carl Posted 17 maart 2008 Report Share Posted 17 maart 2008 In verband met tweede graads verbranding door Melita filter weer heel veel kunnen luisteren en met name vinyl. Ik was net van plan een nieuw element, een nieuwe phonotrap en nieuwe LS te kopen (als ik weer kon lopen dan), het klonk scherp en de balans tussen hoog, laag en midden was weg . Totdat ik ze ten einde raad maar een cm of 10 naar voren en 2 cm opzij heb gezet. Heaven zal ik maar zeggen, ik schrok er zelf van. Ik moet mijn vrouw beter in de gaten houden bij het afstoffen denk ik of mezelf misschien wel want ik had de laatste tijd veel naar klassiek geluisterd en dat mag soms wel wat pittiger. De beste tweak is nog steeds schuiven met boxen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 17 maart 2008 Report Share Posted 17 maart 2008 Of het een tweak is weet ik niet. Maar het is waar dat je soms denkt dat het goed staat. Als je de luidsprekers dan weer wat dichter naar de achterwand zet en wat verder van de zijwanden af (in mijn geval) klinkt het toch beter. Zo staan ze nu. Ze hebben ook wel eens veel verder de kamer in gestaan. Maar nu denk ik dus weer dat ze goed staan. Die zijwanden heben toch wel veel invloed. de achterwand, in mijn geval dan, weer minder. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 maart 2008 Author Report Share Posted 17 maart 2008 Ik heb ze niet helemaal symetrisch staan: een meter van de achterwand (raam) en 80, 60 cm van de zijkant. Ik heb er nog een testplaat bijgehaald. Dichter bij de achterwand met raam valt de bas rond 60/80 Hz wat weg en wordt het hoog onnatuurlijk scherp. Ik heb altijd nog eens met "wat"willen experimenteren achter de LS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 maart 2008 Report Share Posted 17 maart 2008 ik had de speakers ook altijd ingedraaid staan. tweeters vlak voor het hoofd kruisend. echter veel vooruitgang door ze recht te zetten en dus compleet langs me heen te laten stralen. dat kruisen zie je veelal in boekjes en fabrikantensite's jaaaren gedaan echter nu niet meer. gewoon lekker schuiven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 17 maart 2008 Report Share Posted 17 maart 2008 Mijn speakers zijn ook na veel verzetten op de plek terecht gekomen waar ze nu staan. Met de achterkant van de kast 90Cm van de achterwand af, kunststof kozijnen met dubbel glas en 30 Cm daarvoor dikke gordijnen. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 maart 2008 Author Report Share Posted 18 maart 2008 Bij al die verhalen over akoustiek (parallele wanden) e.d wordt geen rekening gehouden met meubels e.d. die dat theoretische verhaaltje best kunnen verstoren. Bij het plaatsen van speakers heb je heel veel zelf in de hand en bereik je veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 19 maart 2008 Report Share Posted 19 maart 2008 kGa de komende weken nog gek worden van die plaatsing denk ik ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 19 maart 2008 Report Share Posted 19 maart 2008 Voor plaatsing kijk eens op www.hunecke.de Hier staat een rekenprogrammaatje in.vooral handig bij zware speakers marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 maart 2008 Author Report Share Posted 19 maart 2008 Probeer het maar eens zo in te vullen dat je geen speciaal materiaal nodig hebt. Dat heb ik op fast audio geprobeerd en dat lukte me niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 19 maart 2008 Report Share Posted 19 maart 2008 Gaat het toch niet om.Je kunt zien waar de knelpunten zitten.Je kunt ook met de speakers schuiven en zien wat er veanderd. Je krijgt meer een idee wat er gebeurd. Voor preciese plaatsing blijft luisteren de enige optie. Marc oja de WASP methode is het beste volgens mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 22 maart 2008 Report Share Posted 22 maart 2008 Ik ben niet zo precies met mijn luisterpositie en mijn luidsprekers. Het hele huis moet nl. mee luisteren. Is het leuk om te luisteren in de magic 15 cm2? Ik kan me het bijna niet voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 misschien iets voor jouw? http://www.bose.nl/NL/nl/home-entertainmen...stems/index.jsp Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Nou het hele huis moet meeluisteren dat is ook wel zo met een goede opstelling: je hebt weliswaar een sweet spot (waar je gewoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Is het leuk om te luisteren in de magic 15 cm2? Ja, al het andere klinkt n.l. slechter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 maart 2008 Author Report Share Posted 25 maart 2008 Ik heb weinig eigenlijk nooit stereo gehoord die buiten de driehoek echt goed klonk. Binnen die driehoek kan het perfect klinken.l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Webbie Posted 27 maart 2008 Report Share Posted 27 maart 2008 Hallo Heren, Ik ben niet zo precies met mijn luisterpositie en mijn luidsprekers. Het hele huis moet nl. mee luisteren. Is het leuk om te luisteren in de magic 15 cm2? Ik kan me het bijna niet voorstellen. Rein, ik ben het helemaal met je eens. Inderdaad een beetje bezopen om precies op die 15 cm2 te moeten gaan staan. Als dat kleine plaatsje in je woonkamer de enigste plaats is waar je speakers lekker klinken, dan is er toch serieus iets mis met je installatie (met name je speakers). Ik erken gelijk dat de plaatsing van je speakers wel een "ietsjepietsje" uitmaakt (met name de bass-weergave), maar zoals ik al jaren ervaar maakt het niet echt veel uit waar je kasten plaatst. Evenals de kabels die naar je speakers lopen g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 maart 2008 Report Share Posted 27 maart 2008 Is het leuk om te luisteren in de magic 15 cm2? Ja, al het andere klinkt n.l. slechter. Toch eens met meer aandacht naar Rick Paap luisteren ? Ben gisteren even op bezoek geweest in z'n showroom, stond een setje proto typen heel aardig de ruimte te vullen, niet eens perfect opgesteld, maar je kon in de gehele ruimte heel aardig van muziek genieten. Overigens als we al dit gedoe over stereobeeld, diepte en hoogte en wat er zoal meer langs komt drijven eens verplaatsen naar hetgeen we meemaken tijdens een live - akoestisch - optreden, zeuren we dan ook zo over dit soort dingen ? Spelen ze eigenlijk wel een rol bij de weergave ? of zijn er andere zaken die van groter belang zijn ? zit nu boven, terwijl onder me het spul muziek staat te maken, swingt hier ook heel aardig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 maart 2008 Report Share Posted 28 maart 2008 Het verplaatsen van luidsprekers geeft aan dat men toe is aan een verzetje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 maart 2008 Report Share Posted 28 maart 2008 Overigens als we al dit gedoe over stereobeeld, diepte en hoogte en wat er zoal meer langs komt drijven eens verplaatsen naar hetgeen we meemaken tijdens een live - akoestisch - optreden, zeuren we dan ook zo over dit soort dingen ?Spelen ze eigenlijk wel een rol bij de weergave ? of zijn er andere zaken die van groter belang zijn ? Raar voorbeeld, ik heb wat live opnamen waar Ritchie Blackmore links in het beeld staat, mateloos irritant omdat hij in het eggie altijd rechts op het podium staat (voor de kijkers thuis). Bij live opnamen van opera vind ik het ook van belang dat de acteurs hoorbaar over het toneel bewegen. Het is een beetje raar als de held 4m links van linker speaker staat en dan de kwade genius met een zwaard doorboord en de kwade genius zit op dat moment in de rechter speaker. Is dat zwaard 6m lang. Een opname van Eric Vaarzon Morel, hier vult de gitaar de gehele ruimte tussen de luidsprekers. Klinkt gewoon raar. Dus ja, plaatsing is van belang. Dat het to 3,41 m buiten de speakers moet kloppen hoeft van mij niet. Overigens zijn de boven beschreven situaties een gevolg van de opname, niet van de speakerplaatsing. Die is wat mij betreft voornamelijk van belang voor het laag en de symmetrie van het geluidsbeeld. Als de positionering resulteert in te vroege en te sterke eerste reflecties dan is daar met andere middelen wel wat aan te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 maart 2008 Report Share Posted 28 maart 2008 Overigens zijn de boven beschreven situaties een gevolg van de opname, niet van de speakerplaatsing. Inderdaad, je kunt dus blijven schuiven tot je een ons weegt........ Dat je het plaatsen van een speaker met enige zorg doet is - ook voor mij - een logische zaak, de koppeling aan de ruimte, met als aandachtspunten reflecties en demping door die ruimte is van groot belang. Daarnaast denk ik dat de grootte van die gitaar zeer afhankelijk is van de stand van de volumeknop, toevallig gisteravond een nummer twee keer achter elkaar gedraaid, de eerste keer knetterhard en daarna op een volume dat aardig bij de ruimte past. In het eerste geval was de zanger werkelijk een meter of twee breed, terwijl hij daarna gewoon op de kast tussen de speakers zat te zingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 28 maart 2008 Report Share Posted 28 maart 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 7 april 2008 Report Share Posted 7 april 2008 Rein, ik ben het helemaal met je eens.Inderdaad een beetje bezopen om precies op die 15 cm2 te moeten gaan staan. Als dat kleine plaatsje in je woonkamer de enigste plaats is waar je speakers lekker klinken, dan is er toch serieus iets mis met je installatie (met name je speakers). Ik erken gelijk dat de plaatsing van je speakers wel een "ietsjepietsje" uitmaakt (met name de bass-weergave), maar zoals ik al jaren ervaar maakt het niet echt veel uit waar je kasten plaatst. Tja, nu je dit gezegd hebt (mijn ervaringen zijn hier compleet haaks op).... Evenals de kabels die naar je speakers lopen g Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 april 2008 Author Report Share Posted 17 april 2008 Overigens zijn de boven beschreven situaties een gevolg van de opname, niet van de speakerplaatsing. Inderdaad, je kunt dus blijven schuiven tot je een ons weegt........ Dat je het plaatsen van een speaker met enige zorg doet is - ook voor mij - een logische zaak, de koppeling aan de ruimte, met als aandachtspunten reflecties en demping door die ruimte is van groot belang. Daarnaast denk ik dat de grootte van die gitaar zeer afhankelijk is van de stand van de volumeknop, toevallig gisteravond een nummer twee keer achter elkaar gedraaid, de eerste keer knetterhard en daarna op een volume dat aardig bij de ruimte past. In het eerste geval was de zanger werkelijk een meter of twee breed, terwijl hij daarna gewoon op de kast tussen de speakers zat te zingen Met goed plaatsen moet je dat effect volgens mij weg kunnen krijgen volgens mij Jitze. Althans in die extreme mate. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts