Casperzz Posted 4 maart 2008 Report Share Posted 4 maart 2008 Hoi allemaal! ik ben van plan om een subwoofer te gaan bouwen. Netals velen op dit forum heb ik niet bijster veel verstand van speakers (ik heb er twee gebouwd door het ontwerp van een bestaande combinatie iets aan te passen). Nu ben ik van plan een (vette) subwoofer te bouwen. Ik heb gekeken naar een aantal configuraties met dubbele woofers (o.a. peerless twin-sub) maar die is een tikkie saai... Na uitvoerig onderzoek op het internet ben ik erachter gekomen dat design en kwaliteit vrijwel nooit hand in hand gaan...helaas kan ik beiden erg waarderen. Het plan is om een een (gesloten) configuratie van twee 10 inch woofers,4 ohm, met (aan de schuine onderkant) een ? inch passive radiator te maken (met een bepaald gewicht natuurlijk). e.e.a. is nogal ambitieus maar dat ben ik nu eenmaal. Wat betreft maximale excursie van drivers etc. weet ik vrij weinig. De reken programma's durf ik ook niet echt van op aan. Ik weet dus niet welke drivers hiervoor geschikt zijn...Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke combinatie? Reacties over hoe onmogelijk het is hoeven niet suggesties met andere samenstelling zijn altijd welkom! De kast komt er globaal zo uit te zien: Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 maart 2008 Report Share Posted 4 maart 2008 ik heb ergens een ontwerp liggen van een vreselijk grote transmissielijn subwoofer met 2 x Visaton AW300 of zo erin ... dan weet je zeker dat je 20 hz bereikt. hebben? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 4 maart 2008 Report Share Posted 4 maart 2008 Peerless saai? Heb je die nieuwe LAT dan over het hoofd gezien? Als je iets gedurfd-st wil, dan is dat die Peerless/Tymphany wel. De nieuwste revolutie in wooferland. Het gebruik van een passieve radiator zou ik afraden als het niet een beproefd ontwerp betreft. Dan kun je beter een bassreflex bouwen want die kun je makkelijk tunen. De praktijk wil namelijk nog weleens anders uitpakken dan het ontwerp op papier of in de computer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casperzz Posted 5 maart 2008 Author Report Share Posted 5 maart 2008 Bedankt voor de reacties, beiden zijn goede ideeen Zou je die naar me willen mailen robx? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 6 maart 2008 Report Share Posted 6 maart 2008 Ik heb de LAT500 aangeschaft. Hij speelt nog niet, maar hopelijk volgende week wel. Mijn belangrijkste reden was de bouw (smal) en dat hij door zijn bouw geen mechanische trillingen aan de kast af geeft. De kast die ik gebouwd heb heeft 90 liter inhoud, maar is toch lekker smal: Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 maart 2008 Report Share Posted 6 maart 2008 Beste CasperZZ, Kijk eens in de "HiFi-Bauvorschl Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Ik heb de LAT500 aangeschaft. Hij speelt nog niet, maar hopelijk volgende week wel. Mijn belangrijkste reden was de bouw (smal) en dat hij door zijn bouw geen mechanische trillingen aan de kast af geeft. De kast die ik gebouwd heb heeft 90 liter inhoud, maar is toch lekker smal: Ik ben benieuwd hoe je die vindt klinken! Een LAT moet gelijk zijn aan 2x25cm. woofers. In 90 liter zal het wel erg laag gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 12 maart 2008 Report Share Posted 12 maart 2008 Ik ben benieuwd hoe je die vindt klinken! Een LAT moet gelijk zijn aan 2x25cm. woofers. In 90 liter zal het wel erg laag gaan. Mijn Groundsound filters zijn nog niet terug, maar ik geef een update als ze weer operationeel zijn. Simulatie: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 maart 2008 Report Share Posted 16 maart 2008 &Jeroen. Hoezo?? Zijn ze kapot gegaan dan?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 17 maart 2008 Report Share Posted 17 maart 2008 &Jeroen. Hoezo?? Zijn ze kapot gegaan dan?? Upgrade! Ik ben benieuwd hoe je die vindt klinken! Een LAT moet gelijk zijn aan 2x25cm. woofers. In 90 liter zal het wel erg laag gaan. Ik heb hem draaiend! Kort en krachtig; een aanraden. Voldoende power en ideaal weg te werken. Bij film voldoende (geeft een klap, maar subtieler dan b.v. Peerless slave--> kan met de 85 liter kast te maken hebben), maar bij muziek zeer goed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 maart 2008 Report Share Posted 17 maart 2008 &Jeroen. Hoezo?? Zijn ze kapot gegaan dan?? Upgrade! Kun je daar wat meer over vertellen (of wellicht heb je een link waar al wat meer info staat)? Sorry voor de offtopic overigens, zal zo wat moois ontopic doen... bv http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_...fi/sub20_en.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casperzz Posted 22 maart 2008 Author Report Share Posted 22 maart 2008 De Sub20 is idd een goed plan (deze heb ik al eerder gevonden). Ik heb alleen een paar maanden geleden 4 ohms speakers gebouwd en ben op zoek een dubbele (4 ohms) sub. Iemand suggesties welke drivers ik hiervoor kan gebruiken en hoe deze de afmetingen van de sub 20 be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts