Jump to content

Bi-Amping

Ruud_F
 Share

Recommended Posts

Sodemieters zeg,

Vandaag mijn NAD 216 gehaald. Hemel ik wist dat bi-amping mooi kon klinken maar zo goed, dat gaat mijn stoutste verwachtingen te boven.

Het is alsof ze echt voor je staan te zingen. De muziek komt echt uit de luidsprekers zetten. Instrumenten zijn loepzuiver met heel veel lucht er om heen. De bas is superstrak en gecontroleerd. Het gehele muziekbeeld is rustiger geworden.

Och, wat kan HiFi toch mooi zijn :D:D

Geplaatst door Theo:

Ruud,

Wordt dit nou veroorzaakt door het bi-ampen?

Heb je een eerlijke vergelijking gemaakt met 'mono-amping'?

Ik ben heel benieuwd!

groet,

Theo

Hoi Theo,

Dit wordt zeker veroorzaakt door het bi-ampen. Zoals Ruud al eerder vermelde, de ene versterker hoeft alleen maar het laag te verzorgen, en de andere het hoog.

Ik heb mijn huidige set zeker 3/4 jaar beluisterd met een enkele versterker (NAD 319) dus kan ik je zeker een objectief oordeel geven.

Geplaatst door Alco:

Wow, gefeliciteerd Ruud!

Dus...'t wordt geen buizen meer voor jou voorlopig ?  scheelt ook weer de nodige $$$.

Geniet ervan!

m.v.g.

Alco

Alco,

Na de verbouwing van mijn huis ben je van harte welkom om te komen luisteren.

• 2 weeks later...

Ha Ruud,

Inderdaad maakt bi-ampen een wereld van verschil. Ongeveer een jaar heb ik met mijn Densen B-100 geluisterd. Een prima versterker, maar toen de B-300 erbij kwam wist ik eerst niet wat me overkwam.... enfin, terug naar single-amping... mij niet gezien.

Op alle fronten winst, maar met name het gemak waarmee het beeld wordt neergezet is iets wat meteen wegvalt als er op single-amping wordt overgegaan.

Bertus

Weet je wat nog mooier is?

Wanneer je een tweeweg speaker hebt, en er dus voor elke unit een versterker voorhanden is, kan je het filter uit je speaker slopen.

Dan gebruik je een filter (passief of actief) die je voor de eindversterkers schakelt, hierdoor zitten de units recht achter je eindtransistoren, zonder storende componenten ertussen.

Het grote voordeel is dat je dan de volledige dempingsfactor van de versterker voor je unit kan gebruiken; het filter slurpt geen energie meer op.

Tevens levert dit een hoger speakerrendement op, betere dynamiek en een opener geluid (als je een goede crossover gebruikt tenminste)

Oh ja! het zal ook je fasedraaiing verminderen waardoor je stereobeeld verbetert! :)

Groeten,

Hai Ruud F,

Ik zag dat je ook een Lehmann Black Kube hebt. Die schijnt er ook te zijn met een zwaardere voeding (is los verkrijgbaar). Heb je die wel eens gehoord?

Geplaatst door carl:

Hai Ruud F,

Ik zag dat je ook een Lehmann Black Kube hebt. Die schijnt er ook te zijn met een zwaardere voeding (is los verkrijgbaar). Heb je die wel eens gehoord?

Hoi Carl,

Nee, ik heb deze nog niet gehoord. De zwaardere voeding staat wel op mijn verlanglijst voor dit jaar. Ik hou je op de hoogte

:D