Miracle. Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan dat voor het zelfde budget een integrated versterker het altijd zal winnen van een losse voor- en eindversterker. Dit omdat er voor een integrated maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Als je een losse voor/eind combie hebt, is het makkelijk om es te experimenteren met andere eindtrappen. Vooropgesteld als je dat leuk vind. Het zou voor mij de enige reden zijn om het zo te hebben. Maar ik ben dan natuurlijk een zelfbouwer. Een geintegreerde versterker past ook vaak beter qua afmetingen in een kast. En dat speeld voor mij ook mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 15 maart 2008 Author Report Share Posted 15 maart 2008 Voor mij is het niet belangrijk wat de afmetingen van een versterker(combi) zijn. Voor mij is alleen de muziek maar belangrijk. Past een versterker niet in het rek vervang ik het rek of pas ik het aan. Expirimenteren met combinaties vind ik af en toe leuk, als ik iets nieuw wil hebben omdat ik niet meer tevreden ben met het vorige. Maar daarna wil ik er toch wel weer geruime tijd van kunnen genieten zonder al te vaak te wisselen. Expirimenteren met wat anders kan ook met een volledig ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 15 maart 2008 Author Report Share Posted 15 maart 2008 Ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Ik heb een Primare A20 in de huiskamer. Een prima versterkertje met heel goede klankeigenschappen en degelijkheid. Tegenwoordig is er de I21 als opvolger. LINK Mooi spul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Nog iets om bij stil te staan; Als je een losse voor- en eindversterker(s) hebt & je hebt een upgrade-drang (weet jezelf 't beste), dan is een combi olie op 't vuur van het upgraden! Hoe zou die eindbak 't doen? En als ik 'ns een buizenpr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 15 maart 2008 Author Report Share Posted 15 maart 2008 De Primare versterkers zijn idd erg mooie spullen Hans, maar niet wat IK zoek. Ten tijde van de aanschaf van de Marantz PM7200KI heb ik ook de A20 overwogen en dus thuis beluisterd. Dat doe ik met alles wat ik eventueel wil aanschaffen voor ik tot de werkelijke aanschaf over ga. Ik ben toen toch voor de PM7200KI gegaan en niet voor de A20. Zal wel met persoonlijke smaak en de rest van de aangesloten spullen en de akoestiek te maken hebben. Vandaar dat ik nu ook niet vraag WELKE versterker, maar welk concept hier de voorkeur heeft. Waarom heb jij bijvoorbeeld gekozen voor een voor/eind combi? Ik heb, ivm wat ik al schreef, een lichte voorkeur voor integrated, maar ook voor/eind heeft zo zijn voordelen. Als ik in de situatie zoals het nu is alleen een voorversterker zou passen, de Marantz heeft gescheiden voor/eind in en uitgangen, zou dat ook een verbetering kunnen zijn. Welke ik naderhand, als het budget weer aangevult is, weer verder zou kunnen upgraden met een nog mooiere eindbak. Mijn voorkeur gaat uit naar buis voor en transistor eind. Dit omdat mijn ervaring is dat de voorversterker voor het grootste deel de klank uitmaakt, en dan vind ik een buis het meest muziekaal. De eindversterker neemt meer de controle van de speaker voor zijn rekening, en daar vind ik een transistor beter in. Vandaar dat ik ook zo tevreden ben met de MF Tri-Vista in de woonkamer. Dit is ook een buis voor en transistor eind, maar dan integrated. Mvg. Miracle. @Erjee: Die upgrade-drang heb ik niet zo zeer. Ik probeer nu, net als wat ik in de woonkamer heb ook in de slaapkamer in Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Nog iets om bij stil te staan; Als je een losse voor- en eindversterker(s) hebt & je hebt een upgrade-drang (weet jezelf 't beste), dan is een combi olie op 't vuur van het upgraden! Hoe zou die eindbak 't doen? En als ik 'ns een buizenpr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Mijn voorkeur gaat uit naar buis voor en transistor eind. Copland heeft/had dat soort geintergreerde combi's. Zelf krijg ik mijn oude voorkeur voor kleine geintergreerde buizenversterkertjes langzaam weer terug, ook om praktische redenen. Almarro A205A, Decware Taboo, Glow Audio Amp one Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 De Primare versterkers zijn idd erg mooie spullen Hans, maar niet wat IK zoek. Ten tijde van de aanschaf van de Marantz PM7200KI heb ik ook de A20 overwogen en dus thuis beluisterd. Dat doe ik met alles wat ik eventueel wil aanschaffen voor ik tot de werkelijke aanschaf over ga.Ik ben toen toch voor de PM7200KI gegaan en niet voor de A20. Zal wel met persoonlijke smaak en de rest van de aangesloten spullen en de akoestiek te maken hebben. Vandaar dat ik nu ook niet vraag WELKE versterker, maar welk concept hier de voorkeur heeft. Waarom heb jij bijvoorbeeld gekozen voor een voor/eind combi? Ik heb, ivm wat ik al schreef, een lichte voorkeur voor integrated, maar ook voor/eind heeft zo zijn voordelen. Als ik in de situatie zoals het nu is alleen een voorversterker zou passen, de Marantz heeft gescheiden voor/eind in en uitgangen, zou dat ook een verbetering kunnen zijn. Welke ik naderhand, als het budget weer aangevult is, weer verder zou kunnen upgraden met een nog mooiere eindbak. Mijn voorkeur gaat uit naar buis voor en transistor eind. Dit omdat mijn ervaring is dat de voorversterker voor het grootste deel de klank uitmaakt, en dan vind ik een buis het meest muziekaal. De eindversterker neemt meer de controle van de speaker voor zijn rekening, en daar vind ik een transistor beter in. Vandaar dat ik ook zo tevreden ben met de MF Tri-Vista in de woonkamer. Dit is ook een buis voor en transistor eind, maar dan integrated. Mvg. Miracle. @Erjee: Die upgrade-drang heb ik niet zo zeer. Ik probeer nu, net als wat ik in de woonkamer heb ook in de slaapkamer in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Mijn voorkeur is ook een buizenversterker Van mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Mijn voorkeur is ook een buizenversterker Van mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Liever twee dedicated voedingen dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 15 maart 2008 Author Report Share Posted 15 maart 2008 Dat van die voeding in een integrated is ook mijn idee, maar dat is te tekkelen (ach, dat arme hondje weer ) door een losse voeding, zoals bijvoorbeeld Musical Fidelity en Symphonic Line dat doen toe te passen. Ik lees dat ook hier de meningen nogal verdeeld zijn over integrated en voor/eind. Beide hebben voor en nadelen, wat ik zelf ook al dacht. Alleen dat met die stappenschakelaar had ik nog niet over na gedacht, maar klinkt wel erg aannemelijk. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Sterker voorkeur voor integrated - minder ruimte - minder snoeren/interlinks en dus minder matchproblemen ?? - relatief goedkoper voor zelfde kwaliteit. In de meeste gevallen is apart voor- en eindversterker overdone voor normaal huiskamergebruik. Naarmate je heel veel grote vermogens nodig heb, wordt de spoeling m.b.t. intregated dun. Dan praat ik over over vermogens van meer dan 2 x 200 echte Watts aan 8 ohm. Mede ook vanuit oogpunt m.b.t. de warmte-ontwikkeling bij grotere vermogens, is wellicht de gedachte onstaan, dat het beter is om e.e.a te scheiden. (een argument welke door voorschrijdende techniek steeds minder opgaat) Van de andere kant als je bijvoorbeeld een pre neemt van Rotel de RC-06 a 450 Euro en je neemt 2x een eindtrap van Rotel de RB-06 (2 x 70 echte watts a 8 ohm) a 450 Euro, heb je een complete set voor 1350 Euro. Wellicht is hier dan nog enige winst te halen als je gaat BI-Ampen. (+ plus extra kosten voor interlinks) De vraag is dan is bovengenoemde combinatie dan meer (geluidskwaliteit) biedt dan bijvoorbeeld een integrated van ca. 1500 a 1700 Euro, bijvoorbeeld een Marantz PM15 of een Musical Fidelity A3.5 of een Denon PMA-2000AE of een Cambridge Azur 840Av2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 In de meeste gevallen is apart voor- en eindversterker overdone voor normaalhuiskamergebruik. Naarmate je heel veel grote vermogens nodig heb, wordt de spoeling m.b.t. intregated dun. Dan praat ik over over vermogens van meer dan 2 x 200 echte Watts aan 8 ohm. Gelukkig heb je dat soort vermogens doorgaans niet nodig, en dan is het inderdaad zwaar overdreven om een aparte voor- en eindversterker te kopen, voor die paar Watt die een luidspreker verbruikt... Voor- en eindversterkers zijn alleen goed voor de 'stoerheidsfactor' van de audiofiel. En goed voor de portemonnee van de fabrikanten natuurlijk. En dan niet alleen de fabrikanten van die voor- en eindversterkers, maar ook die van interlinkjes, want ja 'het moet natuurlijk wel matchen'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Liever twee dedicated voedingen dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Hoe zo Jack ik heb ook een stappenschakelaar op mijn versterker ik zie geen problemen?Ik blijf erbij hoe meer kabels des te meer kans op vervuiling in het signaal. Nee joh, als je een lage uitgangsimpedantie hebt van de VV zeg < 1Kohm dan kun je m.i. al met dropveters aan de gang Natuurlijk heb je interlinks en interlinks maar ik ga er vanuit dat we serieuze muziekliefhebbers zijn. Gisteren nog getest met mijn cd-speler die heefteen uitgangsimp van 600ohm Mijn stappenschakelaar is een mechanisch ding die nogal een flinke klik maakt bij elke stap, dat vinden die topzware triodes niet fijn. Voor de rest Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Toen ik mijn versterking wilde verbeteren, dacht ik er ook aan om van een voor- en eindversterker over te gaan naar een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Inderdaad, als het ontwerp goed is. Voor Nelson Pass was dat dus nooit goed GENOEG. Tot vorig jaar, toen hij z'n eerste geintegreerde versterker introduceerde. Blijkbaar heeft hij voor het eerst een manier gevonden om de bekende problemen met geintegreerde versterkers zo op te lossen, dat zo'n versterker aan zijn eisen kon voldoen. Is dit dan de eerste echte high end geintegreerde?: Eigenlijk sla je hier de spijker op zijn kop en ben het dan ook niet eens met de meeste vorige antwoorden. De echte topsystemen zijn bijna zonder uitzondering losse voor- en eindversterking. Als het dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 maart 2008 Author Report Share Posted 16 maart 2008 Dat idee dat de meeste compromisloze versterkers losse voor eind combinaties zijn heb ik ook. Op mijn Integrated MF Tri-Vista en nog een paar uitzonderingen die me nu even niet te binnen schieten na dan. @VANZOMERENG: Dat je altijd losse voor/eind combinaties nodig hebt als je meer vermogen wilt dan met een integrated ben ik het niet mee eens. Ga maar eens bij Musical Fidelity kijken. Die hebben integrateds waar een hoop voor/eind combi's bij verbleken kwa vermogen. Dat je niet zo heel veel vermogen nodig hebt ben ik het gedeeltelijk mee eens, op een paar watjes kan je al redelijk hard spelen, alleen zul je met een laag vermogen heel vaak ook minder controle over je woofers hebben. De signaalweg lengte is niet alleen het belangrijkste volgens mij. Er spelen veel meer factoren mee. Volgens mij is het veel belangrijker dat de gekozen componenten in een apparaat goed bij elkaar passen waardoor er een lineair, neutraal en muziekaal geheel kan ontstaan. Als die wat langere signaalweg dan daarbij nodig is en je kan die ook goed matchen met alle onderdelen moet dat geen problemen geven lijkt mij. Ga in studio's maar eens kijken hoe lang de signaalweg daar soms is. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts