Jump to content

Pleidooi voor monitorluidsprekers

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

t.a.v. holografische afbeelding, ik heb het nog nooit gehoord. Wel plaatsing achter de speakers, of er voor en er naast en lineair of boogvormig. Maar nooit met echte diepte, echt 3D. Met geen enkele set bij geen enkele demo. Nooit. Ik zie bij de gebruikelijke plaatsing achter de speaker dat het 'beeld' altijd halverwege de speaker en de achterwand staat. Is de plaatsing lineair dan is de stage meestal breder dan als de plaatsing boogvormig is. Dan loopt ze meestal van speaker naar speaker. Is de afbeelding boogvormig dan doet zich ook nog het zeer irritante verschijnsel voor dat de sopraan, wel in het midden, maar achter de violen staat te zingen. Bij een holografische afbeelding zou ik in staat moeten zijn twee instrumenten die in het midden van het beeld staan en in een rechte lijn achter elkaar als zodanig te onderscheiden.

nee dat ken ik ook niet. idd wel dat het iets verder naar achteren LIJKT te staan maar diepte zoals in een oefenruimte dat je echt meters kan schatten of het gevoel hebt dat iets er echt staat. dat het een fysiek heeft , heb ik op een hifi danwel PA nooit ervaren.

Een ruimte afbeelden zoals ie echt is gaat nooit lukken met 2 speakers in stereo. Hoe groot of hoe diep de ruimte werkelijk is kun je daarmee nooit zeggen. Daarvoor hebben je oren de echte reflecties ed van die ruimte nodig. Met de via micofoons ingebilkte reflecties is veel te veel informatie verloren gegaan.

Ja, holografisch of tot op de meter nauwkeurig als in het echt, zal het niet zijn, maar ik vind eerlijk gezegd dat dit toch wel meevalt, hoor. Die ingeblikte reflecties zijn inderdaad van cruciaal belang en vooral of ze op een goede manier ingeblikt zijn. Bij een goede klassieke opname hoor ik toch zeker wel of het in een grote kathedraal, een kerk of een concertzaal of een relatief klein zaaltje is opgenomen. En dat geeft ook meteen vanaf het begin de sfeer weer. Ik denk dan aan een goede opname van Harmonia Mundi of BIS, bijv. Twee stemmen lijnrecht achter elkaar, zal best moeilijk zijn (zal een opnametechnicus ook niet snel de voorkeur aan geven, denk ik), maar je hoort de solisten wel op het podium naar voren, achteren, links of rechts lopen, net zo goed als je echo's bij opnames die zich daarvoor lenen naar achteren in de ruimte hoort weglopen of tegen een achterwand hoort weerkaatsen. Instrumenten hebben ook wel degelijk fysiek: bij goede opnames kan ik instrumenten/solisten exact lokaliseren. Maar goed, je zou het natuurlijk nog wel mooier willen: holografisch heet dat, begrijp ik nu :D

ER EE

In de klassieke oudheid - zeg maar, vanaf 1968 - bouwde de firma KEF een klein monitorretje, dat - net niet helemaal, maar wel bijna - "de vader van alle monitorretjes" kan worden genoemd: de Cresta.

"Piepklein, loodzwaar, steengoed!" juichte de Nederlandse importeur.

Het kleintje bevatte een nieuw 11 cm woofertje/middentonertje, dat B110 werd genoemd. Het had een soepel opgehangen conusje van bextrene, en kon werken vanaf 55 Hz tot ca. 3500 Hz.

En de Cresta had een nieuw tweetertje met een 2 cm dome, die gemaakt was van melinex. Deze hogetonenunit, die T27 heette, kon werken vanaf 1000 Hz (18 dB/oct.) tot 40.000 Hz.

Samen bestreken ze dus nagenoeg het hele audio-frequentiegebied, en dat deden ze z

Guest Rev. Fatman
Het verhaal (van iemand anders, natuurlijk) over diffractie langs kastranden (m.n. baffle-randen) en het daar optreden van secundaire geluidsbronnen is onzin.

Bij de hogere frequenties waarbij dit effect volgens de opdissers van deze kul zou optreden, is de richtingskarakteristiek (bundeling) zodanig dat de bron de behuizing helemaal niet "ziet".

Om dezelfde reden is het gebruik van bolvormige middentonen- en hogetonenspeakerbehuizingen onzinnig.

Typisch volksverlakkerij omwille van de omzet.

Bedoeld U hiermee de z.g.n. Cone Shout?

(...) Bedoeld U hiermee de z.g.n. Cone Shout?

Weleerwaarde,

Nee, ik denk niet dat ik dat bedoelde...

Maar helemaal zeker ben ik daar ook niet van...

(Wat IS een Cone Shout eigenlijk? :blink:

Het roepen door een toeter of megafoon, wellicht??

Een KegelKreet*, dus?)

* Eigendom van dit neologisme: Spido Enterprises Inc.

Het verhaal (van iemand anders, natuurlijk) over diffractie langs kastranden (m.n. baffle-randen) en het daar optreden van secundaire geluidsbronnen is onzin.

Bij de hogere frequenties waarbij dit effect volgens de opdissers van deze kul zou optreden, is de richtingskarakteristiek (bundeling) zodanig dat de bron de behuizing helemaal niet "ziet".

Om dezelfde reden is het gebruik van bolvormige middentonen- en hogetonenspeakerbehuizingen onzinnig.

Typisch volksverlakkerij omwille van de omzet.

Kan mij nog wel herinneren dat Klaas zijn Koningen enzo ook vol geplakt had aan de voorkant ..... :blink:

Soms luistert ie wel slecht naar Spido :lol:

;)

De terecht geprezen drieweg-luidsprekers van Hans Baan maken gebruik van eerste-orde filtering.

Net als mijn eigen speakers.

Kwisnie dat jij ook speakerbouwert was, Spido! :)

Spido heeft het toch helemaal niet over speakers bouwen? Maar over het eigendom van speakers. En ja wat Hans Baan bezit en Spido bezit daar kan niemand tegenop...

Het is eigenlijk nog raarder, want spiekers die ergens gebruik van maken leiden kennelijk een eigen leven.

Quote Spido:

"Ze hebben al genoeg van me gejat, via Het Genootschap Nederlandsche Taal..."

;)

Beste CJ,

Mijn enige eigen ervaring met een tweewegsysteem zonder filter deed ik op toen ik voor m'n werkplaats eens 'n spaanplaten lawaaiboksie in elkaar had gezet: een reflexsysteempje met een 16,5 cm polyprop woofer/middentoner en een pi

Theoretisch is er dan nog de mogelijkheid om een tweewegsysteem te maken zonder filter dat bestaat uit spoelen, condensatoren en evt. weerstanden, maar met een "digitaal filter".

Filteren met DSP, dus: digital signal processing. Dit gebeurt op lijn-niveau, en kan dus alleen in een actief systeem worden toegepast.

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me een boeiende mogelijkheid omdat je er in principe fasevervorming mee kunt voorkomen.

Maar of dat opweegt tegen de eventuele nadelen (digitale vervorming)? Geen idee!

Precies zoals Klein + Hummel en Focal professional al een tijdje doen met FIR filters. In de pro wereld een h

Theoretisch is er dan nog de mogelijkheid om een tweewegsysteem te maken zonder filter dat bestaat uit spoelen, condensatoren en evt. weerstanden, maar met een "digitaal filter".

Filteren met DSP, dus: digital signal processing. Dit gebeurt op lijn-niveau, en kan dus alleen in een actief systeem worden toegepast.

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me een boeiende mogelijkheid omdat je er in principe fasevervorming mee kunt voorkomen.

Maar of dat opweegt tegen de eventuele nadelen (digitale vervorming)? Geen idee!

Precies zoals Klein + Hummel en Focal professional al een tijdje doen met FIR filters. In de pro wereld een h

Hoe harder jij Hear toetert hoe geweldig Klaas wel niet is des te ongeloofwaardiger het wordt.

;)

Da's nu weer niet aardig van je. ;)

Beste CJ,

Mijn enige eigen ervaring met een tweewegsysteem zonder filter deed ik op toen ik voor m'n werkplaats eens 'n spaanplaten lawaaiboksie in elkaar had gezet: een reflexsysteempje met een 16,5 cm polyprop woofer/middentoner en een pi

• Members
Die Verity Reinzi wil ik wel eens horen als dat lukt.

Hallo Carl,

Ik heb het je al eens eerder gemeld: Een vriend van mij heeft de Verity Fidelio's. Da's dan wel niet de Reinzi; iets beter, maar de familiekenmerken zitten er ook in. Als je die wilt horen, denk ik dat er wel een afspraak te regelen valt. Stuur me maar een PM als je dat wilt.

Groet,

Leobus

Geen pleidooi voor monitorluidsprekers, maar wie geinteresserd is in de Verity Rienzi's, ze worden op 9- en 16 maart geshowt bij Alpha High End in Antwerpen.

Eventueel nog de mogelijkheid om een woord te wisselen met de ontwerper...

http://www.alphahighend.be/pdf/CNOS2008_brief.pdf

Het topmodel is ook aanwezig, en een paar mooie VPI draaitafels...

Dus voor een piezo tweeter zit geen condensator???

Volgens mij maakte hepta ook eens een model waar de woofers geen filter hadden. Ik ken maar weinig woofers die echt mooi aflopen zonder resonantie etc. maar die hebben het probleem van de hoge inwendige demping, zeg maar gerust: van de slappe plastic conus. Zet daar dan die piezo tweeter boven en je hebt je fantastische faselineaire (althans en slechts alleen voor wat betreft het filter!) speakerbox die voor geen meter klinkt.

Vaak is het beter om eerst de impedantie te lineariseren en dan toch een spoel voor de woofer te zetten, die samen met de luidsprekerspoel en de rest akoestisch een soort 2de of 3de orde filter (met bijbehorende fasedraaiing) voorstellen.

Een niet-gefilterde woofer is in elk geval al een 1ste orde filter vanwege de spreekspoel, en wellicht akoestisch gezien nog meer dan dat.

Ooit las ik een stukje over het feit dat een hoogdoorlaatfilter in de natuur niet bestaat (itt tot een laagdoorlaatfilter, zoals een zakdoek voor je mond etc.) en dat dat voor een onnatuurlijke klank zorgt.

Nu is dit maar gedeeltelijk waar, want een klein gaatje in een betonnen muur is een hoogdoorlaat filter. :ph34r:

Volgens mij maakte hepta ook eens een model waar de woofers geen filter hadden. Ik ken maar weinig woofers die echt mooi aflopen zonder resonantie etc. maar die hebben het probleem van de hoge inwendige demping, zeg maar gerust: van de slappe plastic conus. (...)

Beste Threshold,

Afgezien van de break-up problemen van de wooferconus, is er nog een ander nadeel aan het ongefilterd laten van de basluidspreker: deze wekt dan in de kast veel meer en heviger staande golven op, in het hogere bereik.

De echte basfrequenties hebben immers golflengtes waarvan de helft veel groter is dan de afstand tussen twee tegenover elkaar staande wanden van de baskast.

Dus worden er in dat bereik nauwelijks frequenties weergegeven, die aanleiding tot de vorming van staande golven in de behuizing aanleiding kunnen geven.

Maar bij hogere frequenties, en dus kleinere golflengtes, ligt dat vanzelfsprekend anders.!

Er is daarom wel iets voor te zeggen om de baskast zo compact (en stevig) mogelijk uit te voeren, en zo laag mogelijk te wisselen.

Zo laag mogelijk wisselen... dat leidt overigens al gauw tot een vierwegsysteem, nietwaar?

Want impulsverwerking in het lage middengebied stelt andere eisen dan in het hogere deel.

Gelukkig zijn er 13,5 cm kevlar units voor de eerstgenoemde toepassing, en 5 cm titaniumdomes voor de tweede.

Met optimale (eerste orde!) aanpassing op respectievelijk een 30 cm kevlar woofer en een vrijwel massaloze ribbontweeter.

Dit is Bijzondere Genade, vrienden!

Dit k

Nou Spido, hoe zullen we 'm noemen? Je hebt vast al lang een naam voor de speaker.

Nu alleen de kast nog... volgens mij zijn daar wel regels voor, zoals geen bass speaker aan de zijkant, en geen vloerstaander! Want een echte monitor moet uiteindelijk op of achter de studio mixtafel kunnen staan.

heb je geen problemen met hele scherpe pieken buiten het werkgebied als je kevlar gebruikt? Dan zou een 6dB filter toch niet stijl genoeg filteren? :o

DAV-1090158.gif

Zie de resonantie rond 4 kHz. Dit is afkomstig van de fabrikant (Davis) dus zal in de praktijk wel erger zijn.