Jump to content

akoestiek

postman
 Share

Recommended Posts

Wie heeft er voor mij tips om de akoestiek in mijn vrij grote muziekkamer die tevens als praktijkkamer wordt gebruikt te verbeteren.

De kamer is ongeveer 6 bij 4,5 meter op de vloer ligt laminaat. Er staat in de kamereen bed/bank en een paar stoelen een houten kast en een behandeltafel

De wanden zijn van gips . er ligt een dik vloerkleed van 3 bij 2 .

Er zijn helaas geen gordijnen in de kamer. De speakers staan op het laminaat op van die kegeltjes.

Zou je met geluidabsorberende materialen iets aan de akoestiek kunnen doen. (het geluid van de b&w boxen komen in deze kamer niet tot hun recht, in een ander huis waar ik eerder woonde klonken ze voller, warmer.)

Welkom, postman! :)

Mijn advies als je het goed en smaakvol wilt doen;

Doe hetzelfde als wat ik gedaan heb en neem kontakt op met Toine Dingemans van SoundScapeS.

Goed advies, zeer betaalbaar, jij houdt de vrije hand wat wel en niet kan/mag.

Highly Recommended!

Met vriendelijke groet,

Roy

ik heb boven het deel van de vloer waar geen kleed ligt een (bamboe) rek aan het plafond gehangen, met daarin een lap (ongebleekte katoen, printje kan natuurlijk ook). Met een lengte visgaren aangehecht. Op die lap ligt een tweetal platen absorberend materiaal. Houdt de (flutter) echo weg.

Zo te " horen" heb jij last van een niet mooi aflopende nagalmtijd bij stijgende toonhoogte.

Vanwege de gipswanden worden laag en laag-mid abnormaal veel geabsorbeerd. Daar is weinig aan te doen, tenzij je die wanden wil vervangen door massieve zware betonblokken o.i.d. (maar dat lijkt me sterk <_< ). Om de zaak in balans te brengen zal je ervoor moeten kiezen om mid en hoog te absorberen. Dit kan met nog meer dikke tapijten, of met een absorberende vlokkentoestand op je plafond, die erop wordt ge" sprayed". Dikke gordijnen werken ook, maar dan moet je ze wel dichtdoen.

Ruimten met in het hoog meer galm dan in het laag klinken voor hifi slecht. Dit verklaart je kille klank uit je B&W's. Het mooiste is een iets aflopende galm naarmate de frequentie stijgt.