Jump to content

Pleidooi voor monitorluidsprekers

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Laatste tijd raak ik steed meer gecharmeerd van 2-weg monitoren..

Diverse monitoren gehoord o.a. Sonus Faber Auditor + SF Concerto,s en ik moet zeggen,

dat met name de ruimtelijke afbeelding/holografische weergave wat makkelijker wordt neergezet dan bij staanders. Alhoewel staanders veelal een octaafje dieper gaan, vond wat ik gehoord heb, de monitoren zeer zeker niet slank klinken en het laag wat eruit kwam vond ik verrassend goed en strak. Wat ik helemaal verrassend vond,was dat mijn gedachte/vooroordeel, kleine kamer = kleine speakers (monitoren) en grote kamers = grote speakers (staanders) niet altijd zo hoeft te zijn. De monitoren welke ik gehoord heb, heb ik juist gehoord in ruimte waarbij je eerder aan staanders zou denken dan aan monitoren.

Zou heb ik gisteren de Monitor Audio PL100 (Platinum serie) gehoord, in een behoorlijke grote luisterruimte gehoord. Alle wanden/muren waren

Het nadeel van die nieuwe MA is dat ze minder rendement hebben. "mijn" MA 20 SE is veel vriendelijker ten op zichte van buizen met niet te veel power.

Vaak komt er wel behoorlijk laag uit, maar is de kwaliteit toch minder dan bij een vloerstaander. Mijn broer noemt dat altijd... "alsof er kartonnen intrumenten worden gebruikt".

Kleine vloerstaanders hebben daar overigens ook last van.

Het zal wel met de speakerdiameter te maken hebben.

Monitoren met grotere units (zoals de Master 3) hebben er minder last van.

Ook transmisionline achtige monitoren doen dit beter dan de basreflexen.

:)

Het klinkt in de meeste gevallen natuurlijker en plezieriger wanneer een luidspeker niet probeert weer te geven wat hij of de luisterruimte niet weer kan geven. Dit heeft niets met de maat of de luidsprekerbezetting te maken.

gr. Marcel

Vaak komt er wel behoorlijk laag uit, maar is de kwaliteit toch minder dan bij een vloerstaander. Mijn broer noemt dat altijd... "alsof er kartonnen intrumenten worden gebruikt".

Of jouw broer heeft geen benul van muziekistrumenten of hij hij houdt erg van overdrijven :rolleyes:

Het onderste oktaaf is niet het sterkste punt van monitoren, daar zijn ze eenvoudig te klein voor. 'Tis maar waar je je prioriteiten legt. Ik kan prima leven zonder buikmassage dmv speakers :D Daarbij komt dat als de speakers het onderste oktaaf niet weergeven je ook niet met de resonantie ellende van de ruimte in dat frequentiegebied opgescheept zit.

Monitorspeakers kunnen idd erg fraai klinken is ook mijn ervaring. In de slaapkamer heb ik een set AVI Pro 9+ monitoren welke ook behoorlijk laag gaan in deze ruimte van 3x4x2,7.

Echter wanneer ik naar deze monitoren in de woonkamer luister luister ik ook echt naar monitoren. Ik mis iets, waardoor ik niet meer alleen naar de muziek luister maar vooral naar monitorspeakers. Ook als ik er een soepwaffer bij aansluit mis ik nog steeds iets.

Dat mis ik niet alleen met die AVI monitoren maar met alle monitoren die ik tot nu toe hier in huis gehoord heb. Ook de Master 3 die Hans al noemde miste ik wat.

Verder heb ik de Reference 3A Di Capo, Von Schweikert VR1, Sonus Faber Cremona Auditor en Totem Mite hier thuis beluisterd. De laatste heb ik nog steeds, naast de LCD TV staan.

Er werd al geschreven dat het waarschijnlijk het conusoppervlak is wat ervoor zorgt dat het laagste laag achterblijft maar ik vermoed meer de kastinhoud. Een staande Totem, met de zelfde laag/mid-unit als wat in de Mite gebruikt is, de Staff, levert een heel pak meer laag dan wat de kleinere kastinhoud van de Mite doet.

Ook heb ik in het verleden heel wat speakers zelf gebouwd en ben er daarbij achter gekomen dat het niet alleen conusoppervlak is wat meer laag genereerd maar vooral de kastinhoud.

Bij een monitorspeaker kan je natuurlijk een soepwaffer plaatsen maar het nadeel daarvan vind ik dat het laag heel moeilijk aan te sluiten valt aan het mid van de monitor. Dit doordat de lage tonen van een andere plek afkomen en het heel moeilijk is om een echt goede match te vinden tussen de speakers en een woofer. Met vloerstaanders hoef je die match niet te zoeken, die is er vanzelf al.

