spido Posted 9 maart 2008 Report Share Posted 9 maart 2008 Beste Threshold, Als ik die Davis unit zou moeten gebruiken, zou ik rekening houden met die resonantiepiek. Je krijgt 'm natuurlijk nooit helemaal weg, maar als je er ruim onder wisselt (minstens een octaaf), en er niet blindeling of dovelings op vertrouwt dat-ie doet wat Melissa voorspelt (maar z'n akoestische output over het filter m Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 maart 2008 Report Share Posted 10 maart 2008 Die Monacor biedt vast wel veel kwaliteit per Euro. Maar volgens mij is de tolerantie niet zo nauw. Misschien is het nu beter dan vroeger, anders moet je ze zelf gaan " paren". Waar haalt Monacor ze vandaan? Ik denk dat die piek van die Davis in de praktijk erger is. Zo te zien is dit plaatje heel snel geschreven, met lage frequentieresolutie. En kijk naar de schaal! 1 blok is 10dB. Dat wordt dan inderdaad heel stijl filteren of "zuigen". Zo'n resonantie is absoluut schadelijk als die niet weggewerkt is. Cabasse drivers kennen ook dit soort sterke resonanties. Soms kun je wel iets heel moois maken met een goedkope driver, zoals ze doen met een P.A. Eminence 10" Coax van 120 Euro. Een beetje modificeren en 100 punten halen in de Duitse Audio pers en dan voor vele duizenden Euro's per stuk in de winkel leggen. Tja, als het goed klinkt, dan zij het ze gegund. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 maart 2008 Report Share Posted 10 maart 2008 Beste Threshold, Monacor haalt de Number One units uit Nationalistisch China, oftewel Taiwan, oftewel Tai-Ph Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 maart 2008 Report Share Posted 10 maart 2008 Een bevriende luidsprekerontwerper/-bouwer gebruikt ze al tien jaar, en heeft nog nooit een unit van de importeur ontvangen die niet aan de hoogste eisen voldeed! Beste Spido, Ben toch bang dat de hoogste eisen van jouw bevriende luidsprekerontwerper/-bouwer niet zo hoog liggen dan. Zelf hou ik mij verre van die Kepjes, er zijn toch wel erbarmelijke berichten over de consistentie ervan te lezen: Linkje1 Linkje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 maart 2008 Report Share Posted 10 maart 2008 Beste Pjotr, Dat mijn bevriende luidsprekerontwerper/-bouwer altijd perfecte Monacor Kepjes heeft gekregen... en iedereen verder, behalve Sander Stassen dan, de ongelukkige... dat zal dan wel gewoon mazzel zijn geweest, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 ... als je me uitdaagt!) Pas maar op, anders graaf ik die luistersessie Hear op waar er uiteindelijk zaagsel/steengruis in de spreekspoel van de speakers van de perfectperformer van de bevriende luidsprekerontwerper/-bouwer bleek te zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Tegenover die Monacors staat een veel duurdere middentoner, maar wel een met uiterste precisie gefabriceerde Scan Speak 12M4631G00: Dit is een hele eerlijke diagram en de speaker is in wezen kaarsrecht en "dus" super neutraal. Er lijkt een resonantie te zitten rond 700 Hz maar de waterval laat hier niks zien. Ingebouwd is deze recht tussen 200 Hz en 6 kHz en de Xmax is 3mm dus hij kan voor een middentoner lekker hard. Hij kost wel 300 Euro. Maar dan heb je in elk geval geen scheve spreekspoel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 maart 2008 Report Share Posted 12 maart 2008 [ (...) waar er uiteindelijk zaagsel/steengruis in de spreekspoel van de speakers (...) E Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 14 maart 2008 Report Share Posted 14 maart 2008 Laten we wel wezen: het is toch maar weer een kunst als je zo'n snoepje weet te vinden als een Monacor die nog goed klinkt ook... Of een breedbander als de Ciare 201, die volgens mij eerst voor de automarkt was bedoeld, maar waar nu high-end speakers van worden gemaakt... Ik geef toe dat je dat niet met zo'n compromisloze peperdure scan speak moet vergelijken. En als er dan eens een Monacortje niet helemaal 100% blijkt te zijn... dan bestel je toch een nieuwe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 maart 2008 Report Share Posted 14 maart 2008 Beste Threshold, Het is misschien moeilijk te geloven, maar de kleinste kwaliteitsspreiding - dus de meest constante kwaliteit -vinden we bij de producten van volledig geautomatiseerde massafabricage. En die producten k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 [ (...) waar er uiteindelijk zaagsel/steengruis in de spreekspoel van de speakers (...) E Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 die 4 monacor speakers in een kist geprakt , dat is toch geen monitor, wel of geen gruis lijkt wel verdacht veel op zelfbouw gefrutsel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 (...) zelfbouw gefrutsel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 16 maart 2008 Report Share Posted 16 maart 2008 (...) zelfbouw gefrutsel Ziet er niet verkeerd uit. Maar hoe klinken ze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 maart 2008 Report Share Posted 16 maart 2008 (...) zelfbouw gefrutsel Ziet er niet verkeerd uit. Maar hoe klinken ze? Die spekstenen unit klinkt wel goed. Maar die andere vind ik mooier... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 22 maart 2008 Report Share Posted 22 maart 2008 Waarom is de topicstarter zo weinig aanwezig geweest in dit topic? De eerste post is goed, daarna is er een goede discussie maar helaas zonder input van de TS. Jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Waarom is de topicstarter zo weinig aanwezig geweest in dit topic? De eerste post is goed, daarna is er een goede discussie maar helaas zonder input van de TS. Jammer. Hij heeft er in ieder geval veel van kunnen opsteken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 maart 2008 Report Share Posted 25 maart 2008 Ik heb nu een paar Audio Research 18 BX monitoren uit Engeland meegenomen. Die stonden toch maar in een garage te verstoffen. Letterlijk dus, want de foamranden zien er een beetje vergaan uit. Naast de Celestion 3 monitoren is dit er wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 Just my 2 cents... Je hoort heel vaak het verhaal dat monitoren eigenlijk in alles behalve het diepe laag te prefereren valt boven grotere full range vloerstaanders. Ik ben van mening dat dit eigenlijk onzin is, al begrijp ik wel waar dit (voor)oordeel vandaan komt. Om te zien hoe dit komt is het beste om naar de verschillen kijken en dat zit hem hoofdzakelijk in het laag. Is het voor een speakerbouwer al moeilijk dit goed te krijgen (zie het gegoochel met reflexpoorten) dan komt vervolgens nog de ruimte om de hoek kijken. De meeste vloerstaanders zijn erg matig ontworpen waarbij je al moeite genoeg moet doen om het laag goed in je ruimte te krijgen en dan zal je snel zien dat de opstelling van de speakers wellicht ideaal voor het laag is, maar minder ideaal voor de rest waardoor imaging/soundstaging een stuk minder goed uit de verf komen. Monitoren zijn hierin dus veel makkelijker, dan kom je veel minder snel in compromissituaties terecht en zou je dus kunnen zeggen dat de stelling van de ts klopt. Maargoed, ik ga liever uit van een GOED ontworpen vloerstaander, waarbij het laag wel goed wegkomt zonder concessies te doen aan plaatsing in de ruimte. Dan zal je ook merken dat het extra laag ook een positieve invloed heeft op het middengebied en zal de imaging en soundstaging minstens zo goed zijn als een monitor. Groot nadeel is veelal dat goede vloerstaanders Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2008 Report Share Posted 13 april 2008 Noem eens een paar voorbeelden Arjan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 14 april 2008 Report Share Posted 14 april 2008 Noem eens een paar voorbeelden Arjan. Vloerstaanders met super imaging? Nahja, de eerste ligt voor de hand omdat ik het zeer goed ken, Genesis, maar ook de betere Avalon speakers, bijvoorbeeld een Eidolon staan bekend om hun fenomenale plaatsing. Peak Consult en MBL klinken ook geweldig wat dit betreft. Als je deze speakers hebt gehoord dan is het vooroordeel dat het alleen met monitoren goed mogelijk is wel een beetje verstomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
W. van Dijk Posted 14 april 2008 Report Share Posted 14 april 2008 Noem eens een paar voorbeelden Arjan. Vloerstaanders met super imaging? Nahja, de eerste ligt voor de hand omdat ik het zeer goed ken, Genesis, maar ook de betere Avalon speakers, bijvoorbeeld een Eidolon staan bekend om hun fenomenale plaatsing. Peak Consult en MBL klinken ook geweldig wat dit betreft. Als je deze speakers hebt gehoord dan is het vooroordeel dat het alleen met monitoren goed mogelijk is wel een beetje verstomt. OK, maar dan geld voor gewone mensen, met een gewoon, maar ook middelgroot budget dat ze toch erg serieus naar monitoren moeten kijken, want als deze luidsprekers dan eindelijk monitorluidsprekers die slechts een klein of beperkt deel van deze monsters kosten dan ben je toch gewoon goed gek (of miljonair) als je het ervoor over hebt om net dat laatste laag te laten klinken. En dan maar hopen dat je kamer het een beetje doet, wat in veel (misschien wel de meeste) gevallen gewoon niet zo is. Mijns inziens zijn deze luidsprekers alleen interessant voor mensen met een echte luisterruimte en een portemonnee zonder bodem. Voor alle andere 99% van de mensheid: Kijk toch maar ook eens naar monitoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 15 april 2008 Report Share Posted 15 april 2008 Maar ! Je kan toch ook een sub erbij gebruiken om je monitoren wat verder naar beneden door te laten lopen? Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 april 2008 Report Share Posted 15 april 2008 Just my 2 cents... Je hoort heel vaak het verhaal dat monitoren eigenlijk in alles behalve het diepe laag te prefereren valt boven grotere full range vloerstaanders. Ik ben van mening dat dit eigenlijk onzin is, al begrijp ik wel waar dit (voor)oordeel vandaan komt. Om te zien hoe dit komt is het beste om naar de verschillen kijken en dat zit hem hoofdzakelijk in het laag. Is het voor een speakerbouwer al moeilijk dit goed te krijgen (zie het gegoochel met reflexpoorten) dan komt vervolgens nog de ruimte om de hoek kijken. De meeste vloerstaanders zijn erg matig ontworpen waarbij je al moeite genoeg moet doen om het laag goed in je ruimte te krijgen en dan zal je snel zien dat de opstelling van de speakers wellicht ideaal voor het laag is, maar minder ideaal voor de rest waardoor imaging/soundstaging een stuk minder goed uit de verf komen. Monitoren zijn hierin dus veel makkelijker, dan kom je veel minder snel in compromissituaties terecht en zou je dus kunnen zeggen dat de stelling van de ts klopt. Maargoed, ik ga liever uit van een GOED ontworpen vloerstaander, waarbij het laag wel goed wegkomt zonder concessies te doen aan plaatsing in de ruimte. Dan zal je ook merken dat het extra laag ook een positieve invloed heeft op het middengebied en zal de imaging en soundstaging minstens zo goed zijn als een monitor. Groot nadeel is veelal dat goede vloerstaanders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 15 april 2008 Report Share Posted 15 april 2008 OK, maar dan geld voor gewone mensen, met een gewoon, maar ook middelgroot budget dat ze toch erg serieus naar monitoren moeten kijken, want als deze luidsprekers dan eindelijk monitorluidsprekers die slechts een klein of beperkt deel van deze monsters kosten dan ben je toch gewoon goed gek (of miljonair) als je het ervoor over hebt om net dat laatste laag te laten klinken. En dan maar hopen dat je kamer het een beetje doet, wat in veel (misschien wel de meeste) gevallen gewoon niet zo is. Mijns inziens zijn deze luidsprekers alleen interessant voor mensen met een echte luisterruimte en een portemonnee zonder bodem. Voor alle andere 99% van de mensheid: Kijk toch maar ook eens naar monitoren. Dat laatste laag vindt ikzelf van wezenlijk belang, veel meer dan dat ik een tingeltje 15cm meer naar schuin rechtsachter kan horen. En als je eenmaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts