Jump to content

Top MM

carl
 Share

Recommended Posts

Ik zag een leuke vraag in een ander forum die ik hier ook zou willen stellen. Wat is een absoluut top MM wat kan concurreren met een MC?

Ik heb hier een Goldring 1042 aan een OPS arm van een Dual CS5000 hangen. De OPS arm is voorzien van vd.Hul armbekabeling welke ik aan cinch chassisdelen heb gesoldeerd.

Je zou denken dat deze combinatie onder zou doen voor een VPI Scout met JMW-9 arm met Benz ACE element maar dat is dus niet echt zo.

In het allerhoogste hoog is de Benz/VPI combinatie heel licht de meerdere maar in het laag is dat de Goldring/Dual combinatie.

Ik zou niet kunnen zeggen welke er beter is. Ze zijn hooguit anders.

Natuurlijk zijn er op papier betere elementen maar ik ben ze in de practijk nog niet tegen gekomen op de platenspelers die ik hier gebruik.

Mvg. Miracle.

Ik ken vele mensen met zeer mooie MC's maar niemand met een top MM. Analoque Audio speelt met de Music Maker een verbouwde Grado op de Nottingham Analoque. Kennelijk verkopen ze die niet veel want op Hear zit er niemand mee.

Ik ken vele mensen met zeer mooie MC's maar niemand met een top MM. Analoque Audio speelt met de Music Maker een verbouwde Grado op de Nottingham Analoque. Kennelijk verkopen ze die niet veel want op Hear zit er niemand mee.

Je kent wel iemand met een top MM, nl mij :D . Hij zit alleen niet in de fatbob, maar moet eigenlijk in mijn zwaar verbouwde Thorens. Er is op dit moment alleen iets mis mee en daarom ligt ie in Sneek, hopende dat ik 'm weer in goede orde terug krijg. Wat het is? Een echte Technics EPC100CMk4. Zelden zo'n juweel gehoord B)

Eigenlijk moet er een nieuwe naald in, maar die is verschikkelijk duur en zeer moeilijk verkrijgbaar. Ik hoop dat Henk of Jan de huidige naald weer kunnen richten, want versleten is die dus niet.

Ik las goede recenties over de Music Maker in (uiteraard) Engelse magazines. Zou er wel eens eentje willen luisteren...

Ik speel momenteel met een Decca London frss (very high output!) :) in een SME 3009 op een Thorens TD 125 met verbeterde bodem-sandwich-ding :rolleyes: , Supra Lo-Rad netkabel en puur zilver phono kabel. Klinkt gewoon beestig recht voor zijn raap met de dynamiek en diepte van master tape :P

Heb ook een Thorens TD 124 met SME 3009 improved met Audio Technica AT 20ss (toenmalig top of the range element: kanaalgelijkheid binnen 0.5db, 5-50.000Hz enz...) Klinkt verfijnder dan de Decca, en de TD 124 geeft het MM element een speelvreugde die ik er vroeger wel in miste. Ik hoor zeer stille details die ik vroeger nooit hoorde... Ook :)

Vind helaas weinig info over de AT 20ss

Van moderne elementen ken ik niks :cool2:

mvg RastaPhil

Er is een topic "MM/MC" geweest, dat over deze materie ging!

Ik schreef daarin ondermeer:

Omdat diverse MC-elementen bromden in een nieuwe ouwe Telefunken S600 draaitafel (met de roemruchte Ortofon AS-212 arm!), heb ik een paar EDR9 - elementjes uitgebreid in die draaitafel getest. Maar ook in diverse andere draaitafels.

Ik zal niet beweren dat uit mijn bevindingen algemene conclusies zouden mogen voortvloeien ten aanzien van

Vind helaas weinig info over de AT 20ss

Ik heb "vroeger" een AT-25SLa gehad.

Dat was een heel mooi element, heb ik weggegeven met mijn stomme kop. :rolleyes:

Met moderne MMs heb ik, buiten de "budgetklasse" van Goldring 1006 enzo, geen ervaring.

In die prijsklasse hoor ik dan persoonlijk toch liever een MC, zij het high of low output.

Denon scoort op dat gebied bij mij heel hoog.

E.e.a. is uiteraard zeer afhankelijk van de arm/element combinatie en de ter beschikking staande phono voorversterker.

Ik zag een leuke vraag in een ander forum die ik hier ook zou willen stellen. Wat is een absoluut top MM wat kan concurreren met een MC?

Ha die Carl,

De Thorens TD 115 is helemaal niet slecht, maar er zijn div. anderen die ook niet slecht zijn, dus niet echt een uitzondering.

De arm is een TP 30 met een eff. massa van 7.5 gram dit betekent dat er verschillende MC elementen er zonder problemen in kunnen, dus de compliance van tussen de 12 en 15 , de meeste MM elementen zien liever nog een lichtere arm , daarvoor zijn ze dan ook gemaakt, alleen die zijn er niet erg veel meer.

Dus de armen waar een hoog compliance element in past, ze bestaan natuurlijk nog wel , maar niet erg veel meer.

Bovengenoemde Goldring kan er natuurlijk prima in , ook Grado is niet verkeerd, maar zoals gezegd er kunnen zonder problemen MC elementen in .

Een MC klinkt gemiddeld wat verfijnder, dan een MM die iets grof stoffelijker klinkt voor beide soorten zijn er liefhebbers.

MvG,

Haudio

Guest Rev. Fatman

Sedert enige tijd: De "Maestro" van Clearaudio. Boron cantilever en een miniscuul piepklein naaldtipje. Maar met zijn

Hai Fatman,

Dat vergelijken van elementen is puur hobby. Op zich ben ik tevreden met mijn Benz Wood. Die MM's intigreren me verder alleen maar. Daarbij kan een element kapot gaan.

Die Thorens 115 had ik in gedachte voor mijn zoontje en daar komt een goedkoop element in tzt - een Goldring of Grado

Er is een topic "MM/MC" geweest, dat over deze materie ging!

Ik schreef daarin ondermeer:

Omdat diverse MC-elementen bromden in een nieuwe ouwe Telefunken S600 draaitafel (met de roemruchte Ortofon AS-212 arm!), heb ik een paar EDR9 - elementjes uitgebreid in die draaitafel getest. Maar ook in diverse andere draaitafels.

Ik zal niet beweren dat uit mijn bevindingen algemene conclusies zouden mogen voortvloeien ten aanzien van

Ik dacht meer aan deze heer Helleman:

rhghrw7.jpg

Aangezien "grijze eminenties" Henri van Hessen en Jan Kool helaas niet meer onder ons zijn, blijft er niet zoveel meer over......

@ Peter: kan het wel even compleet inscannen, als je wilt.

De rechten berusten echter bij een zeker bureau, dus ik kan het je alleen e-mailen.

BTW het gehele woord is "stootweergave" , wat we nu transient response noemen. ;)

Ik ben het helemaal met je eens.

Op www. audiomuziek.nl en ook op www.stereophile.com is er verschrikkelijk veel te vinden.

Ha die Carl,

De Thorens TD 115 is helemaal niet slecht, maar er zijn div. anderen die ook niet slecht zijn, dus niet echt een uitzondering.

De arm is een TP 30 met een eff. massa van 7.5 gram dit betekent dat er verschillende MC elementen er zonder problemen in kunnen, dus de compliance van tussen de 12 en 15 , de meeste MM elementen zien liever nog een lichtere arm , daarvoor zijn ze dan ook gemaakt, alleen die zijn er niet erg veel meer.

Dus de armen waar een hoog compliance element in past, ze bestaan natuurlijk nog wel , maar niet erg veel meer.

Bovengenoemde Goldring kan er natuurlijk prima in , ook Grado is niet verkeerd, maar zoals gezegd er kunnen zonder problemen MC elementen in .

Een MC klinkt gemiddeld wat verfijnder, dan een MM die iets grof stoffelijker klinkt voor beide soorten zijn er liefhebbers.

MvG,

Haudio

Bedankt Henk,

Ik moet eens kijken of ik op die 115 een nieuw element zet of een mooie Direkt Drive probeer te kopen voor mijn zoon(tje). Een Goldring 1006 zou in beiden gevallen iets kunnen zijn. Ik praat er nog wel eens met je over.

Ja dat waren nog eens tijden, toen hadden versterkers nog een "stootweerstand" :D

Heb je de rest van dat verslag ook ergens staan Sander?

;)

Ja... het vervolg, graag! Leuk! Overigens, Pjotr, ik gok op "stootweergave": hij bedoelt zoiets als wat tegenwoordig wordt aangeduid als "rise time c.s.*", denk ik.

(* slew rate, damping)

Ik heb er nu toch heel wat over gelezen. Kennelijk is de ontwikkeling in dure elementen de kant op gegaan van MC (met uitzondering van Grado). Op zich blijft de vraag of zo'n top MC beter zou zijn dan een top MM.

Als iemand eens zo'n dure Grado heeft zou ik hem toch wel eens willen horen. De Koutsu va de MM noemde ik hem wel eens noemen. Dat was niet positief bedoeld want daarmee werd bedoeld dat die te warm klonk.

Een keer een Koutsu gehoord bij Henk en die klonk prachtig maar misschien wel te warm. Wel type was dat Henk?

Guest Rein!
Als iemand eens zo'n dure Grado heeft zou ik hem toch wel eens willen horen.

Ik heb een statement master van grado. Bevalt goed. Dat wil zeggen dat ik er met plezier naar luister en het geen enkel moment het gevoel heb gehad dat ik met een ander element een betere koop zou hebben gedaan. Inmiddels vier probleemloze jaren met dit element en als het af is komt er weer een grado in. Stuur maar een PB als je het ooit wilt horen.