Jump to content

Netstekkers

stefk
 Share

Recommended Posts

Twee weken geleden kocht ik twee gebruikte monoblokken. Daar zaten deze stekkertjes aan.

DSCF0633.jpg

DSCF0635.jpg

Deze heb ik vervangen voor twee Kopp stekkers. Alleen voor de veiligheid en een beter contact.

- Waarom Kopp?

Die zijn degelijk, veilig, maken prima contact en zijn niet duur.

- Hoorde ik verschil?

Ja, natuurl... :unsure: Uhm...NEE! :lol:

Ik had ook niet anders verwacht. Dat is mede de reden, dat ik echt niet ga investeren in die zogenaamde high end stekkers. Dat kan je gewoon niet horen. Elke verbinding heeft de eigenschappen van een filter (of dat nu een stekker is, of een kabel), maar een stekker is gewoon een te korte verbinding om daarin verschillen waar te nemen.

Die foto laat mooi het verschil zien tussen de 2 hoofdsoorten stekkers. Eurostekkers zonder randaarde hebben pennen van 4 mm dik en randaarde stekkers hebben pennen van 4,75 mm dik. Daarmee klemmen randaardestekkers iets beter in het stopcontact en kunnen ze meer stroom aan. (15A vs 10A). En dat is dan ook het enige echte verschil dat er tussen netstekkers bestaat, afgezien van mechanische stevigheid en randaarde dan.

Een Rhodium stekker in een stopcontact met messing/vernikkelde contacten is dan een een beetje een vlag op een modderschuit lijkt mij.

;)

en ze lijken ook rond te komen van een minimum inkomen.......

uiteraard komen we hier weer in de discussie wel of niet horen. ik hoor het niet maar een ieder die het wel hoort verklaar ik niet direct voor delirant.

ik hoor het niet maar een ieder die het wel hoort verklaar ik niet direct voor delirant.

:D oef wat een opluchting, want ik begon (weeral :P ) te denken dat heel mijn zoektocht langs klasse A versterkers, zelfbouw-superkabels, hi-end luidspreker units met aanverwante zelfbouw filters, gedempte/gekoppelde antiresonante racks en platendraaier-zandbakken, en vooral de plaatsing van de set en de aankleding van een dedicated luisterruimte, gewoon een illusie was, en ik even goed mijn ouwe ghettoblaster had kunnen bijhouden, bovenop de keukenkast of zo :unsure:

:lol: RastaPhil

ik hoor het niet maar een ieder die het wel hoort verklaar ik niet direct voor delirant.

:D oef wat een opluchting, want ik begon (weeral :P ) te denken dat heel mijn zoektocht langs klasse A versterkers, zelfbouw-superkabels, hi-end luidspreker units met aanverwante zelfbouw filters, gedempte/gekoppelde antiresonante racks en platendraaier-zandbakken, en vooral de plaatsing van de set en de aankleding van een dedicated luisterruimte, gewoon een illusie was, en ik even goed mijn ouwe ghettoblaster had kunnen bijhouden, bovenop de keukenkast of zo :unsure:

:lol: RastaPhil

Wat je ook doet, illusies blijven het toch :D Als je er maar plezier aan beleeft en van kan genieten ...

;)

• 3 weeks later...

Zie www.emceupen.com/index.html

Hier halen nu vele zogenaamde high-end kabel bedrijven hun spullen vandaan. Leuk kleurtje, merknaampje erop, klaar is Kees.

En verkopen voor honderden Euro's.

Je kunt deze fabriek (ja dit is de echte fabriek, Nord-Ost, JPS, etc. etc. zijn alleen maar handige tussenpersonen die 500% marge vangen) gewoon bellen en vragen waar je de " basic-version" voor enkele tientjes kunt kopen.

Heb je gewoon dezelfde kabel (alleen ander kleurtje, grijs...) voor een fractie van de " high-end" -prijs.

Hier halen nu vele zogenaamde high-end kabel bedrijven hun spullen vandaan. Leuk kleurtje, merknaampje erop, klaar is Kees.

Je kunt deze fabriek (ja dit is de echte fabriek, Nord-Ost, JPS, etc. etc. zijn alleen maar handige tussenpersonen die 500% marge vangen) gewoon bellen en vragen waar je de " basic-version" voor enkele tientjes kunt kopen.

Heb je gewoon dezelfde kabel (alleen ander kleurtje, grijs...) voor een fractie van de " high-end" -prijs.

Ooit eens gesproken met een verkoop medewerker van dit bedrijf, werkelijk een eye opener, heel erg veel plezier beleefd aan dat gesprek.

Beter bewijs dat marketingmethodieken werken kun je niet krijgen.

Hetwelk me ook brengt op de vraag of de verschillen nu tussen de oren zitten of in de oren.

Ons bewustzijn is een bijzonder fenomeen, weinig begrepen zelfs door lieden die het op wetenschappelijke basis bestuderen, laat staan dat men er in het algemeen enig zicht op heeft.

Ben dus erg bang dat ook het horen/luisteren dermate complex is dat het onderscheid "tussen - en in de oren" niet te maken is, overigens huldig ik het standpunt, dat hetgeen zich tussen de oren afspeelt van een veel groter belang is dan hetgeen de oren als bijdrage leveren aan dit proces.

Ben dus erg bang dat ook het horen/luisteren dermate complex is dat het onderscheid "tussen - en in de oren" niet te maken is, overigens huldig ik het standpunt, dat hetgeen zich tussen de oren afspeelt van een veel groter belang is dan hetgeen de oren als bijdrage leveren aan dit proces.

Ja het leven speelt zich voor het grootste gedeelte af in onze gedachten, dus tussen de oren, voor zover je ervan kunt spreken dat er uberhaupt een werkelijkheid buiten onszelf bestaat.

Het placebo-effect werkt echter alleen als je niet weet dat het een placebo betreft. Mijn dikke netsnoer dat bij het netfilter werd geleverd klinkt nu ineens niet zo goed meer! :blink:

Is dat dezelfde eupen als hier bij ons in Belgi

Dit weet ik toevallig omdat Tara Labs, een Amerikaans kabel " bedrijf" , ooit op z'n spullen drukte dat het "Made in the USA" was. Hier kwamen ze mee in de problemen, omdat helemaal niks in Amerika was gemaakt, alles kwam direct uit Belgie.

Ik wil niet zeggen dat kabels er niet toe doen. Deze fabriek staat er niet voor niets. Elektromagnetische compatibiliteit is een vak binnen de elektrotechniek, en Lange leidigen ook. Veel apparatuur ondervindt storingen vanwege leidingen. Je kunt je voorstellen dat audio daar ook gevoelig voor is.

Echter ik heb wel problemen met de idioot hoge prijzen die voor kabels worden gevraagd.

Eigenlijk zou je er beter aan doen om in de professionele wereld een goede kabel te zoeken. Audio technici zijn te nuchter en in de electronica opgeleid om niet te zwichten voor glossy advertenties voor dure kabels maar kiezen met hun verstand. Ook vanwege de soms grote lengtes kan er hier niet meer dan een paar Euro per meter voor een kabel worden betaald. Ondertussen koop je dan wel vaak dezelfde als zo'n JPS, echter met een andere opdruk en voor een fractie van de prijs.

Jammer dat de audio bladen er zo weinig over schrijven. Soms zijn ze nog weleens eerlijk en prijzen ze een Sommer of Prefer of een simpele electriciteitskabel (in The Absolute Sound) o.i.d. de hemel in omdat die kabel zo goed is voor een paar Euro of dollar, maar dit wordt m.i. steeds zeldzamer.

Dit weet ik toevallig omdat Tara Labs, een Amerikaans kabel " bedrijf" , ooit op z'n spullen drukte dat het "Made in the USA" was. Hier kwamen ze mee in de problemen, omdat helemaal niks in Amerika was gemaakt, alles kwam direct uit Belgie.

Ik wil niet zeggen dat kabels er niet toe doen. Deze fabriek staat er niet voor niets. Elektromagnetische compatibiliteit is een vak binnen de elektrotechniek, en Lange leidigen ook. Veel apparatuur ondervindt storingen vanwege leidingen. Je kunt je voorstellen dat audio daar ook gevoelig voor is.

Echter ik heb wel problemen met de idioot hoge prijzen die voor kabels worden gevraagd.

Eigenlijk zou je er beter aan doen om in de professionele wereld een goede kabel te zoeken. Audio technici zijn te nuchter en in de electronica opgeleid om niet te zwichten voor glossy advertenties voor dure kabels maar kiezen met hun verstand. Ook vanwege de soms grote lengtes kan er hier niet meer dan een paar Euro per meter voor een kabel worden betaald. Ondertussen koop je dan wel vaak dezelfde als zo'n JPS, echter met een andere opdruk en voor een fractie van de prijs.

Jammer dat de audio bladen er zo weinig over schrijven. Soms zijn ze nog weleens eerlijk en prijzen ze een Sommer of Prefer of een simpele electriciteitskabel (in The Absolute Sound) o.i.d. de hemel in omdat die kabel zo goed is voor een paar Euro of dollar, maar dit wordt m.i. steeds zeldzamer.

Dealer die mn PU herstelde + amp nakijk werkte regelmatig met Eupen Belgi

Heb niet alles gelezen, dat vind ik weer het nadeel van als er veel gereagerd wordt. Maarrrrr ik heb ooit van mijn Luxman voor en eind trap de dropveter vervangen voor een DIY. En dat gaf echt een klank verschil. Het was opgeruimder. en meer helderheid. Niks fancy's, geen kabel van 300pleuries. gewoon een diy met kopp stekkers een 3x2.5mm kabel met rubber mantel er een geweven coax omheen gedaan met krimpkous afgwerkt. Ik geloof

Heb niet alles gelezen, dat vind ik weer het nadeel van als er veel gereagerd wordt. Maarrrrr ik heb ooit van mijn Luxman voor en eind trap de dropveter vervangen voor een DIY. En dat gaf echt een klank verschil. Het was opgeruimder. en meer helderheid. Niks fancy's, geen kabel van 300pleuries. gewoon een diy met kopp stekkers een 3x2.5mm kabel met rubber mantel er een geweven coax omheen gedaan met krimpkous afgwerkt. Ik geloof

Guest Rev. Fatman

Maak er nog eentje maar dan elke ader een geweven coax, deze 3 tesamen aan aarde en tenslotte nog een geweven "coax"mantel om het geheel. Je verbetert niets doch houdt mogelijk een boel zooi buiten! ;)

Hoor het t.z.t. wel. ;)

p.s. of niet natuurlijk

over welke hoorbare zooi heb je het ?

ik het thuis maar 1 kabel die afgeschermd is en dat is van de draaitafel.

probeer eens kabels te maken die beter klinken in plaats van hele kuddes te volgen die maar wat lullen.