Jump to content

Adele 19

Marc The Hague
 Share

Recommended Posts

Zojuist het album ' 19 ' van Adele aangeschaft.

Wat een goede cd is dit en wat een prachtige stem heeft deze Engelse dame.

Maar wat is de opname slecht zeg, het klinkt veels te veel ' opgefokt '.

Voor degene die in het bezit zijn van het album ..... track 6 spant de kroon, zelden zo'n slecht opname

gehoord. Kan ook niet begrijpen dat met dit resultaat het album zo in deze staat in de schappen

van de winkels ligt ..... schande !!!!!!

Marc !!!

Hallo Marc,

Ik heb het album ook hier op de PC staan. En had het nog niet serieus beluisterd behalve dan haar single 'Chasing Pavements' wat ik gewoon een erg leuk liedje vind en haar manier van zingen is ook best wel ok

:huh: Ik zat net te twijfelen om hem op LP aan te schaffen... Als de opname zo slecht is, laat ik het maar zitten. Kan ik net zo goed een mp3 downloaden... :ph34r::ph34r::ph34r:

Stond trouwens een aardig artikel over in de laatste Audio, originelen van toen vergeleken (gemeten en in grafieken weergegeven) met remasters en tegenwoordige cd's...

Dan wil je ook weinig meer...

Greetz,

Lestat

Hallo Marc,

Kun je mij misschien vertellen welke mensen het hebben geproduceerd, gemixed en gemastered en in welke studios?

Recorded by Richard Wilkinson / Rak Studios

Mixed by Richard Wilkinson & Jim Abbiss at Konk

Recorded by Richard Wilkinson at Konk

Mixed by Richard Wilkinson & Jim Abbiss at Musikbox

Mixed by Tom Elmhirst for osOHso

Recorded by Dom Morley & Matt Lawarence at Metropolis

Mixed by Loz Brazil & Jim Abbiss at The Townhouse Studios

Er is geen informatie te vinden waar en door wie er gemasterd is.

Wel valt op dat er een behoorlijk aantal verschillende studio's gebruikt zijn voor de opnames.

Laat duidelijk zijn dat ik heus wel een aantal opnames heb gehoord waarbij compressie gebruikt is.

Opzich hoeft dat niet een ramp te zijn, maar dit album ( en vooral track 6 ) is echt niet normaal meer.

Het klinkt zo ' digitaal ', zo gecomprimeerd en erg ' vlak '.

Soms is het zo dat haar stem gewoon vervormd en het lijkt dat je luidsprekers gewoon kapot zijn.

Kan me ook niet voorstellen dat Adelle met deze mastering akkoord is gegaan als ze gehoord heeft hoe haar eigen stem om zeep wordt geholpen.

Jammer, maar een gemiste kans.

Hoop dat haar volgende album een heel stuk beter is qua opname.

Marc !

Hallo Marc,

Kun je mij misschien vertellen welke mensen het hebben geproduceerd, gemixed en gemastered en in welke studios?

Recorded by Richard Wilkinson / Rak Studios

Mixed by Richard Wilkinson & Jim Abbiss at Konk

Recorded by Richard Wilkinson at Konk

Mixed by Richard Wilkinson & Jim Abbiss at Musikbox

Mixed by Tom Elmhirst for osOHso

Recorded by Dom Morley & Matt Lawarence at Metropolis

Mixed by Loz Brazil & Jim Abbiss at The Townhouse Studios

Er is geen informatie te vinden waar en door wie er gemasterd is.

Wel valt op dat er een behoorlijk aantal verschillende studio's gebruikt zijn voor de opnames.

Laat duidelijk zijn dat ik heus wel een aantal opnames heb gehoord waarbij compressie gebruikt is.

Opzich hoeft dat niet een ramp te zijn, maar dit album ( en vooral track 6 ) is echt niet normaal meer.

Het klinkt zo ' digitaal ', zo gecomprimeerd en erg ' vlak '.

Soms is het zo dat haar stem gewoon vervormd en het lijkt dat je luidsprekers gewoon kapot zijn.

Kan me ook niet voorstellen dat Adelle met deze mastering akkoord is gegaan als ze gehoord heeft hoe haar eigen stem om zeep wordt geholpen.

Jammer, maar een gemiste kans.

Hoop dat haar volgende album een heel stuk beter is qua opname.

Marc !

Oke, de mastering is dus intern gebeurd na de mixage. En zoals ik al aangaf is het gewoon limiting geweest. Iemand die de mix al heeft gemaakt is altijd tevreden met de sound en zal bij de mastering alleen de levels optimaliseren. En dat is ook goed te horen.

Het album had gemastered moeten worden omdat ook de sound van de verschillende tracks toch wel aardig uit elkaar liggen (let eens op de stem of algemene klankbalans per track). Je post bevestigd mijn vermoeden. Had elke studio nou gewoon een fatsoenlijke pre-master gemaakt en naar mastering gestuurd, dan had het album veel beter geklonken (mits natuurlijk niet platgewalst, maar dat is een keuze van de A&R).

Dan nog even over compressie. Ik zeg niet dat er geen compressie is gebruikt. Elke fatsoenlijke commerci

Ik heb het album op vinyl. Ik had het aanstaan toen mijn vrouw met de opmerking binnen kwam. "Leuke muziek, maar is dat niet erg slecht opgenomen?"

Helaas. De muziek blijft mooi, dus de lp zal haar rondjes blijven maken. jammer, het had zoveel beter gekunt... :(

Grt,

R

Ik heb Adele-19 ook. Inderdaad een mooi album, maar slecht opgenomen. Ik had het album ook al als MP3 en dat klonk nog wat vergevingsgezinder, dus ik dacht dat de LP niet helemaal goed was (of mijn element) maar nu weet ik dat het gewoon de opname is.

Gelukkig kan het ook nog wel goed, heb laatst het nieuwe album van Liz Wright (The Orchard) op lp aangeschaft, die zeer aangenaam gemixed en geproduceerd is.

24680545.jpg

Ik heb 2 CDtjes van haar. Ook erg mooie muziek. Misschien dit album toch maar op vinyl kopen.

Wat een geluk als de muziek dan ook nog eens aangenaam is.. :P;)

Dat vind ik toch ook best wel belangrijk! :rolleyes:

Uiteraard, dat zou de reden moeten zijn om zo'n album aan te schaffen. Maar ik merk aan mij zelf dat ik steeds vaker ga kijken of het album niet is platgewalst alvorens ik over ga tot aanschaf.

Muziek die ik toch geweldig vind, koop ik natuurlijk w

Guest tubejack

Adele kreeg ik als muziektip van een collega.

En wat denk je, komt vandaag mijn dochter met een mp3tje van deze zangeres.

Beetje kort-door-de-bocht om er na

Jammer om te lezen dat hij kennelijk net zo slecht is opgenomen dan die vorige hype

Amy Winehouse...... blij dat jullie me even gewaarschuwd hebben want een CD

van deze dame voer ik nu af van mijn lijstje en zet daar Lizz Wright bij.

Het zou handig zijn, als bij elke CD rencentie, webwinkel etc. iets over de

geluids/opname kwaliteit zou staan zoals ze in de Hifi + doen, die ik in

het grijze verleden wel eens kocht.

Vriendelijke groet,

Jack

H

Het zou handig zijn, als bij elke CD rencentie, webwinkel etc. iets over de

geluids/opname kwaliteit zou staan zoals ze in de Hifi + doen, die ik in

het grijze verleden wel eens kocht.

Vriendelijke groet,

Jack

Kijk dat vind ik dus ook.

En als dat nu eens als standaard bij elke recensie zou zitten dan zou daar door de platenindustrie ook vanzelf meer aandacht voor de opname kwaliteit komen.

Ook is dat voor mij een maatstaf om weer eens muziek te gaan kopen.

Ik heb in het verleden wel eens vaker muziek gekocht om dat deze van zeer goede kwaliteit zou zijn.

Nu ook de HVT met deze beoordeling gestopt is wordt ik ook minder geprikkeld om weer eens wat op CD of zelfs LP te kopen.

Ik heb Adele-19 ook. Inderdaad een mooi album, maar slecht opgenomen. Ik had het album ook al als MP3 en dat klonk nog wat vergevingsgezinder, dus ik dacht dat de LP niet helemaal goed was (of mijn element) maar nu weet ik dat het gewoon de opname is.

Gelukkig kan het ook nog wel goed, heb laatst het nieuwe album van Liz Wright (The Orchard) op lp aangeschaft, die zeer aangenaam gemixed en geproduceerd is.

24680545.jpg

Ik heb 2 CDtjes van haar. Ook erg mooie muziek. Misschien dit album toch maar op vinyl kopen.

Ik heb de LP's vandaag ontvangen (eergister besteld) en je hebt niets teveel gezegd. Vanavond dan ook meteen geluisterd. Zowel kwa muziek als productie erg mooi. Zo horen LP's altijd te klinken. Daarna nog maar eens een ander abum opgezet: Holly Cole - Temptation. ReneN had dit album ooit een keer laten horen en toen hoorde ik pas echt waartoe mijn draaitafelcombi toe in staat is. Helaas klinken veel LP's niet veel beter dan de MP3's die ik via de Squeezebox afspeel. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de muziekbeleving, maar ik voel me wel bekocht als ik meer dan 20 euro heb uitgegeven voor een LP terwijl de opname waardeloos is.

24680545.jpg

Ik heb de LP's vandaag ontvangen (eergister besteld) en je hebt niets teveel gezegd. Vanavond dan ook meteen geluisterd. Zowel kwa muziek als productie erg mooi. Zo horen LP's altijd te klinken. Daarna nog maar eens een ander abum opgezet: Holly Cole - Temptation. ReneN had dit album ooit een keer laten horen en toen hoorde ik pas echt waartoe mijn draaitafelcombi toe in staat is. Helaas klinken veel LP's niet veel beter dan de MP3's die ik via de Squeezebox afspeel. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de muziekbeleving, maar ik voel me wel bekocht als ik meer dan 20 euro heb uitgegeven voor een LP terwijl de opname waardeloos is.

Dan moet je voor de gein als jullie bij me langskomen die Mitty Collier beluisteren!!! Ook zo lekker, alhoewel de stem wel wat gedateerder klinkt (is ook een herpersing).

Die Holly Cole ken ik niet.

je was lekker snel met het bestellen van die LP :lol:

Groetjes,

Lestat

• 2 weeks later...