Jump to content

Integrated vs. voor/eind versterker.

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Dat je niet zo heel veel vermogen nodig hebt ben ik het gedeeltelijk mee eens, op een paar watjes kan je al redelijk hard spelen, alleen zul je met een laag vermogen heel vaak ook minder controle over je woofers hebben.

Oh hoezo?

Guest tubejack

(...) Gisteren nog getest met mijn cd-speler die heeft een uitgangsimp van 600ohm (...)

Beste Tubejack,

Bij welke frequentie?

Hallo Spido,

M.i. zeker het bereik van de CD-speler tussen 20hz en 20khz.

E.e.a. wordt verzorgt door Sowter interstage trafo' s.

http://www.sowter.co.uk/specs/8650.htm

Werkt fantastisch :)

Groet,

Jack

@VANZOMERENG: Dat je altijd losse voor/eind combinaties nodig hebt als je meer vermogen wilt dan met een integrated ben ik het niet mee eens. Ga maar eens bij Musical Fidelity kijken. Die hebben integrateds waar een hoop voor/eind combi's bij verbleken kwa vermogen. ;)

Mvg. Miracle.

Goed lezen Miracle,

Ik schreef dat bij vermogens > 2 x 200 echte Watts aan 8 Ohm de spoeling dun wordt

m.b.t. de keuze van integrated.

Als ik iederreen hier vraag om snel ff 10-merken/types op te noemen van

integrated > 2 x 200 echte Watts aan 8 Ohm moeten de meeste wel ff nadenken.

Misical Fidelity is hier 1 van.......

koop een eindversterker met gains of volume.

dan heb je een lekker simpel voortrapje in je eindbak.

ik heb nog geen dag spijt gehad van de keus direct op de eindversterker te draaien.

ooit als ik geld heb (dat zal de dag zijn dat de files opgelost zijn :) )

wil ik graag een KT88 buizen vv voor de looks en om extra apparatuur aan te sluiten.

nu heb ik 2 inputs. dus dan gaat straks de cd op 1 direct erin en de vv komt in de ander.

veder ben ik het wel eens dat je met versterkers met veel meer vermogen meer controlle over je speakers lijkt te hebben.

wellicht niet op technische wijze te verklaren maar een goede voeding en veel vermogen geeft oha veel gecontroleerder laag.

Als ik iederreen hier vraag om snel ff 10-merken/types op te noemen van integrated > 2 x 200 echte Watts aan 8 Ohm moeten de meeste wel ff nadenken.

Chord,

McIntosh,

Gryphon...

Euhm... dat zijn er maar 3... :unsure:

Euhmmm... :mellow:

Als ik iederreen hier vraag om snel ff 10-merken/types op te noemen van integrated > 2 x 200 echte Watts aan 8 Ohm moeten de meeste wel ff nadenken.

Chord,

McIntosh,

Gryphon...

Euhm... dat zijn er maar 3... :unsure:

Euhmmm... :mellow:

Krell,

ASR...

Dat je niet zo heel veel vermogen nodig hebt ben ik het gedeeltelijk mee eens, op een paar watjes kan je al redelijk hard spelen, alleen zul je met een laag vermogen heel vaak ook minder controle over je woofers hebben.

Oh hoezo?

Da's een goeie vraag. Aan het adres van versterkbouwers.

Dat idee dat de meeste compromisloze versterkers losse voor eind combinaties zijn heb ik ook. Op mijn Integrated MF Tri-Vista en nog een paar uitzonderingen die me nu even niet te binnen schieten na dan.

Het voorversterkdeel van de Tri-Vista (en Nu-Vista en KW500) leggen het nmm af tegen de breedbandiger A308 pre.

Is dit dan de eerste echte high end geintegreerde?:

int-150.jpg

In ieder geval een hele mooie tijdens een demo at Rhapsody eerder dit jaar. Wist met dCS speler (15k), dan wel Duitste draaitafel + element (naam even kwijt) van dezelfde prijs zelfs Master monitors muzikaal te laten klinken. En oogt ook in het eggie fantastisch mooi. :)

En dan nog de keuze voor de soort van versterking...

*Klasse A

*Klasse AB

* Klasse D

*klasse XD (Cambridge)

* Voortrap al dan niet buizen

* Eindtrap alles wat hierboven staat...

Keuzes en dilemma's genoeg. En uiteindelijk geven je eigen oren het beste advies, hoewel dit meetbaar misschien niet ondersteund zou kunnen worden.....

@Hans: Daar heb ik wat aan. De voor en nadelen zoals jij ze ziet. Zo zie ik dat ook, en daardoor twijfel ik dus wat het gaat worden. De voor en nadelen wegen elkaar aardig af, maar op dit moment toch al een beetje naar een voor/eind combinatie overhellend.

Niet omdat ik daar meer voordelen in zie dan nadelen, maar omdat ik dan het budget wat meer kan verdelen. Ofwel nu de ene helft kopen en alvast een verbetering hebben en dan later, als het budget weer aangegroeid is, het tweede deel kopen en daarmee samen een grotere verbetering kunnen realiseren dan als ik nu in

@erikatn. "Het voorversterkdeel van de Tri-Vista (en Nu-Vista en KW500) leggen het nmm af tegen de breedbandiger A308 pre":

Dat de A308 breedbandiger is dan het VV deel van de Tri-Vista waardoor deze het af moet leggen tegen de A308 ben ik het volledig niet mee eens. Een Tri-Vista is verre van vergelijkbaar met een Nu-Vista of KW500, en ook veel breedbandiger.

Een maat van me heeft die A308 en die hebben we eens vergeleken met het VV deel van de Tri-Vista, aan een Pass Labs X250. We kwamen toen beide tot de conclusie dat de A308 het echt af moest leggen kwa muzikaliteit en detail.

Da's wat directer dan mijn vergelijkingen. ;) Heb m'n (nog altijd huidige speakers) eens meegenomen naar een Tri-Vista bezitter en dacht dat op te merken als een verschil.

Bij de Nu-Vista, die ik thuis heb gehoord (niet in bezit) op het moment dat ik 308 voor-eind al had, was het (denk ik nu, wellicht is het in een losse vergelijking niet altijd makkelijk te duiden wanneer voor- dan wel eindversterker van invloed is :rolleyes: ) wel duidelijk ten gunste van de 308 pre. Idem KW500 (niet thuis gehad, maar met eigen speakers gehoord).

Tri-Vista is zeker de beste van de integrated MF bunch. Had er graag 1 gehad.

[... classe A ....]

Daar ga ik me pas druk over maken als ik er uit ben wat het word, integrated of losse voor/eind.

:confused:

je zei eerder zelf dat het je kwa ruimte, rack etc. niet uitmaakt wat het wordt. Ben je nu werkelijk bezig eerst te bepalen of het een, twee of drie kastjes moeten worden voordat je je met de geluidskwaliteit gaat bezig houden? Je hebt een geintergreerde staan die je wilt vervangen, dus geen zorgen over een vv die alleen achter zou blijven als je weer voor intergrated gaat. Voor het beschikbare budget maakt het ook niet uit wat je kiest (je gaat er toch weer overheen ;))

Man, bepaal voor je zelf eerst eens exact wat een nieuwe component in je systeem moet verbeteren / toevoegen en wat je dus aan eisen aan zo'n ding moet stellen. Onderzoek welke komponenten aan die eisen kunnen voldoen en ga luisteren, voor je je zorgen gaat maken over de verpakking.

Die Menno vd Veen heb ik gehad, maar dan in een mooiere verpakking. Dat heette toen Miracle ITA45.

Een absoluut goed klinkende versterker, maar zeker geen topper vind ik.

Mvg. Miracle.

En ze zijn beslist niet beter geworden IMO........

Integrated of voor-eind.......

Jou een beetje kennende, zul je denk ik het beste af zijn met losse componenten om zodoende precies het geluid te krijgen dat jou voor ogen staat door middel van een goede combi.

Het idee om de preout/main in van de bestaande versterker te gebruiken (mits aanwezig) lijkt me een heel goed begin.

Overigens hoeft het verschil tussen een eindtrap en een geintegreerde beslist niet groter te zijn dan slechts de volumeregelaar en de ingangskeuze-selectie.

Zie bijv. Bryston.

Ooit heb ik voor iemand van een Myryad 120 eindbak ook een geintegreerde gemaakt door volume en ingangskeuze toe te voegen.

Als je dat goed aanpakt, is het kwaliteitsverlies minimaal.

Wel kan een actieve voorversterker meer klankbepalend werken, en zeker ook meer dynamiek van een opname blootleggen.

ca200.jpg

The CA200 is in many ways the ultimate embodiment of our corporate design philosophy that simple circuits yield best results. Its audio circuit consists of a single voltage gain stage followed by a high-current buffer/output stage able to deliver nearly 200 watts per channel into 8-ohm loads. The amplifier circuit is similar to our highly regarded Premier 350, using conrad-johnson

Guest tubejack
Die Menno vd Veen heb ik gehad, maar dan in een mooiere verpakking. Dat heette toen Miracle ITA45.

Een absoluut goed klinkende versterker, maar zeker geen topper vind ik.

Mvg. Miracle.

Je vergis je.... :rolleyes: Mijn ervaring :)

De UL40 S2 is m.i. een wezenlijk andere versterker met 2e generatie VDV ringkerntrafo' s niet

te vergelijken met de Miracle die oudere ringkernen heeft en een totaal ander concept is.

Maar ook de Miracle is een fijne versterker, zeker zoals hij bij een kennis staat te spelen in triode en ingesteld met weinig tegenkoppeling.

We luisteren

@KT88: Een passieve VV, zoals jij beschrijft wat je in die Myrad gebouwd hebt, kan idd met een minimaal verlies gebouwd worden. Alleen wil ik geen minimaal verlies, maar het volledige signaal, wat, zoals je zelf ook al schrijft, alle dynamiek van de opname bloot kan leggen.

@Tubejack: Ik heb een direct vergelijk gedaan met de ITA45 en de UL40 en kon daar in Triode met minimale terugkoppeling weinig tot geen verbeteringen in ontdekken. Het ontwerp vind ik dan ook heel sterk op elkaar lijken.

In Ultralineair vond ik de ITA45 idd ook niet klinken, maar wel, net als jij vond ik dat de versterker eindelijk wel een strakke bass had. Dat had hij in Triode zeker niet.

Op zich een heel leuke versterker, welke ik ook nog uitgeprobeerd heb met het