mart Posted 5 maart 2008 Report Share Posted 5 maart 2008 Gehoord: van statief bij monitor speakers basport maken. Ik heb nu Target staanders gevuld met zand. Als ik nu de basport aan de achterkant van de monitor goed dichtmaak en aan de onderkant van de speaker een gat maak en dat gat laat doorlopen in de staanders (zand eruit) en aan de onderkant van de staanders weer een opening maak heb ik een octaaf winst. Basport is dan een rechthoekige pijp van 4x8x60 zinnig? onzinnig? ervaringen? groet Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 5 maart 2008 Report Share Posted 5 maart 2008 Gehoord: van statief bij monitor speakers basport maken. Ik heb nu Target staanders gevuld met zand. Als ik nu de basport aan de achterkant van de monitor goed dichtmaak en aan de onderkant van de speaker een gat maak en dat gat laat doorlopen in de staanders (zand eruit) en aan de onderkant van de staanders weer een opening maak heb ik een octaaf winst. Basport is dan een rechthoekige pijp van 4x8x60 zinnig? onzinnig? ervaringen? groet Mart Zet je mond eens tegen die pijp, praat en luister naar wat voor vervormd en hol geluid je krijgt. Datzelfde resultaat ze je krijgen als jij je plannen uitvoert. Het zou kunnen, maar dan moet je de binnenkant van die pijp volledig bekleden met een zeer goed dempingsmateriaal. Maar waarom zou je het oorspronkelijk ontwerp van de fabrikant omzeep helpen. Dat ontwerp berust op onderzoeken die wij nooit kunnen uitvoeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 5 maart 2008 Report Share Posted 5 maart 2008 op zich een leuk idee, maar je moet even berekenen aan de hand van oppervlakte, pijp"diameter", kastinhoud en pijplengte of de F-res correct is (identiek aan de huidige poorten) je krijgt i.i.g. niet een octaaf erbij door de poort te verlengen. De winst zou zijn dat er geen zichtbaar gat meer is in de speaker: puur esthetisch dus. Misschien dat het metaal, al dan niet gedempt, steviger is dan de oorspronkelijke plastic poorten... zeer kleine winst. Wat weer wel een "grote"winst zou kunnen zijn, is dat de poort-bas gekoppeld wordt aan de vloer en dus meer zal boomen. Maar als dat net is wat je nodig hebt (meer laag), is het winst! p.s. off-topic je moet eens op de site van Wilson Benesch kijken; bij de Trinity wordt de stand gebruikt om het filter in te behuizen! Briljant idee! waarom is daar nog niemand opgekomen, ik lees het althans voor het eerst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 5 maart 2008 Report Share Posted 5 maart 2008 Hallo, De enige winst die ik zie is dat je de inhoud van je kast iets groter maakt. In de berekeningen van een systeem telt de inhoud van de poort namelijk niet mee als kastinhoud. Een iets grotere kastinhoud (door het verwijderen van de poort uit de kast) zou een iets dieper doorlopend laag kunnen opleveren. MAAR! Als alles goed gedaan is (en daar ga ik van uit) is de poort (lengte en diameter) afgestemd op de basunit en de kastinhoud. Als je daar een willekeurige poort aan gaat koppelen, verander je het hele uitgebalanceerde systeem. In 99 van de 100 gevallen zal het er niet beter op worden, tenzij je de mazzel hebt dat je nieuwe poort past bij de nieuwe inhoud van je kast met je woofer. Dat lijkt mij een wel erg grote gok. Niet doen dus, zou ik zeggen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 5 maart 2008 Report Share Posted 5 maart 2008 Dt hebben ze vast gedaan omdat de lengte van de pijp niet in de kast kon! Het is dus eerder een praktische oplossing. De filters in de voet monteren is ook goed. Bij Wilson overgieten ze hun filters al met een dempend materiaal om microfonie te voorkomen, maar in de stand, of nog beter: in losse kastjes buiten de speaker plaatsen is natuurlijk beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2008 Report Share Posted 6 maart 2008 Hallo, De enige winst die ik zie is dat je de inhoud van je kast iets groter maakt. In de berekeningen van een systeem telt de inhoud van de poort namelijk niet mee als kastinhoud. Een iets grotere kastinhoud (door het verwijderen van de poort uit de kast) zou een iets dieper doorlopend laag kunnen opleveren. MAAR! Als alles goed gedaan is (en daar ga ik van uit) is de poort (lengte en diameter) afgestemd op de basunit en de kastinhoud. Als je daar een willekeurige poort aan gaat koppelen, verander je het hele uitgebalanceerde systeem. In 99 van de 100 gevallen zal het er niet beter op worden, tenzij je de mazzel hebt dat je nieuwe poort past bij de nieuwe inhoud van je kast met je woofer. Dat lijkt mij een wel erg grote gok. Niet doen dus, zou ik zeggen. Groet, Leobus Sterker nog, bij een gegeven speakerunit hoort een bepaald kastvolume en vast omlijnde poortafmetingen voor een optimaal resultaat. Daar is wel een kleine smaakafhankelijke variatie op mogelijk maar veel is dat niet. Daar zelf aan gaan zitten verbouwen bij een bestaand goed klinkend BR systeem is vragen om ellende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 7 maart 2008 Author Report Share Posted 7 maart 2008 Mmmm,...toch maar niet doen Maar het filter aan de buitenkant van de speaker bevestigen is misschien wel makkelijker uit te voeren. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 8 maart 2008 Report Share Posted 8 maart 2008 Als je een bi-wired liefhebber bent, dan kun je het filter vlak achter je versterker plaatsen en van daaruit biwired naar de speakers. Je moet dan wel extra aansluitingen maken aan je speakerkasten. Zo verdient de kabelbusiness ook weer extra... Ik heb m'n filters in van die goedkope plastic electriciteits-kastjes (bedoeld voor 220V knooppunten) geplaatst. Dat was eerst omdat ik er steeds bij moest omdat ik in een opleving m'n filters ging veranderen. Nu lijkt het me ook een deel van de verbetering te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 8 maart 2008 Author Report Share Posted 8 maart 2008 @ threshold: Bedankt voor de tip! Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 maart 2008 Report Share Posted 9 maart 2008 Ik heb m'n filters in van die goedkope plastic electriciteits-kastjes (bedoeld voor 220V knooppunten) geplaatst. Je bedoelt lasdozen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 maart 2008 Report Share Posted 9 maart 2008 Dt hebben ze vast gedaan omdat de lengte van de pijp niet in de kast kon! Het is dus eerder een praktische oplossing.De filters in de voet monteren is ook goed. Bij Wilson overgieten ze hun filters al met een dempend materiaal om microfonie te voorkomen, maar in de stand, of nog beter: in losse kastjes buiten de speaker plaatsen is natuurlijk beter. Beste Threshold, Ook bij UITpandige filters treedt microfonie op, wanneer de onderdelen niet zijn vastgekit. En je zult er dan zelfs m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 9 maart 2008 Report Share Posted 9 maart 2008 Dat valt wel mee. Als je het filter in een afzondelijk kastje bouwt is het geluidsniveau binnen dat kastje vast lager dan het geluidsniveau binnen de luidsprekerbox. Bovendien worden de mechanische trillingen ook niet zo direct doorgegeven als bij montage in de kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 9 maart 2008 Report Share Posted 9 maart 2008 Dat valt wel mee. Als je het filter in een afzondelijk kastje bouwt is het geluidsniveau binnen dat kastje vast lager dan het geluidsniveau binnen de luidsrekerbox. Bovendien worden de mechanische trillingen ook niet zo direct doorgegeven als bij montage in de kast. Inderdaad! Ik kan me geen lawaaieriger plek voorstellen dan IN de luidsprekerkast. Lang geleden speelde ik met aktive Meridian M30's. Daar waren twee gigantische verbeteringen aan mogelijk. De eerste was de tweeter ompolen (wat op zich heel vreemd was) en de tweede was de versterkers, die aan de achterkant waren gemonteerd, los te koppelen van de speakers en op de grond te plaatsen. Het effect van de korte ls-kabel compenseert absoluut never nooit niet de extreme degradering door de versterkers aan de achterkant te monteren. En dan te bedenken dat er ook weleens versterkers echt IN de speakerbox zitten. Volgens mij had Quadral de versterkers bij de aktive Titan ook buiten de box geplaatst en niet eraan vast of erin. Misschien is het wel de best denkbare tweak die je kan uithalen: je scheidingsfilters buiten de ls-kasten plaatsen! De winst: op alle fronten meer detaillering en veel betere plaatsing van de instrumenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Dat valt wel mee. Als je het filter in een afzondelijk kastje bouwt is het geluidsniveau binnen dat kastje vast lager dan het geluidsniveau binnen de luidsprekerbox. Bovendien worden de mechanische trillingen ook niet zo direct doorgegeven als bij montage in de kast. Beste Richard2, Nou, dat lasdoosje zou wel eens als klankkastje kunnen gaan werken! 't Beste kun je microfonie bestrijden door de componenten - en vooral de kernspoelen - goed vast te schroeven en -kitten. Siliconenkit is hiervoor prima geschikt! (Zuurvrij of niet... Bij goed ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 11 maart 2008 Author Report Share Posted 11 maart 2008 beste richard en spido volgens mij hebben jullie het niet over hetzelfde. De demping van de kast wil toch niet zeggen dat er geen geluidsnivo IN de kast is? hoe ontstaat microfonie? door akoustische terugkoppeling door de kast of door het rechtstreeks oppikken van geluidstrilling? Als de kast zo stevig is waarom dan niet aan de kast vast maar dan aan de buitenkant? En bij welk volume zou dit allemaal hoorbare gevolgen hebben? OK, ik ben een leek en een leek stelt soms rare vragen. Mart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 beste richard en spido volgens mij hebben jullie het niet over hetzelfde. Nee, gelukkig niet.Ik had beter kunnen weten, een lijk zal nooit zijn ongelijk erkennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Laten we eens heel snel rekenen: Op de luisterplek hebben we 86 dB, dat is bijvoorbeeld 80 dB direct geluid, 86 dB op 1 meter, 92 dB op een halve meter, rond de 100 dB in de luidsprekerkast. Dit niveau belast de componenten, samen met veel trillingen. Nu plaatsen we de filter buiten de kast, achter de speakers, daar heerst ca. 90 dB. Nu plaatsen we de filters achter de versterkers, waar ca. 80 dB heerst. Dan plaatsen we de filters in een dichte montagekast, waar ca 60 dB of minder heerst. Ook trillingen zijn er nauwelijks. Het verschil is ca. 40 dB, dat is een verschil van alles of niets. En Mart: je stelt de juiste vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 12 maart 2008 Author Report Share Posted 12 maart 2008 En Mart: je stelt de juiste vragen. dank daarvoor. ik ben een snel lerende leek blijkbaar Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 maart 2008 Report Share Posted 12 maart 2008 Helaas is het onmogelijk over een onderwerp als microfonie te discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 maart 2008 Report Share Posted 13 maart 2008 Helaas is het onmogelijk over een onderwerp als microfonie te discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 13 maart 2008 Author Report Share Posted 13 maart 2008 ik leer en leer dat het een lieve lust is... Microfonie noemt met het verschijnsel dat filtercomponenten (of elektronenbuizen bijv.) onder invloed van wisselstroom z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 maart 2008 Report Share Posted 13 maart 2008 Naar mijn mening is het inderdaad een beetje een theoretisch probleem. Waarschijnlijk zullen mechanische trillingen nauwelijks het elektrische signaal be Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 maart 2008 Report Share Posted 14 maart 2008 (...) Een spoel heeft van nature de neiging te gaan bewegen als er signaal opgezet wordt. (denk aan een brommende transformator). Deze kleine bewegingen leiden tot signaal verlies.Gebakken luchtspoel: de draden van deze spoelen zijn met elkaar verbakken. Deze spoelen zijn een stuk minder gevoelig voor microfonie. Ondanks de ongelukkige benaming gebakken lucht spoel een zinnige verbetering. Folie spoelen: Deze spoelen zijn opgebouwd uit een strak gewikkelde koperfolie. Deze bouwwijze is het minst gevoelig voor microfonie. Dit type spoel gedraagt zich over het hele frequentie gebied het meest ideaal. (...) Deze site http://www.capsandcoils.com/shop/index.php?main_page=theory schenkt overigens geen aandacht aan microfonie bij condensatoren en weerstanden. Terecht, lijkt me. Want die speelt in de praktijk geen rol. Om microfonie bij (m.n. kern-)spoelen te voorkomen, kun je inderdaad 't best "gebakken gelakte" of vac Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 14 maart 2008 Report Share Posted 14 maart 2008 We kunnen ook naar de praktijk kijken: er zijn zelfs mensen die hun versterker op speciale trillingsdempers zetten. Dat is om het effect van microfonie tegen te gaan. Je kunt ook je hele installatie in een andere kamer zetten. Als er zoiets als microfonie bestaat via weerstand, condensator en/of spoel, dan zou die sterk zijn daar waar de niveaus het hoogst zijn (in de box) of de versterking het hoogst (P.U. voorversterker). In ieder geval hoorde ik een zeeeeer grote verbetering toen ik ooit de versterkers van de achterplaten van m'n aktieve speakers haalde en op de grond plaatste. En die waren nog niet eens IN de boxen gemonteerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts