Jump to content

Pleidooi voor monitorluidsprekers


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

A.Fiels monitor is een afgeleide van de near field monitor. Deze zijn ontworpen voor een kleine stereodriehoek, en een 'snelle intergratie' van het geluid van de 2 weergevers. Je moet ze m.i ook in een nearfield achtige opstelling gebruiken. Veel van de genoemde eigenschappen komen m.i. juist van die opstelling. In een normale luisterruimte (huiskamer) wordt dan de afstand tot de eerste reflectiepunten relatief vergroot. Dit komt de ruimtelijke indruk en plaatsing ten goede. Het zelfde kun je ook gewoon met grote speakers doen. Gewoon dicht bij elkaar zetten die dingen.

 

Een deel van de geringere ruimtelijke indruk bij grote speakers komt van de eerste reflectie aan de baffle maar m.i. vooral van de illusie. De gitarist staat links van de linker speaker en een halve meter er achter. Kijken we nu naar de virtuele gitarist da kijken we naar een grote kast, dus het geluid komt uit de kast. Bij een klein kastje kijk je er langs, wat een fantastisch holografisch beeld.

 

Iets anders dat nog invloed kan hebben op de plaatsing is de kwaliteit van het laag. Door op een bepaalde manier een 'slecht laag' (heeft niets met mooi oid te maken) te creeren is de plaatsing te beinvloeden. Carver had in het verleden luidsprekers met speciale filters in het laag die allerhande fase-verdraaiingen gaven. Ik verdenk die miniscule basje met die friemelige poortjes daar ook wel eens van.

 

t.a.v. holografische afbeelding, ik heb het nog nooit gehoord. Wel plaatsing achter de speakers, of er voor en er naast en lineair of boogvormig. Maar nooit met echte diepte, echt 3D. Met geen enkele set bij geen enkele demo. Nooit. Ik zie bij de gebruikelijke plaatsing achter de speaker dat het 'beeld' altijd halverwege de speaker en de achterwand staat. Is de plaatsing lineair dan is de stage meestal breder dan als de plaatsing boogvormig is. Dan loopt ze meestal van speaker naar speaker. Is de afbeelding boogvormig dan doet zich ook nog het zeer irritante verschijnsel voor dat de sopraan, wel in het midden, maar achter de violen staat te zingen. Bij een holografische afbeelding zou ik in staat moeten zijn twee instrumenten die in het midden van het beeld staan en in een rechte lijn achter elkaar als zodanig te onderscheiden.

Link to comment
Share on other sites

Die Verity Reinzi wil ik wel eens horen als dat lukt.

 

Hallo Carl,

 

Ik heb het je al eens eerder gemeld: Een vriend van mij heeft de Verity Fidelio's. Da's dan wel niet de Reinzi; iets beter, maar de familiekenmerken zitten er ook in. Als je die wilt horen, denk ik dat er wel een afspraak te regelen valt. Stuur me maar een PM als je dat wilt.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik heb op dit moment de Sonus faber Cremona Auditors thuis op proef staan en onderschrijf de beschreven voordelen zeker. Naast een mooie stage is kastkleuring ook veel minder een probleem bij kleine systemen. (Sommige grote luidsprekers kunnen overigens ook ongekleurd klinken hoor...). Ik heb ook grotere luidsprekers gehad (o.m. B&W nautilus 804), maar een mooie kleinere luidspreker vind ik toch het mooist. (Mijn luisterruimte is overigens behoorlijk groot). De SF's gaan dus niet meer terug!

 

Die kleintjes die het laag door allerlei grappen 'oppompen' vind ik overigens ook verschrikkelijk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rein!
Ik zou graag willen weten of monitoren en fullrangers van gelijke kwaliteit (dus niet prijs) een verschillende stage neerzetten. Hiermee bedoel ik dus: loskomen van de speakers, stereobeeld in breedte, hoogte en diepte. Beide speakers natuurlijk vergelijken in dezelfde ruimte.

 

Mijn ervaring is dat monitoren en vloerstaanders van gelijke kwaliteit een verschillende stage neerzetten. Heb het bij mijn eigen speakers vaak gehoord. Met de baskast als stand veranderde het beeld, het werd platter en bleef meer aan de speaker hangen. Met de baskast aangesloten veranderde dit nog een keer in dezelfde mate.

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat monitoren en vloerstaanders van gelijke kwaliteit een verschillende stage neerzetten. Heb het bij mijn eigen speakers vaak gehoord. Met de baskast als stand veranderde het beeld, het werd platter en bleef meer aan de speaker hangen. Met de baskast aangesloten veranderde dit nog een keer in dezelfde mate.

Tja, heb ooi eens de Von Schweikert VR4 (vloerstaander) en de VR1 (monitor) direct met elkaar vergeleken. De mid hoog sectie van beide is vrijwel identiek.

 

De kleine VR1'tjes zetten toen een veel ruimtelijker en realistischer geluidsbeeld neer. De VR4 was uiteraard de meerdere in het laag maar overall vond ik de VR1 aangenamer om naar te luisteren.

 

Op het moment heb ik een paar DCM TF350 vloerstaanders te logeren (zie het andere draadje). En raar maar waar, deze produceren ook een verrassend "holografisch" geluidsbeeld wat goed los komt van de kasten, ondanks de vrij brede baffle en hoogte van 95 cm. Verder is het mid-fi prut met een muf midden. Maar de ruimtelijke afbeelding is verrassend goed.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ook ik heb de nodige kompakte luidsprekers gehad. Dynaudio Audience 42, Tannoy Sensys DC1, Totem Rainmaker en nu de Von Schweikert VR1. Die laatste is inmiddels bijna 2 jaar in huis. Hij heeft zijn beperkingen in het laag, maar geeft me nog, nagenoeg, elke dag veel luisterplezier. Ook de Sonus Faber Cremona Auditor heb ik hier een tijdje gehad. Ook erg mooi. Maar voor minder geld kun je hetzelfde hebben...

 

HDerkx

Link to comment
Share on other sites

Ook de Sonus Faber Cremona Auditor heb ik hier een tijdje gehad. Ook erg mooi. Maar voor minder geld kun je hetzelfde hebben...

 

HDerkx

 

Volgens mij hangt dat af van persoonlijke smaak en vooral combinatie. Goed gecombineerd is de Sonus Faber naar mijn smaak moeilijk te kloppen.

 

Ik begrijp dat sommigen de voorkeur geven aan de Auditor boven de vloerstaande Cremona die twee maal zo duur is. Meestal vanwege de al eerder beschreven voordelen van een kleine tweeweg speaker.

Link to comment
Share on other sites

Vloerstaanders zijn meestal drieweg- of vierwegsystemen met hogere-orde filtering.

Zij veroorzaken fasevervorming in het vocale bereik.

 

Monitoren zijn meestal tweewegsystemen met hogere-orde filtering.

Zij veroorzaken

Link to comment
Share on other sites

Vloerstaanders zijn meestal drieweg- of vierwegsystemen met hogere-orde filtering.

Zij veroorzaken fasevervorming in het vocale bereik.

 

Monitoren zijn meestal tweewegsystemen met hogere-orde filtering.

Zij veroorzaken

Link to comment
Share on other sites

(...) dus als ik bij jou de midrange eruit haal hoor ik geen zang meer?

helemaal niets :huh:(...)

 

(...) Daarnaast is het belangrijk om bij het kopen van een luidspreker te weten om welk type het gaat. Hiermee wordt bedoeld hoeveel en welke soorten conussen (woofer, midrange of tweeter) in een luidspreker zijn verwerkt. Dit is belangrijk voor het frequentiebereik, weergave en zuiverheid van het geluid. De woofer brengt het bass-geluid voort. De midrange ligt in het frequentiegebied van het vocale geluid en een tweeter zorgt voor de hoge tonen, m.a.w. de klankkleur en zuiverheid van de muziek. De meest voorkomende luidspreker is een 2.5 weg luidspreker. Dit is een luidsprekersysteem met twee woofer conussen en een tweeter. Deze luidspreker is geschikt voor het luisteren van popmuziek en films. Als je meer een liefhebber bent van klassieke muziek, kun je het beste een luidspreker met zowel een woofer, midrange als tweeter kopen. Soms wordt een luidspreker voorzien van een hoorn ter versterking van het geproduceerde geluid, men spreekt van een hoorn luidspreker. (...)

http://www.vergelijk.be/info/product_luidspreker_algemeen/

 

Beste m44,

 

Met "het vocale bereik" wordt het frequentiegebied bedoeld dat de meeste grondtonen en de voornaamste boventonen van stemmen en muziekinstrumenten omvat. In dit gebied (ca. 100 Hz - 5 kHz) is het gehoor ook het meest gevoelig voor luidheids- en faseverschillen.

Link to comment
Share on other sites

Vloerstaanders zijn meestal drieweg- of vierwegsystemen met hogere-orde filtering.

Zij veroorzaken fasevervorming in het vocale bereik.

 

Monitoren zijn meestal tweewegsystemen met hogere-orde filtering.

Zij veroorzaken

Link to comment
Share on other sites

Tja, het verklaart nog steeds niet waarom monitorspeakers doorgaans een fraaiere stereaoafbeelding neerzetten dan vloerstaanders .... :rolleyes:

 

;)

 

maar mijn beste pjotr, is dat wel zo?

in mijn ervaring heb ik daar geen verschil in mogen beleven. wel dat goede kleine 2-weg heel fris en natuurlijk klinken omdat die lage tonen de boel niet lopen te verstoren. en de kast zo veel steviger en meestal nauwlijks te horen is.

dat gaf mij alleen een klank verschil geen verschil in ruimte of stereo. maar goed das mijn beleving.

Link to comment
Share on other sites

Schreef ook "doorgaans", een niet onbelangrijke nuance. Slim bedachte en uitgevoerde vloerstaanders geven idd ook een heel fraai ruimtelijk beeld, zie mijn vorige post over de DCM speakers. Er zitten goedkope speakerunits in en een 2e orde filter met bipolaire elco's. Klankmatig zijn ze niet zo fraai en toch.... Spido's ge-quote recentie hier klopt grotendeels, evenals zijn commentaar over de kwaliteit van de gebruikte speakerunits.

 

De crux zit hem in andere dingen dan filters, vocaal aangepaste middentoners e.d.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rein!

Mijn boerenverstand zegt dat een speaker zo klein mogelijk moet zijn. Dat komt door mijn ervaring dat kleinere baffles vrijer klinken.

 

Aan de andere kant, laag uit een enorme kast klinkt enorm ongedwongen. Echter je blijft zitten met een portie laag dat heel veel woonkamers niet plezierig verwerken en de mindere stage.

 

B&W heeft het, met meerdere merken, goed voor elkaar dat ze de hoge en middentonen uit een aparte kleinere kast laten komen. Dat is volgens mij een stuk beter dan een tweeter midden in een grote baffle.

 

Het is jammer dat B&W niet een echt goede monitor maakt. Eigenlijk is de huidige monitor een voortzetting van hun huidige lijn die het middengebied een beetje achtergesteld behandeld. En dat komt bij een monitor extra tot uiting.

Link to comment
Share on other sites

:D klopt wel, maar daarom lijkt mij ook de luisterafstand belangrijk. (hoofdtelefoon doet wonderen,miniscuul drivertje maar pijngrens makkelijk te halen :P ).

 

Misschien moeten we idd "holografisch" zien/vergelijken, stel we zouden buiten een afgesloten ruimte staan waar een bandje of orkestje in speelt , en in een muur of deur twee gaatjes boren of een kleine opening maken zodat we recht naar 't bandje of orkest kunnen kijken, zijn ze toch ook niet kleiner geworden ?

 

In een normale woonkamer hebben we ook nog extra winst aan geluid met reflekties, dus kunnen we denk ik toch nog kippenvel krijgen, or whatever. :D .

 

Maar idd, zoals Jack al bedoelt (denk ik), als je een opname hebt waar het 1:1 is voor realistische weergave, zal ons geheugen erg veel bij moeten fantaseren,bij elke weergever.

 

 

Ja,idd ,sommige mensen kunnen dat goed,om zichzelf dan toch een tevreden gevoel te kunnen gunnen ;)<_<

Link to comment
Share on other sites

Ja,idd ,sommige mensen kunnen dat goed,om zichzelf dan toch een tevreden gevoel te kunnen gunnen ;)<_<

En anderen kunnen dat niet en blijven maar zoeken en tweaken en zijn uiteindelijk nooit tevreden :rolleyes:

 

Een ruimte afbeelden zoals ie echt is gaat nooit lukken met 2 speakers in stereo. Hoe groot of hoe diep de ruimte werkelijk is kun je daarmee nooit zeggen. Daarvoor hebben je oren de echte reflecties ed van die ruimte nodig. Met de via micofoons ingebilkte reflecties is veel te veel informatie verloren gegaan.

 

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, het verklaart nog steeds niet waarom monitorspeakers doorgaans een fraaiere stereaoafbeelding neerzetten dan vloerstaanders .... :rolleyes:

 

;)

Dat zei ik al: iedereen probeert er zijn eigen chocola van te maken, maar niemand weet precies hoe en wat. :unsure::)
Link to comment
Share on other sites

Mijn boerenverstand zegt dat een speaker zo klein mogelijk moet zijn. Dat komt door mijn ervaring dat kleinere baffles vrijer klinken.

Dat klopt ook wel denk ik. In de jaren '80 is veel onderzoek gedaan naar speakers en stereo-imaging bij psycho-akoestiek van de TU in Delft. Daar kwam uit naar voren dat puntbronnen daarvoor het beste resultaat gaven. Bij brede bafflles krijg je diffracties op de randen die weer als een eigen straler gaan fungeren en daarmee de puntbron, wat de speakerunit eigenlijk al aardig is, behoorlijk verstieren.

 

Bij die DCM die ik aanhaalde is de baffle bekleed met een soort zachte viltstof onder het afdekdoek wat er omheen zit. Daarmee wordt het geluid langs de baffle gedempt en krijgt zo minder de kans om op de randen onheil aan te richten. Verder zit om de tweeter ook nog eens extra dempingsmateriaal geplakt aan de voorkant.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Haha, tjah je hebt gewoon grote speakers/kasten en kleine speakers/kasten. Als je ze gaat gebruiken om muziek mee te beluisteren tijdens de bewerking (of het maken) van muziek, dan is't een monitor.

Kleine speakerkasten worden meestal op stands gezet om ze op oorhoogte te krijgen, righjt??? :D

mvg RastaPhil ;)

Met kleine speakerkasten heb je minder baffle wat de kans vergroot dat het geluid loskomt van de speaker omdat het afstraalgedrag minder be

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...