Mvg. Miracle.

Voor de liefhebbers van Monitoren en toch een diep laag

De AMR LS-77 http://www.amr-audio.co.uk/Templates/ls77.htm

LS_front_top_angle.jpg

Specifications

Sensitivity (2.83V/1m in room): 87 dB

Long Term Power Handling (AES/RMS): 150 watt

Peak Program Power Handling : 600 watt

Impedance, nominal: 8 ohm

Impedance, minimal: 6 ohm

Frequency Response (in IEC Standard Room): 26Hz - 40kHz (+/-3dB)

Directivity Index (DI) 500-10KHz: 6 dB (+/-3 dB)

Low Frequency Driver: 24.3cm/10in diameter, 10cm/4in diameter voice coil

High Frequency Driver: 12cm/5in long isoplanar ribbon

Crossover: AMR OptiSlope

Zoals Spido zegt... het gaat er niet over hoe LAAG ie gaat, maar HOE ie laag gaat.

Kleine units moeten nou eenmaal veel meer slag dan grote maken. Een versterker die de kleintjes niet strak aanstuurd, laat ze wapperen, wat veel, maar wel slecht laag ten gevolge heeft. Wanneer je een versterker met een goede controle gebruikt, blijft het laag vaak achter in niveau.

Maar het blijft wonderbaarlijk hoe goed zo'n monitor (ondanks z'n beperkingen) kan klinken.

:)

Of jouw broer heeft geen benul van muziekistrumenten of hij hij houdt erg van overdrijven :rolleyes:

Of hij is kritisch.... ;)

Guest tubejack

Pleidooi voor monitorluidsprekers......

"Vrouwen boxen" :rolleyes:

FF zonder gekheid, wel eens een akoestische gitaar vastgehouden?

Dat kan toch nooit, van die kleine boxjes komen :unsure:

Groet,

Jack

:D klopt wel, maar daarom lijkt mij ook de luisterafstand belangrijk. (hoofdtelefoon doet wonderen,miniscuul drivertje maar pijngrens makkelijk te halen :P ).

Misschien moeten we idd "holografisch" zien/vergelijken, stel we zouden buiten een afgesloten ruimte staan waar een bandje of orkestje in speelt , en in een muur of deur twee gaatjes boren of een kleine opening maken zodat we recht naar 't bandje of orkest kunnen kijken, zijn ze toch ook niet kleiner geworden ?

In een normale woonkamer hebben we ook nog extra winst aan geluid met reflekties, dus kunnen we denk ik toch nog kippenvel krijgen, or whatever. :D .

Maar idd, zoals Jack al bedoelt (denk ik), als je een opname hebt waar het 1:1 is voor realistische weergave, zal ons geheugen erg veel bij moeten fantaseren,bij elke weergever.

Guest Rein!

Ja, ik ben ook weg van monitor speakers. Ze besparen je een hoop rommel die muzikaliteit in de weg staat. Want we hebben het wel over een huiskamer / dedicated slaapkamer waar het hele plaatje in moet passen.

In mijn ogen heb je in je relatief kleine luisterruimte goede apparatuur nodig die het geheel van body en detail kan voorzien en een paar goede monitorspeakers.

Wat je vaak ziet is apparatuur met een hele vlakke bloedeloze weergave en een paar knoeperts van speakers die het verhaal qua bass overeind moeten houden. Over een mooi middengebied of een mooie overall weergave hoeven we dan niet meer te praten. Dat is wat ik o.a. bedoelde met het gebrek aan muzikaal vermogen.

Hallo,

Kan iemand verklaren waarom monitors een betere stage neerzetten dan full range speakers.

Wat gebeurt er dan als je een monitor bovenop een baskast zet? Zoals bijvoorbeeld het -door mij zeer gewaardeerde- merk Verity dat doet!

Overigens heb ik zelf fullrange (nou ja tot ca 38hz) lange slanke 3 weg speakers die wel een prachtige stage neerzetten.

Groet,

Leobus

Hallo,

Kan iemand verklaren waarom monitors een betere stage neerzetten dan full range speakers.

Groet,

Leobus

Iedereen probeert er zijn eigen choclade van te maken, maar bijna niemand weet het echt.

Ook ik heb monitoren en die presteren formidabel, ook in het laag.

Ik heb veel, jazelfs heel veel vloerstaanders gehoord in onnoemelijk veel omstandigheden, maar vond een goede monitor ten alle tijden de winnaar. :rolleyes:;)

Hallo,

Groet,

Leobus

Iedereen probeert er zijn eigen choclade van te maken, maar bijna niemand weet het echt.

Ook ik heb monitoren en die presteren formidabel, ook in het laag.

Ik heb veel, jazelfs heel veel vloerstaanders gehoord in onnoemelijk veel omstandigheden, maar vond een goede monitor ten alle tijden de winnaar. :rolleyes:;)

Volgens mij had Rein! dit goed omschreven.

Stel je eigen luidsprekers maar eens op in een grote ruimte of in de tuin......

gr. Marcel

Guest tubejack

Bijna alle monitors die ik ken, zien er veel mooier uit dan die bakbeesten van mij.

Het afstraal gedrag en plaatsing zal bij de meeste ook erg goed zijn.

Toch zijn het niet de weergevers, waar ik gelukkig van wordt. :rolleyes:

Ik ben een buizenliefhebber, en een monitor heeft vaker een laag rendement

Verder wil ik graag zoveel mogelijk muziek horen... hoog en een strak laag.

De basreflex weergevers die ik in dit betonnen/glazen huis heb gehoord vond ik gewoon niet

mooi klinken....

Dan kom je per ongeluk bij een grote gesloten kast en ik weet niet hoe Hans Baan het geflikt

heeft.... meestal komt het geluid niet eens uit de boxen, maar ontstaat ergens in de lucht.

Mijn versterker heeft een dempingsfactor van 4 en dat gaat heel erg goed.

Ik ben er blij mee,

Wat is een monitor ? Ik denk wel dat een LS met de woofers of poort vlak bij de vloer daar mee gaat samenwerken en voor mij hoeft dat niet.

gr. Marcel

Sorry Marcel,

Ik zie in het antwoord van Rein geen verklaring. Ik zou graag willen weten of monitoren en fullrangers van gelijke kwaliteit (dus niet prijs) een verschillende stage neerzetten. Hiermee bedoel ik dus: loskomen van de speakers, stereobeeld in breedte, hoogte en diepte. Beide speakers natuurlijk vergelijken in dezelfde ruimte. Positie mag wel veranderen.

Als de verschillen dan nog bestaan, wil ik wel eens weten hoe dat te verklaren is.

Ik zou zelf kunnen bedenken dat de trillingen van de baskast doorgegeven worden naar de middentoner en die dan be

zoals ik in ditzelfde topic ook al zei. wanneer is een speaker een monitor?

bij welke dimensie kun je niet meer van een monitor spreken.

in het engels betekend "monitoring"zoiets als in de gaten houden? . dus een speaker waarmee je de opname goed kan volgen "observeren"

echter is dat een studio monitor en die zijn er ook heel groot. heel groot? ja heel groot!

dus wat is nou een monitor. is dat hetzelfde als een boekenplankluidspreker?

is een klipsch heresy een monitor?

Haha, tjah je hebt gewoon grote speakers/kasten en kleine speakers/kasten. Als je ze gaat gebruiken om muziek mee te beluisteren tijdens de bewerking (of het maken) van muziek, dan is't een monitor.

Kleine speakerkasten worden meestal op stands gezet om ze op oorhoogte te krijgen, righjt??? :D

mvg RastaPhil ;)

Met kleine speakerkasten heb je minder baffle wat de kans vergroot dat het geluid loskomt van de speaker omdat het afstraalgedrag minder be

gr. Marcel

Sorry Marcel,

Ik zie in het antwoord van Rein geen verklaring. Ik zou graag willen weten of monitoren en fullrangers van gelijke kwaliteit (dus niet prijs) een verschillende stage neerzetten. Hiermee bedoel ik dus: loskomen van de speakers, stereobeeld in breedte, hoogte en diepte. Beide speakers natuurlijk vergelijken in dezelfde ruimte. Positie mag wel veranderen.

Als de verschillen dan nog bestaan, wil ik wel eens weten hoe dat te verklaren is.

Ik zou zelf kunnen bedenken dat de trillingen van de baskast doorgegeven worden naar de middentoner en die dan be

Haha, tjah je hebt gewoon grote speakers/kasten en kleine speakers/kasten. Als je ze gaat gebruiken om muziek mee te beluisteren tijdens de bewerking (of het maken) van muziek, dan is't een monitor.

Kleine speakerkasten worden meestal op stands gezet om ze op oorhoogte te krijgen, righjt??? :D

mvg RastaPhil ;)

Tja het woord "Monitor"speaker komt idd uit de studiowereld. Maar ook al zijn die soms (heel) groot, ze komen wel altijd boven de mixing console uit... Ook de grote staan daar op stands. Voor in de huiskamer zijn het toch meer de kleintjes op een stand.

;)