennen als in de "klassieke" Liebestraum in F-Dur van Frans Liszt... Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blues P.S. Veel would-be bluesartiesten beweren dat ze zijn ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 februari 2008 Author Report Share Posted 19 februari 2008 Beste m44, "Gewoon een neger met een gitaar die een rauwe sound heeft"? Dat doet me denken aan "country blues", ook wel "delta, folk, rural, backwoods, of downhome blues" genoemd.Heel vaak is dit niet meer dan een steeds weer herhaalde "holler" (een soort hartekreet), afgewisseld door een keerregel. Sterk verwant aan de worksong. zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Country_blues Tegenhanger van de country blues is vanzelfsprekend de (nieuwere, modernere) city blues. Anders gezegd: tegenover de rural blues staat de urban blues. City blues is geraffineerder, beheerster, gepolijster, beschaafder, genuanceerder, jazzier, muzikaler, en houdt zich meer aan duidelijke accoordenschema's en een vast metrum - ook tijdens instrumentale improvisaties. Uitvoerders van city blues hadden vaak zelfs muziekles gehad! En dat kon je merken. Zo kan men bijvoorbeeld in de accoordenschema's van Jimmie Cox' "Nobody Knows You When You're Down and Out", in W.C. Handy's "Basin Street Blues" en in Hoagy Carmichael's "Georgia on My Mind", dezelfde kwintencirkel herkennen als in de "klassieke" Liebestraum in F-Dur van Frans Liszt... Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blues P.S. Veel would-be bluesartiesten beweren dat ze zijn ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 februari 2008 Report Share Posted 19 februari 2008 Maar iemand die Howlin' Wolf niet op waarde weet te schatten, maak ik niet wijzer.Soms moet je iemand het licht laten zien. Blind Willy Johnson. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 februari 2008 Report Share Posted 19 februari 2008 het is meer dat je over 40 jaar kan vragen aan iemand wat de namen waren uit de rock van de jaren 90.dan krijg je metallica, U2,nirvana,pearl jam en Rem (denk ik) maar voor de underground liefhebbers waren de jaren 90 veel interessanter dan dat. ook howlin wolf heeft collega's gehad die wellicht net iets minder geschikt waren om te promoten. dat maakt ze nu net zo interessant. waarom kennen we hem wel en zijn collega's niet. omdat ze slechter waren of te confronterend in de teksten? Een belangrijke man achter Wolf en ook Muddy was Willy Dixon, die veel muziek voor hen schreef. Producers en schrijvers waren toen net zo belangrijk voor een artiest als nu. Muddy had zijn grootste commerciele succes in z'n nadagen, dankzij het werk van, de witste aller blues helden, Johnny Winter. leesvoer, The Penguin Guide to Blues Recordings. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 19 februari 2008 Report Share Posted 19 februari 2008 ik heb een hele gave lp gescoord... bij een 2e hands zaakje... sacred and sinfull heet ie... allemaal "veldopnames" van originele blues nummers gezongen door "de man op de veranda..." kant a staat vol met liedjes over drank en sex... en b over liefde en god.... helemaal te gek! kan even niet de jusite lp vinden op het net, en mijn platen kast is een mess....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 februari 2008 Report Share Posted 19 februari 2008 Hier is een leuke link waar wat originele onopgesmukte blues te horen is: http://www.purplebeech.com/blues/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 februari 2008 Author Report Share Posted 19 februari 2008 deze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 februari 2008 Report Share Posted 20 februari 2008 Hier is een leuke link waar wat originele onopgesmukte blues te horen is: http://www.purplebeech.com/blues/ Beste Pjotr, WOW!! Goeie link. Welbedankt! Alweer een stuk of zes "nieuwe" coupletten gehoord van de ballade over John Henry, the steel driving man. "And he laid down his hammer and he died, Lord, Lord..." 't Blijft aangrijpend! http://www.nytimes.com/books/99/09/26/spec...rkel-blues.html Big Bill is better blues but Belafonte 's better singing... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts