Jump to content

upgrade

marc b
 Share

Recommended Posts

Beste Marc,

Het hangt er een beetje van af; als je nu -door bijvoorbeeld geldgebrek- alleen de arm of een element kan aanschaffen, dan zou ik voor het element gaan. Dit maak vaak het grootste verschil. Let er dan wel op dat je later nog een andere arm kunt monteren en vraag je dealer alvast naar de mogenlijkheden van armen icm het nieuwe element.

Welk merk element denk je aan? Lyra (Helicon of Argo) heb ik op Basis gehoord, was erg mooi. Jan Allaerts of luxere Benzen zullen je wellicht ook aanspreken. Haudio zal meer info kunnen geven, aangezien hij goed bekend is met de Basis DT.

Denk er ook aan dat je nieuwe element wel moet "matchen" met je phonopre?

Greetz,

Lestat

Haha ik zat inderdaad te denken aan de opties die jij noemt.

Sommige mensen zeggen juist dat het geluid voor 80% afhangt van de arm en niet van het loopwerk of element.

Het is natuurlijk meer de combinatie.

Voor een arm zit ik te denken aan een basis vector of een graham 2.2

Ik heb een Krell kpe reference

Een Graham 2.1 of 2.2 zou je uit old stock moeten kopen want die wordt niet meer gemaakt. De Phantom is natuurlijk ook erg mooi maar ook zeer prijzig. Het nadeel van de Phantom is, dat de basis veel groter is dan van de 2.2. Hij past niet meer overal op. Een Graham 2.2 past overigens mooi bij een ites warme Benz . Ik heb hem wel eens op de VAD gehoord in combinatie met een van de Hull en dat vond ik toch iets te in het hoog.

Je kan naar de analoog show van Haudio gaan. Daar komt ook de oud importeur van Basis en nog steeds importeur van Graham met zijn mensen. Aardig en deskundig.

Ja zonder enige twijfel. Dat element kan altijd nog wel. Ik denk dat een nieuw old stock 2.2 je rond de 2000 euro kost en dat is hij meer dan waard (ik heb hem zelf op een Oracle met Benz Wood).

Overigens zoek ik nog een losse armwand voor een 2.2. Ik ben er helaas nog geen tegengekomen.

Beste,

Wat Carl, in bovenstaande zegt dacht ik eerst ook aan, maar.

Na er een tijdje over nagedacht te hebben, denk ik dat ik de arm zou laten updaten, met nog betere bedrading, bv Deskadel zilver, of nog beter de speciale bedrading van Willi Bauer, ook zou ik de lagering laten verfijnen en een topklasse element aanschaffen.

De Krell KPE Reference heb ik zelf ook die van mij is gemod. door Jan Allaerts maar ook zonder deze modificatie is deze van zeer hoge klasse, en een veel beter element waardig.

De Vector arm zou ik vergeten , die is erg goed maar niet goed genoeg.

Wil je beter dan kun je nog altijd aan een SME of Graham nieuw denken, de draaitafel is zeer goed , daar zou ik verder niets aan doen.

MvG,

Haudio

Ik las op de site van dynamic solutions dat er een review stond in de HVT 1999.

Dit bleek, na ff zoeken tussen de stapels oude HVT's, het januari nummer te zijn.

Hier las ik dat de arm inderdaad al gemodificeerd is.

De toevoeging van een VTA regeling, de armbekabeling is verbeterd en bestaat uit 1 stuk.

Ik heb ergens gelezen dat de betere elementen minder afhankelijk zijn van de arm.

Klopt dit? Geld dit ook voor de betere micro benzen of alleartsen?

Ik zou evt.eerst een element kunnen kopen en later naar een graham kunnen upgraden.

Op het internet ( waaronder de grahamsite) wordt de 2.2 nog steeds nieuw aangeboden.

Mvg Marc

Volgens mij wordt die 2.2 niet meer gemaakt Marc. Ik heb nog eens een keer Bob Graham zelf gemaild of ik nog een losse armwand kon krijgen. Het leek me wel leuk om eens een keer een totaal ander element er bij te kopen. Die kan je dan redelijk makkelijk wisselen met de losse armwand van de Graham. Hij zei dat hij ze (voorlopig) niet meer maakte en adviseerde me maar een Phantom te kopen met twee losse armwanden. Even los van het feit dat de Phantom niet goed past op een Oracle (je moet het gat in de onderplaat groter maken) denk ik dat je dan zeker beter een veel duurder element kan kopen en/of een veel duurdere phonotrap. Ik denk dat ik het wel houd bij de Oracle en de Graham de rest van mijn leven hoewel ik zo'n schitterende Simon Yorke er wel bij wil hebben als ik op 10 maart de toto ga winnen.

In alle eerlijkheid is mijn grootste zorg nieuw vinyl. Ik ben gisteren weer eens goed bezig geweest en als er toch eens een mooie plaat op ligt kan het bijna niet beter. Als het niet mooi klinkt ligt het altijd aan een slechte plaat/persing.

Als ik een armwand tegenkom mail ik wel even.

Ik ben aan het overwegen om de arm een tijdje aan te houden.

Het enige wat me niet zo bevalt is dat hij soms heel langzaam op de plaat zakt en soms zelfs iets 'geholpen' moet worden.Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden waar je dit in kunt stellen.

Verder ben ik wel zeer tevreden.Zelfs met de Ace klinkt hij al heel erg goed.

hallo Carl

Hoe bevalt de benz wood?Ik zag dat er in de laatste LP magazin een bespreking over stond.

Ze zeggen dat hij perfect is voor stemmen en violen. :D

Ken je de Ace? Heeft hij dezelfde signature of klinkt hij veel warmer?

Ik vind de Ace een haartje te dun en zoek een iets 'voller' geluid.

Marc

Het probleem met elementen is dat ze moeilijk zijn te vergelijken en het is dus altijd een beetje gokken op basis van testen. Voor ik met een nieuw element aan de gang ging zou ik toch eerst nog wat experimenteren met een phonotrap, impedantie en kabels en niet te vergeten instelling arm. Dit om te vermijden dat een haartje te dun straks een haartje te dik wordt.

Ik schat in dat de Ace iets minder warm is dan de Wood. Maar graag ook commentaar van Haudio.

Ik ken mijn phonotrap aardig goed.Regelmatig geexperimenteerd met de benz ace.

Een betere phonotrap dan de KPE Reference wordt heel moeilijk ( bijna onmogelijk), want dan ga naar een heel hoge prijsklasse.

De kabel van de toonarm zit vast en bied geen ruimte tot experimenteren, hierbij moet je dan ook van recenties of van wat andere mensen adviseren uitgaan.

In Duitsland is wel een dealer met een groot aantal VPI jmw9 armen met in ieder arm een element zodat je AB kunt vergelijken.

Je kunt natuurlijk moeilijk verwachten dat een dealer verschillende elementen in je platenspeler monteerd.

Marc

De kabel van de phonotrap naar de voorversterker doet natuurlijk ook wel wat. Je kan natuurlijk niet alles van een dealer verwachten maar wel iets. Als jij zegt in produkt X geinteresseerd te zijn mits die wat warmer klingt dan de Ace zal iemand als Henk dat misschien wel doen.

Ik zal die KPE phonotrap van je eens opzoeken want die ken ik niet. Oh wacht eens even dat is een Krell.

Ik moet er eerst even uit zijn , welke richting ik op wil.

Misschien vind ik een Benz wood of een lyra argo al mooi genoeg, of ik ga gelijk voor een top benz of een JA.

Daarom hoop ik van andere mensen wat ervaringen te horen met de verschillende elementen.

Marc

Wat ik ervan begrijp klinkt een Wood warmer dan een Lyra. De Ruby schijnt de mooiste Benz te zijn. Hoe die zich precies verhoudt tot de JA weet ik niet. Bij die topelementen is het zeker een kwestie van smaak, goed zijn ze allemaal.

• 6 months later...

Na lang denken en contact met dhr Conti van Basis heb ik besloten toch eerst mijn arm te upgraden naar een basis vector.

Dat wordt even sparen, maar lijkt mij nu toch een betere optie dan het element vervangen.

Het ontwerp van de arm en het feit dat hij zo op mijn draaitafel geschroeft kan worden gaven de doorslag.

Tevens zit er een hele goede kabel aanvast die je er anders weer bij moet kopen.

Marc

Wat ik ervan begrijp klinkt een Wood warmer dan een Lyra. De Ruby schijnt de mooiste Benz te zijn. Hoe die zich precies verhoudt tot de JA weet ik niet. Bij die topelementen is het zeker een kwestie van smaak, goed zijn ze allemaal.

Kan iemand, praktijkgericht, vertellen hoe transfiguration zich verhoudt tov bovenstaande elementen?

Gr

Sref