WanFie Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 In de huiskamer gebruik ik een paar behoorlijk gemodde Piedpipers. Ik ben daar eigenlijk wel tevreden mee, maar doordat we wat willen gaan verbouwen zijn staande speakers misschien wat lastiger te plaatsen. Vandaar dat ik denk om liggende speakers in of op een kast te leggen. De pipers zou kunnen, maar iets anders natuurlijk ook. Ik vroeg me af hoe het dan met de speakeropstelling is. Ik heb n.l. altijd begrepen dat speakerunits met eenzelfde afstand tot het oor het best klinken. Hoe zou dit liggend moeten (of kunnen)..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Bij de wisselfrequentie tussen twee verschillende luidsprekerunits gaan de luidsprekers bundelen, bij een verticale opstelling heb je hier geen last van omdat de luisterhoogte doorgaans overeenkomt met de hoogte van de luidsprekerunits. Leg je de luidsprekers neer dan zal je alleen loodrecht voor de luidsprekerunits een vlak frequentieverloop hebben. Op de andere plaatsen zal het frequentieverloop onregelmatig zijn. Probeer het eens, waarschijnlijk hoor je dit op het eerste gehoor niet, of het zal nauwelijks storend zijn. Het frequentieverloop van de meeste luidsprekers in een gemiddelde huiskamer is toch al behoorlijk onregelmatig, wat dipjes en bultjes ten gevolge van een minder optimale luidsprekeropstelling kunnen er dan ook wel bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Audiodata heft luidsprekers die je rechtop kunt zetten of liggend gebruiken. www.audiodata-hifi.de HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Audiodata heft luidsprekers die je rechtop kunt zetten of liggend gebruiken.Die hebben een coaxiaal chassis, dan maakt het voor de afstraling inderdaad wat minder uit hoe je ze opstelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Audiodata heft luidsprekers die je rechtop kunt zetten of liggend gebruiken.Die hebben een coaxiaal chassis, dan maakt het voor de afstraling inderdaad wat minder uit hoe je ze opstelt. Ik verwacht met de PP's een slechtere ruimtelijke afbeelding, want die bundeling in het horizontale vlak lijkt me niet handig. Je krijgt dan " vervormde" zijdelingse reflecties (met grote dips erin) en dat kan je gehoor voor wat betreft ruimteafbeelding verwarren, waardoor de reflecties als onechter kunnen worden beschouwd en het meer lijkt alsof het geluid aan je speakers blijft plakken. Maar dit is ook maar een voorspelling... Hopelijk heb je een wat strakker laag met die modificaties, anders blaas je de boeken uit je kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 maart 2008 Author Report Share Posted 11 maart 2008 Daar zeg je wat, coaxiaal... daar had ik nog niet aan gedacht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Ik zou in ieder geval geen speakers met bandtweeters nemen. Die hebben mijn ouders namelijk en die stralen vooral in de breedte af, weinig in de hoogte. Als je die dus gaat plat leggen, dan krijg je een wel heel kleine sweet spot... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 maart 2008 Author Report Share Posted 12 maart 2008 Spreiding lijkt dus het belangrijkste (enige..?) probleem te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 12 maart 2008 Report Share Posted 12 maart 2008 en als je ze op een kast legt...(boekenkast, dressoir, ...?) vilt, stenen, bitumen, spikes en dat alles ertussen om die twee kasten akoustisch los van elkaar te krijgen? en de onderkanten van de speakerkasten naar elkaar toe en staat de kast tegen de muur? centre speakers uit een surround systeem zijn ook gemaakt om te liggen. Dus misschien twee van die. volgens mij zitten er heel veel akoustische haken en ogen aan. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 12 maart 2008 Report Share Posted 12 maart 2008 volgens mij zitten er heel veel akoustische haken en ogen aan.Vast wel,de laagafstemming wordt vast ook anders; de opening aan de bovenzijde straalt normaal min of meer vrij in de ruimte. Door ze op een kast te leggen wordt deze opening akoestisch gekoppelt aan kastplank en achterwand waardoor het gedrag van de opening veranderd. Dat kan het geluid ten goede komen; baar als de luidspreker optimaal presteert in de opstelling waarvoor hij ontworpen is lijkt het me niet waarschijnlijk dat hij het net zo goed of het zelfs beter doet wanneer je hem op een schap in de kast neerlegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 maart 2008 Report Share Posted 12 maart 2008 Misschien is het een idee om een 2.1 systeem te gebruiken. Je zou dan met een paar totem mite Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 maart 2008 Report Share Posted 13 maart 2008 Beste Hans, Bij de Pied Piper zitten, als 't goed is, de tweeter en de middentoner zo ongeveer tegen elkaar aan gemonteerd. Nou, het zal niet veel uitmaken, denk ik, of je ze neerz Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2008 Author Report Share Posted 13 maart 2008 Beste Hans, Bij de Pied Piper zitten, als 't goed is, de tweeter en de middentoner zo ongeveer tegen elkaar aan gemonteerd. Nou, het zal niet veel uitmaken, denk ik, of je ze neerz Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 14 maart 2008 Report Share Posted 14 maart 2008 Bij de Pied Piper zitten, als 't goed is, de tweeter en de middentoner zo ongeveer tegen elkaar aan gemonteerd.Nou, het zal niet veel uitmaken, denk ik, of je ze neerz Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 maart 2008 Report Share Posted 14 maart 2008 Beste Threshold, O, interferenties heb je t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts