VANZOMERENG Posted 28 februari 2008 Report Share Posted 28 februari 2008 Nadat Audiofreak ca. 1 jaar geleden bij mij op de luisterkoffie was, werd het eens tijd om bij Audiofreak een tegenbezoek af te leggen. De set van Audifrak bestaat uit: Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Ben benieuwd wat de gedachte van Audiofreak is geweest om dure kabels te kopen, in principe heb ik dezelfde keuze(relatief goedkope speakers) gemaakt en ben ik er content mee. Wat me verbaast is het genre muziek waarmee getest en geluisterd is, lijkt me geen muziek voor de Concerto's. gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Wat me verbaast is het genre muziek waarmee getest en geluisterd is, lijkt me geen muziek voor de Concerto's. Hoezo, relatief goed opgenomen en niet al te complex (kwa bezetting), lijkt me gesneden koek voor dit soort monitoren. Zal mij benieuwen hoe bijvoorbeeld het Schnittke stuk van de Hear test-cd op deze set klinkt, of groots modern koorwerk (Erik Bergman?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Hoi deze recensie leert mij weer eens binnen hear, en al de mensen die een set naar goed vermogen proberen samen te stellen, hoe moeilijk het is een balans te vinden in de aankopen. Er komt hier naar voor dat men vindt dat de bekabeling "duur" is in verhouding tot de componenten en de luidsprekers. Hoe en wanneer bepaal je dat een onderdeel van de set beter kan geupgrade worden als bron en wanneer bepaal je dat je best een amp of luidsprekers vervangt om meer te horen uit de set. Ik vind dit verdomd moeilijk hoor ... De recensie leert ook dat de set gerust mooiere en betere speakers kan gebruiken OMDAT de basis zeeeer goed is. Vindt mn de componenten maar zus en zo, dan zou de bedenking mss niet gemaakt worden. Kortom dit is een zeer leerzame recensie die veel vragen oproept bij ondergetekende Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Wat me verbaast is het genre muziek waarmee getest en geluisterd is, lijkt me geen muziek voor de Concerto's. Hoezo, relatief goed opgenomen en niet al te complex (kwa bezetting), lijkt me gesneden koek voor dit soort monitoren. Zal mij benieuwen hoe bijvoorbeeld het Schnittke stuk van de Hear test-cd op deze set klinkt, of groots modern koorwerk (Erik Bergman?). Mijn ervaring met deze luidsprekers is dat ze, juist met groots koorwerk en zeker met singer - songwriter onwerkelijk veel muziek maken. Ik zou ze hier vergelijken met speakers tot 3 x de oorspronkelijke aankoopprijs... Dit geldt trouwens helemaal niet voor de nieuwere series van deze speakers die hierna kwamen Wat betreft heftige muziek met veel bas staan ze ook best hun mannetje , en vreemdgenoeg is complex orkestwerk ook een eitje voor ze. Vandaar dat ik de keuze van audiofreak wat betreft overige onderdelen en kabels niet zo'n gekke vind. Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 (edited) Het lezen van een recensie is altijd leuk om te lezen en vooral ter lering en ter vermaak, zoals ik altijd tracht te zeggen. Zo ook hier weer, hoewel het nu over mijn eigen set gaat. Dat een recensie soms vragen oproept is dan ook niet zo raar eigenlijk. Zeker niet als je je bedenkt dat er velen wegen zijn die naar Rome leiden en zo is dat ook in mijn optiek ook met het maken van keuzes in je audioketen. En om er dan maar gelijk iets uit te pakken , zoals de kabels en de keuze waarom ik juist deze kabels heb gekozen is dat ik na velen uren/maanden bezig zijn geweest met bekabeling in deze ruimte tot de slotsom kwam dat de genoemde Kimber bekabeling het als beste in mijn oren eruit kwam in deze luisterruimte. Hierbij ben ik ook zeker niet over 1 nacht ijs gegaan en heb net zo als mijn vorige bekabeling TPD (Twisted Pair Design) vele verschillende kabelmerken uitgeprobeerd en beluisterd. Te denken valt dus aan TPD Ascent, TPD Foundation, NC Audio zilveren en de zilver/goud, John van Gent zilveren en goud/zilver, Harmony Technology Truth zilver en de Silway mk-2 en dus ook Kimber KS serie. De keuze uiteindelijk voor de Kimbers is dan ook gedaan op het beluisteren van en het horen wat het doet in de set en wat het niet doet. Er zijn vele maanden aan voorbij gegaan tot ik de juiste keuze had gemaakt bij mezelf. Zoals ik al zei er zijn vele wegen naar Rome en dat Van Zomereng een andere weg kiest dan ik en het ook vanuit een ander standpunt benaderd is juist prima en juich ik in mezelf ook toe. Want je kan leren van elkaar. En zo was het ook afgelopen woensdag toen Van Zomereng hier was. We hebben heel veel gepraat en elkaars visies gegeven over audio en het hobbyen ervan en eigenlijk ietsje te weinig geluisterd zat ik later avonds te bedenken. Maar de discussies en visies waren dan ook zeer interresant en geven stof tot nadenken. De muziek die gedraaid is bestond voornamelijk uit rock en aan het andere zijn we domweg niet aan toe gekomen. Net zoals de draaitafel. Maar Van Zomereng en ook ik zijn ook wel rockliefhebbers, dus zo erg was het nou ook niet weer. En zelfs met rockmuziek weet de set een prima geluidsbeeld weer te geven en zelfs de Sonus Fabers weten te "rocken", hoor. De eigenschappen van de Sonus Fabers staan ook met rockmuziek recht overeind. En wat van Zomereng niet kan weten over de Sonus Faber en mijn keuze hierin is geboren is uit een compromis wat ik verleden jaar heb moeten sluiten met mezelf en mijn vriendin, toen bleek dat de vorige speakers (B&W 640-i) absoluut niet in de luisteruimte in te passen waren. In deze periode waren er niet veel centen om dan ook gelijk 1 van mijn ultieme speakers te kopen en dus werd er gekozen voor een tussenoplossing. Een tussenoplossing waar ik ook heel goed mee uit de voeten zou kunnen voor jaren en ook nog her en der advies ingewonnen te hebben bij mede-forumleden kwam ik uit op monitoren in deze ruimte i.pv. een 3-weg speaker en toen er op gegeven ogenblik de SF Concerto als 2e hands voorbij kwamen en ikzelf altijd gecharmeerd ben geweest van SF en bovendien aangeboden werden voor een prijs die ik in centen had liggen, was de keus na beluistering snel gemaakt. Hierover is het e.e.a. terug te vinden in dit topic : klik Verder zou ik eraan willen toevoegen dat ik met de gehele set een flinke upgrade aan het maken ben en alles naar een hoger plan aan het tillen ben. Toen ik anderhalf jaar geleden het nieuwe huis betrok en de mogelijkheid zich voordeed voor een aparte luisterruimte (altijd een wens geweest van mij) had ik er nooit bij stil gestaan dat het ook weleens tegen zou kunnen vallen. De set die ik toen had was een set waar ik toen prima mee kon leven en naar luisteren. De samenstelling van die set was ook zorgvuldig gefinetuned in de oude ruimte in de vorige woning. Mijn verbazing was dan ook heel groot toen de set hier in de nieuwe luisterruimte werd gezet het voor geen meter meer klonk. Het was zo erg dat ik er compleet van in de war raakte en wanhopig werd, vanwege alle oplossingen die ik bedacht compleet faalde en op gegeven ogenblik de set het dakraam uit wilde gooien. Dit laatste puur uit frustratie en teleurstelling. Uiteindelijk heb ik dat laatste natuurlijk niet gedaan en ben contact gaan zoeken met forumlid Sodejuu voor hulp. Sodejuu is hier toen geweest met versterkers en kabels en zijn toen een hele dag bezig geweest en allerlei oplossingen gedaan, waarvan het doek hangen in de nok een mega-groot effect had ten goede van de soundstage en geluidsbeeld enz. Toen is er ook op die dag het zaadje gelegd om de ruimte akoestisch aan te pakken en te gaan nadenken over andere speakers die beter zou passen in deze ruimte dan de B&W speakers. Daarna is het allemaal in een stroomversnelling gegaan en heb ik in anderhalf jaar tijd bijna de gehele set geupgrade en ook veel sneller dan ik van te voren had gedacht. Het enige oude uit de vorige set zijn de versterkers en de draaitafel nog. Cd speler, speakers, alle bekabeling en netsnoeren vervangen en de luisterruimte met difussers geoptimaliseerd. Het bezoek van Van Zomereng vond ik erg gezellig en aangenaam. Mede door de vele interresante onderwerpen die ten sprake kwamen vloog de dag voorbij en ondanks dat we niet naar alles hebben kunnen luisteren van de andere genres muziek die ik ook had willen laten horen heb ik wel een super leuke gezellige dag gehad. De muziek die beluisterd is van de Twee Meter Sessies CD deel 3 was met de 2 nummers : The Blessing - Hurricane Room en Jan Akkerman / BB Queen - (I wanna be) Next to You Met groet, Edited 29 februari 2008 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 29 februari 2008 Report Share Posted 29 februari 2008 Leuk stuk! Wat was alleen het Bronprobleem (zal wel bromprobleem bedoeld zijn) bij de DP-80? Een kans om een erg leuke draaitafel te horen en dan alleen cd's draaien? Jammer, hoor! Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 2 maart 2008 Report Share Posted 2 maart 2008 ik ben er van overtuigd dat een goede set geen dure kabels nodig heeft. het is alleen wel zo dat je het op jouw manier kan mee fine tunen. ik gebruik al jaren een cardas crosslink, en zweer op gewone conventionele 6mm koperen luidsprekerkabels. sowieso vind ik koper veel meeslepender als zilver, als muzikant kan ik dat een beetje horen. een klankkast van een akoustische gitaar klinkt in mijn oren met een koperen kabel veel natuurlijker als met een zilveren. en dat geld dan eigenlijk voor alle instrumenten. dit is natuurlijk een individualistische mening ,en anderen hebben daar weer hun idee over. met de ervaring die [ik] heb met allerlei muziekinstrumenten komt koper daar het dichtst bij in de buurt, en ik vind het ook aangenaam om naar te luisteren. het heeft een vriendelijke klank. audiofreak luistert met zijn oren, wat hij het mooiste vind klinken. dat een ander daar anders over denkt, heeft niets met de kwaliteit van de set van audiofreak te maken, maar met een subjectieve mening. ik weet dan ook zeker dat deze mooie set ook erg goed kan presteren met niet hele dure kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 maart 2008 Report Share Posted 2 maart 2008 ooooh met zijn oren......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 maart 2008 Report Share Posted 2 maart 2008 Ik moet zeggen dat ik wel verschil hoor tussen kabels maar nooit heb gemerkt dat dure kabels beter klinken dan goedkope omdat ze duur zijn. Ik heb dus eenvoudige Kimbers PBJ interlinks en een 4 TC LS kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 maart 2008 Report Share Posted 3 maart 2008 Leuk stuk!Wat was alleen het Bronprobleem (zal wel bromprobleem bedoeld zijn) bij de DP-80? Een kans om een erg leuke draaitafel te horen en dan alleen cd's draaien? Jammer, hoor! Greetz, Lestat Idd een bromprobleem in de toonarm met de massa van de toonarm zelf. Zal wel even sparen worden voordat er een andere toonarm is, want het geldboompje in de tuin heeft de storm van afgelopen weekeinde niet overleefd. Gelukkig heb ik een mooie cd combi en waar ik met plezier ook naar luister. ik ben er van overtuigd dat een goede set geen dure kabels nodig heeft. het is alleen wel zo dat je het op jouw manier kan mee fine tunen. ik gebruik al jaren een cardas crosslink, en zweer op gewone conventionele 6mm koperen luidsprekerkabels. sowieso vind ik koper veel meeslepender als zilver, als muzikant kan ik dat een beetje horen. een klankkast van een akoustische gitaar klinkt in mijn oren met een koperen kabel veel natuurlijker als met een zilveren. en dat geld dan eigenlijk voor alle instrumenten. dit is natuurlijk een individualistische mening ,en anderen hebben daar weer hun idee over. met de ervaring die [ik] heb met allerlei muziekinstrumenten komt koper daar het dichtst bij in de buurt, en ik vind het ook aangenaam om naar te luisteren. het heeft een vriendelijke klank. audiofreak luistert met zijn oren, wat hij het mooiste vind klinken. dat een ander daar anders over denkt, heeft niets met de kwaliteit van de set van audiofreak te maken, maar met een subjectieve mening. ik weet dan ook zeker dat deze mooie set ook erg goed kan presteren met niet hele dure kabels. Zeker joopies, luister ik met mijn oortjes en die zijn dan ook mijn adviseurs. Niet mijn portemonnee of een prijskaartje. En jazeker met goedkopere of mindere dure kabels klinkt de set ook mooi, maar met de iets duurdere nog mooier. En uiteindelijk vind ik koperen kabels ook mooier in klank dan andere legeringen, maar heb dat wel proefondervindelijk moeten vaststellen en niet zomaar klakkeloos aangenomen. ooooh met zijn oren......... dat doe jij toch ook, hoop ik voor je. Ik moet zeggen dat ik wel verschil hoor tussen kabels maar nooit heb gemerkt dat dure kabels beter klinken dan goedkope omdat ze duur zijn. Ik heb dus eenvoudige Kimbers PBJ interlinks en een 4 TC LS kabel. Tja, als je leidraad is van duurder is dus beter dan zal je altijd verschil horen tussen goedkoop en duur. Een leidraad waar ik me nooit heb en zal laten doorleiden. Bij mij gaat het toch meer om matchen van. Overigens wat is duur? Duur is voor een ieder anders. Een ieder heeft daar een eigen opvatting over en wat mag natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 maart 2008 Report Share Posted 3 maart 2008 Ik zat te denken Onno waarom zet je er geen (tweede hands) RB 250 op. Die kost de kop niet. Dan kan je in ieder geval effen vooruit en kan je sparen voor iets heel moois . Met zo'n RB 250 maak je verder ook geen platen kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 4 maart 2008 Report Share Posted 4 maart 2008 (edited) Ik zat te denken Onno waarom zet je er geen (tweede hands) RB 250 op. Die kost de kop niet. Dan kan je in ieder geval effen vooruit en kan je sparen voor iets heel moois . Met zo'n RB 250 maak je verder ook geen platen kapot. [off-topicmode aan] Heb ik wel in overweging, netzo als ik nog een andere optie heb met een Thorens TD321 met SME 3009 serie III arm en die staat voor service en te wachten op een re-tip van het bijbehorende element. Ik kan deze Thorens ook met de JA element combineren en daar is ook al gekeken naar door Haudio of dit kan. Alleen ik ben er nog steeds niet uit wat het beste te doen.... Of gelijk voor een nieuwe arm gaan, zoals de SME 309 of IV en weer voor jaren klaar. Of een tussenoplossing met de Thorens of een andere tussenoplossing met een RB 250 of zoiets.. Daar ben ik nog steeds niet overuit met mezelf. [off-topicmode uit] Edited 4 maart 2008 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 maart 2008 Report Share Posted 4 maart 2008 Mag ik je deze ter overweging onder den aandacht brengen? http://www.audioreview.com/cat/analog-sour...61_5822crx.aspx Een no-nonsense arm die niettemin tot verbazend fijne prestaties in staat is. Althans met de, relatief gezien, budget elementen waar ik mee stoei (Denon 103R en dergelijke). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 maart 2008 Report Share Posted 4 maart 2008 Ja maar die is wel een stuk duurder dan een tussenoplossing als een RB 250 die je volgens mij altijd weer makkelijk doorverkoopt. De SME is overigens een produkt voor het leven en dat heeft ook weer zijn voordeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 5 maart 2008 Report Share Posted 5 maart 2008 Onno, stel jezelf de vraag of je het nog een jaar of langer aankunt zonder draaitafel, zonder je JA element ... Je houdt zo enorm van je lp's en je muziek mss een low budget arm een oplossing die je derna kan inruilen. Nu heb je geen draaitafel en ik weet hoe zwaar je dat valt Greeeetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 5 maart 2008 Report Share Posted 5 maart 2008 Onno, stel jezelf de vraag of je het nog een jaar of langer aankunt zonder draaitafel, zonder je JA element ... Je houdt zo enorm van je lp's en je muziek mss een low budget arm een oplossing die je derna kan inruilen. Nu heb je geen draaitafel en ik weet hoe zwaar je dat valt Greeeetz Stef aha, een vraag die ik mezelf al veels te lang stel en ik het antwoord ervan steeds opnieuw uitstel of niet een keus maak. Gelukkig weet ik van mezelf dat er wel die dag komt van het maken van een keuze. Zal de ' "voorzienigheid" z'n werk laten doen en dan is de dag van een keuze maken ook aangebroken. Zo gaat het vaak met mij. Doe altijd lang om tot de keuze te komen in audio en waar ik ook niet over 1 nachtje ijs ga of iets impulsiefs aankoopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 maart 2008 Report Share Posted 5 maart 2008 Doe altijd lang om tot de keuze te komen in audio en waar ik ook niet over 1 nachtje ijs ga of iets impulsiefs aankoopt. Dat delen we dan met elkaar Audiofreak. Ik kan echt een tijd om een produkt heendraaien voor ik koop. Een miskoop heb ik dan nog nooit gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 8 maart 2008 Report Share Posted 8 maart 2008 ik heb talloze miskopen gedaan vanwege mijn impulsief zijn gelukkig ben ik al een heeeeeeeeeele poos tevreden met de tannoy r3, die ik altijd heb gehouden uiteindelijk ben ik weer op hetzelfde stukje uitgekomen het had een hoop geld kunnen schelen. ach, een ervaring rijker, en een illlusie armer zeg maar. toch heb ik er wel plezier aanbeleefd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 8 maart 2008 Report Share Posted 8 maart 2008 ik heb de r3 ook nog eens teruggekocht. kun je nagaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts