Jump to content

Niet alle cd-spelers klinken eender; De mijne slaat over!

o'meyer
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Mijn Marantz CD67SE doet een beetje raar. Af en toe valt het geluid weg. Eerst dacht ik dat het de lens was, maar na behandeling met wattenstaafje en later zo'n borstel-cd'tje bleven de problemen aanhouden.

Ik denk nu dat het niet met de lens te maken heeft, omdat het effect niet verschilt per cd. Als ik, nadat een stukje geluid weggevallen is, terugspoel herhaalt het probleem zich ook niet. De speler speelt hetzelfde stukje waar hij eerst moeite mee had de tweede keer wel gewoon af. Ook heb ik het idee dat de speler wat vervormt. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

Alvast bedankt.

Ik vermoed dat het vet op de glij stangen en/of tandwielen van de laser en/of het transport dik geworden is.

Probeer eerst het vet te verwijderen en er nieuw voor in de plaats te doen. Een klein beetje PTFE/Teflon olie is dan meestal meer dan voldoende om de speler weer goed te laten werken.

Werkt dat niet is het ook nog mogelijk dat de laser verlopen is. Dat is vaak nog op te lossen door hem een heel klein stukje te verstellen met het potmetertje wat er vlak bij zit. Op het zelfde printplaatje als waar de laser op zit.

Dit heeft bij mij al meerdere keren geholpen.

Mvg. Miracle.

Werkt dat niet is het ook nog mogelijk dat de laser verlopen is. Dat is vaak nog op te lossen door hem een heel klein stukje te verstellen met het potmetertje wat er vlak bij zit. Op het zelfde printplaatje als waar de laser op zit.

Dit heeft bij mij al meerdere keren geholpen.

Mvg. Miracle.

Als dat nodig is is de laser gewoon versleten en kun je er beter een nieuwe in (laten) zetten. Dat bijstellen helpt maar tijdelijk dan. Bovendien niet iets wat je zonder meetapparatuur naar behoren kan doen, het potmeterje iets te ver en de laser is voorgoed kaduuk.

;)

Als dat nodig is is de laser gewoon versleten en kun je er beter een nieuwe in (laten) zetten. Dat bijstellen helpt maar tijdelijk dan. Bovendien niet iets wat je zonder meetapparatuur naar behoren kan doen, het potmeterje iets te ver en de laser is voorgoed kaduuk.

;)

Is mij nog nooit gelukt om een laser te slopen. Gewoon het potmetertje een heel klein beetje verdraaien (een halve milimeter) is meest voldoende om de speler weer jaren mee te laten gaan.

Een halve milimeter naar de verkeerde kant doet de speler gewoon niks, ziet de CD niet.

Mijn Kenwood DP-3020 (1990) had dit probleem vorig jaar ook. Deze staat in de hobbykamer, bij de PC, waar ik vrij veel zit en dus ook cd's draai. Sinds dat ik de laser versteld heb doet hij het nog steeds perfect. Zo ook een Pioneer type batavierentijd (geen zin om te gaan kijken welk type het echt is) die in de berging staat, doet het na verstellen ook alweer 3 jaar. Minstens 3 CD's per week.

Je moet dat potmetertje natuurlijk geen roei van een halve slag gaan geven, dat zal best eens mis kunnen gaan neem ik aan.

Mvg. Miracle.

Nou ik denk niet dat de lens de CD raakt, anders is er wel echt iets goed mis...

Nee ik bedoelde op sleet van bvb: te vaak borstel CD gebruik, aangekoekte etensresten, ammoniakdamp aanslag, verkeerde solventen (!) om aangekoekte etensresten te verwijderen...

Zo heb ik eens een lensje verkloot (van een vuilnisbakken toestel) door met een verkeerd oplosmiddel met wattenstaafje de lens te willen schoonmaken; lensje werd wit en de bolling werd een "holling" :huh:

Kan het plastiek lensje niet beschadigen door ;tig aantal uren laserlicht te moeten slikken? Licht is toch ook een frequentie en frequenties zijn trillingen (of lees ik te veel new age toestanden?) ;)

En verder kan natuurlijk ook het loopwerk en sturing verslijten, dat zijn tenslotte ook mechanische componenten...

mvg RastaPhil

Om effe on topic te blijven kan het euvel beschreven door topic starter niet een brakke soldering op de print zijn? :confused:

Natuurlijk kan licht ook wel iets doen veranderen. Kijk naar zonnelicht.

Maar je zou toch hopen dat men bij het monochrome laserlicht men er wel voor zorgt (in de materiaalkeuze) dat de gebruikte lens daar de eerste zeg 20 jaar niet door beinvloed wordt?

On topic. Koop gewoon een nieuwe speler, zo duur hoeft dat tegenwoordig niet te zijn (voor 500 euro heb je een topper)

Op zich heeft Duck Twacy wel een punt, zo veel is zo'n 67se nou ook niet meer waard. Maar ik ga eerst proberen het loopwerk te smeren.

Tot ik er tijd voor heb is het nu behelpen met een brakke dvd speler die er een minuut over doet om de cd te herkennen... niet ideaal.

Dit lijkt mij een eenvoudig klusje voor een reparateur. Het loopwerk van deze speler staat erom bekend na verloop van tijd dit probleem te kunnen ontwikkelen.

Zelf heb ik de 63-SE van Marantz uit 1994 en deze speelt nog altijd zonder problemen. Dankzij modificaties van ArtSpeak kan zij zich nog altijd meten met de betere spelers op de markt van vandaag.

Weggooien en iets nieuws kopen is natuurlijk ook een optie. :)

Succes!