Jump to content

ratelen Chario subwoofer

del pierro
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Chario SW1 subwoofer.

af en toe begint hij te "ratelen". Dit duurt ongeveer

10 seconden daarna is het over. het gebeurt heel

onregelmatig soms 2 x in een uur, dan weer dagen

niet. Wat kan het zijn, wat kost z'n reparatie en

waar kan de reparatie uitgevoerd worden ?

Ik vind het zonde om de Chario te vervangen want

daar vind ik hem veel te goed voor.

Bedankt voor de reaktie.

DEL PIERRO

• 2 years later...

Als de electronica van de versterker ok is (geen kapotte relais oid) en ik denk niet dat de spreekspoel aanloopt, dan kan het ook de bevestigng/soldeerpunt van de draadjes zijn (litze - dun draadje tussen aansluitpunten en spreekspoel). Als daar een breuk in zit, krijg je soms gekraak.

zie bv http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html

edit. reactie op potentiele spam verwijderd

Hoi del pierro,

Met Chario speakers heb ik al de gekste dingen meegemaakt, van aanlopende spreekspoelen tot lekkende C's en sluitende spoelen, tot zelfs bedrading die sluiting maakte rondom de soldeerverbindingen aan toe.

In jouw soepwaffer zit dan ook nog een versterker waar vanalles mis kan zijn.

Het is dus heel moeilijk te zeggen wat er mis is met die soepwaffer.

Wanneer de soepwaffer nog geen 2 jaar oud is heb je recht op 100% wettelijke garantie.

Is deze tussen de 2 en 5 jaar oud heb je nog "het recht op een goed product", waardoor de leverancier verplicht is het product te herstellen tegen kostprijs.

Mijn advies is dus de soepwaffer bij de leverancier aan te bieden ter reparatie (zonder bovengenoemde te melden (dit hoort hij/zij zelf van op de hoogte te zijn) en als de kosten van reparatie te hoog zijn je te beroepen op je wettelijke garantie of recht op een goed product (dit product staat in de wet beschreven als een product wat langer dan 5 jaar naar behoren hoort te werken zonder problemen).

Zie: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa

Wanneer de soepwaffer nog geen 2 jaar oud is heb je recht op 100% wettelijke garantie.

Is deze tussen de 2 en 5 jaar oud heb je nog "het recht op een goed product", waardoor de leverancier verplicht is het product te herstellen tegen kostprijs.

Het Nederlandse consumentenrecht zit iets anders in elkaar.

Je hebt garantie, maar niet per definitie twee jaar, doorgaans is dit minimaal een half jaar of een overeengekomen langere periode. De leverancier kan hier alleen onderuit komen als hij kan aantonen dat het defect niet aanwezig was op het moment dat het product is geleverd.

Omgekeerd ligt de bewijslast na de garantieperiode bij de klant (de periode van 5 jaar of zelfs langer als daarvoor aanleiding is). De aansprakelijkheid van de leverancier na de garantieperiode is dan afhankelijk van de redelijk te verwachten levensduur en de economische waarde van het goed op het moment dat het probleem optreedt.

Nog meer leesvoer

Het Nederlandse consumentenrecht zit iets anders in elkaar.

Je hebt garantie, maar niet per definitie twee jaar, doorgaans is dat beperkt tot een half jaar of een overeengekomen periode. De leverancier kan hier alleen onderuit komen als hij kan aantonen dat het defect niet aanwezig was toen het product is geleverd.

Omgekeerd ligt de bewijslast bij een verborgen gebrek (de periode van 5 jaar) bij de klant. De aansprakelijkheid van de leverancier na de garantieperiode is dan afhankelijk van de redelijk te verwachten levensduur en de economische waarde van het goed op het moment dat het probleem optreedt.

Fvaoudt (=de maximale overtreffende trap van fout).

Zie de link die ik eerder al gaf, en ga dan ook gerust eens verder in de links die hun geven op dit gebied. ;)

Daarin staat DUIDELIJK beschreven dat de MINIMALE garatieperiode 2(=TWEE) jaar is.

Zelfs als een product in China gemaakt is, waarvan je kunt verwachten dat het slechts 2 seconden naar behoren werkt.

Ook in een TV-programma als Kassa zijn dit soort onderwerpen al zo vaak besproken dat ik dacht dat iedere imbeciel in NL onderhand al wel op de hoogte was van de

WETTELIJKE garantie.

Daarbij is op de site van de consumentenbond hieromtrent nog veel meer aangrenzende informatie te vinden, welke nog veel meer in het voordeel van de consument spreekt.

Kom dus niet met LULverhalen, die er ten sterkste op duiden dat we hear met een verkoper te maken hebben die onder zijn verplichtingen vandaan probeert te komen.

De bewijslast ligt ten alle tijde bij de aanklagende partij, en dat is in geval van een klacht op elektronisch gebied ALTIJD de persoon cq partij die beweerd dat het geen aangegeven door de eerste persoon (in dit geval de consument met een klacht) niet de werkelijkheid is.

De reperateur klaagt in dat geval dus de consument (=persoon met een klacht aan een apparaat) aan wegens onjuist behandelen van dat apparaat (daar moet dan bewijs voor aangeleverd worden, wat in 99 van de 100 gevallen niet aanwezig zal blijken).

P.S. Kom gerust met onnoemelijk veel lulverhalen dat bovenstaand niet waar is, of dat jij beter weet dan de wet.

Ik heb dagelijks met dit soort situaties te maken die (helaas voor mijn werkgever) niet anders uitpakken dan voornoemde. ;)

Het Nederlandse conformiteitsbeginsel is ruimer dan de Europese Richtlijn Koop en Garantie. De Nederlandse wet gaat uit van de levensduur van een product in plaats van enkel twee jaar.

Er zou een nieuwe Europese Richtlijn in ontwikkeling zijn die de rechten van de Nederlandse consument beperkt tot die twee jaar.

Welke garanties heb ik

Het kan best zijn dat de te verwachten levensduur van een luidspreker vijf jaar is. Als hij na vier jaar onherstelbaar defect gaat heb je recht op één-vijfde deel van de aankoopsom, je hebt immers vier jaar van de luidspreker kunnen genieten.

@Miracle; je zou je taalgebruik wel wat mogen matigen.

Fvaoudt (=de maximale overtreffende trap van fout).

ik dacht dat iedere imbeciel in NL onderhand al wel op de hoogte was van de WETTELIJKE garantie.

Kom dus niet met LULverhalen, die er ten sterkste op duiden dat we hear met een verkoper te maken hebben die onder zijn verplichtingen vandaan probeert te komen.

P.S. Kom gerust met onnoemelijk veel lulverhalen dat bovenstaand niet waar is, of dat jij beter weet dan de wet.

Het is wat moeilijk uit je verhaal op te maken en het lijkt zoals gewoonlijk weer kolder, maar ditmaal stijg je boven jezelf uit: onder het arrogante gezwam zit een kern van waarheid.

Kortom, het zit als volgt:

De Europese regel m.b.t. garantie op een productaankoop heeft het over minimaal twee jaar.

In de Nederlandse wet is geen termijn opgenomen, maar is sprake van een deugdelijk product voor een bepaalde tijd. Die tijd is afhankelijk van ondermeer het soort product en de prijs. En of het product op een normale manier gebruikt is.

Gaat het binnen zes maanden stuk dan moet de verkopende partij bij een geschil aantonen dat het defect de schuld van de koper is, na zes maanden verandert dit echter. Dan moet de koper aantonen dat het niet zijn schuld is.